Organisatie | Bergen (L) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Telecommunicatieverordening 2015 gemeente Bergen (L) |
Citeertitel | Telecommunicatieverordening 2015 gemeente Bergen (L) |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Kaart centrumgebied Nieuw Bergen |
Deze regeling vervangt de Telecommunicatieverordening Bergen
Telecommunicatiewet
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-12-2015 | nieuwe regeling | 10-11-2015 Gemeenteblad 2015, 329 | Onbekend |
Artikel 2. Wijze van melding van voorgenomen werkzaamheden
Artikel 3. Ernstige belemmeringen en storingen
Artikel 4. Gegevensverstrekking
Artikel 5. Aanvullende verplichtingen
Artikel 6. Beslistermijn en aanhouding
Artikel 7. Voorschriften en beperkingen bij instemming
Artikel 8. (Mede)gebruik van voorzieningen en vooroverleg
Artikel 10. Opschorting werkzaamheden
Artikel 11. Melding wijziging voorzieningen
Artikel 12. Intrekking oude verordening
Artikel 2. Wijze van melding van voorgenomen werkzaamheden
Indien de werkzaamheden mede betrekking hebben op gronden van een andere gedoogplichtige dan de gemeente, wordt het college uiterlijk vier weken na ontvangst van de melding in het eerste lid schriftelijk in kennis gesteld van de resultaten van het overleg tussen de aanbieder en de andere gedoogplichtige.
Artikel 3. Ernstige belemmeringen en storingen
1.Ingeval van spoedeisende werkzaamheden ten gevolge van ernstige belemmering of storing van de communicatie in de zin van artikel 5.6, tweede lid, van de wet volstaat de aanbieder met een melding voorafgaand aan de start van de werkzaamheden. De aanbieder maakt achteraf zo spoedig mogelijk melding van de werkzaamheden via een door de burgemeester vast te stellen formulier aan de burgemeester of een daartoe gemachtigde ambtenaar;
Artikel 4. Gegevensverstrekking
Bij de melding als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van deze verordening verstrekt de aanbieder in ieder geval de volgende gegevens:
naam, (e-mail)adres en telefoon- en faxnummer van degene die de kabel of het netwerk in eigendom heeft, beheert of exploiteert.
een opgave van het aantal kabels en/of buizen dat direct met kabels wordt gevuld of ingeblazen en een opgave van het aantal buizen dat leeg wordt aangebracht;
een opgave van belanghebbenden en instanties die vooraf in kennis worden gesteld van de voorgenomen datum van aanvang, beëindiging en de aard van de werkzaamheden;
een uitvoeringsplan met daarin opgenomen:
naam, (e-mail)adres, telefoon- en faxnummer van de contactpersoon, aannemers of onderaannemers die belast zijn met de werkzaamheden en van een door hen aangewezen contactpersoon die ten tijde van de uitvoering van de werkzaamheden vierentwintig uur per dag bereikbaar is in verband met mogelijke calamiteiten;
Artikel 6. Beslistermijn en aanhouding
Een beslissing op een melding als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van deze verordening wordt genomen uiterlijk zes weken na ontvangst van de melding. Indien een beschikking niet binnen zes weken kan worden gegeven, deelt het college dit aan de aanvrager mede en noemt het daarbij een redelijke termijn waarbinnen de beschikking wel tegemoet kan worden gezien.
Artikel 7. Voorschriften en beperkingen bij instemming
Het college kan nadere regels stellen omtrent het tijdstip, de plaats en de wijze van uitvoering bij aanleg, onderhoud, verplaatsing en opruiming van kabels, het bevorderen van medegebruik van voorzieningen en het afstemmen van de voorgenomen werkzaamheden met beheerders van overige in de grond aanwezige werken, alsook over de afmetingen van kasten, handholes en andere toebehoren, behorende bij een openbaar elektronisch communicatienetwerk.
Artikel 8. (Mede)gebruik van voorzieningen en vooroverleg
Het vooroverleg als bedoeld in artikel 2, tweede lid, dan wel een door het college geëntameerd overleg naar aanleiding van een melding als bedoeld in artikel 2, eerste lid, is er mede op gericht te bepalen of en zo ja langs welke delen van het tracé gebruik kan worden gemaakt van bestaande voorzieningen als bedoeld in het eerste lid.
Het is de aanbieder niet toegestaan om zonder voorafgaande toestemming van het college af te wijken van de in de beschikking vastgelegde en aangewezen plaats.
Artikel 10. Opschorting werkzaamheden
Indien de weersomstandigheden, naar het oordeel van het college, de werkzaamheden niet toelaten, kan het college de aanbieder verplichten, de uitvoering van de werkzaamheden tijdelijk op te schorten.
Artikel 11. Melding wijziging voorzieningen
Onverminderd het bepaalde in het derde lid van dit artikel, kan het college, indien de aangelegde kabels gedurende een aaneengesloten periode van tien jaar niet in gebruik zijn geweest ten behoeve van een openbaar elektronisch communicatienetwerk, precario in rekening brengen bij de aanbieder van het netwerk.
Artikel 12. Intrekking oude verordening
De Telecommunicatieverordening gemeente Bergen, op 11 mei 1999 vastgesteld door de gemeenteraad wordt ingetrokken.
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van de gemeente Bergen van 10 november 2015.
De griffier , I.C. van 't Hof
De voorzitter, M.H.E. Pelzer
Meldingsformulier Instemmingsbesluit (Telecommunicatiewet)
De gemeente Bergen beschikt over een Telecommunicatieverordening 2015 (vastgesteld op 10 november 2015). De verordening heeft ten doel de regie en coördinatie te regelen met betrekking tot kabels en leidingen van derden die in door de gemeente beheerde grond willen werken voor de aanleg of beheer van telecommunicatienetwerken. Onderdeel van de Telecommunicatieverordening is dit meldingsformulier. De verordening met bijbehorende bijlagen is beschikbaar gesteld op www.bergen.nl.
Dit formulier is ingevuld voor:
Een melding voor instemmingsbesluit
Minimaal 6 weken voor start uitvoering en inclusief tekeningen in 3-voud. Indien de werkzaamheden worden verricht in het centrumgebied van Nieuw Bergen (Mosaïque), dan geldt een termijn van 8 weken.
Een melding start werk na verkregen instemming
Minimaal 3 werkdagen vóór start uitvoering, per e-mail te versturen naar dit e-mailadres: centralepostbus@bergen.nl
Een melding van werk van niet – ingrijpende aard
Minimaal 3 werkdagen vóór start uitvoering inclusief tekeningen en locatie, per e-mail te versturen naar dit e-mailadres: centralepostbus@bergen.nl. Het formulier hoeft verder niet te worden ingevuld.
Een melding van spoedeisende werkzaamheden
Voor zover mogelijk dit melden voorafgaand aan de start van de werkzaamheden en achteraf melden via dit formulier.
Aanleg Verleggen Ruimen Vervangen
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
Bedrijfsnaam: _________________________________________________
KvK-nummer: _________________________________________________
Adres: _________________________________________________
Postcode + woonplaats: _________________________________________________
Contactpersoon: _________________________________________________
(Mobiel) telefoonnummer: _________________________________________________
E-mailadres: _________________________________________________
Bedrijfsnaam: _________________________________________________
KvK-nummer: _________________________________________________
ACM-registratienummer: _________________________________________________
Adres: _________________________________________________
Postcode + woonplaats: _________________________________________________
Contactpersoon: _________________________________________________
(Mobiel) telefoonnummer: _________________________________________________
E-mailadres: _________________________________________________
Naam: _________________________________________________
Adres: _________________________________________________
Postcode + woonplaats: _________________________________________________
Contactpersoon: _________________________________________________
(Mobiel) telefoonnummer: _________________________________________________
Bedrijfsnaam / afdeling: _________________________________________________
Adres: _________________________________________________
Postcode + woonplaats: _________________________________________________
Naam: _________________________________________________
Adres: _________________________________________________
Postcode + woonplaats: _________________________________________________
Contactpersoon ***: _________________________________________________
(Mobiel) telefoonnummer ***: _________________________________________________
Door de aanvrager is tevens toestemming aangevraagd bij de volgende beheerders van openbare- / particuliere gronden
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
Voorgenomen tracé / straatnaam: _________________________________________________
_________________________________________________
Uw projectnummer: _________________________________________________
Ondergrondse voorzieningen: _________________________________________________
Bovengrondse voorzieningen: _________________________________________________
Lengte sleuf in gemeente-eigendom: _________________________________________________
Lengte sleuf andere eigenaar: _________________________________________________
Sleufbreedte: _________________________________________________
Benodigde werkbreedte sleuf: _________________________________________________
Aantal te leggen buizen (per sleuf): _________________________________________________
Diameter: _________________________________________________
Aantal kabels (per buis): _________________________________________________
Gegevens bijgevoegde tekeningen (maximaal schaal 1:1000, op een BGT-ondergrond en in 3-voud)
Betreft het werkzaamheden t.b.v. een reconstructie in overleg met de gemeente Bergen? Ja / Nee
Is er sprake van gezamenlijke aanleg met andere aanbieders? Ja / Nee
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
Geplande startdatum: _________________________________________________
Geplande einddatum: _________________________________________________
Korte beschrijving van de werkzaamheden
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
Datum: _____________________________________________
Naam: _____________________________________________
Handtekening: _____________________________________________
11. Formulier opsturen / afgeven
Bijlage 3: Toelichting Telecommunicatieverordening 2015
In deze bijlage worden een aantal artikelen nader toegelicht.
Artikel 1: Begripsomschrijvingen
Voor de duidelijkheid en volledigheid zijn een aantal belangrijke begrippen omschreven in artikel 1. Een nadere toelichting op 3 begrippen wordt hieronder gegeven.
·Openbaar telecommunicatie elektronisch communicatienetwerk
De gedoogplicht van de gemeente geldt slechts voor openbare elektronische communicatienetwerken, in artikel 1.1 h van de Telecommunicatiewet gedefinieerd als een ‘elektronisch communicatienetwerk dat geheel of hoofdzakelijk wordt gebruikt om openbare elektronische communicatiediensten aan te bieden, waaronder mede begrepen een netwerk, bestemd voor het verspreiden van programma’s voor zover dit aan het publiek geschiedt.
·Kabels en ondersteuningswerken
Onder kabels verstaat de Telecommunicatiewet het geheel van voorzieningen ten behoeve van een openbaar elektronisch communicatienetwerk, dus de ondersteuningswerken en beschermingswerken (buizen), maar ook de benodigde kasten en dergelijke.
In de begripsomschrijving zijn de voorzieningen apart genoemd.
Voorzieningen, niet in gebruik voor een openbaar elektronisch communicatienetwerk, vallen volgens artikel 5.15 van de wet ook onder de gedoogplicht met dien verstande dat de gedoogplicht eindigt, indien niet na 10 jaar de ondersteuningswerken deel zijn gaan uitmaken van een openbaar elektronisch communicatienetwerk (artikel 5.2, lid 8 van de wet).
·Werkzaamheden van niet-ingrijpende aard
Met het apart definiëren van dergelijke werkzaamheden wordt gevolg gegeven aan artikel 5.4, lid 5, van de Telecommunicatiewet. Binnen de begripsbepaling zijn enige voorbeelden opgenomen van niet ingrijpende werkzaamheden. Het staat de gemeente vrij de omschrijving van werkzaamheden van niet ingrijpende aard zelf anders in te vullen. Het is immers een uitzondering op de standaard meldplicht van artikel 4 van de modelverordening en daarom een limitatieve opsomming.
Artikel 2: Wijze van melding van voorgenomen werkzaamheden
De algemene melding voor de uitvoering van werkzaamheden dient, in samenhang met artikel 5, lid 1, van de verordening, te geschieden zes weken voor de aanvang van de werkzaamheden.
In het tweede lid is uitdrukkelijk de mogelijkheid opgenomen om voor de melding overleg te voeren. In dit overleg kan onder meer aan de orde komen het mogelijk medegebruik van voorzieningen en het splitsen van de werkzaamheden bij omvangrijke projecten. Op deze wijze wordt bevorderd dat de termijn van zes weken ook werkelijk kan worden gehaald.
Het vierde lid geeft de mogelijkheid van een eenvoudige melding van twee dagen voor de aanvang van de werkzaamheden aan de hand van een formulier.
Artikel 3: Ernstige belemmeringen en storingen
In dit artikel wordt aan artikel 5.4, lid 4, sub f en artikel 5.6 van de Telecommunicatiewet voldaan. In dit geval kan worden volstaan aan een melding aan de burgemeester of een door hem of haar aan te stellen ambtenaar. Ernstige belemmeringen of storingen in de communicatie zijn niet nader omschreven, wel wordt in de toelichting op de wet als voorbeeld gegeven de situatie van een kabelbreuk. Het gemeentebestuur zal moeten beoordelen of een ernstige belemmering of storing in de communicatie voor één individuele aansluiting voldoende reden is om als spoedeisend te worden aangemerkt. Om onduidelijkheid te voorkomen is het raadzaam om deze overweging kenbaar te maken aan de in de gemeente opererende telecombedrijven.
Artikel 5.6, lid 5 van de Telecommunicatiewet geeft de mogelijkheid in de verordening gebieden aan te wijzen waar om redenen van veiligheid dit artikel niet van toepassing is. Hierbij is gedacht aan bijvoorbeeld industriegebieden met daarin liggende buisleiding voor transport van gevaarlijke stoffen. In dergelijke gebieden is het niet aanvaardbaar dat daar zonder toezicht van de gemeente wordt gegraven.
Artikel 4: Gegevensverstrekking
Dit artikel is een invulling van artikel 5.4, vierde lid van de Telecommunicatiewet.
Aanvullend kan ter explicitering als onderdeel worden opgenomen dat de aanbieder de begin- en einddatum van de graafwerkzaamheden opgeeft.
Artikel 5: Aanvullende verplichtingen
Dit artikel ziet er op toe om een aantal verplichtingen voor de aanbieder nader te duiden. De aanbieder zorgt zelf voor communicatie, is verplicht om gegevens te verschaffen over de ligging van de kabels (ook degene die niet in gebruik zijn) en bij herstel van openbare gronden zijn de kosten voor rekening van de aanbieder.
Artikel 6: Beslistermijn en samenloop
Aansluitend op artikel 4:13 van de Algemene Wet Bestuursrecht dient het college uiterlijk acht weken na ontvangst van de melding de beslissing te nemen en indien dit niet mogelijk is een redelijke termijn te noemen waar binnen de beslissing tegemoet kan worden voorzien.
Artikel 7: Voorschriften en beperkingen bij instemming
De wetgever heeft in de Telecommunicatiewet de voorschriften op genomen, die het college in het instemmingsbesluit (ook wel beschikking) kan opnemen. Het gaat om artikel 5.4 leden 2 en 3 van de Telecommunicatiewet:
Lid 2. Burgemeester en wethouders kunnen om redenen van openbare orde, veiligheid, het voorkomen of beperken van overlast, de bereikbaarheid van gronden of gebouwen, dan wel ondergrondse ordening in het instemmingsbesluit voorschriften opnemen.
Lid 3. De voorschriften kunnen slechts betrekking hebben op:
Deze bepalingen dient het college in acht te nemen bij het geven van voorschriften bij het instemmingbesluit. Hierbij moet worden bedacht dat het instemmingsbesluit een beschikking is in het kader van de Algemene wet bestuursrecht en de aanbieder, indien deze het niet eens is met de gegeven voorschriften bij het instemmingsbesluit, in bezwaar en beroep kan gaan resp. bij de rechtbank Rotterdam en het College van Beroep voor het bedrijfsleven (Artikel 17.1 Telecommunicatiewet). Het derde lid van artikel 6 van de verordening geeft invulling aan artikel 5.4, tweede en derde lid van de wet.
Het college kan de werkingsduur van het instemmingsbesluit beperken om te voorkomen dat een aanbieder nog gebruik maakt van een dergelijk besluit geruime tijd na afgifte. Immers het intussen gewijzigde gebruik van de openbare gronden kan het aanleggen van een telecomkabel onwenselijk maken.
Het eerste lid geeft als aanvulling dat het college naast voorschriften over tijdstip plaats en dergelijke met betrekking tot de uitvoering ook voorschriften opstellen over de uitstraling, vormgeving, kleur, situering en afmetingen van voorzieningen als kasten handholes en dergelijke behorende bij het netwerk.
Het tweede en derde lid heeft betrekking op de situatie dat er een instemmingsbesluit wordt gevraagd voor een tracé door een straat waarvan de verharding langer dan een door de gemeente nader vast te stellen jaren is vernieuwd of aangelegd of voor een tracé door de kantonrechter. In het vooroverleg tussen gemeente en aanbieder zal dan worden onderzocht of een alternatief tracé mogelijk is, waarover partijen het eens kunnen worden.
Indien geen alternatief tracé kan worden gevonden of indien de aanbieder het alternatieve tracé afwijst, kan de gemeente herstel over de gehele straat- of trottoirbreedte eisen. Zo’n eis tot schadevergoeding maakt geen deel uit van het instemmingsbesluit, maar vormt een nadere concretisering van art. 5.7 Tw inzake schadevergoeding. Wel kan het instemmingsbesluit verwijzen naar gemaakte of te maken afspraken inzake vierkant herstraten. Een eventueel geschil inzake schadevergoeding zal, ongeacht de hoogte van de vordering, ingevolge art. 5.13 Tw worden beslist door de kantonrechter.
Artikel 8: (Mede)gebruik van voorzieningen en vooroverleg
Zoals aangeven kunnen de voorschriften bij het instemmingsbesluit het medegebruik van voorzieningen bevorderen. Het medegebruik beperkt het graven in de openbare gronden en strekt daarmee tot voordeel van de gemeente. Het medegebruik kan aan de orde komen in het vooroverleg over het af te geven instemmingsbesluit.
In lid 3 is de verplichting voor de aanbieder opgenomen van vooraangelegde voorzieningen, indien daartoe een redelijk aanbod wordt gedaan. De vraag wat een redelijk aanbod is kan worden beantwoord als volgt: de aanwezige voorziening is zowel in kwaliteit als in kosten een volwaardig alternatief voor het eigen graafrecht van de aanbieder.
Lid 4 ziet er op toe dat wanneer aanbieders gebruik willen maken van onze voorzieningen zoals mantelbuizen of kabelgoten wij daarvoor een vergoeding kunnen vragen.
Het vijfde lid behandelt de situatie indien de gemeentelijke leidingprofielen geen ruimte bieden voor de aanleg van kabels.
Dit artikel is toegevoegd om te voorkomen dat afwijkingen ten opzichte van de aanvraag niet worden kortgesloten met de gemeente.
Artikel 10: Opschorting werkzaamheden
Het kan gebeuren dat de weersomstandigheden dusdanig slecht zijn, dat het niet toelaatbaar is om bepaalde werkzaamheden te verrichten. Met dit artikel kan het college ingrijpen.
Artikel 11: Melding wijziging voorzieningen
Artikel 5.2, lid 8 van de Telecommunicatiewet bepaalt dat aan de gedoogplicht een einde komt als gedurende tien jaar een kabel geen onderdeel uitmaakt van een openbaar elektronisch communicatienetwerk. Om die reden is het van belang dat de gedoogplichtige gemeente in kennis wordt gesteld van het in- of uit gebruik stellen van kabels ten einde bij overschrijding van die termijn over te kunnen gaan tot het verzoeken van verwijdering van de kabel.
Op grond van artikel 5 lid 2b van de Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten (WION), verstrekt de dienst (het Kadaster) op verzoek aan bestuursorganen gebiedsinformatie voorzover deze noodzakelijk is voor de uitvoering van hun taak. Op deze wijze voorziet deze wet in de informatiebehoefte van de gemeente over de in het openbaar gebied liggende telecomkabels. De WION registreert echter niet of de kabels al dan niet in gebruik zijn.
Artikel 11 lid 4 van de verordening geeft de mogelijkheid om precario te heffen. Gemeenten heffen precariobelasting (of kortweg: precario) als vergoeding voor het gebruik van openbare grond. De precariobelasting wordt geheven voor het plaatsen van voorwerpen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond. In deze verordening geldt dat specifiek voor kabels en leidingen. Het gaat dan om de situaties waarbij kabels en leidingen die zijn aangelegd al meer dan 10 jaar niet in gebruik zijn geweest. De gemeente kan op basis van dit artikel precario heffen.
Artikel 12: Intrekking oude verordening
De oude verordening moet worden ingetrokken zodat de nieuwe verordening in werking kan treden.
Het moment van afgeven van het instemmingsbesluit bepaalt of de oude of nieuwe verordening van kracht is op de (voorgenomen) graafwerkzaamheden.
Tenzij de gemeenteraad anders besluit treedt de verordening geheel overeenkomstig de Gemeentewet in werking met ingang van de achtste dag na publicatie. Op hetzelfde tijdstip dient de oude telecommunicatieverordening te worden ingetrokken. De nog lopende instemmingbesluiten voor kabel(s) die nog niet of niet volledig zijn gelegd blijven van kracht met dien verstande dat vallen onder de oude verordening.
Door toevoeging van de naam van de gemeente aan de citeertitel is het voor eenieder die de verordening opvraagt duidelijk dat dit de verordening betreft van die met name genoemde gemeente.