Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Berg en Dal

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2016 Berg en Dal met de daarbij behorende Tarieventabel

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Berg en Dal
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2016 Berg en Dal met de daarbij behorende Tarieventabel
CiteertitelLegesverordening 2016 Berg en Dal
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum van ingang van de heffing is 1 januari 2016. Deze verordening vervangt per 1 januari 2016 de Legesverordening 2015

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, Gemeentewet
  2. 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, Gemeentewet
  3. artikel 2, tweede lid, Paspoortwet
  4. artikel 7, Paspoortwet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201621-07-2016Nieuwe regeling

17-12-2015

gmb-2015-127446

VB/Raad/15/00187

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2016 Berg en Dal met de daarbij behorende Tarieventabel

De raad van de gemeente Groesbeek;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van de gemeente Groesbeek van 17 november 2015;

 

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet enartikel 2, tweede lid en artikel 7 van de Paspoortwet

 

overwegende dat:

 

de belastingverordeningen tijdig dienen te worden vastgesteld om de in de begroting geraamde inkomsten te realiseren;

 

b e s l u i t :

 

1. Vast te stellen onder meer onderstaande

-Legesverordening 2016 Berg en Dal en de bijbehorende Tarieventabel legesverordening 2016 Berg en Dal.

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

a. ‘dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

b. ‘week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

c. ‘maand’: het tijdvak dat loopt van dag 'n' in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

d. ‘jaar’: het tijdvak dat loopt van dag 'n' in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

e. ‘kalenderjaar’: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam 'leges' worden rechten geheven voor:

  • a.

    Het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten,

  • b.

    Het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstelling

Leges worden niet geheven voor:

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.6 (akten burgerlijke stand)

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit de basisregistratie personen);

    • 5.

      onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 6.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

Een en ander voor zover met deze wijzigingen niet al bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1. De Legesverordening 2015 Groesbeek van 2 januari 2015 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt na bekendmaking in werking op 1 januari 2016.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2016 met dien verstande dat onderdeel 2.3.11A van de bij de verordening behorende Tarieventabel in werking treedt op het moment dat de Wet natuurbescherming in werking treedt en de onderdelen 2.3.11 en 2.3.12 op dat moment vervallen.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2016 Berg en Dal.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Groesbeek op 17 december 2015.

De raadsgriffier,
J.A.M. van Workum
De voorzitter,
mr. M. Slinkman

Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2016 Berg en Dal

Indeling tarieventabel
Titel 1Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 1Burgerlijke stand
Hoofdstuk 2Reisdocumenten
Hoofdstuk 3Rijbewijzen
Hoofdstuk 4Verstrekkingen uit de basisregistratie personen
Hoofdstuk 5Verstrekkingen uit het Kiesregister
Hoofdstuk 6Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
Hoofdstuk 7Bestuursstukken
Hoofdstuk 8Vastgoedinformatie
Hoofdstuk 9Overige publiekszaken
Hoofdstuk 10Gemeentearchief
Hoofdstuk 11Huisvestingswet
Hoofdstuk 12Leegstandswet
Hoofdstuk 13Gemeentegarantie
Hoofdstuk 14Marktstandplaats
Hoofdstuk 15Winkeltijdenwet
Hoofdstuk 16Kansspelen
Hoofdstuk 17Kabels en leidingen
Hoofdstuk 18Verkeer en vervoer
Hoofdstuk 19Diversen
  
Titel 2Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunningen
Hoofdstuk 1Begripsomschrijving
Hoofdstuk 2Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag
Hoofdstuk 3Omgevingsvergunning
Hoofdstuk 4Verminderingen
Hoofdstuk 5Teruggaaf
Hoofdstuk 6Principeverzoeken
Hoofdstuk 7Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
Hoofdstuk 8Bestemmingswijziging zonder activiteiten
Hoofdstuk 9Sloopmelding
Hoofdstuk 10In deze titel niet genoemde aanvragen
  
Titel 3Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 1Horeca
Hoofdstuk 2Organiseren evenementen of markten
Hoofdstuk 3Prostitutiebedrijven
Hoofdstuk 4Splitsingsvergunning woonruimte
Hoofdstuk 5Leefmilieuverordening
Hoofdstuk 6Brandbeveiligingsverordening
Hoofdstuk 7 Kinderopvang
Hoofdstuk 8In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene Dienstverlening

 

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

     2016
1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk/ geregistreerd partnerschap dat niet op grond van artikel 4 van de Wet van 23 april 1879 (Stb. 72) kosteloos wordt voltrokken:  
1.1.1.1op alle dagen, behalve op vrijdag, zaterdag en op zon- en feestdagen 283,75
1.1.1.2op vrijdagen316,50
1.1.1.3op zaterdagen455,10
1.1.1.4op zon- en feestdagen behoudens kerstdagen, paas- en pinksterdagen 787,75
1.1.2Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk/ geregistreerd partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek 55,95
1.1.2.1Indien de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap plaats vindt op een andere locatie dan het gemeentehuis niet zijnde een bijzonder huis als bedoeld in artikel 1.1.2 vindt er een toeslag op bovengenoemde tarieven plaats van  € 166,30
1.1.2.2Indien op verzoek van het bruidspaar gekozen wordt voor een externe ambtenaar van de burgerlijke stand geldt een toeslag van 64,50
 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:  
1.1.3.1een trouwboekje/partnerschapboekje29,30
1.1.3.2indien het een gekalligrafeerde uitvoering betreft, wordt het tarief onder 1.1.3.1 verhoogd met 12,60
    
1.1.4Het tarief bedraagt voor het van gemeentewege beschikbaar stellen van getuigen voor de voltrekking van een huwelijk/geregistreerd partnerschap, per getuige 11,10
    
1.1.5Het tarief bedraagt voor het op aanvraag doen van naspeuringen in de registers van de Burgerlijke Stand, voor ieder daaraan besteed kwartier 23,85
    
1.1.6Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand (Stb. 1879, 72) geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand (Stb. 1969, 36) of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.  

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

1.2.  Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:   
1.2.1 van een nationaal paspoort:  
1.2.1.1  voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is 64,40
1.2.1.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt 51,20
1.2.2  van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):   
1.2.2.1  voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is 64,40
1.2.2.2  voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt 51,20
1.2.3  van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):   
1.2.3.1  voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is 64,40
1.2.3.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt 51,20
1.2.4van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen 51,20
1.2.5van een Nederlandse identiteitskaart:   
1.2.5.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is 50,40
1.2.5.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt 28,45
1.2.6voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van 47,30

 

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs 38,70
    
1.3.2Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met 34,10

 

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.  
    
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking6,70
 met dien verstande dat indien de aanvraag via de daartoe bestemde mogelijkheid in de productencatalogus op de internetsite www.groesbeek.nl is ingediend, het tarief per verstrekking bedraagt. 4,00
1.4.2.2per verstrekking op internationaal uittreksel papier13,15
    
1.4.3Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen:  
    
1.4.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.4.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking 6,70
1.4.4.2per verstrekking op internationaal uittreksel papier13,15
    
    
1.4.5In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens met behulp van alternatieve media bedoeld in artikel 16, tweede lid van het Besluit basisregistratie personen 22,69
    
1.4.6Het tarief bedraagt voor het op aanvraag doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier 23,85
    
1.4.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het vervaardigen van een spreadsheet met gegevens uit de basisregistratie personen voor ieder daaraan besteed kwartier 23,85
    
1.4.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het verstrekken van gegevens uit de basisregistratie personen door middel van selectie basis tarief van € 103,60 vermeerderd met € 0,10 per regel.€ €   104,40 plus 0,10 per regel

 

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiesregister

n.v.t.

 

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

n.v.t.

 

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het op schrift verstrekken van:  
1.7.1.1een afschrift van de programmabegroting15,35
1.7.1.2een afschrift van de productenbegroting30,90
1.7.1.3een afschrift van de gemeenterekening15,35
1.7.1.4een afschrift van de gemeenterekening op beheerniveau30,90
    
1.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.7.2.1tot het op schrift verstrekken van:  
1.7.2.1.1een afschrift van het verslag van een raadsvergadering of een carrouselvergadering, per pagina 0,50
1.7.2.1.2een afschrift van de stukken behorende bij de politieke markt, per pagina 0,50

 

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:   
1.8.1.1tot het verstrekken van een fotokopie of een pdf bestand van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:  
1.8.1.1.1in formaat A4 of kleiner, per bladzijde0,50
1.8.1.1.2in formaat A30,65
1.8.1.2tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan of een pdf bestand, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan op:  
1.8.1.2.1A2 of A1 formaat7,95
1.8.1.2.2A0 formaat9,60
    
1.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:  
1.8.2.1de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen 16,70
1.8.2.2de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet16,70
1.8.2.3van de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988 5,35  
1.8.2.4het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988 5,35
1.8.2.5de kadastrale massale output6,45
1.8.2.6het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publieke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onderdeel c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen €   16,70
    
1.8.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:  
1.8.3.1het gemeentelijke adressenbestand, per adres6,45
1.8.3.2het relatiebestand adres kadastraal perceel, per gelegde relatie 6,45
1.8.3.3het adressencoördinatenbestand, per adrescoördinaat6,45
    
1.8.4Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van kadastrale informatie middels de gemeentelijke aansluiting op het kadasternetwerk, per inlichting 6,45
    
1.8.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het digitaal verstrekken van gegevens van een geregistreerd object, pand of verblijfsobject voor niet wettelijk bepaalde afnemers, per (verblijfs)object/pand met een minimum bedrag van € €    0,11 159,05

 

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.9.1tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag41,35
1.9.2tot het verkrijgen van een verklaring van in leven zijn6,70
1.9.3tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening 6,70
1.9.4tot het verkrijgen van een of meerdere gewaarmerkte kopieën per vijfvoud 6,70

 

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1Het tarief bedraagt voor het op aanvraag doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier 23,85
    
1.10.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:  
1.10.2.1.1een afschrift of fotokopie of pdf bestand van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina op A4 formaat 0,50
1.10.2.1.2per pagina op A3 formaat0,65
1.10.2.1.3per pagina op A2 of A1 formaat7,95
1.10.2.1.4per pagina op A0 formaat9,55
1.10.2.2een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk 6,65

 

Hoofdstuk 11 Huisvesting

n.v.t.

 

Hoofdstuk 12 Leegstandswet

1.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.12.1tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandswet 95,35
1.12.2tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandswet 95,35

 

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

1.13Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening 32,75

 

Hoofdstuk 14 Marktstandplaats

n.v.t.

 

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.15.1voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet 65,10

 

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:  
1.16.1.1voor een periode van 12 maanden voor één speelautomaat 56,50
1.16.1.2voor een periode van 12 maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat en voor iedere volgende speelautomaat€ €56,50 34,00
1.16.1.3voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode langer dan 4 jaar of voor onbepaalde tijd226,50
1.16.1.4voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode langer dan 4 jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste speelautomaat en voor iedere volgende speelautomaat€ €226,50 136,00
1.16.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) 17,60

 

Hoofdstuk 17 Kabels en Leidingen

1.17.1.1Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het nemen van een instemmingsbesluit ingevolge de Verordening Werkzaamheden Kabels en Leidingen Groesbeek 2015 bedraagt  €  238,45
1.17.1.2Het bovenstaande tarief wordt, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, verhoogd met coördinatiekosten per meter (m1) te leggen kabels en leidingen, behalve indien het nieuwbouwtrajecten betreft.  €  2,38
    
1.17.2.Het tarief voor het in behandeling nemen van een melding ingevolge de Verordening Werkzaamheden Kabels en Leidingen Groesbeek 2015 bedraagt 50,65
    
1.17.3Het in 1.17.1.1 en 1.17.2 genoemde tarief wordt indien over een melding coördinatieoverleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met371,98
1.17.3.1Het in 1.17.1.1 en 1.17.2 genoemde tarief wordt indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder medegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.         Begroting
1.17.3.2Indien een begroting als bedoeld in 1.17.3.1 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.   

 

Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer

1.18.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) 42,20
1.18.2Indien een aanvraag wordt ingediend en aan de aanvrager in een periode van vijf jaar voorafgaand aan de aanvraag eerder een gehandicaptenparkeerkaart is verstrekt met een geldigheidsduur korter dan vijf jaar (art 51 lid 2 BABW), wordt de voor die eerdere aanvraag van die gehandicaptenparkeerkaart in rekening gebrachte leges met de op grond van artikel 1.18.1 verschuldigde leges verrekend .  
1.18.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een duplicaat van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 52 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) 42,20
1.18.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot een gehandicaptenparkeerplaats 105,80
1.18.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1980 95,35
1.18.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen 95,35

 

 

Hoofdstuk 19 Diversen

1.19.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.19.1.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina 4,65
1.19.1.2afschriften, doorslagen of fotokopieën of pdf bestanden van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:  
1.19.1.2.1per pagina op papier van A4-formaat0,50
1.19.1.2.2per pagina op papier van A3-formaat0,65
1.19.1.2.3per pagina op papier van A2- of A1-formaat 7,95
1.19.1.2.4per pagina op papier van A0-formaat9,60
1.19.1.3een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze titel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen 17,60
1.19.1.4stukken of uittreksels, welke op aanvraag moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina  € 0,50
1.19.2vervallen  
1.19.3vervallen  
1.19.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het aan derden schriftelijk verstrekken van bodeminformatie/milieuhygiënische bodemgesteldheid per kadastraal object/perceel. 60,45
1.19.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het aan derden schriftelijk verstrekken van informatie met betrekking tot een KIWA certificaat (tanksanering) per kadastraal object/perceel. 30,00

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

 

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:
2.1.1.1aanlegkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en technische installatiewerken 2012 (UAV2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;
2.1.1.2bouwkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. De hoogte van de bouwkosten wordt bepaald aan de hand van de bouwkostenberekeningsmodule dan wel het boekwerk ‘Basisbedragen gebouwen’ van het Nederlands Bouwinstituut (NBI), uitgever Moors Bouw Calculatie Prijzen, uitgave 2015. Indien het bouwwerk niet in het boekwerk of de module staat vermeld, zullen de bouwkosten ambtshalve worden vastgesteld, waarbij rekening wordt gehouden met wat de bouwkosten zouden zijn voor zo goed mogelijk vergelijkbare werken. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt, wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economische verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft. Bovenbedoeld normblad en het boekwerk ‘Basisbedragen gebouwen’ van het Nederlands Bouwinstituut (NBI), uitgever Moors Bouw Calculatie Prijzen, uitgave 2015 liggen conform artikel 139 lid 3 van de Gemeentewet ter inzage bij de gemeente Berg en Dal en de Omgevingsdienst Regio Nijmegen, Tweede Walstraat 14 te Nijmegen.
2.1.1.3Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
2.1.1.4Bor: Besluit omgevingsrecht
2.1.1.5bouwperceel: een aaneengesloten stuk grond, waarop ingevolge de regels van het bestemmingsplan of de beheersverordening een zelfstandige, bij elkaar behorende bebouwing is toegelaten.
2.1.1.6hoofdfunctie: de functie(s) waarvoor gronden en/of bebouwing ingevolge de regels van het bestemmingsplan of de beheersverordening in hoofdzaak zijn bestemd.
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

Vervallen

 

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

2.3.1Bouwactiviteiten Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.1.1a. indien de bouwkosten € 8.260 of minder bedragen190,00
 b. indien de bouwkosten meer dan € 8.260 en minder dan € 250.000 bedragen van de bouwkosten   2,3%
 c. indien de bouwkosten € 250.000,- of meer bedragen, bedraagt het tarief € 5.750,- vermeerderd met over de bouwkosten boven de € 250.000,-   1,5%
2.3.1.2In afwijking van artikel 2.3.1.1 wordt geen leges in rekening gebracht voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, indien de bouwactiviteit betrekking heeft op een geval als bedoeld in artikel 2 of artikel 3, van Bijlage II Bor, maar op grond van artikel 4a, leden 1 en 2, van Bijlage II Bor voor de bouwactiviteit een omgevingsvergunning is vereist, omdat deze plaatsvindt in, aan of bij een beschermd of een aangewezen monument of in een beschermd stads- en dorpsgezicht. Vrijstelling
2.3.1.3Welstandstoets Indien de onder 2.3 bedoelde omgevingsvergunning voor advies wordt voorgelegd aan de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit ingevolge artikel 6.8, eerste lid Bor, wordt het onder 2.3.1 genoemde bedrag verhoogd met 1,9 ‰ met een minimum van € 48,- ingeval van geraamde bouwkosten van € 1,- tot en met € 500.000,-, plus van het gedeelte van de bouwsom van € 500.000,01 tot en met € 1.000.000,- 1,2 ‰ plus van het gedeelte van de bouwsom van € 1.000.000,01 tot en met € 2.500.000,- 0,8 ‰ plus van het gedeelte van de bouwsom van € 2.500.000,01 tot en met € 5.000.000,- 0,5 ‰ plus van het gedeelte van de bouwsom van € 5.000.000,01 en meer 0,25 ‰   Voor woningbouw van hetzelfde type welke in één complex worden uitgevoerd geldt bij de tariefberekening het volgende: bij complexen van 1 tot en met 5 gelijke woningen, wordt het tarief berekend zoals hierboven vermeld; bij complexen van 6 tot en met 10 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 5 woningen berekend; bij complexen van 11 tot en met 20 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 6 woningen berekend; bij complexen van 21 tot en met 30 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 8 woningen berekend; bij complexen van 31 tot en met 40 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 10 woningen berekend; bij complexen van 41 tot en met 50 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 12 woningen berekend; bij complexen van 51 tot en met 60 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 14 woningen berekend; bij complexen van 61 en meer gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 16 woningen berekend. Hierbij geldt dat etage- en galerijwoningen e.d. als één bouwblok worden beschouwd. Het tarief wordt dan berekend over de totale bouwsom van het bouwblok.   In het geval de aanvraag om een omgevingsvergunning naast een bouwactiviteit ook betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten en hiervoor tevens een integraal advies door het Gelders Genootschap wordt uitgebracht, geldt een factor van 1,8 x het reguliere tarief. Indien er meerdere extra disciplines voor de advisering van het Gelders Genootschap nodig zijn, geldt een factor van 2,2 x het regulier tarief. Voor illegale bouwwerken geldt de factor 1,5 x reguliere tarief.   In het geval van formele behandelingen en verslaglegging adviezen vooroverleg bouw- en verbouwplannen wordt het bedrag bepaald bij de definitieve aanvraag.Ook wanneer de vergunning niet wordt verleend, zijn de kosten van het advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit volledig verschuldigd.  
2.3.1.4In afwijking van artikel 2.3.1.2 wordt indien de onder 2.3 bedoelde omgevingsvergunning voor advies wordt voorgelegd aan de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit het onder 2.3.1 genoemde bedrag niet verhoogd, indien de bouwactiviteit betrekking heeft op een geval als bedoeld in artikel 2 of artikel 3, van Bijlage II Bor, maar op grond van artikel 4a, leden 1 en 2, van Bijlage II Bor voor de bouwactiviteit een omgevingsvergunning is vereist, omdat deze plaatsvindt in, aan of bij een beschermd of een aangewezen monument of in een beschermd stads- en dorpsgezicht. Vrijstelling
2.3.1.5  Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het afgeven van een beschikking, houdende verlenging van de termijn als bedoeld in artikel 2.23 van de Wabo 176,40
2.3.1.6Doorbreken aanhoudingsplicht  Indien voor de verlening van de omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo artikel 3.3, derde lid en/of artikel 3.5, derde lid, van de Wabo (doorbreken aanhoudingsplicht) wordt toegepast, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in 2.3.1.1: 176,40
2.3.1.7Advies derden Indien ten aanzien van een aanvraag tot een omgevingsvergunning advies van derden wordt ingewonnen, worden de onder dat punt bedoelde bedragen verhoogd met het bedrag van de externe advieskosten. Het op deze wijze berekende legesbedrag wordt voorafgaande aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager schriftelijk medegedeeld. Een aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop het berekende legesbedrag aan de aanvrager is medegedeeld. Ook wanneer de vergunning niet wordt verleend, zijn de gemaakte externe advieskosten volledig verschuldigd. Begroting
2.3.1.8Achteraf ingediende aanvraag  
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: 190,00
2.3.1.8.1De leges verband houdende met een aanvraag onder 2.3.1.6 komen niet voor restitutie in aanmerking.  
2.3.1.8.2Indien de aanvraag als bedoeld onder 2.3.1.6 voor advies wordt voorgelegd aan de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit, geldt dat het ingevolge 2.3.1.2 berekende bedrag aan verschuldigde leges wordt vermenigvuldigd met factor 1,5.  

 

2.3.2Aanlegactiviteiten  
2.3.2.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief: 95,00
2.3.2.2Indien voor de verlening van de omgevingsvergunning voor een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo artikel 3.3, derde lid en/of artikel 3.5, derde lid, van de Wabo (doorbreken aanhoudingsplicht) wordt toegepast, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in 2.3.2.1: 176,40
2.3.2.3In afwijking van artikel 2.3.2.1 en 2.3.2.2. wordt geen leges in rekening gebracht voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, indien de aanvraag betrekking heeft op het omzetten van grasland in bouwland waarbij gebruik wordt gemaakt van de techniek van de niet kerende grondbewerking, het zogenaamde mülchen, mits de grond in het najaar ingezaaid wordt met een groenbemester, bodembedekker of wintergewas Vrijstelling

 

2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij al dan niet sprake is van een bouwactiviteit  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:  
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º of 2º van de Wabo wordt toegepast: 176,40
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking) en de aanvraag betrekking heeft op een op grond van artikel 6.5 Bor door de gemeenteraad aangewezen geval, waarin van de gemeenteraad geen verklaring van geen bedenkingen als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo is vereist:            
2.3.3.2.1indien de afwijking gewijzigd(e) gebruik en/of bebouwing van een bestaand bouwperceel betreft, waarbij de begrenzing van het bouwperceel niet overschreden wordt en de hoofdfunctie ter plaatse van het bouwperceel niet wijzigt: 2.479,00
2.3.3.2.2overige afwijkingen:4.959,00
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking) en de aanvraag betrekking heeft op een geval, waarin de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:  
2.3.3.3.1indien de afwijking gewijzigd(e) gebruik en/of bebouwing van een bestaand perceel betreft, waarbij de begrenzing van het bouwperceel niet overschreden wordt en de hoofdfunctie ter plaatse van het bouwperceel niet wijzigt: 4.578,00
2.3.3.3.2overige afwijkingen:9.156,00
2.3.3.4vervallen  
2.3.3.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): 176,40
2.3.3.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): 176,40
2.3.3.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): 176,40
2.3.3.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): 176,40

 

2.3.4Exploitatieplan  
2.3.4.1Indien de aanvraag moet worden getoetst aan de regels van een exploitatieplan 63,50

 

2.3.5Brandveilig gebruik  
2.3.5.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d van de Wabo, bedraagt het tarief vermeerderd met een verhoging ingevolge artikel 2.3.5.2€   812,90
2.3.5.2De verhoging bedraagt per volle eenheid van 100 vierkante meter gebruiksoppervlakte:  
2.3.5.2.1gebouwen met een gezondheidszorgfunctie ingeval het bouwwerk betreft een bejaardenoord, of ziekenhuis 54,25
 ingeval het bouwwerk betreft een tehuis met woon- dagverblijf81,05
2.3.5.2.2gebouwen met een logiesfunctie 
 ingeval het bouwwerk betreft een hotel108,85
 ingeval het bouwwerk betreft een discotheek54,25
 ingeval het bouwwerk betreft een restaurant, café, kantine, kinderdagverblijf of wijkcentrum 54,25
 ingeval het bouwwerk betreft een sporthal of sportzaal54,25
2.3.5.2.3gebouwen met een onderwijsfunctie ingeval het bouwwerk betreft een onderwijsinstelling  €  27,10
2.3.5.2.4overige gebouwen108,85
 Bij de indeling in bovenstaande categorieën gelden de definities zoals gehanteerd in het Bouwbesluit.  
2.3.5.2.5Gebruiksvergunning voor tijdelijke overnachtingsaccommodatie, voor maximaal 1 week (t.b.v. evenementen): 50,40
2.3.5.2.6Bij een gebouw met een gecombineerde gebruiksfunctie wordt de opslag per volle eenheid van 100 vierkante meter zoals bedoeld in artikel 2.3.5.2 berekend naar rato van het aantal vierkante meters per categorie. Het basisbedrag ingevolge artikel 2.3.5.1 wordt per gebruiksvergunning slechts eenmaal berekend.  

 

2.3.6Revisie brandveilig gebruik  
2.3.6.1Indien de aanvraag betrekking heeft op een aanvraag tot het verstrekken van een revisievergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Gebruiksbesluit waarvoor reeds een omgevingsvergunning brandveilig gebruik is afgegeven maar waar sedertdien enkel interne bouwkundige wijzigingen hebben plaatsgevonden waarbij de vergunningsvoorwaarden niet worden gewijzigd en of administratieve wijzigingen bedraagt het tarief  €    81,30
    
2.3.6.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een revisievergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk als bedoeld in 2.11.1 van het Gebruiksbesluit waarvoor reeds een gebruiksvergunning is afgegeven maar waar sedertdien bouwkundige wijzigingen hebben plaatsgevonden, waarbij het vloeroppervlak van het pand wordt gewijzigd en of wijzigingen in het pand waarbij de vergunningsvoorwaarden worden gewijzigd406,45
2.3.6.3Indien de bouwkundige wijziging een uitbreiding in vierkante meters gebruiksoppervlakte betreft wordt het onder artikel 2.3.6.2 genoemde bedrag vermeerderd met het van toepassing zijnde tarief uit artikel 2.3.5.2 per volle eenheid van 100 m2 uitbreiding gebruiksoppervlakte.  

 

2.3.7Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten  
2.3.7.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening Groesbeek 2015 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10, tweede lid van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:  
2.3.7.1.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument: 93,35
2.3.7.1.2voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht: 93,35
2.3.7.2In afwijking van artikel 2.3.7.1 wordt geen leges in rekening gebracht voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een activiteit met betrekking tot monumenten, voor zover de activiteit een bouwactiviteit betreft als bedoeld in artikel 2 of artikel 3, van Bijlage II Bor en voor de bouwactiviteit geen omgevingsvergunning vereist zou zijn, indien deze niet plaatsvindt in, aan of bij een beschermd of aangewezen monument. Vrijstelling
2.3.7.3Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening Groesbeek 2015 aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:  € 97,15

 

2.3.8Aanleg of veranderen weg Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2., aanhef en eerste lid onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:  €    381,50

 

2.3.9Uitweg/inrit  Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:  €  15,10

 

2.3.10Kappen  Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:    €  15,10

 

2.3.11Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998  
2.3.11.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:  286,00
2.3.11.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998  € 286,00

 

2.3.11AProjecten of handelingen in het kader van de Wet natuurbescherming  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder j en/of k, van de Wabo in samenhang met de Wet natuurbescherming (Wnb), bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk:  
2.3.11A.1indien een verklaring van geen bedenkingen als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo of andere toestemming vereist is op grond van artikel 2.1, eerste lid, onder j en artikel 2.17a, van de Wabo in samenhang met artikel 2.7, leden 2 en 3 en artikel 1.13, van de Wnb (toestemming ziet uitsluitend op verstrekking van ontwikkelruimte van stikstofdepositie op grond van de PAS):  800,00
2.3.11A.2indien een verklaring van geen bedenkingen als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo of andere toestemming vereist is op grond van artikel 2.1, eerste lid, onder j en artikel 2.17a, van de Wabo in samenhang met artikel 2.7, leden 2 en 3b en artikel 2.8, negende lid, van de Wnb (toestemming voor het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten waarvoor geen passende beoordeling vereist is): €1.850,00
2.3.11A.3indien een verklaring van geen bedenkingen als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo of andere toestemming vereist is op grond van artikel 2.1, eerste lid, onder j en artikel 2.17a, van de Wabo in samenhang met artikel 2.7, leden 2 en 3a en artikel 2.8, eerste lid, van de Wnb (toestemming voor het realiseren van niet stikstof gerelateerde projecten of andere handelingen die mogelijk significante effecten voor habitats en soorten kunnen veroorzaken):3.700,00
2.3.11A.4indien een verklaring van geen bedenkingen als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo of andere toestemming vereist is op grond van artikel 2.1, eerste lid, onder j en artikel 2.17a, van de Wabo in samenhang met artikel 2.7, leden 2 en 3a, artikel 2.8, eerste lid en artikel 1.13, van de Wnb (toestemming voor het realiseren van zowel stikstof als niet stiktstof gerelateerde projecten of andere handelingen die mogelijk significante effecten voor habitats en soorten kunnen veroorzaken):4.600,00
2.3.11A.5indien een verklaring van geen bedenkingen als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo of andere toestemming vereist is op grond van artikel 2.1, eerste lid, onder j en artikel 2.17a, van de Wabo met toepassing van artikel 2.7, lid 3a en artikel 2.8, vierde lid, van de Wnb (toestemming voor toelaatbare significant negatieve effecten door het ontbreken van alternatieven, aanwezigheid van dwingende redenen van groot openbaar belang en compensatie (ADC toets)):7.350,00
2.3.11A.6indien een verklaring van geen bedenkingen als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo of andere toestemming vereist is op grond van artikel 2.1, eerste lid, onder k en artikel 2.17c, van de Wabo (toestemming voor het opzettelijk verstoren, doden, vangen, plukken etc. van beschermde soorten):1.200,00

 

2.3.12Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief:286,00

 

2.3.13Andere activiteiten Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:  
2.3.13.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief: 176,40
2.3.13.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.13.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft:176,40
2.3.13.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft:176,40

 

2.3.14Omgevingsvergunning in twee fasen Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:
2.3.14.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;
2.3.14.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.  

 

2.3.15.Beoordeling bodemrapport  
2.3.15.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een rapport wordt beoordeeld, voor de beoordeling van:  
2.3.15.1.1een milieukundig bodemrapport286,00
2.3.15.1.2een archeologisch bodemrapport286,00
2.3.15.1.3een brandveiligheidsrapport286,00
2.3.15.1.4een bouwveiligheidsplan geen leges
2.3.15.1.5een sloopveiligheidsplan geen leges
2.3.15.1.6een akoestisch onderzoek geen leges
2.3.15.1.7een rapport betreffende de geluidsbelasting op gevels van een te bouwen of te verbouwen woning of andere geluidsgevoelige gebouwen 286,00
2.3.15.1.8een onderzoeksrapport naar externe veiligheid286,00
2.3.15.1.9een rapport over de volwaardigheid van bedrijven286,00
2.3.15.1.10een onderzoeksrapport naar aanwezige flora en fauna 286,00
2.3.15.1.11een natuurcompensatierapport 286,00
2.3.15.1.12Een milieukundig onderzoeksrapport betreffende de luchtkwaliteit 286,00
2.3.15.1.13Overige (vervolg) rapporten 286,00

 

2.3.16Advies 
2.3.16.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld:Begroting
2.3.16.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 

 

2.3.17Verklaring van geen bedenkingen  
2.3.17.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:  
2.3.17.1.1indien een ander bestuursorgaan dan de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: 190,00

 

Hoofdstuk 4 Vermindering

 

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

 

 

2.5.1Teruggaaf als gevolg van niet in behandeling nemen aanvraag omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten en/of activiteit planologisch strijdig gebruik  
 Als een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouwactiviteiten en/of de activiteit planologisch strijdig gebruik, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.1 en 2.3.3, en niet (verder) in behandeling wordt genomen, wordt 50% van de verschuldigde leges in rekening gebracht  50%
2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten en/of activiteit planologisch strijdig gebruik  
 Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouwactiviteiten en/of de activiteit planologisch strijdig gebruik, doch voor het verlenen van de vergunning, deze aanvraag schriftelijk wordt ingetrokken, wordt 50% teruggaaf van de op grond van onderdeel 2.3.1.1 en/of 2.3.3 geheven leges verleend.  50%  
2.5.3Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten: Indien van een verleende vergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouwactiviteiten geen gebruik wordt gemaakt en binnen 1 jaar na verlening van de vergunning, deze vergunning op schriftelijk verzoek van de aanvrager wordt ingetrokken, wordt teruggaaf van 50% van de ingevolge onderdeel 2.3.1.1 geheven leges verleend.  50%  
2.5.4Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten  
2.5.4.1Indien de gevraagde vergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouwactiviteiten wordt geweigerd, wordt van de ingevolge 2.3.1.1 verschuldigde leges 50% in rekening gebracht. De kosten van het advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit blijven volledig verschuldigd.  50%  
2.5.5Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen en welstand De aanvrager is de kosten van het advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit en welstand volledig verschuldigd. Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.1.7, 2.3.16 en 2.3.17 wordt geen teruggaaf verleend.  

 

Hoofdstuk 6 Principeverzoeken

2.6Het tarief voor een verzoek tot beoordeling van een principeverzoek door het college van burgemeester en wethouders met betrekking tot de vraag of het, op basis van de beoogde uitwerking van een project of (bouw)plan, bereid is medewerking te verlenen aan herziening (artikel 3.1, eerste lid Wro), wijziging (artikel 3.6, eerste lid, onder a Wro) of uitwerking (artikel 3.6, eerste lid, onder b Wro) van het bestemmingsplan dan wel een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, bedraagt. Indien voor het op basis van het principeverzoek uitgewerkte project of (bouw)plan een aanvraag voor herziening, wijziging of uitwerking van het bestemmingsplan dan wel om een omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo volgt en deze in behandeling wordt genomen, wordt het bedrag ad € 381,00 met de daarvoor verschuldigde leges verrekend. €            381,00

 

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project: 176,40

 

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1.1.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot herziening of uitwerking van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid en artikel 3.6 eerste lid, onder b van de Wet ruimtelijke ordening, wordt in rekening gebracht 2.098,00
2.8.1.2Als het college van burgemeester en wethouders op grond van deze aanvraag (positief) besluit tot het (laten) opstellen van een voorontwerpbestemmingsplan, wordt naast de leges in artikel 2.8.1.1 in rekening gebracht 6.295,00
2.8.1.3Als het college van burgemeester en wethouders besluit tot start van tervisielegging op grond van afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht, wordt naast de leges op grond van artikel 2.8.1.1 en 2.8.1.2 in rekening gebracht 3.242,00
2.8.2Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a van de Wet ruimtelijke ordening wordt in rekening gebracht 50% van de bedragen voor de respectievelijke fasen genoemd in de artikelen 2.8.1.1 t/m 2.8.1.3.  

 

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

n.v.t.

 

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde aanvragen

2.10.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: 190,00
2.10.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot overschrijving van een verleende omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 10.3 van de Bouwverordening 40,30
2.10.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om vergunning voor het maken van (handels)reclame als bedoeld in artikel 4:15 van de APV 95,00
2.10.3.1Indien de onder 2.10.3 bedoelde vergunning voor advies wordt voorgelegd aan de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit, wordt het onder 2.10.3 genoemde bedrag verhoogd met 48,00

 

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

 

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet 198,70
3.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30, van de Drank- en Horecawet. 65,10
3.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet 17,60
3.1.3.aHet tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van het aanhangsel als bedoeld in artikel 30a tweede lid van de Drank- en Horecawet 65,10
3.1.4Voor de exploitatie van een horecabedrijf als bedoeld in artikel 2:28 van de APV 65,10

 

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1Tot het verkrijgen van een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:25 van de APV    50,40
3.2.2   n.v.t.
3.2.3Tot het verkrijgen van een ontheffing op grond van artikel 4:6 van de APV:  
3.2.3.1geldig voor maximaal één week17,60
3.2.3.2geldig voor maximaal één maand30,05
3.2.3.3geldig voor maximaal één jaar125,50

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunningaanvraag voor seksinrichting en/of escortbedrijf als bedoeld in Hoofdstuk 3 van de APV  begroting
3.3.1Voor een aanvraag als bedoeld in 3.3 wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager de kosten medegedeeld, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Een aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop het berekende legesbedrag aan de aanvrager is medegedeeld. Ook wanneer de vergunning niet wordt verleend, zijn de kosten volledig verschuldigd. In de genoemde tarieven worden in elk geval opgenomen: 1. kosten van deskundigen, indien en voor zover die deskundigen dienen te worden ingeschakeld, een en ander met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager medegedeelde externe advieskosten, blijkend uit een begroting, die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 2. de kosten van openbare kennisgeving indien en voor zover deze noodzakelijk zijn, een en ander met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager medegedeelde publicatiekosten, blijkend uit een begroting, die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. 

 

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

n.v.t.

 

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

n.v.t.

 

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting (bijv. een tent) op basis van de Brandbeveiligingsverordening bedraagt voor inrichtingen waar meer dan 50 mensen gelijktijdig in aanwezig zullen zijn met een bruto oppervlakte    
 tot 200 m²: 27,45
 van 200 m² tot 300 m²  54,95
 van 300 m² tot 400 m²  82,40
 van 400 m² tot 500 m²  109,90
 van 500 m² tot 600 m²  136,90
 van 600 m² tot 700 m²  164,85
 van 700 m² tot 800 m²  191,80
 van 800 m² tot 900 m²  219,85
 van 900 m² tot 1000 m²  246,75
 van 1000 m² of meer278,90

 

Hoofdstuk 7 Kinderopvang

 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:   
3.7.1een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per uittreksel 6,60
3.7.2Inlichtingen over gegevens die zijn opgenomen in het register bedoeld in artikel 46 van de Wet Kinderopvang, per verstrekking 6,60

 

3.7.3Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het in exploitatie nemen van de hierna genoemde categorieën gelden naast genoemde tarieven;  
 - gastouder258,00
 - gastouderbureau430,00
 - kinderdagverblijf688,00
 - buitenschoolse opvang688,00
 - peuterspeelzaalwerk688,00

 

Hoofdstuk 8 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.8.Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag  
3.8.1tot het verkrijgen van een vergunning voor het inzamelen van geld (o.a. collecte) of goederen als bedoeld in artikel 5:13 van de APV 8,80
3.8.2tot het verkrijgen van een standplaatsvergunning ingevolge artikel 5:18 van de APV:  
3.8.2.1geldig voor maximaal één week17,60
3.8.2.2geldig voor maximaal één maand30,05
3.8.2.4geldig voor maximaal één jaar125,50
3.8.3tot het verkrijgen van een vergunning voor een speelgelegenheid als bedoeld in artikel 2:39 van de APV  begroting
3.8.3.1Voor een aanvraag als bedoeld in 3.8.3 wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager de kosten medegedeeld, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Een aanvraag wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop het berekende legesbedrag aan de aanvrager is medegedeeld. Ook wanneer de vergunning niet wordt verleend, zijn de kosten volledig verschuldigd. In de genoemde tarieven worden in elk geval opgenomen: 1. kosten van deskundigen, indien en voor zover die deskundigen dienen te worden ingeschakeld, een en ander met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager medegedeelde externe advieskosten, blijkend uit een begroting, die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 2. de kosten van openbare kennisgeving indien en voor zover deze noodzakelijk zijn, een en ander met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager medegedeelde publicatiekosten, blijkend uit een begroting, die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld.  
3.8.4om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking 17,60

 

Deze Tarieventabel behoort bij het raadsbesluit van 17 december 2015 tot vaststelling van de Legesverordening 2016 Berg en Dal.