Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Pijnacker-Nootdorp

Mandaatbesluit 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePijnacker-Nootdorp
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatbesluit 2016
CiteertitelMandaatbesluit 2016
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Dit Mandaatbesluit 2016 vervangt het Mandaatbesluit 2011 vastgesteld op 9 oktober 2010.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht, artikelen 10:1 tot en met 10:12
  2. Organisatieregeling 2006
  3. Delegatiebesluit 2011
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-09-201605-10-2018Wijziging bijlagen I, II, IV en VIII

09-08-2016

gmb--2016-130892

16INT08908
01-01-201629-09-2016Nieuwe regeling

24-11-2015

gmb-2015-115258

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit 2016

Het college en de burgemeester van de gemeente Pijnacker-Nootdorp, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

 

overwegende dat het om redenen van doelmatigheid wenselijk is de uitoefening van hun daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden op te dragen aan hen ondergeschikte ambtenaren of aan anderen;

 

gezien het advies van de afdeling BDV d.d. 20 november 2015;

 

gelet op het Delegatiebesluit 2011, de artikelen 10:1 tot en met 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht

en artikel 7.4 van de Organisatieregeling 2006;

 

besluiten:

 

vast te stellen het volgende Mandaat-, volmacht en machtigingbesluit 2016 gemeente Pijnacker-Nootdorp:

 

Artikel 1 Algemene bepalingen

  • 1.

    De bepalingen van dit besluit zijn, voor zover niet anders is bepaald, van toepassing op de uitoefening van de bevoegdheden in de bij dit besluit behorende bijlagen en op de bevoegdheden die in de bijlagen bij het Ondermandaatbesluit zijn opgedragen.

  • 2.

    Mandaat omvat, met betrekking tot de onderwerpen genoemd in de bijlagen I tot en met V, voor zover niet anders is bepaald, de bevoegdheid tot:

    • a.

      het verrichten van alle benodigde voorbereidingshandelingen;

    • b.

      het voeren en ondertekenen van correspondentie;

    • c.

      het verstrekken van informatie;

    • d.

      het inwinnen van adviezen;

    • e.

      het uitnodigen voor bijeenkomsten of hoorzittingen;

    • f.

      het nemen van besluiten waaronder wordt verstaan verlenen, actualiseren, weigeren, (op verzoek van vergunninghouder) intrekken of wijzigen, overschrijven, aanhouden en het stellen van nadere voorwaarden.

  • 3.

    De uitoefening van de in dit besluit genoemde bevoegdheden moet passen binnen

    • a.

      de budgetten die daarvoor in de begroting zijn opgenomen;

    • b.

      regelgeving, beleidsregels, bestaand beleid, richtlijnen, voorschriften en dergelijke.

  • 4.

    Indien in het kader van de uitoefening van de bevoegdheden als bedoeld in dit besluit meerdere afdelingen of instanties zijn betrokken, dient de gemandateerde er voor te zorgen dat zowel intern als extern advies wordt ingewonnen en overleg plaatsvindt voordat een beslissing wordt genomen.

  • 5.

    Een in mandaatverhouding te nemen besluit dient vooraf voorgelegd te worden aan de portefeuillehouder of teruggelegd te worden bij het college of de burgemeester indien:

    • het besluit leidt tot afwijking van of aanvulling op het tot dan toe gevoerde beleid;

    • indien het college, de burgemeester, een verantwoordelijk portefeuillehouder of de gemeentesecretaris dit kenbaar heeft gemaakt.

  • 6.

    Mandaat wordt niet verleend voor besluiten:

    • a.

      die de gemeente zelf betreffen;

    • b.

      ten aanzien van aangelegenheden waarbij de gemandateerde enig persoonlijk belang heeft.

  • 7.

    In geval van afwezigheid of verhindering van functionarissen aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger.

  • 8.

    De hiërarchisch leidinggevende kan zijn besluit in de plaats stellen van het voorgenomen besluit van de gemandateerde of van diens plaatsvervanger.

  • 9.

    Ondermandaat kan slechts worden verleend in de bij dit besluit specifiek toegestane gevallen aan de daarbij genoemde functionarissen.

  • 10.

    In geval van ondermandaat wordt de hiërarchisch leidinggevende van de gemandateerde aangemerkt als zijn plaatsvervanger.

  • 11.

    De redactie van een stuk ter uitoefening van een bevoegdheid als bedoeld in het tweede lid, vindt plaats op de wijze zoals is aangegeven in bijlage VIII onder 1 van dit Mandaatbesluit.

  • 12.

    In de in bijlage V onder M3 t/m M6 aangewezen gevallen wordt in de vorm van een machtiging alleen de bevoegdheid tot het tekenen van besluiten en het voeren van correspondentie overgedragen, waarbij het stuk wordt geredigeerd als is aangegeven in bijlage VIII onder 2 van dit Mandaatbesluit.

  • 13.

    In de in bijlage V onder VM6 aangewezen gevallen vindt ondertekening plaats in de vorm zoals is aangegeven in bijlage VIII onder 3 van dit Mandaatbesluit.

  • 14.

    In de in bijlage V onder M2 aangewezen gevallen vindt ondertekening plaats in de vorm zoals is aangegeven in bijlage VIII onder 4 van dit Mandaatbesluit.

  • 15.

    In de daartoe in de bijlagen aangewezen gevallen waarin het mandaat wordt uitgeoefend door wethouders, directeuren, afdelingshoofden of ondermandaat is toegestaan aan senioren/teamleiders, wordt het stuk voorzien van een elektronische handtekening (EH) in de vorm van een gescande handtekening.

  • 16.

    In de daartoe in de bijlagen aangewezen gevallen waarin ondermandaat is toegestaan aan medewerkers, wordt het stuk van een elektronische handtekening (EH) voorzien door het vermelden van de tekst: “dit document is digitaal aangemaakt en daarom niet ondertekend”.

Artikel 2. Verantwoording

Het directieteam brengt jaarlijks vóór 1 april over het daaraan voorafgaande kalenderjaar verslag uit aan de burgemeester en het college over de uitoefening van de in het Mandaatbesluit en Ondermandaatbesluit genoemde bevoegdheden

Artikel 3. Intrekking eerdere mandaatbesluiten

Het Mandaatbesluit 2011, inclusief wijzigingen, wordt ingetrokken per 1 januari 2016, doch blijft van toepassing op besluiten die voor die datum zijn genomen.

Artikel 4. Slotbepaling

Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2016.

Dit besluit kan worden aangehaald als Mandaatbesluit 2016.

 

Vastgesteld in de vergadering van 24 november 2015

de secretaris,

drs. J.P.R. Woudstra

de burgemeester,

mw. F. Ravestein

De burgemeester,

mw. F. Ravestein

BIJLAGEN BEHORENDE BIJ HET MANDAATBESLUIT 2016

 

Bijlage I MANDATEN PER AFDELING

Hoofdstuk 1 Alle afdelingen

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden/opmerkingen

EH

A1

Ontzegging toegang gemeentekantoor

Agressieprotocol 2014

COLL.

Secretaris

 

 

A2

Besluiten naar aanleiding van een klaagschrift als genoemd in artikel 2, lid 2 tot en met 7 van de Interne Klachtenregeling

Artikel 15 Interne Klachtenregeling

COLL.

Burgemeester

 

ja

A3

In de gelegenheid stellen van:

belanghebbenden en ingezetenen om inspraakreacties naar voren te brengen bij inspraakprocedures

een ieder om zienswijzen naar voren te brengen bij zienswijzenprocedures

Artikel 3:15 Algemene wet bestuursrecht en de

Inspraakverordening 2006

Bgm.

COLL.

Afd. hoofden

Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen

ja

A4

Vaststellen van het formulier voor het indienen van aanvragen en het verstrekken van gegevens in het kader van het beslissen op een aanvraag

Artikel 4:4 van de Awb

COLL.

Afd. hoofden

Voor zover het betrekking heeft op formulieren met betrekking tot gemandateerde beslissingen

 

A5

Besluiten:

tot het In de gelegenheid stellen een aanvraag, binnen een gestelde termijn, aan te vullen

de aanvraag niet te behandelen

Artikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht

Bgm.

COLL.

Afd. hoofden

Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen

ja

A6

Verdagen van beslistermijnen bij het nemen van een beschikking

Artikel 4:14 Algemene wet bestuursrecht en artikel 3.9 tweede lid van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

Bgm.

COLL.

Afd. hoofden

Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen

ja

A7

Verdagen beslissing op bezwaarschriften

Artikel 7:10 Algemene wet bestuursrecht

Bgm.

COLL.

Afd. hoofden

Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen

ja

A8

Besluiten verzenden, bekend maken, daarvan mededeling doen in de Staatscourant en langs elektronische weg

Artikel 139, 156 en 160 Gemeentewet

Bijzondere wetgeving

Algemene wet bestuursrecht

Bgm.

COLL.

Afd. hoofden

Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen.

ja

A9

Besluiten op een aanvraag om subsidie

Artikel 8, eerste en tweede lid Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2015

Artikel 6, eerste en tweede lid Subsidieregeling stimuleringsfonds particulier initiatief 2015

COLL

Afd. hoofden

Tot een maximum van € 50.000

 

ja

A10

Besluiten tot het direct vaststellen of verlenen van subsidies tot en met € 10.000

Artikel 13, eerste lid van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2015

Artikel 6, derde lid Subsidieregeling stimuleringsfonds particulier initiatief 2015

COLL.

Afd. hoofden

 

ja

A11

Besluiten tot het vaststellen van een subsidie van meer dan € 10.000.

Artikel 16, eerste lid van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2015

Artikel 6, zevende lid Subsidieregeling stimuleringsfonds particulier initiatief 2015

COLL.

Afd. hoofden

 

ja

A12

Toestemming voor het vormen van een bestemmingsreserve

Artikel 19 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2015

COLL.

Afd. hoofden

 

ja

A13

Vaststellen van:

(wijzigingen in) de formatie

(wijzigingen in) het personeelsbudget

Wijzigen of creëren van functies

Vrijgeven van het vervullen van vacatures

Art.160 Gemeentewet

Collectieve Arbeidsvoorwaarden-regeling/Pijnacker-Nootdorpse Uitwerkingsovereenkomst (CAR/PNUWO)

Regeling organieke functiebeschrijving en -waardering gemeente Pijnacker-Nootdorp

COLL.

Directieteam

 

n.v.t.

A14

Vaststellen functiebeschrijving en –waardering

Art.160 Gemeentewet

Regeling organieke functiebeschrijving en -waardering gemeente Pijnacker-Nootdorp

COLL.

Secretaris

 

ja

A15

Rechtspositionele besluiten in het kader van aanstelling en ontslag van medewerkers

Art.160 Gemeentewet

CAR/PNUWO

COLL.

Secretaris

Directeur

t.a.v. medewerkers vanaf schaal 12 met uitzondering van benoeming en ontslag van de directeuren

t.a.v. medewerkers tot en met schaal 11 van de onder zijn verantwoordelijkheid vallende afdelingen

Uitzonderingen die zijn gemandateerd aan de secretaris:

disciplinaire maatregelen en ontslagbesluiten anders dan op eigen verzoek

flexibel belonen (structureel)

afvloeiingsregelingen

ja

ja

A16

Rechtspositionele besluiten met betrekking tot medewerkers met een dienstverband

Art.160 Gemeentewet

CAR/PNUWO

COLL.

Secretaris

Directeur

Afd.hoofden

Teamleiders

Senior Project-leider Dienst-verlening

t.a.v. directeuren en afdelingshoofden die direct

onder zijn verantwoordelijkheid vallen

ja

 

 

 

 

 

t.a.v. afdelingshoofden en medewerkers die direct onder zijn verantwoordelijkheid vallen

ja

 

 

 

 

 

t.a.v. medewerkers die direct onder hun verantwoordelijkheid vallen en teamleiders

ja

 

 

 

 

 

t.a.v. medewerkers die direct onder zijn verantwoordelijkheid vallen

ja

 

 

 

 

 

t.a.v. medewerkers die direct onder zijn verantwoordelijkheid vallen

ja

A17

Voeren van het beoordelingsgesprek en het opstellen van de beoordeling

CAR/PNUWO

COLL.

Burgemeester

Secretaris

Directeur

Afd.hoofden

Teamleiders

Senior Project-leider Dienst-verlening

t.a.v. secretaris

n.v.t.

 

 

 

 

 

t.a.v. de directeur en de afdelingshoofden die direct onder zijn verantwoordelijkheid vallen

n.v.t.

 

 

 

 

 

t.a.v. afdelingshoofden en medewerkers die direct onder zijn verantwoordelijkheid vallen

n.v.t.

 

 

 

 

 

t.a.v. medewerkers die direct onder hun verantwoordelijkheid vallen en teamleiders

n.v.t.

 

 

 

 

 

t.a.v. medewerkers die direct onder hun verantwoordelijkheid vallen

n.v.t.

 

 

 

 

 

t.a.v. medewerkers die direct onder hun verantwoordelijkheid vallen

n.v.t.

 

Vaststellen van de beoordeling

 

 

Portefeuille-houder P&O

Secretaris

Directeur

t.a.v. de secretaris, de directeur

ja

 

 

 

 

 

t.a.v. de afdelingshoofden en medewerkers die direct onder de verantwoordelijkheid van de directeuren vallen

ja

 

 

 

 

 

t.a.v. medewerkers van de afdelingen

ja

Hoofdstuk 2 Afdeling Bedrijfsvoering

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden/opmerkingen

EH

BDV1

Besluiten op verzoeken om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur en de Wet hergebruik overheidsinformatie

Wet openbaarheid van bestuur;

Wet hergebruik overheidsinformatie en geldende Delegatiebesluit

Bgm.

COLL.

Hoofd BDV

Op grond van het Delegatiebesluit 2011 heeft de raad zijn bevoegdheid tot besluiten op verzoeken om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur gedelegeerd aan het college.

Ja

BDV2

Besluiten naar aanleiding van een schriftelijke ingebrekestelling

Artikel 4:17 Algemene wet bestuursrecht

Bgm

COLL

Hoofd BDV

 

 

Hoofdstuk 3 Afdeling Beleid

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden/opmerkingen

EH

BEL1

Besluiten op aanvragen tot het in exploitatie nemen van een kindercentrum of gastouderbureau of van een peuterspeelzaal en registratie en verzoeken tot wijziging van de registratie van kindercentra, gastouderbureaus, voorzieningen voor gastouderopvang of peuterspeelzalen in het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen

Artikel 1.46, artikel 1.47, artikel 2.3 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

 

Hoofd Beleid

 

ja

BEL2

Besluiten tot het geven van een schriftelijke aanwijzing en het voornemen tot een last onder dwangsom/last onder bestuursdwang bij het handhaven van de kwaliteit van de kinderopvang en het peuterspeelzaalwerk

Artikel 1.65, artikel 2.23 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

COLL.

Hoofd Beleid

Verwezen wordt naar de Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen Pijnacker-Nootdorp 2014

ja

BEL3

Toekennen van een doeluitkeringssubsidie aan de uitvoerder van voor- en vroegschoolse educatie (VVE)

Artikel 168a van de Wet op het primair onderwijs

COLL.

Hoofd Beleid

 

ja

BEL4

Uitvoeren Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Pijnacker-Nootdorp 2014

Artikel 6, tweede lid, artikel 7, tweede en derde lid, artikel 8, artikel 9, artikel 10, eerste, tweede, derde, vierde, zesde en achtste lid, artikel 12, tweede lid, artikel 13, artikel 14, eerste en tweede lid, artikel 15, artikel 16, vierde lid, artikel 18, tweede lid, artikel 19, tweede en derde lid, artikel 20, eerste lid, artikel 24, eerste en tweede lid, artikel 26, eerste lid, artikel 27, derde en vierde lid, artikel 28, eerste, tweede, derde, vierde en zesde lid, artikel 29, eerste , derde , vierde, zesde, zevende en negende lid, artikel 31 Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Pijnacker-Nootdorp 2014

COLL.

Hoofd Beleid

Artikel 14, in voorkomende gevallen, met inachtneming van bijlage IV van dit Mandaatbesluit.

Ja

BEL5

Besluiten op aanvragen voor de voorziening “verhuiskosten”

Artikel 7 Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs Pijnacker-Nootdorp 2015 juncto de bijlage “verhuiskosten” van die verordening.

COLL.

Hoofd Beleid

Op grond van het collegebesluit van 3 maart 2015 BBV15.0067.

 

Hoofdstuk 4 Afdeling Frontoffice Publiekszaken en afdeling Backoffice Publiekszaken, team Gegevensbeheer

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden/opmerkingen

EH

PZGB1

Benoemen ambtenaar burgerlijke stand (abs) voor eenmalige huwelijkssluiting / partnerschapsregistratie

Artikel 16, eerste en tweede lid van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek.

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Geldt uitsluitend t.a.v. benoeming van een abs die al elders die functie bekleedt.

ja

PZGB2

Verstrekken bewijs van in leven zijn

Artikel 3.20 Wet basisregistratie personen

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de Klantadviseurs A, B en C van de Frontoffice Publiekszaken

ja

PZGB3

Uitoefenen overige bevoegdheden Wet basisregistratie personen, met uitzondering van de regelgevende bevoegdheden

Artikel 1.4, 1.5 2e lid, en de paragrafen 2 en 3 van de Wet basisregistratie personen

Verordening basisregistratie personen Pijnacker-Nootdorp 2014 en (privacy)-Reglement voor de basisregistratie Personen

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de Klantadviseurs A, B en C van de Frontoffice Publiekszaken en medewerkers Backoffice Publiekszaken, team Gegevensbeheer

ja

PZGB4

Instellen één of meer stembureaus in de gemeente

Artikel E3 Kieswet

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

 

ja

PZGB5

Benoemen leden en plaatsvervangende leden stembureaus

Artikel E4 Kieswet

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

 

ja

PZGB6

Verstrekken van kiezerspas en volmacht

Art. K3 en L8 Kieswet

Bgm.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Klantadviseurs A, B en C van de Frontoffice Publiekszaken en Beleidsmedewerker B Gegevensbeheer

ja

PZGB7

Verstrekken van uittreksels en inlichtingen uit het Register Kindercentra en gastouderbureaus

Artikel 46 Wet kinderopvang juncto artikel 7 Regeling Wet kinderopvang

COLL

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de Klantadviseurs A, B en C van de Frontoffice Publiekszaken

ja

PZGB8

Opvragen van informatie uit straf-, justitiële, documentatie- en politieregisters

Besluit justitiële gegevens

Bgm.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken en Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de teamleider van Frontoffice Publiekszaken 1e lijn, de teamleider Frontoffice Publiekszaken, team Ruimtelijke zaken en de teamleider Backoffice Publiekszaken, team Gegevensbeheer.

Ondermandaat toegestaan aan Klantadviseurs B en C van de Frontoffice Publiekszaken voor zover het betreft Inlichtingen uit het strafregister en de algemene documentatieregisters van de Justitiële informatiedienst in het kader van naturalisatie- of optieverzoeken.

ja

PZGB9

Verstrekken van reisdocumenten, identiteitskaarten en rijbewijzen

Art. 26 Paspoortwet

Art. 116 Wegenverkeerswet

Art. 27 Reglement rijbewijzen

Bgm.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de Klantadviseurs A, B en C van de Frontoffice Publiekszaken

n.v.t.

PZGB10

Verstrekken van een advies naturalisatieverzoek

Rijkswet op het Nederlanderschap

Bgm.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de Klantadviseur B en C van de Frontoffice Publiekszaken

ja

PZGB11

Afgeven verlof later begraven dan voorgeschreven

Art. 17 Wet op de lijkbezorging

Bgm.

Ambtenaar van de burgerlijke stand

 

ja

PZGB12

Uitreiken uittreksel in het kader van het verkrijgen van het Nederlanderschap

Art. 60a, eerste lid en artikel 60b, zevende lid van het Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap

Bgm.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de Klantadviseur B en C van de afdeling Frontoffice Publiekszaken.

Dit (onder)mandaat berust op het afzonderlijk besluit van de burgemeester van 31 maart 2010 nr. 2010.04777 en het daarop gebaseerde besluit van het hoofd van de afdeling Frontoffice Publiekszaken van 8 januari 2013.

n.v.t.

PZGB13

Beheren basisregistraties adressen en gebouwen

Wet basisregistraties adressen en gebouwen

COLL

Beheerder basis-registraties adressen en gebouwen en andere specifiek genoemde functio-narissen

Dit mandaat berust op het afzonderlijk mandaatbesluit Wet BAG van het college van 11 mei 2010 nr. 2010.06208 en de eerste wijziging van dit besluit vastgesteld door het college op 5 maart 2013 nr. 13INT01272 waarnaar wordt verwezen.

ja

PZGB14

Opleggen bestuurlijke boete als bedoeld in artikel 4:17 Wet basisregistratie personen

Art. 4:17 Wet basisregistratie personen

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

 

ja

Hoofdstuk 5 Afdeling Frontoffice Publiekszaken en Afdeling Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden/opmerkingen

EH

PZMZ1

Het nemen van beslissingen op het gebied van Wet- en (plaatselijke) regelgeving op het terrein van de sociale voorzieningen en inburgering

en individuele voorzieningen van ondersteuning en jeugdhulp

Participatiewet

Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004

Wet IOAW

Wet IOAZ

Wet bescherming persoonsgegevens

Wet gemeentelijke schuldhulpverlening

Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen en Beleidsregels Sociaal Medische Indicatie

Structuur Uitvoering Wet en Inkomen (SUWI)

Wet sociale werkvoorziening

Wet maatschappelijke ondersteuning 2015

Wet inburgering

Jeugdwet

Gemeentelijke regelgeving op deze beleidsterreinen

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken en Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat is toegestaan aan:

Teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

Teamleider Frontoffice Publiekszaken, 1e lijn

Teamleider Kernteams en Regieteam

Teamleider Frontoffice Publiekszaken, team Ruimtelijke zaken

ja

PZMZ2

Urgentieverklaring woningzoekende

Huisvestingsverordening juli 2015 gemeente P-N

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Uitsluitend indien niet wordt afgeweken van het advies van de Toetsingscommissie Huisvesting.

Ondermandaat toegestaan aan de teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

ja

PZMZ3

Besluiten tot een verzoekschrift in het kader van de schuldsanering van natuurlijke personen

Het afgeven van de gemeentelijke verklaring in het kader van de schuldsanering van natuurlijke personen

Artikel 284, vierde lid van de Faillissementswet

Artikel 285, eerste lid onder f. van de Faillissementswet

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

ja

PZMZ4

Vergoeding voor leerlingenvervoer

Art. 4 Wet op het primair onderwijs

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

ja

PZMZ5

Leerplichtzaken

Artikel 3a, 3b, 15 en 16 Leerplichtwet 1969

COLL.

Leerplicht-ambtenaar

Nb. Het toezicht op de naleving van de Leerplichtwet 1969 is op grond van artikel 16 van die wet opgedragen aan burgemeester en wethouders. Dit is een wettelijk verplicht mandaat. Het college wijst daartoe een of meer ambtenaren aan. In P-N is de leerplicht-ambtenaar aangewezen.

ja

PZMZ6

Gehandicaptenparkeerkaart

Artikel 49 Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en de Regeling gehandicaptenparkeerkaart

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de teamleider Frontoffice Publiekszaken, 1e lijn

ja

Hoofdstuk 6 Afdeling Frontoffice Publiekszaken en afdeling Backoffice Publiekszaken, onderdeel Ruimtelijke Zaken

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden/opmerkingen

EH

PZRZ1

Besluiten op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en Besluit omgevingsrecht (Bor)

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Backoffice Publiekszaken, team Ruimtelijke zaken

ja

PZRZ2

In behandeling nemen van verzoeken om planschade inclusief het verlenen van de opdracht tot een extern advies

Artikel 6.1. Wet ruimtelijke ordening

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Indien het verzoek ontvankelijk is.

Ondermandaat toegestaan aan de teamleider Backoffice Publiekszaken, team Ruimtelijke Zaken

ja

PZRZ3

Huisvestingsvergunning particulieren

Huisvestingsverordening juli 2015 gemeente P-N

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de teamleider Frontoffice Publiekszaken 1e lijn

ja

PZRZ4

Vaststellen van hogere waarde voor de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting

Artikel 110a Wet geluidhinder

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Verwezen wordt ook naar de door het college vastgestelde beleidsregels hogere grenswaarden Wet geluidhinder.

Voorafgaand aan het besluit wordt het verzoek inhoudelijk beoordeeld door de afd. WKZ.

ja

PZRZ5

Plaatsen van een elektronische handtekening op basis van de Wet ruimtelijke ordening ten behoeve van ruimtelijke visies, plannen, besluiten en verordeningen met de daarbij behorende besluiten

Wet ruimtelijke ordening juncto artikelen 1.2.1 en 1.2.6, tweede lid Besluit ruimtelijke ordening

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan senior beleidsmedewerker Backoffice Publiekszaken, team Ruimtelijke Zaken en overige beleidsmedewerkers van de Backoffice Publiekszaken, team Ruimtelijke Zaken

ja

PZRZ6

Vergunning voor tijdelijke verhuur van een woning

Artikel 15 Leegstandswet

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de teamleider Frontoffice Publiekszaken, team Ruimtelijke zaken

ja

PZRZ7

Startersleningen

Verordening Startersleningen Pijnacker-Nootdorp 2013

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de teamleider Frontoffice Publiekszaken 1e lijn

Betreft het afzonderlijke besluit van het college van 21 mei 2013 en besluit BBV15.0378

ja

Hoofdstuk 7 Afdeling Frontoffice Publiekszaken, onderdeel Milieu en Bouw- en Woningtoezicht

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden/opmerkingen

EH

PZMBW1

Besluiten op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en Besluit omgevingsrecht (Bor)

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Frontoffice Publiekszaken, team Ruimtelijke zaken

ja

PZMBW2

Alle correspondentie betreffende vergunningplicht van bedrijven met uitzondering van een voorwaarschuwing (zienswijze) en een besluit tot het opleggen van een dwangsom of het uitoefenen van bestuursdwang

Artikel 18.2 Wet milieubeheer, artikel 5:22 en 5:32 Algemene wet bestuursrecht, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en Besluit omgevingsrecht (Bor)

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Frontoffice Publiekszaken, team Ruimtelijke zaken en medewerkers Frontoffice Publiekszaken 2e lijn, team Ruimtelijke zaken

ja

PZMBW3

Correspondentie betreffende een sloopmelding

Bouwbesluit 2012

COLL

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Frontoffice Publiekszaken, team Ruimtelijke zaken en medewerkers Frontoffice Publiekszaken 2e lijn team Ruimtelijke Zaken

ja

Hoofdstuk 8 Afdeling Interne Dienstverlening

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden/opmerkingen

EH

IDV1

Bijhouden van een register en registratie van publiekrechtelijke beperkingen op onroerende

zaken op grond van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken waartoe in het in het bijzonder wordt gerekend:

het toetsen van de brondocumenten aan vereisten voor inschrijving

het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers

het inschrijven van documenten in het register en het opnemen van gegevens daarover in de registratie

het plaatsen van aantekeningen op het brondocument

het verwerken van kadastrale mutaties in de administratie

het verstrekken van een bewijs van inschrijving

het waarmerken van afschriften van brondocumenten, waarbij publiekrechtelijke beperkingen zijn opgelegd.

het op verzoek verstrekken van afschriften of uittreksels uit het register en registratie

het verstrekken van verklaringen, dat uit het register blijkt, dat op het betreffende aangevraagde perceel geen publiek-rechtelijke beperking van toepassing zijn

het herstellen van fouten en doorvoeren van correcties

het (doen) verstrekken van berichten aan de Landelijke Voorziening

Artikel 5 en volgende van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken

COLL.

Hoofd Interne Dienstverlening

Voor de onderdelen a t/m k is ondermandaat toegestaan aan de senior medewerker geo-informatie en de beleidsondersteunende medewerker geo-informatie van de afdeling IDV.

Voor de onderdelen g, h en i is ondermandaat toegestaan aan de Klantadviseur A, B en C van de afdeling Frontoffice Publiekszaken.

ja

Hoofdstuk 9 Afdeling Ontwikkeling

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden/opmerkingen

EH

ONT1

Vaststellen af te dragen winst in verband met verkoop van een woning met een anti-speculatiebeding

Koopovereenkomsten woningen met een anti-speculatiebeding

COLL.

Hoofd Ontwikkeling

 

ja

Hoofdstuk 10 Afdeling Wijkzaken, Crisisbeheersing

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

EH

WKZCB1

Alarmeren (interne) gemeentelijke rampbestrijdingsorganisatie en het opvragen van informatie door de Waak-en wachtdienst in geval van een (dreigende) ramp

Artikel 7 Wet veiligheidsregio’s

en artikel 2.2.3. en 2.3.1. van het Besluit veiligheidsregio’s

Bgm.

Piketgroep

In spoedeisende situaties waarbij de burgemeester niet in de gelegenheid is de alarmering in werking te stellen

n.v.t.

WKZCB2

Alarmeren en opstarten crisiscommunicatie organisatie, alarmeren inrichten en inzetten van kanalen en middelen en daadwerkelijk communiceren met media en publiek

Wet veiligheidsregio’s

Bgm.

Actiecentrum Communicatie (ACC)

Verwezen wordt naar het besluit van de burgemeester van 21 september 2012 tot vaststelling van de Mandaatregeling Actiecentrum Communicatie

n.v.t.

Hoofdstuk 10 Afdeling Wijkzaken, team Milieu en Verkeer

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

EH

WKZMV1

Ontheffing voor vervoer van gevaarlijke stoffen

Artikel 22 en 23 Wet vervoer gevaarlijke stoffen

COLL

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Milieu en Verkeer afdeling Wijkzaken

ja

WKZMV2

Tijdelijke verkeers- maatregelen

Verkeersbesluiten

Overige Ontheffingen als bedoeld in artikel 149, eerste lid onder d. van de Wegenverkeerswet

Wegenverkeerswet 1994, Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens, Regeling Voertuigen en Besluit Administratieve Bepalingen betreffende het Wegverkeer.

COLL.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Milieu en Verkeer afdeling Wijkzaken

ja

Hoofdstuk 10 Afdeling Wijkzaken, Stafbureau

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

EH

WKZSTB1

Verlenen vergunning marktstandplaats

Warenmarktverordening Pijnacker-Nootdorp

COLL.

Hoofd Wijkzaken

 

ja

WKZSTB2

Uitvoeren van de Warenmarktverordening Pijnacker-Nootdorp 2002

Warenmarktverordening Pijnacker-Nootdorp

COLL.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan marktmeester

ja

Hoofdstuk 10 Afdeling Wijkzaken, team Veiligheid en Handhaving

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

EH

WKZVH1

Ontheffing straatartiest

Art. 2:9 APV 2012 P-N

Bgm.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken

ja

WKZVH2

Ontheffing bijzonder gebruik van de weg

Art. 2:10 APV 2012 P-N

COLL.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken

ja

WKZVH3

Vergunning evenement

Art. 2:25 APV 2012 P-N

Bgm.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken

ja

WKZVH4

Vergunning groot evenement

Art. 2:25a APV 2012 P-N

Bgm.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken

ja

WKZVH5

Exploitatievergunning horecabedrijf

Art. 2:28 APV 2012 P-N

Bgm.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken

ja

WKZVH6

Vergunning afwijking sluitingstijd; tijdelijke sluiting

Art. 2:30 APV 2012 P-N

Bgm.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken

ja

WKZVH7

Vergunning speelgelegenheid

Art. 2:39 APV 2012 P-N

Bgm.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken

ja

WKZVH8

Waarmerken verkoopregister

Art. 2:67 APV 2012 P-N

Bgm.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken

ja

WKZVH9

Ontheffing overige geluidhinder

Art. 4:6 APV 2012 P-N

COLL.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken

Met inachtneming van de door het college vastgestelde Nota Bouwlawaai.

ja

WKZVH10

Ontheffing voor het plaatsen of hebben van caravans e.d. op de weg

Art. 5:6 APV 2012 P-N

COLL.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken

ja

WKZVH11

Ontheffing parkeren van reclamevoertuigen

Art. 5:7 APV 2012 P-N

COLL.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken

ja

WKZVH12

Ontheffing parkeren van grote voertuigen

Art. 5:8 APV 2012 P-N

COLL.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken

ja

WKZVH13

Collectevergunning

Art. 5:13 APV 2012 P-N

COLL.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken

ja

WKZVH14

Standplaatsvergunning

Art. 5:18 APV 2012 P-N

COLL.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken

Ja

WKZVH15

Vergunning snuffelmarkten

Art. 5:23 APV 2012 P-N

Bgm.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken

ja

WKZVH16

Vergunning kansspel

Art. 3 Wet op de Kansspelen

COLL.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken

ja

WKZVH17

Verbieden klein kansspel

Art. 7c Wet op de Kansspelen

COLL.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken

ja

WKZVH18

Vergunning uitoefenen horecabedrijf of slijtersbedrijf

Art. 3 Drank- en Horecawet

Bgm.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken

ja

WKZVH19

Ontheffing voor het schenken van zwak-alcoholhoudende drank bij een bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard voor een aaneengesloten periode van ten hoogste twaalf dagen

Art. 35 Drank- en Horecawet

Bgm.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken

Ja

WKZVH20

Ontheffing voor het houden van een openbare vermakelijkheid op zondagen voor 13.00 uur

Art. 4, vierde lid Zondagswet

Bgm.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken

ja

WKZVH21

Ontheffing voor het houden van een wegwedstrijd

Art. 148 Wegenverkeerswet

COLL.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken

ja

WKZVH22

Besluiten betreffende de invordering van een dwangsom

Artikel 125 Gemeentewet juncto de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrecht

COLL.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken

Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder

ja

WKZVH23

Besluiten betreffende de toepassing van een last onder bestuursdwang en de vaststelling van de hoogte van de kosten bij de toepassing van bestuursdwang bij handhaving

Artikel 125 Gemeentewet juncto de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrecht

COLL.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken

Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder

ja

WKZVH24

Handhaving krachtens de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, inclusief:

een besluit in spoedeisend geval;

een besluit bij een bouwwerk met een bouwsom tot en met € 2.000 ;

een besluit bij verlenging van de begunstigingstermijn

ambtshalve besluiten om niet op te treden tegen ambtelijk geconstateerde geringe overtredingen van artikel 2.1, 2.3 en 2.3a Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

intrekking van bovenstaande besluiten,

met uitzondering van de overige besluiten

Bestemmingsplan, Hoofdstuk 5 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, Bouwbesluit en artikel 125 Gemeentewet juncto de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrecht

COLL.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken en medewerkers belast met handhaving.

Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder.

ja

WKZVH25

Handhaving bodem inclusief:

een besluit in spoedeisend geval;

een besluit bij verlenging van de begunstigingstermijn;

intrekking van bovenstaande besluiten,

met uitzondering van de overige besluiten

Besluit Bodemkwaliteit, Wet bodembescherming en artikel 125 Gemeentewet juncto de afdelingen 5.3. 1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrecht

COLL.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken en medewerkers belast met handhaving.

Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder.

ja

WKZVH26

Handhaving Woningwet, inclusief:

een besluit in spoedeisend geval;

een besluit bij bouwwerken met een bouwsom tot en met € 2.000 ;

een besluit bij verlenging van de begunstigingstermijn,

-intrekking van bovenstaande besluiten,

met uitzondering van de overige besluiten.

Bestemmingsplan, Woningwet, Bouwbesluit, Asbest-verwijderingsbesluit, hoofdstuk 5 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en artikel 125 Gemeentewet juncto de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrecht.

COLL.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken

Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder

ja

WKZVH27

Handhaven wegens strijdig gebruik, inclusief:

een besluit in spoedeisend geval

een besluit bij bouwwerken met een bouwsom tot en met € 2.000

een besluit bij verlenging van de begunstigingstermijn,

intrekking van bovenstaande besluiten

met uitzondering van de overige besluiten

Bestemmingsplan, Wet ruimtelijke ordening, hoofdstuk 5 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, artikel 125 Gemeentewet juncto de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrecht

COLL.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken en medewerkers belast met handhaving.

Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder.

ja

WKZVH28

Milieuhandhaving bij bedrijven, inclusief:

een besluit in spoedeisend geval;

een besluit tot verlenging van de begunstigingstermijn;

een besluit tot af- en goedkeuring van in het kader van handhaving verstrekte rapporten of bewijsstukken op basis van vergunningvoorschriften of een Amvb;

intrekking van bovenstaande besluiten,

met uitzondering van de overige besluiten

Hoofdstuk 18 Wet milieubeheer, hoofdstuk 5 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en

en artikel 125 Gemeentewet juncto de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrecht

COLL.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken en medewerkers belast met handhaving.

Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder.

ja

WKZVH29

Handhaven bij illegale (afval)stort buiten bedrijven, inclusief:

een besluit in spoedeisend geval;

een besluit tot verlenging van de begunstigingstermijn;

intrekking van bovenstaande besluiten,

met uitzondering van de overige besluiten

Algemene Plaatselijke Verordening, hoofdstuk 10 Wet Milieubeheer, hoofdstuk 5 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en

en artikel 125 Gemeentewet juncto de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrecht

COLL.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken en medewerkers belast met handhaving.

Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder

ja

WKZVH30

Handhaven openbare ruimte, inclusief intrekking van deze besluiten en besluiten om niet op te treden, met uitzondering van niet spoedeisende besluiten op grond van de

bepalingen over evenementen, toezicht op openbare inrichtingen en speelgelegenheden en seksinrichtingen, sekswinkels, escortbedrijven, straat en raamprostitutie e.d.

Algemene Plaatselijke Verordening en Afvalstoffenverordening en artikel 125 Gemeentewet juncto de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrecht

COLL.

Bgm.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken

Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder

ja

WKZVH31

Handhaving horeca, inclusief:

een besluit in spoedeisend geval;

een besluit bij verlenging van de begunstigingstermijn;

intrekking van bovenstaande besluiten,

met uitzondering van de overige besluiten

Drank- en horecawet, Wet op de Kansspelen, Algemene Plaatselijke Verordening en artikel 125 Gemeentewet juncto de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrecht

COLL.

Bgm.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken

Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder

 

WKZVH32

Ontheffing Geluidhinder

o.g.v. Bouwbesluit 2012

Artikel 8.3 Bouwbesluit 2012

COLL.

Hoofd

Wijkzaken

 

ja

Hoofdstuk 10 Afdeling Wijkzaken, team Inrichting en Beheer Openbare Ruimte

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden

EH

WKZIBOR1

Het verlenen van een vergunning voor het aanleggen, beschadigen en veranderen van een weg

Het gedogen van het aanleggen, het in stand houden en het opruimen van kabels en leidingen in openbare gemeentegrond.

Art. 2:11 APV P-N 2012

Artikel 5.2 Telecommunicatiewet

COLL.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Inrichting en Beheer Openbare Ruimte afdeling Wijkzaken

Met inachtneming van de Algemene Voorwaarden Ondergrondse Infrastructuren

ja

WKZIBOR2

Kapvergunning

Spoedeisende kapvergunning

Art. 4:11b APV 2012 P-N

COLL.

Bgm.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Inrichting en Beheer Openbare Ruimte afdeling Wijkzaken

ja

WKZIBOR3

Toekennen van nummers aan verblijfsobjecten, ligplaatsen en standplaatsen

Artikel 3, tweede lid Verordening naamgeving en nummering 2010

COLL.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Inrichting en Beheer Openbare Ruimte afdeling Wijkzaken

ja

 

Bijlage II BESTUURLIJKE MANDATEN

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden/opmerkingen

EH

BM1

Vaststellen verweerschrift naar aanleiding van een ingediend bezwaar- of beroepschrift met betrekking tot door of, in mandaat, namens het college genomen besluiten

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Alle portefeuille-houders

 

ja

BM2

Het nemen van een besluit op bezwaarschriften met betrekking tot, in mandaat, namens het college genomen besluiten.

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Alle portefeuille-houders

Op grond van artikel 10:3 derde lid van de Awb zijn uitgezonderd de besluiten op bezwaarschriften n.a.v. door portefeuillehouders in mandaat genomen besluiten. Tevens zijn uitgezonderd de besluiten op bezwaarschiften waarbij contrair wordt gegaan aan het advies van de Commissie behandeling bezwaarschriften.

ja

BM3

Besluiten tot terugvordering en verhaal van Bbz-kredieten

Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004

COLL.

Portefeuille-houder

Sociale Zaken

 

ja

BM4

Oninbaar verklaren van vorderingen

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Portefeuille-houder Financiën

Met uitzondering van gemeentelijke belastingen. Dit is een bevoegdheid van het hoofd afdeling Backoffice Publiekszaken gebaseerd op het Aanwijzings- en mandaatbesluit belastingen.

ja

Bijlage III MANDATEN AAN EXTERNEN

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden/opmerkingen

EH

ME1

Verstrekken van een huisvestingsvergunning voor woningen van of verhuurd door stichtingen en woningcorporaties

Huisvestingsverordening juli 2015 P-N

COLL.

Directeur/ bestuurder, adjunct-directeur, hoofd Wonen en teamleider Klantencontacten Stichting Rondom Wonen

Vestigingsmanager / Manager Woondiensten Vestia

gebiedsmanager Staedion

Secretaris van de Interkerkelijke Stichting voor de bejaardenzorg

 

n.v.t.

ME2

Aanwijzen toezichthouder Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen en Verordening ruimte- en inrichtingseisen peuterspeelzalen gemeente Pijnacker-Nootdorp 2011

Artikel 1.61, artikel 2.19 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen, artikel 4 Verordening ruimte- en inrichtingseisen peuterspeelzalen gemeente Pijnacker-Nootdorp 2011

COLL.

Directeur publieke gezondheid van de gemeente Den Haag

Verwezen wordt naar het afzonderlijke mandaatbesluit van het college van 21 januari 2014 waarbij is besloten de directeur Publieke Gezondheid van de Gemeente Den Haag, zijnde de directeur van de GGD Haaglanden, een GGD als bedoeld in de artikelen 1.61 en 2.19 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen en artikel 4 van de Verordening ruimte- en inrichtingseisen peuterspeelzalen, met ingang van 1 januari 2014 aan te wijzen als toezichthouder op grond van artikel 1.61, eerste lid van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen. Tevens is in dat besluit de directeur de bevoegdheid verleend zijn medewerkers voor de uitvoering van zijn taak te mandateren.

n.v.t.

ME3

Aanwijzen van personen die belast zijn met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015

Artikel 6.1 Wet maatschappelijke ondersteuning 2015

COLL.

Directeur publieke gezondheid van de gemeente Den Haag

Op grond van het besluit van het college van 3 maart 2015 BBV 15.0070 is de Directeur publieke gezondheid van de gemeente Den Haag door het college aangewezen als functionaris belast met het toezicht op de naleving van de Wmo 2015. Daarnaast is hij namens het college bevoegd andere functionarissen in dienst van de GGD-Haaglanden te belasten met het toezicht op de naleving van de Wmo 2015.

 

ME4

Afwijken van tijden van begraven, aantal overledenen in algemene graven, volgorde toewijzing graven, termijn grafrecht, aanbrengen grafkelder, overschrijven van verleende rechten, mededeling ontvangst van afstandsverklaring, verlenen en weigeren vergunning grafbedekking, toezicht op onderhoud, verwijderen grafbedekking, uitvoering ruiming, bijhouden historische graven

Artikel 10, tweede lid, artikel 12, artikel 13, tweede lid, artikel 15, eerste lid, artikel 16, artikel 17, artikel 18, artikel 19, eerste en vierde lid, artikel 21, artikel 23, artikel 24 en artikel 26, eerste lid van de Verordening op het beheer en het gebruik van de algemene begraafplaats St. Janshof 2011

COLL.

Bestuur van de Stichting Sint Janshof

Ondermandaat toegestaan aan de beheerder van de algemene begraafplaats St. Janshof

Voorwaarden:

De uitoefening van de bevoegdheden vindt plaats met inachtneming van de volgende door het college op 18 oktober 2011 of sedertdien gewijzigde vastgestelde uitvoeringsbesluiten:

a.Regels voor de graven, asbezorging en gedenkplaatsen algemene begraafplaats Sint Janshof;

b.Regels voor de indeling van graven op de algemene begraafplaats Sint Janshof;

c.Regels voor grafbedekkingen op de algemene begraafplaats Sint Janshof;

d.Voorschriften voor het bijhouden van het register van de algemene begraafplaats Sint Janshof.

n.v.t.

ME5

Aanwijzen toezichthouders belast met de naleving van voorschriften op het gebied van brandveiligheid

Artikel 61, derde lid Wet veiligheidsregio’s, artikel 5:10, derde lid Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en artikel 6:2 APV 2012 P-N

Bgm.

en

COLL.

Regionaal Brandweer-commandant van de Veiligheidsregio Haaglanden

Dit mandaat berust op afzonderlijke mandaatbesluiten van de burgemeester van 22 december 2009 nr. 2009.16836 en het college van 14 september 2010 nr. 2010.12434 waarnaar wordt verwezen.

n.v.t.

ME6

Sollicitatieplicht politieke ambtsdragers

Besluit sollicitatieplicht Appa

COLL.

Raet

Verwezen wordt naar het besluit van het college van 7 augustus 2012 tot vaststelling van het Mandaatbesluit sollicitatieplicht politieke ambtsdragers 2012

n.v.t.

ME7

Verlenen van parkeervergunningen en -ontheffingen

Artikel 3 Parkeerverordening Pijnacker-Nootdorp

COLL.

Medewerkers parkeerservice van het bedrijf P1 On street B.V.

De werkzaamheden zijn uitbesteed op grond van het besluit van het college van 13 september 2005.

De werkzaamheden worden uitgevoerd overeenkomstig het bijbehorende Programma van Eisen.

n.v.t.

ME8

Vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van Milieu

Afdeling 10.1.1. Awb, diverse bijzondere wetten en artikel 4 van de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Haaglanden

COLL.

De directeur van de Omgevingsdienst Haaglanden

Mandaat wordt verleend met inachtneming van het door het college op 19 februari 2013 vastgestelde Mandaatbesluit Pijnacker-Nootdorp Omgevingsdienst Haaglanden 2013

n.v.t.

ME9

Maatwerkvoorziening ten behoeve van beschermd wonen en opvang

Artikel 2.3.2 en volgende van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015

COLL.

Bgm.

College van Delft

Op grond van het door de burgemeester en het college op 16 december 2014 vastgestelde Mandaatbesluit beschermd wonen en opvang Wet maatschappelijke ondersteuning 2015

n.v.t.

ME10

Mandaten aan gemeente Zoetermeer

Het nemen van besluiten in verband met de uitoefening van bevoegdheden op het terrein van het beheer van niet overgebrachte archiefbescheiden

Het afgeven van de gemeentelijke verklaring als bedoeld in artikel 285 Faillissementswet

Het nemen van besluiten tot het opschorten en beëindigen van schuldhulpverlening op grond van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening

Mandaatbesluit samenwerking gemeente Pijnacker-Nootdorp en Zoetermeer van 21 mei 2013

COLL.

College van Zoetermeer

Het in het Mandaatbesluit samenwerking gemeente Pijnacker-Nootdorp en Zoetermeer van 21 mei 2013 opgenomen mandaat aan de manager Belastingen van Zoetermeer heeft geen feitelijke werking meer. De werkzaamheden op het gebied van belastingen worden vanaf 2015 weer in eigen beheer uitgevoerd.

Ja

Bijlage IV PRIVAATRECHTELIJKE MANDATEN

Bij de uitoefening van de onderstaande mandaten nr’s PM1 tot en met PM6 wordt gehandeld overeenkomstig het bepaalde in het Inkoop- en aanbestedingsbesluit 2013, het Inkoop- en aanbestedingsreglement 2013, de Regeling budgethouderschap en verplichtingen, het Hand- en Voetboek Projectmatig Werken en voorts overeenkomstig het bepaalde in bijlage VII die hoort bij de volmachten PM1 tot en met PM6.

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden/opmerkingen

EH

PM1

Besluiten tot het gunnen van opdrachten voor leveringen en diensten onder de grens van de Europese drempelwaarde

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Afdelingshoofden

Uitgezonderd zijn het Inhuren van derden (inspanningsverbintenis) en contracteren van derden (resultaatverbintenis). Zie hiervoor de afzonderlijke mandaten.

Ondermandaat toegestaan aan

projectleiders en budgethouders tot en met een bedrag van € 50.000.

Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van de afdelingen voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure.

Op grond van het Mandaatbesluit griffier 2004 is de griffier, met inachtneming van de Regeling budgethouderschap en verplichtingen, bevoegd te besluiten tot het verlenen van opdrachten tot uitvoering van werken en opdrachten voor leveringen en diensten bij onderhandse enkelvoudige en onderhandse meervoudige aanbesteding

ja

PM2

Besluiten tot het gunnen van opdrachten voor leveringen en diensten vanaf de grens van de Europese drempelwaarde

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Directeuren

Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van de afdelingen voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure.

ja

PM3

Besluiten tot het gunnen van opdrachten voor werken tot en met een bedrag van € 500.000

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Afdelingshoofden

Ondermandaat toegestaan aan projectleiders tot en met een bedrag van € 100.000

Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van de afdelingen voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure.

ja

PM4

Besluiten tot het gunnen van opdrachten voor werken vanaf een bedrag van € 500.001 tot en met een bedrag van € 2.500.000

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Directeuren

Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van de afdelingen voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure.

ja

PM5

Besluiten tot het gunnen van opdrachten voor werken vanaf een bedrag van € 2.500.001

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Wethouders

Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van de afdelingen voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure.

ja

PM6

Besluiten tot het deelnemen aan door andere aanbestedende diensten te organiseren aanbestedingen op het gebied van leveringen, diensten en werken, inclusief het besluit tot gunning van de opdracht

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Secretaris

 

ja

PM7

Inhuren van derden (inspanningsverbintenis)

CAR/PNUWO

COLL.

Secretaris

Afd. hoofden

Inhuur die langer duurt dan zes maanden

Tot maximaal zes maanden.

Verwezen wordt ook naar de Notitie “Spelregels Personeelsbudgetten” zoals vastgesteld door het DT op 20 december 2006.

ja

ja

PM8

Contracteren van derden (resultaatverbintenis)

CAR/PNUWO

COLL.

Afd. hoofden

Voor zover de uitgave plaatsvindt binnen beschikbaar gestelde middelen en ten behoeve van het product zoals omschreven in de productenraming. Het dient te gaan om het leveren van een concreet product zonder dat sprake is van inhuur.

Verwezen wordt ook naar de Notitie “Spelregels Personeelsbudgetten” zoals vastgesteld door het DT op 20 december 2006.

ja

PM9

Besluiten tot afwijking van het Inkoop- en aanbestedingsreglement 2013 voor zover het betreft het volstaan met een enkelvoudige offerteaanvraag voor het inhuren van derden en contracteren van derden bij een geraamde waarde die ligt tussen de € 50.000 en de Europese aanbestedingsgrens, exclusief de BTW.

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Secretaris

 

ja

PM10

Overige besluiten tot afwijking van het Inkoop- en aanbestedings-reglement 2013

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Portefeuillehouders

 

ja

PM11

Besluiten tot verkoop van roerende zaken die worden aangetroffen in door de gemeente verworven onroerende zaken, mits deze een bedrag van € 10.000 niet te boven gaan.

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Wethouder

Financiën

 

ja

PM12

Besluiten tot het vaststellen van huuraanpassingen ingevolge de bepalingen van huurovereenkomsten

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Afd. hoofden

 

ja

PM13

Besluiten betreffende het afhandelen van schadeclaims tot en met een bedrag van € 10.000,--

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Bedrijfsvoering

 

ja

PM14

Besluiten tot het aangaan, wijzigen of beëindigen van verzekeringen

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Bedrijfsvoering

Binnen bestaand pakket

ja

PM15

Besluiten tot het aangaan van overeenkomsten met verkopende partijen over de verkopersbijdrage starterslening

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior Frontoffice Publiekszaken 1e lijn

Betreft het afzonderlijke besluit van het college van 21 mei 2013

ja

PM16

Besluiten tot het aangaan, wijzigen en ontbinden van overeenkomsten tot het aankopen en verkopen van grond in gebieden waarvoor een exploitatieopzet of projectadministratie door de raad is vastgesteld

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd

Ontwikkeling

Voor zover binnen de financiële kaders van de exploitatieopzet. Vooroverleg met portefeuillehouder.

ja

PM17

Besluiten tot het aangaan van grondreserveringsovereenkomsten gebieden waarvoor een grondexploitatie, projectadministratie of een investeringskrediet door de raad is vastgesteld

Artikel 160 Gemeentewet

COLL

Hoofd

Ontwikkeling

Voor zover binnen de financiële kaders van de exploitatieopzet. Vooroverleg met portefeuillehouder.

ja

PM18

Besluiten inzake de uitgifte van grond ten behoeve van zendmasten

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd

Ontwikkeling

Verwezen wordt ook naar de voorwaarden zoals genoemd in het collegebesluit van

31 mei 2005.

ja

PM19

Besluiten inzake het aangaan en beëindigen van huurovereenkomsten, inclusief anti-kraakovereenkomsten, in gebieden waarvoor door de raad een exploitatieopzet is vastgesteld.

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd

Ontwikkeling

Verwezen wordt ook naar het anti-kraakreglement.

ja

PM20

Besluiten tot het verlenen van toestemming tot vervreemden of bezwaren van bedrijfskavels aan derden indien sprake is van overdracht van aandelen binnen de organisatorische structuur van het betrokken bedrijf of indien sprake is van overdracht van onroerende zaken aan de eigenaar van het betrokken bedrijf naar privé of omgekeerd

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd

Ontwikkeling

 

ja

PM21

Besluiten tot het verlenen van toestemming tot doorverkoop van bedrijfsunits binnen bedrijfsverzamelgebouwen

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd

Ontwikkeling

 

ja

PM22

Besluiten tot het vestigen van een recht van opstal ten behoeve van riolering en aanverwante zaken

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd

Ontwikkeling

 

ja

PM23

Besluiten tot het aangaan van overeenkomsten tot het verkopen of het verhuren van openbaar groen (snippergroen)

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Ontwikkeling

Verwezen wordt ook naar het raadsbesluit van 23 december 2004

(Notitie snipper-groenbeleid).

De aanvragen dienen eerst te worden getoetst door de afd. Wijkzaken en/of de cluster Ruimtelijk Beleid van de afd. Beleid.

ja

PM24

Besluiten tot het aangaan van anterieure overeenkomsten ten behoeve van de wijziging van een bestemming voor het mogelijk maken van maximaal vijf bouwplaneenheden

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Ontwikkeling

 

ja

PM25

Besluiten tot het om-niet in gebruik geven van gronden en gebouwen aangekocht als strategische aankoop, voor gebruik van grasopbrengsten, voor onderhoud en voor anti-kraak

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Ontwikkeling

en

Hoofd Wijkzaken

 

ja

PM26

Besluiten tot het aangaan van erfpacht-, huur- of opstalovereenkomsten ten behoeve van sportvoorzieningen, nutsvoorzieningen, geluidsschermen en voorzieningen van algemeen nut

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Ontwikkeling

 

ja

PM27

Besluiten tot verhuur van en aangaan of actualiseren van verhuurovereenkomsten voor (sport) accommodaties, van de volkstuinen, van woningen en gebouwen binnen de activiteit “overige gebouwen en terreinen”, van het vrachtwagenparkeer-terrein en van de parkeergarages bij Het Baken

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan de medewerker verhuur accommodaties van de afd. Wijkzaken

ja

PM28

Besluiten tot het tijdelijk om niet in gebruik geven van openbaar gebied, tot het in beheer geven van openbaar gebied en zo nodig anders inrichten (“groenadoptie”) en tot het verhuren van rotondes

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Wijkzaken

Verwezen wordt onder andere naar het besluit van het college van 25 november 2014 BBV14.0545 (groenadoptie) en 3 februari 2015 BBV15.0563 (rotondes)

ja

PM29

Aansluiten op de gemeentelijke riolering

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Inrichting en Beheer Openbare Ruimte (IBOR) afdeling Wijkzaken

ja

PM30

Besluiten tot het vestigen van een recht van opstal ten behoeve van riolering (m.u.v. bedrijfsterreinen)

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Wijkzaken

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Inrichting en Beheer Openbare Ruimte (IBOR) afdeling Wijkzaken

ja

PM31

Besluiten tot het sluiten van een planschadeovereenkomst

Artikel 6.17 Wet ruimtelijke ordening

COLL.

Hoofd Ontwikkeling

 

ja

Bijlage V VOLMACHTEN EN MACHTIGINGEN

Op basis van het Inkoop- en aanbestedingsbesluit 2013 en het Inkoop- en aanbestedingsreglement 2013 worden bij de uitvoering van de privaatrechtelijke mandaten PM1 tot en met PM6 de volgende volmachten verstrekt. Een volmacht strekt tot ondertekening van overeenkomsten.

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden/opmerkingen

EH

VM1

Ondertekenen van besluiten tot het gunnen van opdrachten voor leveringen en diensten tot de grens van de Europese drempelwaarde

Artikel 171, tweede lid Gemeentewet

Bgm.

Afd.hoofden

Projectleiders Budgethouders

Projectleiders en budgethouders uitsluitend voor zover dit valt onder de begrenzing als bedoeld in PM1

n.v.t.

VM2

Ondertekenen van besluiten tot het gunnen van opdrachten voor leveringen en diensten vanaf de grens van de Europese drempelwaarde.

Artikel 171, tweede lid Gemeentewet

Bgm.

Directeuren

 

n.v.t.

VM3

Ondertekenen van besluiten tot het gunnen van opdrachten voor werken tot en met een bedrag van € 500.000

Artikel 171, tweede lid Gemeentewet

Bgm.

Afd.hoofden

Projectleiders

Projectleiders en budgethouders uitsluitend voor zover dit valt onder de begrenzing als bedoeld in PM3

n.v.t.

VM4

Ondertekenen van besluiten tot het gunnen van opdrachten voor werken vanaf een bedrag van € 500.001 tot en met een bedrag van

€ 2.500.000

Artikel 171, tweede lid Gemeentewet

Bgm.

Directeuren

 

n.v.t.

VM5

Ondertekenen van besluiten tot het gunnen van opdrachten voor werken vanaf een bedrag van € 2.500.001

Artikel 171, tweede lid Gemeentewet

Bgm.

Wethouders

 

n.v.t.

VM6

Ondertekenen van besluiten tot het gunnen van opdrachten aan door andere aanbestedende diensten georganiseerde aanbestedingen op het gebied van leveringen, diensten en werken

Artikel 171, tweede lid Gemeentewet

Bgm.

Secretaris

 

n.v.t.

VM6

Vertegenwoordiging van de gemeente in en buiten rechte (zoals ondertekening van contracten namens de gemeente P-N)

(=volmacht)

Artikel 171, tweede lid Gemeentewet

Bgm.

Wethouders

Wethouders

Secretaris

Directeuren

Afd.hoofden

Projectleiders

Budgethouders

Wethouders

Secretaris

Directeuren Afd.hoofden

Vertegenwoordiging (machtiging) bij (aandeelhouders) vergaderingen van verbonden partijen.

Vertegenwoordiging vindt plaats afhankelijk van de toegekende bevoegdheden op grond van bijlage V van dit Mandaatbesluit voor wat betreft de ondertekening van overeenkomsten van opdrachten voor leveringen en diensten en werken (zie ook bijlage V de nr.‘s VM1 t/m VM6), alsmede toegekende bevoegdheden o.g.v. specifieke regelingen zoals het Treasurystatuut. e.d.

Toelichting: Het besluiten over privaatrechtelijke rechtshandelingen is bij uitstek de bevoegdheid van het college en in bijlage V in de daar genoemde gevallen gemandateerd aan bestuurders / ambtenaren.

Voor formele handelingen die nodig zijn om de handeling tot een rechtshandeling te maken, is de burgemeester competent. Op grond van artikel 171 Gemeentewet kan hij anderen volmacht verlenen.

Ter uitvoering van andere dan de hierboven genoemde door het college genomen besluiten over privaatrechtelijke rechtshandelingen.

n.v.t.

nee

Nee

nee

Vervolg

VM6

Vertegenwoordiging van de gemeente in en buiten rechte (zoals ondertekening van contracten namens de gemeente P-N)

(=volmacht)

Artikel 171, tweede lid Gemeentewet

Bgm.

Medewerkers van de afdeling

Medewerkers van notaris-kantoren

Betreffende aangiften en ondertekening van processen verbaal met betrekking tot diefstal, schade e.d. van gemeentelijke eigendommen.

Het afleggen van verklaringen namens de gemeente als een proces-verbaal wordt opgemaakt in het kader van een geconstateerde overtreding door de gemeente van een wettelijke bepaling. In dit geval dient de verantwoordelijke portefeuillehouder te worden ingelicht

Om voor en namens de gemeente mee te werken aan het passeren van akten waarbij de gemeente:

-Aan haar in eigendommen toebehorende registergoederen, of beperkte rechten daarop overdraagt aan anderen;

-Aan derden in eigendom toebehorende registergoederen, of beperkte rechten daarop in eigendom aanneemt / in levering aanvaardt;

-Beperkte genotsrechten (zoals erfpacht en opstal) en /of hypotheekrechten vestigt op aan de gemeente en / of derden toebehorende registergoederen.

nee

n.v.t.

BIJLAGE V VOLMACHTEN EN MACHTIGINGEN

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

Bijzondere voorwaarden/opmerkingen

EH

M1

Vertegenwoordiging van het bestuursorgaan ter zitting in rechtsgedingen en bij (bestuursrechtelijke) bezwaar- en beroepsprocedures tot in alle instanties, tijdens hoorzittingen en bij de Nationale Ombudsman

Artikel 160, lid 1f Gemeentewet en

Artikel 8:24 Algemene wet bestuursrecht

Bgm.

COLL.

Wethouders

Secretaris

Directeuren

Afd.hoofden

Informatieplicht aan afdelingshoofd en directeur

Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen

n.v.t.

M2

Ondertekening van bestuursovereenkomsten, convenanten, intentieverklaringen e.d.

Artikel 59a Gemeentewet

Artikel 160 Gemeentewet

Bijzondere wetten

COLL.

Bgm.

Wethouders

Secretaris

Directeuren

Ter uitvoering van door het college genomen besluiten

n.v.t.

M3

Voor zover niet anders is bepaald, de volgende handelingen voorafgaand aan een besluit door het college of de burgemeester betreffende vergunningplicht of besluiten tot handhaving op grond van de Gemeentewet, bijzondere wetten of plaatselijke verordeningen:

voeren en ondertekenen van correspondentie en verrichten van handelingen, geen besluit zijnde,

inwinnen van adviezen;

uitnodigen voor bijeenkomsten of hoorzittingen;

goedkeuren van berekeningen.

Artikel 59a Gemeentewet

Artikel 160 Gemeentewet

Bijzondere wetten

Bgm.

COLL

Wethouders

Secretaris

Directeuren

Afd.hoofden

Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen

ja

M4

Ondertekenen van door de burgemeester of het college genomen besluiten (voor zover niet elders in dit Mandaatbesluit geregeld)

Artikel 160 Gemeentewet Bijzondere wetten

Bgm.

COLL.

Wethouders

Secretaris

Directeuren

Afd. hoofden

Voorwaarde is dat bij uitoefening van dit ondertekeningsmandaat bij het collegeadvies en bij besluitvorming door de burgemeester direct het concept-besluit of de concept-brief (de concept-beschikking) is gevoegd.

Uitgezonderd van dit mandaat zijn:

indien bij wettelijk voorschrift anders is bepaald of de aard van de bevoegdheid zich hiertegen verzet;

brieven aan H.M. de Koning, Commissaris van de Koning of andersoortige stukken met een persoonlijk karakter;

in andere door het college of de burgemeester daartoe aangewezen gevallen

ja

M5

Namens de burgemeester, het college of de gemeente Pijnacker-Nootdorp aanvragen van een vergunning, van subsidie, indienen van declaraties, het doen van meldingen en ondertekenen van aanvraagformulieren, aanmeldformulieren, registratieformulieren en vergelijkbare formulieren

Artikel 59a Gemeentewet

Artikel 160 en artikel 171, eerste lid Gemeentewet,

Bijzondere wetten

Bgm

COLL.

Afd. hoofden

Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen

ja

M6

Ondertekenen van stukken die geen besluit van het bestuursorgaan vergen en geen politiek gevoelig karakter hebben zoals

informatieverstrekking, doen van belastingaangiften, accordering saldobiljetten geldleningen, ontvangstbevestigingen,

stukken doorzenden die verkeerd zijn geadresseerd of tot behandeling waarvan kennelijk een ander bestuursorgaan bevoegd is,

verstrekken van statistische gegevens o.i.d.

Artikel 59a Gemeentewet

Artikel 2:3 en 6:15 Algemene wet bestuursrecht

Bgm.

COLL

Wethouders

Secretaris

Directeuren

Afd.hoofden

Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen

ja

M7

Verzoek tot onderzoek Raad voor de Kinderbescherming

Artikel 2.4, eerste lid juncto artikel 3.1, eerste lid van de Jeugdwet en artikel 10.12 van de Algemene wet bestuursrecht

COLL.

Voorzitter van de Jeugd-beschermings-tafel

Op grond van het Machtigingsbesluit verzoek tot onderzoek Raad voor de Kinderbescherming van het college van 2 december 2014

n.v.t.

Bijlage VI

Algemeen machtigingsbesluit als bedoeld in Bijlage V nummer M1

Het college en de burgemeester van Pijnacker-Nootdorp, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

 

gelet op hun besluit van …………….2015 tot vaststelling van het Mandaatbesluit 2016, bijlage V Volmachten en machtigingen, nummer M1;

gelet op artikel 8:24 juncto artikel 8:59 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 160, eerste lid onder f van de Gemeentewet;

 

besluiten :

  • 1.

    de wethouders, de secretaris, de directeuren en de afdelingshoofden van de gemeente Pijnacker-Nootdorp te machtigen het college en de burgemeester ter zitting in rechtsgedingen en bij (bestuursrechtelijke) bezwaar- en beroepszaken tot in alle instanties en bij de Nationale Ombudsman te vertegenwoordigen en het woord te voeren.

  • 2.

    afdelingshoofden toe te staan medewerkers van hun afdeling te machtigen met betrekking tot de onder het eerste lid bedoelde vertegenwoordiging.

de secretaris,

drs. J.P.R. Woudstra

de burgemeester,

mw. F. Ravestein

de burgemeester,

mw. F. Ravestein

Bijlage VII

Voorbeeld van een specifieke machtiging aan medewerkers ter uitoefening van een machtiging als bedoeld in Bijlage V nummer M1

Het hoofd van de afdeling……………………………….

 

gelet op het algemeen machtigingsbesluit van het college en de burgemeester van Pijnacker-Nootdorp van ……. 2015;

 

gezien de mededeling van [de griffier van de Arrondissementsrechtsbank ’s-Gravenhage, Sector bestuursrecht van. (datum …….), procedurenummer………en het verzoek om voorlopige voorziening/beroepschrift van de heer/mevrouw ………………tegen het besluit (de beslissing) van de raad/ het college/de burgemeester (op het bezwaarschrift) van(datum…………), kenmerk………….];

 

gelet op artikel 8:24 juncto artikel 8:59 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

besluit:

 

mevrouw/ de heer ………………….. , werkzaam bij [de afdeling…………van de gemeente Pijnacker-Nootdorp], te machtigen de raad/het college/de burgemeester te vertegenwoordigen en het woord te voeren bij de behandeling van bovengenoemd [verzoek/beroepschrift] tijdens de openbare terechtzitting van de (President van de rechtbank/de rechtbank) op (datum…………).

 

Pijnacker, (datum…………).

 

Het hoofd van de afdeling………………

 

(Handtekening)

(titel en naam)

Bijlage VIII Redactie van besluiten in mandaat en machtigingen

  • 1.

    Redactie besluiten in mandaat zoals bedoeld in de Bijlagen I t/m IV van het Mandaatbesluit 2016 (zie artikel 1, elfde lid Mandaatbesluit 2016)

Toelichting:

Een (zuiver) besluit in mandaat, waarbij de wethouder of de ambtenaar overeenkomstig het Mandaatbesluit 2016, het Ondermandaatbesluit 2016 of het Mandaatbesluit belastingen een besluit neemt namens het college of de burgemeester (zie artikel 1, elfde lid Mandaatbesluit 2016) wordt als volgt geredigeerd:

 

Aanhef:

Geacht(e) heer/mevrouw/bestuur/college

 

Vorm

Besluit / brief in de IK-vorm (de wethouder of de ambtenaar neemt immers het besluit!)

 

Ondertekening:

Pijnacker, (datum……..).

Met vriendelijke groet/hoogachtend),

Namens de burgemeester/het college van Pijnacker-Nootdorp

de wethouder / de directeur /het hoofd van de afdeling……/ (bij ondermandaat) de (senior)medewerker/ teamleider…….,

 

Handtekening

(titel en naam)

 

  • 2.

    Redactie ondertekeningsmandaat (zie artikel 1, twaalfde lid Mandaatbesluit 2016).

Toelichting:

Deze vorm komt voor in de gevallen als genoemd in bijlage V, onderdeel M3 tot en met M6 in het Mandaatbesluit 2016 en wordt als volgt geredigeerd(zie artikel 1, twaalfde lid Mandaatbesluit 2016) :

 

Aanhef:

Geacht(e) heer/mevrouw/bestuur/college

 

Vorm

Besluit / brief in de WIJ-vorm (college) of (IK-vorm (burgemeester)

 

Ondertekening:

Pijnacker, (datum……..).

Met vriendelijke groet/hoogachtend,

de burgemeester / het college van Pijnacker-Nootdorp,

voor deze,

de wethouder… (portefeuille) / de directeur…../het hoofd van de afdeling…/

de (senior)medewerker/teamleider……,

 

Handtekening

(titel en naam)

 

Nb.

  • 1)

    In geval van afwezigheid of verhindering van functionarissen aan wie bij of krachtens het Mandaatbesluit 2011 bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger. In dat geval wordt de handtekening vooraf gegaan door de letters b.a. (bij afwezigheid).

  • 2)

    In geval van ondermandaat wordt de hiërarchisch leidinggevende van de gemandateerde aangemerkt als zijn plaatsvervanger.

 

  • 3.

    Redactie van een volmacht betreffende aanhef en ondertekening van privaatrechtelijk(e) contracten/overeenkomsten door een wethouder/directeur/afdelingshoofd/budgethouder (zie artikel 1, dertiende lid Mandaatbesluit 2016 en bijlage V onder nummer VM6)

 

Toelichting:

Deze ondertekeningsvorm komt voor in de volgende situaties:

  • 1.

    Als een (project)wethouder, een directeur, een hoofd van een afdeling of een budgethouder een contract/overeenkomst tekent op grond van bijlage V, onder VM6 van het Mandaatbesluit 2016.

  • 2.

    Als een (project)portefeuillehouder een overeenkomst ondertekent op grond van een college- besluit

 

Aanhef

De gemeente Pijnacker-Nootdorp, hierna te noemen ‘de gemeente’, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door (wethouder) (mevrouw/ de heer/ +naam) /(de directeur) / (het hoofd van de afdeling /(senior)medewerker /teamleider/ van de afdeling…….) (mevrouw/de heer +naam), hiertoe op grond van artikel 171, tweede lid van de Gemeentewet gemachtigd door de burgemeester bij zijn besluit van ………….2015 (in voorkomende gevallen: en handelende ter uitvoering van het besluit van het college van (datum));

 

Ondertekening

Gemeente Pijnacker-Nootdorp,

 

(Handtekening

(titel en naam)

 

  • 4.

    Redactie van een machtiging betreffende aanhef en ondertekening van publiekrechtelijke overeenkomsten, convenanten, intentieverklaringen e.d. door een wethouder/secretaris of directeur/afdelingshoofd (zie artikel 1, veertiende lid Mandaatbesluit 2016 en bijlage V onder nummer M2)

 

Toelichting:

Deze ondertekeningsvorm komt voor in de volgende situatie:

Als een (project)wethouder, de secretaris of een directeur een publiekrechtelijke overeenkomst o.i.d. tekent op grond van bijlage V onder M2 van het Mandaatbesluit 2016.

 

Aanhef

  • a)

    De gemeente Pijnacker-Nootdorp, hierna te noemen ‘de gemeente’, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door (wethouder) (mevrouw/ de heer +naam), de secretaris (de heer/mevrouw+naam) /(de directeur) (mevrouw/ de heer +naam), hiertoe gemachtigd door de burgemeester/het college bij besluit van (datum vaststelling Mandaatbesluit 2016 ) en handelende ter uitvoering van het besluit van de burgemeester/het college van (datum);

of

  • b)

    De burgemeester/het college van de gemeente Pijnacker-Nootdorp, handelend als bestuursorgaan, namens deze wethouder mevrouw/de heer +naam, ten deze handelend als rechtsgeldig vertegenwoordiger van de gemeente Pijnacker-Nootdorp, hiertoe gemachtigd door de burgemeester/het college bij besluit van (datum vaststelling Mandaatbesluit 2016 ) en handelende ter uitvoering van het besluit van de burgemeester/het college van (datum);

Ondertekening

Gemeente Pijnacker-Nootdorp,

 

(Handtekening)

(titel en naam)

 

Toelichting op het Mandaat-, volmacht en machtigingbesluit 2016 Pijnacker-Nootdorp

Algemeen

Het uitgangspunt van dit Mandaatbesluit 2016 is dat, voor zover mandaat is verleend voor het uitoefenen van een bepaalde bevoegdheid van het college of de burgemeester zoals genoemd in de bijlagen I tot en met V, dit mandaat tevens alle correspondentie en handelingen die samenhangen met die bevoegdheid omvat.

Het mandaat strekt tevens tot alle mogelijke uitkomsten van een besluit dus zowel begunstigend als niet begunstigend.

 

Voor de situaties dat besluiten niet zijn gemandateerd, is in het Mandaatbesluit een bepaling opgenomen dat alle correspondentie en handelingen die aan een besluit van het college of de burgemeester voorafgaan ook op ambtelijk niveau kunnen worden afgedaan. Het gaat dan bijvoorbeeld om correspondentie en handelingen die vooraf gaan aan een besluit betreffende vergunningplicht of tot handhaving op grond van de Gemeentewet, bijzondere wetten of plaatselijke verordeningen.

 

Mandaat wordt in principe toegekend op het niveau van de primaire leidinggevenden, te weten de secretaris, directeuren en afdelingshoofden. In veel situaties is bepaald dat door de gemandateerden ondermandaat kan worden verleend aan senioren/teamleiders of medewerkers van een afdeling. Dit wordt dan verder uitgewerkt in het Ondermandaatbesluit.

 

Het Mandaatbesluit is onderverdeeld in bijlagen. In bijlage I tot en met IV worden de ‘zuivere’ mandaten opgesomd in volgorde van mandaten betreffende de afdelingen en vervolgens mandaten aan wethouders en aan externen.

 

Bijlage V regelt de volmachten tot het daadwerkelijk verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en de machtigingen tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

 

Bijlagen VI en VII geven een praktische uitwerking in de vorm van formats van veel gebruikte machtigingen voor vertegenwoordiging van het college of de burgemeester in juridische procedures.

 

Bijlage VIII geeft richtlijnen voor de redactie van formats van besluiten/brieven in mandaat, ondertekeningsmandaat en ondertekening van overeenkomsten.

 

Inhoudelijke toelichting

Artikel 1 Algemene bepalingen

De algemene bepalingen geven de kaders aan waarbinnen de mandaatbevoegdheid wordt uitgeoefend.

Artikel 1, tweede lid bepaalt de definitie en reikwijdte van mandaat in het kader van dit Mandaatbesluit.

Het derde tot en met zesde lid bepalen de begrenzing van het uitoefenen van de mandaatbevoegdheid, waarbij vooral het vijfde lid van belang is. Dit doet een dringend beroep op de gemandateerde om in bestuurlijk of politiek gevoelige situaties overleg te plegen met de bestuurlijke mandaatgever (college of burgemeester) voordat van de mandaatbevoegdheid gebruik wordt gemaakt. In de praktijk zal het regelmatig voorkomen dat de bestuurlijke mandaatgever het besluit dan aan zich houdt.

 

Het zevende en achtste lid regelen de plaatsvervanging van een gemandateerde. Het negende en tiende lid hebben betrekking op ondermandaat.

 

Het elfde tot en met veertiende lid regelen de ondertekeningvorm van mandaten, volmachten en machtigingen waarbij wordt verwezen naar een aantal bijlagen waarin in de vorm van voorbeelden een en ander is uitgewerkt. Deze voorbeelden vormen onder andere de input voor de standaardsjablonen voor besluiten en brieven die afdelingen kunnen maken.

 

Bijlage I, hoofdstuk 1 mandaten die gelden voor alle afdelingen

Bepalingen zijn opgenomen met betrekking tot veel voorkomende mandaten waarvan het in praktische zin goed is dat mandatering plaatsvindt aan afdelingshoofden en in daartoe aangewezen gevallen aan medewerkers van een afdeling.

Ook zijn in dit hoofdstuk de mandaten opgenomen met betrekking tot rechtspositionele aangelegenheden.

 

Bijlage I, hoofdstukken 2 tot en met 10

Deze hoofdstukken regelen de mandaten per afdeling en taakveld binnen een afdeling.

 

Bijlagen II en III regelen mandaten aan respectievelijk wethouders en externen.

 

Bijlage IV

In deze bijlage staan de privaatrechtelijke mandaten vermeld. Deze hebben een nauwe relatie met de inhoud van de Nota inkoop en aanbesteding en bepalen welke functionarissen bevoegd zijn tot bepaalde vormen van aanbesteding.

Belangrijk is hierbij dat het besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen bij uitstek de bevoegdheid is van het college (artikel 160, eerste lid onder e van de Gemeentewet). In bijlage IV wordt die bevoegdheid in de daar genoemde gevallen gemandateerd aan bestuurders/ambtenaren.

 

Bijlage V

Voor formele handelingen die nodig zijn om besluiten tot een privaatrechtelijke rechtshandeling ook tot een rechtshandeling te maken, is de burgemeester competent. Op grond van artikel 171, tweede lid Gemeentewet kan hij anderen een volmacht verlenen. Dit is geregeld in deze bijlage.

Ook zijn in deze bijlage de machtigingen geregeld tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

 

De inhoud van de bijlagen VI tot en met VIII is al besproken onder “Algemeen”.