Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Pijnacker-Nootdorp

Mandaatbesluit 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Pijnacker-Nootdorp
Officiële naam regelingMandaatbesluit 2016
CiteertitelMandaatbesluit 2016
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Dit Mandaatbesluit 2016 vervangt het Mandaatbesluit 2011 vastgesteld op 9 oktober 2010.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht, artikelen 10:1 tot en met 10:12
  2. Organisatieregeling 2006
  3. Delegatiebesluit 2011

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Ondermandaatbesluit 2016

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201629-09-2016Nieuwe regeling

24-11-2015

gmb-2015-115258

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit 2016

Het college en de burgemeester van de gemeente Pijnacker-Nootdorp, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

overwegende dat het om redenen van doelmatigheid wenselijk is de uitoefening van hun daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden op te dragen aan hen ondergeschikte ambtenaren of aan anderen;

gezien het advies van de afdeling BDV d.d. 20 november 2015;

gelet op het Delegatiebesluit 2011, de artikelen 10:1 tot en met 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht

en artikel 7.4 van de Organisatieregeling 2006;

besluiten:

vast te stellen het volgende Mandaat-, volmacht en machtigingbesluit 2016 gemeente Pijnacker-Nootdorp:

Artikel 1 Algemene bepalingen

  • 1. De bepalingen van dit besluit zijn, voor zover niet anders is bepaald, van toepassing op de uitoefening van de bevoegdheden in de bij dit besluit behorende bijlagen en op de bevoegdheden die in de bijlagen bij het Ondermandaatbesluit zijn opgedragen.

  • 2. Mandaat omvat, met betrekking tot de onderwerpen genoemd in de bijlagen I tot en met V, voor zover niet anders is bepaald, de bevoegdheid tot:

    • a.

      het verrichten van alle benodigde voorbereidingshandelingen;

    • b.

      het voeren en ondertekenen van correspondentie;

    • c.

      het verstrekken van informatie;

    • d.

      het inwinnen van adviezen;

    • e.

      het uitnodigen voor bijeenkomsten of hoorzittingen;

    • f.

      het nemen van besluiten waaronder wordt verstaan verlenen, actualiseren, weigeren, (op verzoek van vergunninghouder) intrekken of wijzigen, overschrijven, aanhouden en het stellen van nadere voorwaarden.

  • 3. De uitoefening van de in dit besluit genoemde bevoegdheden moet passen binnen

    • a.

      de budgetten die daarvoor in de begroting zijn opgenomen;

    • b.

      regelgeving, beleidsregels, bestaand beleid, richtlijnen, voorschriften en dergelijke.

  • 4. Indien in het kader van de uitoefening van de bevoegdheden als bedoeld in dit besluit meerdere afdelingen of instanties zijn betrokken, dient de gemandateerde er voor te zorgen dat zowel intern als extern advies wordt ingewonnen en overleg plaatsvindt voordat een beslissing wordt genomen.

  • 5. De gemandateerde treedt, vóór uitoefening van het mandaat, in overleg met de bestuurlijke mandaatgever indien de uitoefening van het mandaat bestuurlijk of politiek gevoelig is.

  • 6. Mandaat wordt niet verleend voor besluiten:

    • a.

      die de gemeente zelf betreffen;

    • b.

      ten aanzien van aangelegenheden waarbij de gemandateerde enig persoonlijk belang heeft.

  • 7. In geval van afwezigheid of verhindering van functionarissen aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger.

  • 8. De hiërarchisch leidinggevende kan zijn besluit in de plaats stellen van het voorgenomen besluit van de gemandateerde of van diens plaatsvervanger.

  • 9. Ondermandaat kan slechts worden verleend in de bij dit besluit specifiek toegestane gevallen aan de daarbij genoemde functionarissen.

  • 10. In geval van ondermandaat wordt de hiërarchisch leidinggevende van de gemandateerde aangemerkt als zijn plaatsvervanger.

  • 11. De redactie van een stuk ter uitoefening van een bevoegdheid als bedoeld in het tweede lid, vindt plaats op de wijze zoals is aangegeven in bijlage VIII onder 1 van dit Mandaatbesluit.

  • 12. In de in bijlage V onder M3 t/m M6 aangewezen gevallen wordt in de vorm van een machtiging alleen de bevoegdheid tot het tekenen van besluiten en het voeren van correspondentie overgedragen, waarbij het stuk wordt geredigeerd als is aangegeven in bijlage VIII onder 2 van dit Mandaatbesluit.

  • 13. In de in bijlage V onder VM6 aangewezen gevallen vindt ondertekening plaats in de vorm zoals is aangegeven in bijlage VIII onder 3 van dit Mandaatbesluit.

  • 14. In de in bijlage V onder M2 aangewezen gevallen vindt ondertekening plaats in de vorm zoals is aangegeven in bijlage VIII onder 4 van dit Mandaatbesluit.

  • 15. In de daartoe in de bijlagen aangewezen gevallen waarin het mandaat wordt uitgeoefend door wethouders, directeuren, afdelingshoofden of ondermandaat is toegestaan aan senioren/teamleiders, wordt het stuk voorzien van een elektronische handtekening (EH) in de vorm van een gescande handtekening.

  • 16. In de daartoe in de bijlagen aangewezen gevallen waarin ondermandaat is toegestaan aan medewerkers, wordt het stuk van een elektronische handtekening (EH) voorzien door het vermelden van de tekst: “dit document is digitaal aangemaakt en daarom niet ondertekend”.

Artikel 2. Verantwoording

Het directieteam brengt jaarlijks vóór 1 april over het daaraan voorafgaande kalenderjaar verslag uit aan de burgemeester en het college over de uitoefening van de in het Mandaatbesluit en Ondermandaatbesluit genoemde bevoegdheden

Artikel 3. Intrekking eerdere mandaatbesluiten

Het Mandaatbesluit 2011, inclusief wijzigingen, wordt ingetrokken per 1 januari 2016, doch blijft van toepassing op besluiten die voor die datum zijn genomen.

Artikel 4. Slotbepaling

Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2016.

Dit besluit kan worden aangehaald als Mandaatbesluit 2016.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van 24 november 2015

de secretaris,
drs. J.P.R. Woudstra
de burgemeester,
mw. F. Ravestein
De burgemeester,
mw. F. Ravestein

BIJLAGEN BEHORENDE BIJ HET MANDAATBESLUIT 2016

Bijlage I MANDATEN PER AFDELING

Hoofdstuk 1 Alle afdelingen

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaarden/opmerkingenEH
A1Ontzegging toegang gemeentekantoorAgressieprotocol 2014COLL.Secretaris  
A2Besluiten naar aanleiding van een klaagschrift als genoemd in artikel 2, lid 2 tot en met 7 van de Interne Klachtenregeling Artikel 15 Interne Klachtenregeling COLL.Burgemeester ja
A3In de gelegenheid stellen van: belanghebbenden en ingezetenen om inspraakreacties naar voren te brengen bij inspraakprocedures een ieder om zienswijzen naar voren te brengen bij zienswijzenproceduresArtikel 3:15 Algemene wet bestuursrecht en de Inspraakverordening 2006Bgm. COLL.Afd. hoofdenOndermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingenja
A4Vaststellen van het formulier voor het indienen van aanvragen en het verstrekken van gegevens in het kader van het beslissen op een aanvraagArtikel 4:4 van de AwbCOLL.Afd. hoofden Voor zover het betrekking heeft op formulieren met betrekking tot gemandateerde beslissingen 
A5Besluiten: tot het In de gelegenheid stellen een aanvraag, binnen een gestelde termijn, aan te vullen de aanvraag niet te behandelenArtikel 4:5 Algemene wet bestuursrechtBgm. COLL.Afd. hoofdenOndermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen ja
A6Verdagen van beslistermijnen bij het nemen van een beschikkingArtikel 4:14 Algemene wet bestuursrecht en artikel 3.9 tweede lid van de Wet algemene bepalingen omgevingsrechtBgm. COLL.Afd. hoofdenOndermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingenja
A7Verdagen beslissing op bezwaarschriftenArtikel 7:10 Algemene wet bestuursrechtBgm. COLL.Afd. hoofden Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingenja
A8Besluiten verzenden, bekend maken, daarvan mededeling doen in de Staatscourant en langs elektronische wegArtikel 139, 156 en 160 Gemeentewet Bijzondere wetgeving Algemene wet bestuursrechtBgm. COLL.Afd. hoofdenOndermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen.ja
A9Besluiten op een aanvraag om subsidieArtikel 8, eerste en tweede lid Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2015 Artikel 6, eerste en tweede lid Subsidieregeling stimuleringsfonds particulier initiatief 2015COLLAfd. hoofdenTot een maximum van € 50.000 Uitgezonderd zijn de besluiten tot weigering van een subsidie. 
A10Besluiten tot het direct vaststellen of verlenen van subsidies tot en met € 10.000Artikel 13, eerste lid van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2015 Artikel 6, derde lid Subsidieregeling stimuleringsfonds particulier initiatief 2015COLL.Afd. hoofden ja
A11Besluiten tot het vaststellen van een subsidie van meer dan € 10.000.Artikel 16, eerste lid van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2015 Artikel 6, zevende lid Subsidieregeling stimuleringsfonds particulier initiatief 2015COLL.Afd. hoofden ja
A12Toestemming voor het vormen van een bestemmingsreserveArtikel 19 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2015 COLL.Afd. hoofden ja
A13Vaststellen van: (wijzigingen in) de formatie (wijzigingen in) het personeelsbudget Wijzigen of creëren van functies Vrijgeven van het vervullen van vacaturesArt.160 Gemeentewet Collectieve Arbeidsvoorwaarden-regeling/Pijnacker-Nootdorpse Uitwerkingsovereenkomst (CAR/PNUWO) Regeling organieke functiebeschrijving en -waardering gemeente Pijnacker-NootdorpCOLL.Directieteam n.v.t.
A14Vaststellen functiebeschrijving en –waarderingArt.160 Gemeentewet Regeling organieke functiebeschrijving en -waardering gemeente Pijnacker-NootdorpCOLL.Secretaris ja
A15Rechtspositionele besluiten in het kader van aanstelling en ontslag van medewerkersArt.160 Gemeentewet CAR/PNUWO COLL.Secretaris Directeurt.a.v. medewerkers vanaf schaal 12 met uitzondering van benoeming en ontslag van de directeuren t.a.v. medewerkers tot en met schaal 11 van de onder zijn verantwoordelijkheid vallende afdelingen Uitzonderingen die zijn gemandateerd aan de secretaris: disciplinaire maatregelen en ontslagbesluiten anders dan op eigen verzoek flexibel belonen (structureel) afvloeiingsregelingenja ja
A16Rechtspositionele besluiten met betrekking tot medewerkers met een dienstverband Art.160 Gemeentewet CAR/PNUWO COLL.Secretaris Directeur Afd.hoofden Teamleiders Senior Project-leider Dienst-verleningt.a.v. directeuren en afdelingshoofden die direct onder zijn verantwoordelijkheid vallenja
         t.a.v. afdelingshoofden en medewerkers die direct onder zijn verantwoordelijkheid vallenja
         t.a.v. medewerkers die direct onder hun verantwoordelijkheid vallen en teamleidersja
         t.a.v. medewerkers die direct onder zijn verantwoordelijkheid vallen ja
         t.a.v. medewerkers die direct onder zijn verantwoordelijkheid vallen ja
A17Voeren van het beoordelingsgesprek en het opstellen van de beoordelingCAR/PNUWOCOLL.Burgemeester Secretaris Directeur Afd.hoofden Teamleiders Senior Project-leider Dienst-verleningt.a.v. secretarisn.v.t.
         t.a.v. de directeur en de afdelingshoofden die direct onder zijn verantwoordelijkheid vallenn.v.t.
         t.a.v. afdelingshoofden en medewerkers die direct onder zijn verantwoordelijkheid vallenn.v.t.
         t.a.v. medewerkers die direct onder hun verantwoordelijkheid vallen en teamleidersn.v.t.
         t.a.v. medewerkers die direct onder hun verantwoordelijkheid vallenn.v.t.
         t.a.v. medewerkers die direct onder hun verantwoordelijkheid vallenn.v.t.
 Vaststellen van de beoordeling  Portefeuille-houder P&O Secretaris Directeurt.a.v. de secretaris, de directeurja
         t.a.v. de afdelingshoofden en medewerkers die direct onder de verantwoordelijkheid van de directeuren vallenja
         t.a.v. medewerkers van de afdelingenja

Hoofdstuk 2 Afdeling Bedrijfsvoering

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaarden/opmerkingenEH
BDV1Besluiten op verzoeken om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuurWet openbaarheid van bestuur en geldende DelegatiebesluitBgm. COLL.Hoofd BDVOp grond van het Delegatiebesluit 2011 heeft de raad zijn bevoegdheid tot besluiten op verzoeken om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur gedelegeerd aan het college.Ja
BDV2Besluiten naar aanleiding van een schriftelijke ingebrekestelling Artikel 4:17 Algemene wet bestuursrechtBgm COLLHoofd BDV  

Hoofdstuk 3 Afdeling Beleid

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaarden/opmerkingenEH
BEL1Besluiten op aanvragen tot het in exploitatie nemen van een kindercentrum of gastouderbureau of van een peuterspeelzaal en registratie en verzoeken tot wijziging van de registratie van kindercentra, gastouderbureaus, voorzieningen voor gastouderopvang of peuterspeelzalen in het Landelijk Register Kinderopvang en PeuterspeelzalenArtikel 1.46, artikel 1.47, artikel 2.3 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen Hoofd Beleid  ja
BEL2Besluiten tot het geven van een schriftelijke aanwijzing en het voornemen tot een last onder dwangsom/last onder bestuursdwang bij het handhaven van de kwaliteit van de kinderopvang en het peuterspeelzaalwerkArtikel 1.65, artikel 2.23 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalenCOLL.Hoofd BeleidVerwezen wordt naar de Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen Pijnacker-Nootdorp 2014ja
BEL3Toekennen van een doeluitkeringssubsidie aan de uitvoerder van voor- en vroegschoolse educatie (VVE)Artikel 168a van de Wet op het primair onderwijsCOLL.Hoofd Beleid  ja
BEL4Uitvoeren Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Pijnacker-Nootdorp 2014Artikel 6, tweede lid, artikel 7, tweede en derde lid, artikel 8, artikel 9, artikel 10, eerste, tweede, derde, vierde, zesde en achtste lid, artikel 12, tweede lid, artikel 13, artikel 14, eerste en tweede lid, artikel 15, artikel 16, vierde lid, artikel 18, tweede lid, artikel 19, tweede en derde lid, artikel 20, eerste lid, artikel 24, eerste en tweede lid, artikel 26, eerste lid, artikel 27, derde en vierde lid, artikel 28, eerste, tweede, derde, vierde en zesde lid, artikel 29, eerste , derde , vierde, zesde, zevende en negende lid, artikel 31 Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Pijnacker-Nootdorp 2014COLL.Hoofd Beleid Artikel 14, in voorkomende gevallen, met inachtneming van bijlage IV van dit Mandaatbesluit.Ja
BEL5Besluiten op aanvragen voor de voorziening “verhuiskosten”Artikel 7 Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs Pijnacker-Nootdorp 2015 juncto de bijlage “verhuiskosten” van die verordening.COLL.Hoofd BeleidOp grond van het collegebesluit van 3 maart 2015 BBV15.0067. 

Hoofdstuk 4 Afdeling Frontoffice Publiekszaken en afdeling Backoffice Publiekszaken, team Gegevensbeheer

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaarden/opmerkingenEH
PZGB1Benoemen ambtenaar burgerlijke stand (abs) voor eenmalige huwelijkssluiting / partnerschapsregistratieArtikel 16, eerste en tweede lid van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek.COLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenGeldt uitsluitend t.a.v. benoeming van een abs die al elders die functie bekleedt. ja
PZGB2Verstrekken bewijs van in leven zijnArtikel 3.20 Wet basisregistratie personen COLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de Klantadviseurs A, B en C van de Frontoffice Publiekszakenja
PZGB3Uitoefenen overige bevoegdheden Wet basisregistratie personen, met uitzondering van de regelgevende bevoegdhedenArtikel 1.4, 1.5 2e lid, en de paragrafen 2 en 3 van de Wet basisregistratie personen Verordening basisregistratie personen Pijnacker-Nootdorp 2014 en (privacy)-Reglement voor de basisregistratie PersonenCOLL.Hoofd Backoffice Publiekszaken Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de Klantadviseurs A, B en C van de Frontoffice Publiekszaken en medewerkers Backoffice Publiekszaken, team Gegevensbeheerja
PZGB4Instellen één of meer stembureaus in de gemeenteArtikel E3 KieswetCOLL.Hoofd Backoffice Publiekszaken ja
PZGB5Benoemen leden en plaatsvervangende leden stembureausArtikel E4 KieswetCOLL.Hoofd Backoffice Publiekszaken ja
PZGB6Verstrekken van kiezerspas en volmacht Art. K3 en L8 KieswetBgm.Hoofd Backoffice PubliekszakenKlantadviseurs A, B en C van de Frontoffice Publiekszaken en Beleidsmedewerker B Gegevensbeheerja
PZGB7Verstrekken van uittreksels en inlichtingen uit het Register Kindercentra en gastouderbureausArtikel 46 Wet kinderopvang juncto artikel 7 Regeling Wet kinderopvang COLLHoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de Klantadviseurs A, B en C van de Frontoffice Publiekszakenja
PZGB8Opvragen van informatie uit straf-, justitiële, documentatie- en politieregistersBesluit justitiële gegevensBgm.Hoofd Frontoffice Publiekszaken en Hoofd Backoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de teamleider van Frontoffice Publiekszaken 1e lijn, de teamleider Frontoffice Publiekszaken, team Ruimtelijke zaken en de teamleider Backoffice Publiekszaken, team Gegevensbeheer. Ondermandaat toegestaan aan Klantadviseurs B en C van de Frontoffice Publiekszaken voor zover het betreft Inlichtingen uit het strafregister en de algemene documentatieregisters van de Justitiële informatiedienst in het kader van naturalisatie- of optieverzoeken.ja
PZGB9Verstrekken van reisdocumenten, identiteitskaarten en rijbewijzenArt. 26 Paspoortwet Art. 116 Wegenverkeerswet Art. 27 Reglement rijbewijzenBgm.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de Klantadviseurs A, B en C van de Frontoffice Publiekszakenn.v.t.
PZGB10Verstrekken van een advies naturalisatieverzoekRijkswet op het Nederlanderschap Bgm.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de Klantadviseur B en C van de Frontoffice Publiekszaken ja
PZGB11Afgeven verlof later begraven dan voorgeschrevenArt. 17 Wet op de lijkbezorgingBgm.Ambtenaar van de burgerlijke stand ja
PZGB12Uitreiken uittreksel in het kader van het verkrijgen van het NederlanderschapArt. 60a, eerste lid en artikel 60b, zevende lid van het Besluit verkrijging en verlies NederlanderschapBgm.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de Klantadviseur B en C van de afdeling Frontoffice Publiekszaken. Dit (onder)mandaat berust op het afzonderlijk besluit van de burgemeester van 31 maart 2010 nr. 2010.04777 en het daarop gebaseerde besluit van het hoofd van de afdeling Frontoffice Publiekszaken van 8 januari 2013.n.v.t.
PZGB13Beheren basisregistraties adressen en gebouwenWet basisregistraties adressen en gebouwenCOLLBeheerder basis-registraties adressen en gebouwen en andere specifiek genoemde functio-narissenDit mandaat berust op het afzonderlijk mandaatbesluit Wet BAG van het college van 11 mei 2010 nr. 2010.06208 en de eerste wijziging van dit besluit vastgesteld door het college op 5 maart 2013 nr. 13INT01272 waarnaar wordt verwezen.ja
PZGB14Opleggen bestuurlijke boete als bedoeld in artikel 4:17 Wet basisregistratie personen Art. 4:17 Wet basisregistratie personenCOLL.Hoofd Backoffice Publiekszaken ja

Hoofdstuk 5 Afdeling Frontoffice Publiekszaken en Afdeling Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaarden/opmerkingenEH
PZMZ1Het nemen van beslissingen op het gebied van Wet- en (plaatselijke) regelgeving op het terrein van de sociale voorzieningen en inburgering en individuele voorzieningen van ondersteuning en jeugdhulpParticipatiewet Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 Wet IOAW Wet IOAZ Wet bescherming persoonsgegevens Wet gemeentelijke schuldhulpverlening Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen en Beleidsregels Sociaal Medische Indicatie Structuur Uitvoering Wet en Inkomen (SUWI) Wet sociale werkvoorziening Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 Wet inburgering Jeugdwet Gemeentelijke regelgeving op deze beleidsterreinenCOLL.Hoofd Frontoffice Publiekszaken en Hoofd Backoffice PubliekszakenOndermandaat is toegestaan aan: Teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken Teamleider Frontoffice Publiekszaken, 1e lijn Teamleider Kernteams en Regieteam Teamleider Frontoffice Publiekszaken, team Ruimtelijke zaken ja
PZMZ2Urgentieverklaring woningzoekendeHuisvestingsverordening juli 2015 gemeente P-NCOLL.Hoofd Backoffice PubliekszakenUitsluitend indien niet wordt afgeweken van het advies van de Toetsingscommissie Huisvesting. Ondermandaat toegestaan aan de teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zakenja
PZMZ3Besluiten tot een verzoekschrift in het kader van de schuldsanering van natuurlijke personen Het afgeven van de gemeentelijke verklaring in het kader van de schuldsanering van natuurlijke personenArtikel 284, vierde lid van de Faillissementswet Artikel 285, eerste lid onder f. van de FaillissementswetCOLL. Hoofd Backoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken ja
PZMZ4Vergoeding voor leerlingenvervoerArt. 4 Wet op het primair onderwijsCOLL.Hoofd Backoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken ja
PZMZ5LeerplichtzakenArtikel 3a, 3b, 15 en 16 Leerplichtwet 1969COLL.Leerplicht-ambtenaarNb. Het toezicht op de naleving van de Leerplichtwet 1969 is op grond van artikel 16 van die wet opgedragen aan burgemeester en wethouders. Dit is een wettelijk verplicht mandaat. Het college wijst daartoe een of meer ambtenaren aan. In P-N is de leerplicht-ambtenaar aangewezen.ja
PZMZ6GehandicaptenparkeerkaartArtikel 49 Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en de Regeling gehandicaptenparkeerkaartCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de teamleider Frontoffice Publiekszaken, 1e lijnja

Hoofdstuk 6 Afdeling Frontoffice Publiekszaken en afdeling Backoffice Publiekszaken, onderdeel Ruimtelijke Zaken

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaarden/opmerkingenEH
PZRZ1In behandeling nemen van verzoeken om planschade inclusief het verlenen van de opdracht tot een extern adviesArtikel 6.1. Wet ruimtelijke ordening COLL.Hoofd Backoffice PubliekszakenIndien het verzoek ontvankelijk is. Ondermandaat toegestaan aan de teamleider Backoffice Publiekszaken, team Ruimtelijke Zaken ja
PZRZ2Huisvestingsvergunning particulierenHuisvestingsverordening juli 2015 gemeente P-NCOLL.Hoofd Frontoffice Publiekszaken Ondermandaat toegestaan aan de teamleider Frontoffice Publiekszaken 1e lijn ja
PZRZ3Vaststellen van hogere waarde voor de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting Artikel 110a Wet geluidhinderCOLL.Hoofd Backoffice PubliekszakenVerwezen wordt ook naar de door het college vastgestelde beleidsregels hogere grenswaarden Wet geluidhinder. Voorafgaand aan het besluit wordt het verzoek inhoudelijk beoordeeld door de afd. WKZ.ja
PZRZ4Plaatsen van een elektronische handtekening op basis van de Wet ruimtelijke ordening ten behoeve van ruimtelijke visies, plannen, besluiten en verordeningen met de daarbij behorende besluitenWet ruimtelijke ordening juncto artikelen 1.2.1 en 1.2.6, tweede lid Besluit ruimtelijke ordeningCOLL.Hoofd Backoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan senior beleidsmedewerker Backoffice Publiekszaken, team Ruimtelijke Zaken en overige beleidsmedewerkers van de Backoffice Publiekszaken, team Ruimtelijke Zakenja
PZRZ5Vergunning voor tijdelijke verhuur van een woningArtikel 15 LeegstandswetCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de teamleider Frontoffice Publiekszaken, team Ruimtelijke zaken ja
PZRZ6StartersleningenVerordening Startersleningen Pijnacker-Nootdorp 2013COLL.Hoofd Frontoffice Publiekszaken Ondermandaat toegestaan aan de teamleider Frontoffice Publiekszaken 1e lijn Betreft het afzonderlijke besluit van het college van 21 mei 2013 en besluit BBV15.0378ja

Hoofdstuk 7 Afdeling Frontoffice Publiekszaken, onderdeel Milieu en Bouw- en Woningtoezicht

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaarden/opmerkingenEH
PZMBW1Besluiten op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en Besluit omgevingsrecht (Bor)COLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Frontoffice Publiekszaken, team Ruimtelijke zakenja
PZMBW2Alle correspondentie betreffende vergunningplicht van bedrijven met uitzondering van een voorwaarschuwing (zienswijze) en een besluit tot het opleggen van een dwangsom of het uitoefenen van bestuursdwangArtikel 18.2 Wet milieubeheer, artikel 5:22 en 5:32 Algemene wet bestuursrecht, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en Besluit omgevingsrecht (Bor)COLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Frontoffice Publiekszaken, team Ruimtelijke zaken en medewerkers Frontoffice Publiekszaken 2e lijn, team Ruimtelijke zakenja
PZMBW3Correspondentie betreffende een sloopmeldingBouwbesluit 2012COLLHoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Frontoffice Publiekszaken, team Ruimtelijke zaken en medewerkers Frontoffice Publiekszaken 2e lijn team Ruimtelijke Zakenja

Hoofdstuk 8 Afdeling Interne Dienstverlening

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaarden/opmerkingenEH
IDV1Bijhouden van een register en registratie van publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken op grond van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken waartoe in het in het bijzonder wordt gerekend: het toetsen van de brondocumenten aan vereisten voor inschrijving het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers het inschrijven van documenten in het register en het opnemen van gegevens daarover in de registratie het plaatsen van aantekeningen op het brondocument het verwerken van kadastrale mutaties in de administratie het verstrekken van een bewijs van inschrijving het waarmerken van afschriften van brondocumenten, waarbij publiekrechtelijke beperkingen zijn opgelegd. het op verzoek verstrekken van afschriften of uittreksels uit het register en registratie het verstrekken van verklaringen, dat uit het register blijkt, dat op het betreffende aangevraagde perceel geen publiek-rechtelijke beperking van toepassing zijn het herstellen van fouten en doorvoeren van correcties het (doen) verstrekken van berichten aan de Landelijke VoorzieningArtikel 5 en volgende van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken COLL.Hoofd Interne Dienstverlening Voor de onderdelen a t/m k is ondermandaat toegestaan aan de senior medewerker geo-informatie en de beleidsondersteunende medewerker geo-informatie van de afdeling IDV. Voor de onderdelen g, h en i is ondermandaat toegestaan aan de Klantadviseur A, B en C van de afdeling Frontoffice Publiekszaken.ja

Hoofdstuk 9 Afdeling Ontwikkeling

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaarden/opmerkingenEH
ONT1Vaststellen af te dragen winst in verband met verkoop van een woning met een anti-speculatiebedingKoopovereenkomsten woningen met een anti-speculatiebedingCOLL.Hoofd Ontwikkeling ja

Hoofdstuk 10 Afdeling Wijkzaken, Crisisbeheersing

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaardenEH
WKZCB1Alarmeren (interne) gemeentelijke rampbestrijdingsorganisatie en het opvragen van informatie door de Waak-en wachtdienst in geval van een (dreigende) rampArtikel 7 Wet veiligheidsregio’s en artikel 2.2.3. en 2.3.1. van het Besluit veiligheidsregio’sBgm.PiketgroepIn spoedeisende situaties waarbij de burgemeester niet in de gelegenheid is de alarmering in werking te stellenn.v.t.
WKZCB2Alarmeren en opstarten crisiscommunicatie organisatie, alarmeren inrichten en inzetten van kanalen en middelen en daadwerkelijk communiceren met media en publiekWet veiligheidsregio’sBgm.Actiecentrum Communicatie (ACC)Verwezen wordt naar het besluit van de burgemeester van 21 september 2012 tot vaststelling van de Mandaatregeling Actiecentrum Communicatie n.v.t.

Hoofdstuk 10 Afdeling Wijkzaken, team Milieu en Verkeer

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaardenEH
WKZMV1Ontheffing voor vervoer van gevaarlijke stoffenArtikel 22 en 23 Wet vervoer gevaarlijke stoffenCOLLHoofd Wijkzaken Ondermandaat toegestaan aan teamleider Milieu en Verkeer afdeling Wijkzakenja
WKZMV2Tijdelijke verkeers- maatregelen Verkeersbesluiten Overige Ontheffingen als bedoeld in artikel 149, eerste lid onder d. van de WegenverkeerswetWegenverkeerswet 1994, Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens, Regeling Voertuigen en Besluit Administratieve Bepalingen betreffende het Wegverkeer.COLL.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Milieu en Verkeer afdeling Wijkzakenja

Hoofdstuk 10 Afdeling Wijkzaken, Stafbureau

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaardenEH
WKZSTB1Verlenen vergunning marktstandplaatsWarenmarktverordening Pijnacker-Nootdorp COLL.Hoofd Wijkzaken ja
WKZSTB2Uitvoeren van de Warenmarktverordening Pijnacker-Nootdorp 2002Warenmarktverordening Pijnacker-Nootdorp COLL.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan marktmeester ja

Hoofdstuk 10 Afdeling Wijkzaken, team Veiligheid en Handhaving

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaardenEH
WKZVH1Ontheffing straatartiestArt. 2:9 APV 2012 P-NBgm.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzakenja
WKZVH2Ontheffing bijzonder gebruik van de wegArt. 2:10 APV 2012 P-NCOLL.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzakenja
WKZVH3Vergunning evenementArt. 2:25 APV 2012 P-NBgm.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzakenja
WKZVH4Vergunning groot evenementArt. 2:25a APV 2012 P-N Bgm.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzakenja
WKZVH5Exploitatievergunning horecabedrijfArt. 2:28 APV 2012 P-N Bgm.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzakenja
WKZVH6Vergunning afwijking sluitingstijd; tijdelijke sluitingArt. 2:30 APV 2012 P-NBgm.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzakenja
WKZVH7Vergunning speelgelegenheidArt. 2:39 APV 2012 P-NBgm.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzakenja
WKZVH8Waarmerken verkoopregisterArt. 2:67 APV 2012 P-NBgm.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzakenja
WKZVH9Ontheffing overige geluidhinder Art. 4:6 APV 2012 P-NCOLL.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken Met inachtneming van de door het college vastgestelde Nota Bouwlawaai.ja
WKZVH10Ontheffing voor het plaatsen of hebben van caravans e.d. op de weg Art. 5:6 APV 2012 P-NCOLL.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzakenja
WKZVH11Ontheffing parkeren van reclamevoertuigenArt. 5:7 APV 2012 P-NCOLL.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzakenja
WKZVH12Ontheffing parkeren van grote voertuigenArt. 5:8 APV 2012 P-NCOLL.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzakenja
WKZVH13CollectevergunningArt. 5:13 APV 2012 P-NCOLL.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzakenja
WKZVH14StandplaatsvergunningArt. 5:18 APV 2012 P-NCOLL.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling WijkzakenJa
WKZVH15Vergunning snuffelmarktenArt. 5:23 APV 2012 P-NBgm.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzakenja
WKZVH16Vergunning kansspelArt. 3 Wet op de KansspelenCOLL.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzakenja
WKZVH17Verbieden klein kansspel Art. 7c Wet op de KansspelenCOLL.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzakenja
WKZVH18Vergunning uitoefenen horecabedrijf of slijtersbedrijf Art. 3 Drank- en HorecawetBgm.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzakenja
WKZVH19Ontheffing voor het schenken van zwak-alcoholhoudende drank bij een bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard voor een aaneengesloten periode van ten hoogste twaalf dagenArt. 35 Drank- en HorecawetBgm.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling WijkzakenJa
WKZVH20Ontheffing voor het houden van een openbare vermakelijkheid op zondagen voor 13.00 uurArt. 4, vierde lid ZondagswetBgm.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzakenja
WKZVH21 Ontheffing voor het houden van een wegwedstrijdArt. 148 WegenverkeerswetCOLL.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzakenja
WKZVH22Besluiten betreffende de invordering van een dwangsom Artikel 125 Gemeentewet juncto de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrechtCOLL.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouderja
WKZVH23Besluiten betreffende de toepassing van een last onder bestuursdwang en de vaststelling van de hoogte van de kosten bij de toepassing van bestuursdwang bij handhaving Artikel 125 Gemeentewet juncto de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrechtCOLL.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouderja
WKZVH24Handhaving krachtens de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, inclusief: een besluit in spoedeisend geval; een besluit bij een bouwwerk met een bouwsom tot en met € 2.000 ; een besluit bij verlenging van de begunstigingstermijn ambtshalve besluiten om niet op te treden tegen ambtelijk geconstateerde geringe overtredingen van artikel 2.1, 2.3 en 2.3a Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; intrekking van bovenstaande besluiten, met uitzondering van de overige besluitenBestemmingsplan, Hoofdstuk 5 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, Bouwbesluit en artikel 125 Gemeentewet juncto de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrechtCOLL.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken en medewerkers belast met handhaving. Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder.ja
WKZVH25Handhaving bodem inclusief: een besluit in spoedeisend geval; een besluit bij verlenging van de begunstigingstermijn; intrekking van bovenstaande besluiten, met uitzondering van de overige besluitenBesluit Bodemkwaliteit, Wet bodembescherming en artikel 125 Gemeentewet juncto de afdelingen 5.3. 1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrechtCOLL.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken en medewerkers belast met handhaving. Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder.ja
WKZVH26Handhaving Woningwet, inclusief: een besluit in spoedeisend geval; een besluit bij bouwwerken met een bouwsom tot en met € 2.000 ; een besluit bij verlenging van de begunstigingstermijn, -intrekking van bovenstaande besluiten, met uitzondering van de overige besluiten. Bestemmingsplan, Woningwet, Bouwbesluit, Asbest-verwijderingsbesluit, hoofdstuk 5 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en artikel 125 Gemeentewet juncto de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrecht.COLL.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouderja
WKZVH27Handhaven wegens strijdig gebruik, inclusief: een besluit in spoedeisend geval een besluit bij bouwwerken met een bouwsom tot en met € 2.000 een besluit bij verlenging van de begunstigingstermijn, intrekking van bovenstaande besluiten met uitzondering van de overige besluitenBestemmingsplan, Wet ruimtelijke ordening, hoofdstuk 5 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, artikel 125 Gemeentewet juncto de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrecht COLL.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken en medewerkers belast met handhaving. Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder.ja
WKZVH28Milieuhandhaving bij bedrijven, inclusief: een besluit in spoedeisend geval; een besluit tot verlenging van de begunstigingstermijn; een besluit tot af- en goedkeuring van in het kader van handhaving verstrekte rapporten of bewijsstukken op basis van vergunningvoorschriften of een Amvb; intrekking van bovenstaande besluiten, met uitzondering van de overige besluitenHoofdstuk 18 Wet milieubeheer, hoofdstuk 5 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en en artikel 125 Gemeentewet juncto de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrechtCOLL.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken en medewerkers belast met handhaving. Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder.ja
WKZVH29Handhaven bij illegale (afval)stort buiten bedrijven, inclusief: een besluit in spoedeisend geval; een besluit tot verlenging van de begunstigingstermijn; intrekking van bovenstaande besluiten, met uitzondering van de overige besluiten Algemene Plaatselijke Verordening, hoofdstuk 10 Wet Milieubeheer, hoofdstuk 5 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en en artikel 125 Gemeentewet juncto de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrechtCOLL.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken en medewerkers belast met handhaving. Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouderja
WKZVH30Handhaven openbare ruimte, inclusief intrekking van deze besluiten en besluiten om niet op te treden, met uitzondering van niet spoedeisende besluiten op grond van de bepalingen over evenementen, toezicht op openbare inrichtingen en speelgelegenheden en seksinrichtingen, sekswinkels, escortbedrijven, straat en raamprostitutie e.d.Algemene Plaatselijke Verordening en Afvalstoffenverordening en artikel 125 Gemeentewet juncto de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrechtCOLL. Bgm.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouderja
WKZVH31Handhaving horeca, inclusief: een besluit in spoedeisend geval; een besluit bij verlenging van de begunstigingstermijn; intrekking van bovenstaande besluiten, met uitzondering van de overige besluitenDrank- en horecawet, Wet op de Kansspelen, Algemene Plaatselijke Verordening en artikel 125 Gemeentewet juncto de afdelingen 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrechtCOLL. Bgm.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Veiligheid en Handhaving afdeling Wijkzaken Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder 

Hoofdstuk 10 Afdeling Wijkzaken, team Inrichting en Beheer Openbare Ruimte

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaardenEH
WKZIBOR1Het verlenen van een vergunning voor het aanleggen, beschadigen en veranderen van een weg Het gedogen van het aanleggen, het in stand houden en het opruimen van kabels en leidingen in openbare gemeentegrond. Art. 2:11 APV P-N 2012 Artikel 5.2 TelecommunicatiewetCOLL.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Inrichting en Beheer Openbare Ruimte afdeling Wijkzaken Met inachtneming van de Algemene Voorwaarden Ondergrondse Infrastructurenja
WKZIBOR2Kapvergunning Spoedeisende kapvergunningArt. 4:11b APV 2012 P-N COLL. Bgm.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Inrichting en Beheer Openbare Ruimte afdeling Wijkzakenja
WKZIBOR3Toekennen van nummers aan verblijfsobjecten, ligplaatsen en standplaatsenArtikel 3, tweede lid Verordening naamgeving en nummering 2010COLL.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Inrichting en Beheer Openbare Ruimte afdeling Wijkzakenja

Bijlage II BESTUURLIJKE MANDATEN

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaarden/opmerkingenEH
BM1Vaststellen verweerschrift naar aanleiding van een ingediend bezwaar- of beroepschrift met betrekking tot door of, in mandaat, namens het college genomen besluitenArtikel 160 GemeentewetCOLL.Alle portefeuille-houders ja
BM2Het nemen van een besluit op bezwaarschriften met betrekking tot, in mandaat, namens het college genomen besluiten.Artikel 160 GemeentewetCOLL.Alle portefeuille-houdersOp grond van artikel 10:3 derde lid van de Awb zijn uitgezonderd de besluiten op bezwaarschriften n.a.v. door portefeuillehouders in mandaat genomen besluiten. ja
BM3Besluiten tot terugvordering en verhaal van Bbz-kredietenBesluit bijstandverlening zelfstandigen 2004COLL.Portefeuille-houder Sociale Zaken ja
BM4Oninbaar verklaren van vorderingen Artikel 160 GemeentewetCOLL.Portefeuille-houder FinanciënMet uitzondering van gemeentelijke belastingen. Dit is een bevoegdheid van het hoofd afdeling Backoffice Publiekszaken gebaseerd op het Aanwijzings- en mandaatbesluit belastingen.ja

Bijlage III MANDATEN AAN EXTERNEN

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaarden/opmerkingenEH
ME1Verstrekken van een huisvestingsvergunning voor woningen van of verhuurd door stichtingen en woningcorporatiesHuisvestingsverordening juli 2015 P-N COLL.Directeur/ bestuurder, adjunct-directeur, hoofd Wonen en teamleider Klantencontacten Stichting Rondom Wonen Vestigingsmanager / Manager Woondiensten Vestia gebiedsmanager Staedion Secretaris van de Interkerkelijke Stichting voor de bejaardenzorg n.v.t.
ME2Aanwijzen toezichthouder Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen en Verordening ruimte- en inrichtingseisen peuterspeelzalen gemeente Pijnacker-Nootdorp 2011Artikel 1.61, artikel 2.19 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen, artikel 4 Verordening ruimte- en inrichtingseisen peuterspeelzalen gemeente Pijnacker-Nootdorp 2011COLL.Directeur publieke gezondheid van de gemeente Den HaagVerwezen wordt naar het afzonderlijke mandaatbesluit van het college van 21 januari 2014 waarbij is besloten de directeur Publieke Gezondheid van de Gemeente Den Haag, zijnde de directeur van de GGD Haaglanden, een GGD als bedoeld in de artikelen 1.61 en 2.19 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen en artikel 4 van de Verordening ruimte- en inrichtingseisen peuterspeelzalen, met ingang van 1 januari 2014 aan te wijzen als toezichthouder op grond van artikel 1.61, eerste lid van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen. Tevens is in dat besluit de directeur de bevoegdheid verleend zijn medewerkers voor de uitvoering van zijn taak te mandateren.n.v.t.
ME3Aanwijzen van personen die belast zijn met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015Artikel 6.1 Wet maatschappelijke ondersteuning 2015COLL.Directeur publieke gezondheid van de gemeente Den HaagOp grond van het besluit van het college van 3 maart 2015 BBV 15.0070 is de Directeur publieke gezondheid van de gemeente Den Haag door het college aangewezen als functionaris belast met het toezicht op de naleving van de Wmo 2015. Daarnaast is hij namens het college bevoegd andere functionarissen in dienst van de GGD-Haaglanden te belasten met het toezicht op de naleving van de Wmo 2015. 
ME4Afwijken van tijden van begraven, aantal overledenen in algemene graven, volgorde toewijzing graven, termijn grafrecht, aanbrengen grafkelder, overschrijven van verleende rechten, mededeling ontvangst van afstandsverklaring, verlenen en weigeren vergunning grafbedekking, toezicht op onderhoud, verwijderen grafbedekking, uitvoering ruiming, bijhouden historische gravenArtikel 10, tweede lid, artikel 12, artikel 13, tweede lid, artikel 15, eerste lid, artikel 16, artikel 17, artikel 18, artikel 19, eerste en vierde lid, artikel 21, artikel 23, artikel 24 en artikel 26, eerste lid van de Verordening op het beheer en het gebruik van de algemene begraafplaats St. Janshof 2011COLL.Bestuur van de Stichting Sint JanshofOndermandaat toegestaan aan de beheerder van de algemene begraafplaats St. Janshof Voorwaarden: De uitoefening van de bevoegdheden vindt plaats met inachtneming van de volgende door het college op 18 oktober 2011 of sedertdien gewijzigde vastgestelde uitvoeringsbesluiten: a.Regels voor de graven, asbezorging en gedenkplaatsen algemene begraafplaats Sint Janshof; b.Regels voor de indeling van graven op de algemene begraafplaats Sint Janshof; c.Regels voor grafbedekkingen op de algemene begraafplaats Sint Janshof; d.Voorschriften voor het bijhouden van het register van de algemene begraafplaats Sint Janshof.n.v.t.
ME5Aanwijzen toezichthouders belast met de naleving van voorschriften op het gebied van brandveiligheidArtikel 61, derde lid Wet veiligheidsregio’s, artikel 5:10, derde lid Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en artikel 6:2 APV 2012 P-NBgm. en COLL.Regionaal Brandweer-commandant van de Veiligheidsregio HaaglandenDit mandaat berust op afzonderlijke mandaatbesluiten van de burgemeester van 22 december 2009 nr. 2009.16836 en het college van 14 september 2010 nr. 2010.12434 waarnaar wordt verwezen.n.v.t.
ME6Sollicitatieplicht politieke ambtsdragersBesluit sollicitatieplicht AppaCOLL.RaetVerwezen wordt naar het besluit van het college van 7 augustus 2012 tot vaststelling van het Mandaatbesluit sollicitatieplicht politieke ambtsdragers 2012 n.v.t.
ME7Verlenen van parkeervergunningen en -ontheffingenArtikel 3 Parkeerverordening Pijnacker-NootdorpCOLL.Medewerkers parkeerservice van het bedrijf P1 On street B.V. De werkzaamheden zijn uitbesteed op grond van het besluit van het college van 13 september 2005. De werkzaamheden worden uitgevoerd overeenkomstig het bijbehorende Programma van Eisen.n.v.t.
ME8Vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van MilieuAfdeling 10.1.1. Awb, diverse bijzondere wetten en artikel 4 van de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Haaglanden COLL.De directeur van de Omgevingsdienst HaaglandenMandaat wordt verleend met inachtneming van het door het college op 19 februari 2013 vastgestelde Mandaatbesluit Pijnacker-Nootdorp Omgevingsdienst Haaglanden 2013n.v.t.
ME9Maatwerkvoorziening ten behoeve van beschermd wonen en opvangArtikel 2.3.2 en volgende van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015COLL. Bgm.College van Delft Op grond van het door de burgemeester en het college op 16 december 2014 vastgestelde Mandaatbesluit beschermd wonen en opvang Wet maatschappelijke ondersteuning 2015n.v.t.
ME10Mandaten aan gemeente Zoetermeer Het nemen van besluiten in verband met de uitoefening van bevoegdheden op het terrein van het beheer van niet overgebrachte archiefbescheiden Het afgeven van de gemeentelijke verklaring als bedoeld in artikel 285 Faillissementswet Het nemen van besluiten tot het opschorten en beëindigen van schuldhulpverlening op grond van de Wet gemeentelijke schuldhulpverleningMandaatbesluit samenwerking gemeente Pijnacker-Nootdorp en Zoetermeer van 21 mei 2013COLL.College van ZoetermeerHet in het Mandaatbesluit samenwerking gemeente Pijnacker-Nootdorp en Zoetermeer van 21 mei 2013 opgenomen mandaat aan de manager Belastingen van Zoetermeer heeft geen feitelijke werking meer. De werkzaamheden op het gebied van belastingen worden vanaf 2015 weer in eigen beheer uitgevoerd. Ja

Bijlage IV PRIVAATRECHTELIJKE MANDATEN

Bij de uitoefening van de onderstaande mandaten nr’s PM1 tot en met PM6 wordt gehandeld overeenkomstig het bepaalde in het Inkoop- en aanbestedingsbesluit 2013, het Inkoop- en aanbestedingsreglement 2013, de Regeling budgethouderschap en verplichtingen, het Hand- en Voetboek Projectmatig Werken en voorts overeenkomstig het bepaalde in bijlage VII die hoort bij de volmachten PM1 tot en met PM6.

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaarden/opmerkingenEH
PM1Besluiten tot het gunnen van opdrachten voor leveringen en diensten onder de grens van de Europese drempelwaardeArtikel 160 GemeentewetCOLL.Afdelingshoofden Uitgezonderd zijn het Inhuren van derden (inspanningsverbintenis) en contracteren van derden (resultaatverbintenis). Zie hiervoor de afzonderlijke mandaten. Ondermandaat toegestaan aan projectleiders en budgethouders tot en met een bedrag van € 50.000. Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van de afdelingen voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure. Op grond van het Mandaatbesluit griffier 2004 is de griffier, met inachtneming van de Regeling budgethouderschap en verplichtingen, bevoegd te besluiten tot het verlenen van opdrachten tot uitvoering van werken en opdrachten voor leveringen en diensten bij onderhandse enkelvoudige en onderhandse meervoudige aanbestedingja
PM2Besluiten tot het gunnen van opdrachten voor leveringen en diensten vanaf de grens van de Europese drempelwaardeArtikel 160 GemeentewetCOLL.Directeuren Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van de afdelingen voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure.ja
PM3Besluiten tot het gunnen van opdrachten voor werken tot en met een bedrag van € 500.000Artikel 160 GemeentewetCOLL.AfdelingshoofdenOndermandaat toegestaan aan projectleiders tot en met een bedrag van € 100.000 Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van de afdelingen voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure.ja
PM4Besluiten tot het gunnen van opdrachten voor werken vanaf een bedrag van € 500.001 tot en met een bedrag van € 2.500.000Artikel 160 GemeentewetCOLL.Directeuren Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van de afdelingen voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure.ja
PM5Besluiten tot het gunnen van opdrachten voor werken vanaf een bedrag van € 2.500.001Artikel 160 GemeentewetCOLL.WethoudersOndermandaat toegestaan aan de medewerkers van de afdelingen voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure.ja
PM6Besluiten tot het deelnemen aan door andere aanbestedende diensten te organiseren aanbestedingen op het gebied van leveringen, diensten en werken, inclusief het besluit tot gunning van de opdracht Artikel 160 GemeentewetCOLL.Secretaris ja
PM7Inhuren van derden (inspanningsverbintenis)CAR/PNUWOCOLL.Secretaris Afd. hoofdenInhuur die langer duurt dan zes maanden Tot maximaal zes maanden. Verwezen wordt ook naar de Notitie “Spelregels Personeelsbudgetten” zoals vastgesteld door het DT op 20 december 2006.ja ja
PM8Contracteren van derden (resultaatverbintenis)CAR/PNUWOCOLL.Afd. hoofdenVoor zover de uitgave plaatsvindt binnen beschikbaar gestelde middelen en ten behoeve van het product zoals omschreven in de productenraming. Het dient te gaan om het leveren van een concreet product zonder dat sprake is van inhuur. Verwezen wordt ook naar de Notitie “Spelregels Personeelsbudgetten” zoals vastgesteld door het DT op 20 december 2006. ja
PM9Besluiten tot afwijking van het Inkoop- en aanbestedingsreglement 2013 voor zover het betreft het volstaan met een enkelvoudige offerteaanvraag voor het inhuren van derden en contracteren van derden bij een geraamde waarde die ligt tussen de € 50.000 en de Europese aanbestedingsgrens, exclusief de BTW.Artikel 160 GemeentewetCOLL.Secretaris ja
PM10Overige besluiten tot afwijking van het Inkoop- en aanbestedings-reglement 2013Artikel 160 GemeentewetCOLL.Portefeuillehouders ja
PM11Besluiten tot verkoop van roerende zaken die worden aangetroffen in door de gemeente verworven onroerende zaken, mits deze een bedrag van € 10.000 niet te boven gaan.Artikel 160 GemeentewetCOLL.Wethouder Financiën ja
PM12Besluiten tot het vaststellen van huuraanpassingen ingevolge de bepalingen van huurovereenkomstenArtikel 160 GemeentewetCOLL.Afd. hoofden ja
PM13Besluiten betreffende het afhandelen van schadeclaims tot en met een bedrag van € 10.000,--Artikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd Bedrijfsvoering  ja
PM14Besluiten tot het aangaan, wijzigen of beëindigen van verzekeringen Artikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd Bedrijfsvoering Binnen bestaand pakketja
PM15Besluiten tot het aangaan van overeenkomsten met verkopende partijen over de verkopersbijdrage startersleningArtikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd Frontoffice Publiekszaken Ondermandaat toegestaan aan de senior Frontoffice Publiekszaken 1e lijn Betreft het afzonderlijke besluit van het college van 21 mei 2013ja
PM16Besluiten tot het aangaan van overeenkomsten tot het aankopen en verkopen van grond in gebieden waarvoor een exploitatieopzet door de raad is vastgesteld Artikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd OntwikkelingVoor zover binnen de financiële kaders van de exploitatieopzet. Vooroverleg met portefeuillehouder.ja
PM17Besluiten tot het aangaan van grondreserveringsovereenkomsten gebieden waarvoor een exploitatieopzet door de raad is vastgesteldArtikel 160 GemeentewetCOLLHoofd OntwikkelingVoor zover binnen de financiële kaders van de exploitatieopzet. Vooroverleg met portefeuillehouder.ja
PM18Besluiten inzake de uitgifte van grond ten behoeve van zendmastenArtikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd Ontwikkeling Verwezen wordt ook naar de voorwaarden zoals genoemd in het collegebesluit van 31 mei 2005.ja
PM19Besluiten inzake het aangaan en beëindigen van huurovereenkomsten, inclusief anti-kraakovereenkomsten, in gebieden waarvoor door de raad een exploitatieopzet is vastgesteld. Artikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd Ontwikkeling Verwezen wordt ook naar het anti-kraakreglement.ja
PM20Besluiten tot het verlenen van toestemming tot vervreemden of bezwaren van bedrijfskavels aan derden indien sprake is van overdracht van aandelen binnen de organisatorische structuur van het betrokken bedrijf of indien sprake is van overdracht van onroerende zaken aan de eigenaar van het betrokken bedrijf naar privé of omgekeerdArtikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd Ontwikkeling ja
PM21Besluiten tot het verlenen van toestemming tot doorverkoop van bedrijfsunits binnen bedrijfsverzamelgebouwenArtikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd Ontwikkeling ja
PM22Besluiten tot het vestigen van een recht van opstal ten behoeve van riolering op bedrijfsterreinenArtikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd Ontwikkeling ja
PM23Besluiten tot het aangaan van overeenkomsten tot het verkopen of het verhuren van openbaar groen (snippergroen)Artikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd OntwikkelingVerwezen wordt ook naar het raadsbesluit van 23 december 2004 (Notitie snipper-groenbeleid). De aanvragen dienen eerst te worden getoetst door de afd. Wijkzaken en/of de cluster Ruimtelijk Beleid van de afd. Beleid.ja
PM24Besluiten tot het aangaan van anterieure overeenkomsten ten behoeve van de wijziging van een bestemming voor het mogelijk maken van maximaal vijf bouwplaneenhedenArtikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd Ontwikkeling ja
PM25Besluiten tot het om-niet in gebruik geven van gronden en gebouwen aangekocht als strategische aankoop, voor gebruik van grasopbrengsten, voor onderhoud en voor anti-kraakArtikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd Ontwikkeling en Hoofd Wijkzaken ja
PM26Besluiten tot het aangaan van erfpacht-, huur- of opstalovereenkomsten ten behoeve van sportvoorzieningen, nutsvoorzieningen en geluidsschermenArtikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd Ontwikkeling ja
PM27Besluiten tot verhuur van en aangaan of actualiseren van verhuurovereenkomsten voor (sport) accommodaties, van de volkstuinen, van woningen en gebouwen binnen de activiteit “overige gebouwen en terreinen”, van het vrachtwagenparkeer-terrein en van de parkeergarages bij Het BakenArtikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan de medewerker verhuur accommodaties van de afd. Wijkzakenja
PM28Besluiten tot het tijdelijk om niet in gebruik geven van openbaar gebied, tot het in beheer geven van openbaar gebied en zo nodig anders inrichten (“groenadoptie”) en tot het verhuren van rotondes Artikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd WijkzakenVerwezen wordt onder andere naar het besluit van het college van 25 november 2014 BBV14.0545 (groenadoptie) en 3 februari 2015 BBV15.0563 (rotondes)ja
PM29Aansluiten op de gemeentelijke rioleringArtikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Inrichting en Beheer Openbare Ruimte (IBOR) afdeling Wijkzakenja
PM30Besluiten tot het vestigen van een recht van opstal ten behoeve van riolering (m.u.v. bedrijfsterreinen)Artikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd WijkzakenOndermandaat toegestaan aan teamleider Inrichting en Beheer Openbare Ruimte (IBOR) afdeling Wijkzakenja

Bijlage V VOLMACHTEN EN MACHTIGINGEN

Op basis van het Inkoop- en aanbestedingsbesluit 2013 en het Inkoop- en aanbestedingsreglement 2013 worden bij de uitvoering van de privaatrechtelijke mandaten PM1 tot en met PM6 de volgende volmachten verstrekt. Een volmacht strekt tot ondertekening van overeenkomsten.

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaarden/opmerkingenEH
VM1Ondertekenen van besluiten tot het gunnen van opdrachten voor leveringen en diensten tot de grens van de Europese drempelwaardeArtikel 171, tweede lid GemeentewetBgm.Afd.hoofden Projectleiders BudgethoudersProjectleiders en budgethouders uitsluitend voor zover dit valt onder de begrenzing als bedoeld in PM1n.v.t.
VM2Ondertekenen van besluiten tot het gunnen van opdrachten voor leveringen en diensten vanaf de grens van de Europese drempelwaarde.Artikel 171, tweede lid GemeentewetBgm.Directeuren  n.v.t.
VM3Ondertekenen van besluiten tot het gunnen van opdrachten voor werken tot en met een bedrag van € 500.000Artikel 171, tweede lid GemeentewetBgm.Afd.hoofden ProjectleidersProjectleiders en budgethouders uitsluitend voor zover dit valt onder de begrenzing als bedoeld in PM3n.v.t.
VM4Ondertekenen van besluiten tot het gunnen van opdrachten voor werken vanaf een bedrag van € 500.001 tot en met een bedrag van € 2.500.000Artikel 171, tweede lid GemeentewetBgm.Directeuren  n.v.t.
VM5Ondertekenen van besluiten tot het gunnen van opdrachten voor werken vanaf een bedrag van € 2.500.001Artikel 171, tweede lid GemeentewetBgm.Wethouders n.v.t.
VM6Ondertekenen van besluiten tot het gunnen van opdrachten aan door andere aanbestedende diensten georganiseerde aanbestedingen op het gebied van leveringen, diensten en werken Artikel 171, tweede lid GemeentewetBgm.Secretaris n.v.t.
VM6Vertegenwoordiging van de gemeente in en buiten rechte (zoals ondertekening van contracten namens de gemeente P-N) (=volmacht)Artikel 171, tweede lid GemeentewetBgm.Wethouders Wethouders Secretaris Directeuren Afd.hoofden Projectleiders Budgethouders Wethouders Secretaris Directeuren Afd.hoofdenVertegenwoordiging (machtiging) bij (aandeelhouders) vergaderingen van verbonden partijen. Vertegenwoordiging vindt plaats afhankelijk van de toegekende bevoegdheden op grond van bijlage V van dit Mandaatbesluit voor wat betreft de ondertekening van overeenkomsten van opdrachten voor leveringen en diensten en werken (zie ook bijlage V de nr.‘s VM1 t/m VM6), alsmede toegekende bevoegdheden o.g.v. specifieke regelingen zoals het Treasurystatuut. e.d. Toelichting: Het besluiten over privaatrechtelijke rechtshandelingen is bij uitstek de bevoegdheid van het college en in bijlage V in de daar genoemde gevallen gemandateerd aan bestuurders / ambtenaren. Voor formele handelingen die nodig zijn om de handeling tot een rechtshandeling te maken, is de burgemeester competent. Op grond van artikel 171 Gemeentewet kan hij anderen volmacht verlenen. Ter uitvoering van andere dan de hierboven genoemde door het college genomen besluiten over privaatrechtelijke rechtshandelingen. n.v.t. nee Nee nee
Vervolg VM6Vertegenwoordiging van de gemeente in en buiten rechte (zoals ondertekening van contracten namens de gemeente P-N) (=volmacht)Artikel 171, tweede lid GemeentewetBgm.Medewerkers van de afdeling Medewerkers van notaris-kantorenBetreffende aangiften en ondertekening van processen verbaal met betrekking tot diefstal, schade e.d. van gemeentelijke eigendommen. Het afleggen van verklaringen namens de gemeente als een proces-verbaal wordt opgemaakt in het kader van een geconstateerde overtreding door de gemeente van een wettelijke bepaling. In dit geval dient de verantwoordelijke portefeuillehouder te worden ingelicht Om voor en namens de gemeente mee te werken aan het passeren van akten waarbij de gemeente: -Aan haar in eigendommen toebehorende registergoederen, of beperkte rechten daarop overdraagt aan anderen; -Aan derden in eigendom toebehorende registergoederen, of beperkte rechten daarop in eigendom aanneemt / in levering aanvaardt; -Beperkte genotsrechten (zoals erfpacht en opstal) en /of hypotheekrechten vestigt op aan de gemeente en / of derden toebehorende registergoederen.nee n.v.t.

BIJLAGE V VOLMACHTEN EN MACHTIGINGEN

Nr.OnderwerpWettelijke grondslagDoorAanBijzondere voorwaarden/opmerkingenEH
M1Vertegenwoordiging van het bestuursorgaan ter zitting in rechtsgedingen en bij (bestuursrechtelijke) bezwaar- en beroepsprocedures tot in alle instanties, tijdens hoorzittingen en bij de Nationale OmbudsmanArtikel 160, lid 1f Gemeentewet en Artikel 8:24 Algemene wet bestuursrechtBgm. COLL.Wethouders Secretaris Directeuren Afd.hoofdenInformatieplicht aan afdelingshoofd en directeur Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingenn.v.t.
M2Ondertekening van bestuursovereenkomsten, convenanten, intentieverklaringen e.d. Artikel 59a Gemeentewet Artikel 160 Gemeentewet Bijzondere wettenCOLL.Bgm. Wethouders Secretaris DirecteurenTer uitvoering van door het college genomen besluitenn.v.t.
M3Voor zover niet anders is bepaald, de volgende handelingen voorafgaand aan een besluit door het college of de burgemeester betreffende vergunningplicht of besluiten tot handhaving op grond van de Gemeentewet, bijzondere wetten of plaatselijke verordeningen: voeren en ondertekenen van correspondentie en verrichten van handelingen, geen besluit zijnde, inwinnen van adviezen; uitnodigen voor bijeenkomsten of hoorzittingen; goedkeuren van berekeningen.Artikel 59a Gemeentewet Artikel 160 Gemeentewet Bijzondere wettenBgm. COLLWethouders Secretaris Directeuren Afd.hoofden Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingenja
M4Ondertekenen van door de burgemeester of het college genomen besluiten (voor zover niet elders in dit Mandaatbesluit geregeld)Artikel 160 Gemeentewet Bijzondere wettenBgm. COLL.Wethouders Secretaris Directeuren Afd. hoofden Voorwaarde is dat bij uitoefening van dit ondertekeningsmandaat bij het collegeadvies en bij besluitvorming door de burgemeester direct het concept-besluit of de concept-brief (de concept-beschikking) is gevoegd. Uitgezonderd van dit mandaat zijn: indien bij wettelijk voorschrift anders is bepaald of de aard van de bevoegdheid zich hiertegen verzet; brieven aan H.M. de Koning, Commissaris van de Koning of andersoortige stukken met een persoonlijk karakter; in andere door het college of de burgemeester daartoe aangewezen gevallenja
M5Namens de burgemeester, het college of de gemeente Pijnacker-Nootdorp aanvragen van een vergunning, van subsidie, indienen van declaraties, het doen van meldingen en ondertekenen van aanvraagformulieren, aanmeldformulieren, registratieformulieren en vergelijkbare formulierenArtikel 59a Gemeentewet Artikel 160 en artikel 171, eerste lid Gemeentewet, Bijzondere wettenBgm COLL.Afd. hoofdenOndermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingenja
M6Ondertekenen van stukken die geen besluit van het bestuursorgaan vergen en geen politiek gevoelig karakter hebben zoals informatieverstrekking, doen van belastingaangiften, accordering saldobiljetten geldleningen, ontvangstbevestigingen, stukken doorzenden die verkeerd zijn geadresseerd of tot behandeling waarvan kennelijk een ander bestuursorgaan bevoegd is, verstrekken van statistische gegevens o.i.d.Artikel 59a Gemeentewet Artikel 2:3 en 6:15 Algemene wet bestuursrechtBgm. COLL Wethouders Secretaris Directeuren Afd.hoofden Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingenja
M7Verzoek tot onderzoek Raad voor de KinderbeschermingArtikel 2.4, eerste lid juncto artikel 3.1, eerste lid van de Jeugdwet en artikel 10.12 van de Algemene wet bestuursrechtCOLL.Voorzitter van de Jeugd-beschermings-tafelOp grond van het Machtigingsbesluit verzoek tot onderzoek Raad voor de Kinderbescherming van het college van 2 december 2014 n.v.t.

Bijlage VI

Algemeen machtigingsbesluit als bedoeld in Bijlage V nummer M1

Het college en de burgemeester van Pijnacker-Nootdorp, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

gelet op hun besluit van …………….2015 tot vaststelling van het Mandaatbesluit 2016, bijlage V Volmachten en machtigingen, nummer M1;

gelet op artikel 8:24 juncto artikel 8:59 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 160, eerste lid onder f van de Gemeentewet;

besluiten :

  • 1.

    de wethouders, de secretaris, de directeuren en de afdelingshoofden van de gemeente Pijnacker-Nootdorp te machtigen het college en de burgemeester ter zitting in rechtsgedingen en bij (bestuursrechtelijke) bezwaar- en beroepszaken tot in alle instanties en bij de Nationale Ombudsman te vertegenwoordigen en het woord te voeren.

  • 2.

    afdelingshoofden toe te staan medewerkers van hun afdeling te machtigen met betrekking tot de onder het eerste lid bedoelde vertegenwoordiging.

de secretaris,
drs. J.P.R. Woudstra
de burgemeester,
mw. F. Ravestein
De burgemeester,
mw. F. Ravestein

Bijlage VII

Voorbeeld van een specifieke machtiging aan medewerkers ter uitoefening van een machtiging als bedoeld in Bijlage V nummer M1

Het hoofd van de afdeling……………………………….

gelet op het algemeen machtigingsbesluit van het college en de burgemeester van Pijnacker-Nootdorp van ……. 2015;

gezien de mededeling van [de griffier van de Arrondissementsrechtsbank ’s-Gravenhage, Sector bestuursrecht van. (datum …….), procedurenummer………en het verzoek om voorlopige voorziening/beroepschrift van de heer/mevrouw ………………tegen het besluit (de beslissing) van de raad/ het college/de burgemeester (op het bezwaarschrift) van(datum…………), kenmerk………….];

gelet op artikel 8:24 juncto artikel 8:59 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit:

mevrouw/ de heer ………………….. , werkzaam bij [de afdeling…………van de gemeente Pijnacker-Nootdorp], te machtigen de raad/het college/de burgemeester te vertegenwoordigen en het woord te voeren bij de behandeling van bovengenoemd [verzoek/beroepschrift] tijdens de openbare terechtzitting van de (President van de rechtbank/de rechtbank) op (datum…………).

Pijnacker, (datum…………).

Het hoofd van de afdeling………………

(Handtekening)

(titel en naam)

Bijlage VIII Redactie van besluiten in mandaat en machtigingen

  • 1.

    Redactie besluiten in mandaat zoals bedoeld in de Bijlagen I t/m IV van het Mandaatbesluit 2016 (zie artikel 1, elfde lid Mandaatbesluit 2016)

Toelichting:

Een (zuiver) besluit in mandaat, waarbij de wethouder of de ambtenaar overeenkomstig het Mandaatbesluit 2016, het Ondermandaatbesluit 2016 of het Mandaatbesluit belastingen een besluit neemt namens het college of de burgemeester (zie artikel 1, elfde lid Mandaatbesluit 2016) wordt als volgt geredigeerd:

Aanhef:

Geacht(e) heer/mevrouw/bestuur/college

Vorm

Besluit / brief in de IK-vorm (de wethouder of de ambtenaar neemt immers het besluit!)

Ondertekening:

Pijnacker, (datum……..).

Met vriendelijke groet/hoogachtend),

Namens de burgemeester/het college van Pijnacker-Nootdorp

de wethouder / de directeur /het hoofd van de afdeling……/ (bij ondermandaat) de (senior)medewerker/ teamleider…….,

Handtekening

(titel en naam)

  • 2.

    Redactie ondertekeningsmandaat (zie artikel 1, twaalfde lid Mandaatbesluit 2011).

Toelichting:

Deze vorm komt voor in de gevallen als genoemd in bijlage V, onderdeel M3 tot en met M6 in het Mandaatbesluit 2016 en wordt als volgt geredigeerd(zie artikel 1, twaalfde lid Mandaatbesluit 2016) :

Aanhef:

Geacht(e) heer/mevrouw/bestuur/college

Vorm

Besluit / brief in de WIJ-vorm (college) of (IK-vorm (burgemeester)

Ondertekening:

Pijnacker, (datum……..).

Met vriendelijke groet/hoogachtend,

de burgemeester / het college van Pijnacker-Nootdorp,

voor deze,

de wethouder… (portefeuille) / de directeur…../het hoofd van de afdeling…/

de (senior)medewerker/teamleider……,

Handtekening

(titel en naam)

Nb.

  • 1)

    In geval van afwezigheid of verhindering van functionarissen aan wie bij of krachtens het Mandaatbesluit 2011 bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger. In dat geval wordt de handtekening vooraf gegaan door de letters b.a. (bij afwezigheid).

  • 2)

    In geval van ondermandaat wordt de hiërarchisch leidinggevende van de gemandateerde aangemerkt als zijn plaatsvervanger.

  • 3.

    Redactie van een volmacht betreffende aanhef en ondertekening van privaatrechtelijk(e) contracten/overeenkomsten door een wethouder/directeur/afdelingshoofd/budgethouder (zie artikel 1, dertiende lid Mandaatbesluit 2016 en bijlage V onder nummer VM6)

Toelichting:

Deze ondertekeningsvorm komt voor in de volgende situaties:

  • 1.

    Als een (project)wethouder, een directeur, een hoofd van een afdeling of een budgethouder een contract/overeenkomst tekent op grond van bijlage V, onder VM6 van het Mandaatbesluit 2016.

  • 2.

    Als een (project)portefeuillehouder een overeenkomst ondertekent op grond van een college- besluit

Aanhef

De gemeente Pijnacker-Nootdorp, hierna te noemen ‘de gemeente’, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door (wethouder) (mevrouw/ de heer/ +naam) /(de directeur) / (het hoofd van de afdeling /(senior)medewerker /teamleider/ van de afdeling…….) (mevrouw/de heer +naam), hiertoe op grond van artikel 171, tweede lid van de Gemeentewet gemachtigd door de burgemeester bij zijn besluit van ………….2015 (in voorkomende gevallen: en handelende ter uitvoering van het besluit van het college van (datum));

Ondertekening

Gemeente Pijnacker-Nootdorp,

(Handtekening

(titel en naam)

  • 4.

    Redactie van een machtiging betreffende aanhef en ondertekening van publiekrechtelijke overeenkomsten, convenanten, intentieverklaringen e.d. door een wethouder/secretaris of directeur/afdelingshoofd (zie artikel 1, veertiende lid Mandaatbesluit 2016 en bijlage V onder nummer M2)

Toelichting:

Deze ondertekeningsvorm komt voor in de volgende situatie:

Als een (project)wethouder, de secretaris of een directeur een publiekrechtelijke overeenkomst o.i.d. tekent op grond van bijlage V onder M3 van het Mandaatbesluit 2011.

Aanhef

  • a)

    De gemeente Pijnacker-Nootdorp, hierna te noemen ‘de gemeente’, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door (wethouder) (mevrouw/ de heer +naam), de secretaris (de heer/mevrouw+naam) /(de directeur) (mevrouw/ de heer +naam), hiertoe gemachtigd door de burgemeester/het college bij besluit van (datum vaststelling Mandaatbesluit 2016 ) en handelende ter uitvoering van het besluit van de burgemeester/het college van (datum);

of

  • b)

    De burgemeester/het college van de gemeente Pijnacker-Nootdorp, handelend als bestuursorgaan, namens deze wethouder mevrouw/de heer +naam, ten deze handelend als rechtsgeldig vertegenwoordiger van de gemeente Pijnacker-Nootdorp, hiertoe gemachtigd door de burgemeester/het college bij besluit van (datum vaststelling Mandaatbesluit 2016 ) en handelende ter uitvoering van het besluit van de burgemeester/het college van (datum);

Ondertekening

Gemeente Pijnacker-Nootdorp,

(Handtekening)

(titel en naam)

Toelichting op het Mandaat-, volmacht en machtigingbesluit 2016 Pijnacker-Nootdorp

Algemeen

Het uitgangspunt van dit Mandaatbesluit 2016 is dat, voor zover mandaat is verleend voor het uitoefenen van een bepaalde bevoegdheid van het college of de burgemeester zoals genoemd in de bijlagen I tot en met V, dit mandaat tevens alle correspondentie en handelingen die samenhangen met die bevoegdheid omvat.

Het mandaat strekt tevens tot alle mogelijke uitkomsten van een besluit dus zowel begunstigend als niet begunstigend.

Voor de situaties dat besluiten niet zijn gemandateerd, is in het Mandaatbesluit een bepaling opgenomen dat alle correspondentie en handelingen die aan een besluit van het college of de burgemeester voorafgaan ook op ambtelijk niveau kunnen worden afgedaan. Het gaat dan bijvoorbeeld om correspondentie en handelingen die vooraf gaan aan een besluit betreffende vergunningplicht of tot handhaving op grond van de Gemeentewet, bijzondere wetten of plaatselijke verordeningen.

Mandaat wordt in principe toegekend op het niveau van de primaire leidinggevenden, te weten de secretaris, directeuren en afdelingshoofden. In veel situaties is bepaald dat door de gemandateerden ondermandaat kan worden verleend aan senioren/teamleiders of medewerkers van een afdeling. Dit wordt dan verder uitgewerkt in het Ondermandaatbesluit.

Het Mandaatbesluit is onderverdeeld in bijlagen. In bijlage I tot en met IV worden de ‘zuivere’ mandaten opgesomd in volgorde van mandaten betreffende de afdelingen en vervolgens mandaten aan wethouders en aan externen.

Bijlage V regelt de volmachten tot het daadwerkelijk verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en de machtigingen tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

Bijlagen VI en VII geven een praktische uitwerking in de vorm van formats van veel gebruikte machtigingen voor vertegenwoordiging van het college of de burgemeester in juridische procedures.

Bijlage VIII geeft richtlijnen voor de redactie van formats van besluiten/brieven in mandaat, ondertekeningsmandaat en ondertekening van overeenkomsten.

Inhoudelijke toelichting

Artikel 1 Algemene bepalingen

De algemene bepalingen geven de kaders aan waarbinnen de mandaatbevoegdheid wordt uitgeoefend.

Artikel 1, tweede lid bepaalt de definitie en reikwijdte van mandaat in het kader van dit Mandaatbesluit.

Het derde tot en met zesde lid bepalen de begrenzing van het uitoefenen van de mandaatbevoegdheid, waarbij vooral het vijfde lid van belang is. Dit doet een dringend beroep op de gemandateerde om in bestuurlijk of politiek gevoelige situaties overleg te plegen met de bestuurlijke mandaatgever (college of burgemeester) voordat van de mandaatbevoegdheid gebruik wordt gemaakt. In de praktijk zal het regelmatig voorkomen dat de bestuurlijke mandaatgever het besluit dan aan zich houdt.

Het zevende en achtste lid regelen de plaatsvervanging van een gemandateerde. Het negende en tiende lid hebben betrekking op ondermandaat.

Het elfde tot en met veertiende lid regelen de ondertekeningvorm van mandaten, volmachten en machtigingen waarbij wordt verwezen naar een aantal bijlagen waarin in de vorm van voorbeelden een en ander is uitgewerkt. Deze voorbeelden vormen onder andere de input voor de standaardsjablonen voor besluiten en brieven die afdelingen kunnen maken.

Bijlage I, hoofdstuk 1 mandaten die gelden voor alle afdelingen

Bepalingen zijn opgenomen met betrekking tot veel voorkomende mandaten waarvan het in praktische zin goed is dat mandatering plaatsvindt aan afdelingshoofden en in daartoe aangewezen gevallen aan medewerkers van een afdeling.

Ook zijn in dit hoofdstuk de mandaten opgenomen met betrekking tot rechtspositionele aangelegenheden.

Bijlage I, hoofdstukken 2 tot en met 10

Deze hoofdstukken regelen de mandaten per afdeling en taakveld binnen een afdeling.

Bijlagen II en III regelen mandaten aan respectievelijk wethouders en externen.

Bijlage IV

In deze bijlage staan de privaatrechtelijke mandaten vermeld. Deze hebben een nauwe relatie met de inhoud van de Nota inkoop en aanbesteding en bepalen welke functionarissen bevoegd zijn tot bepaalde vormen van aanbesteding.

Belangrijk is hierbij dat het besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen bij uitstek de bevoegdheid is van het college (artikel 160, eerste lid onder e van de Gemeentewet). In bijlage IV wordt die bevoegdheid in de daar genoemde gevallen gemandateerd aan bestuurders/ambtenaren.

Bijlage V

Voor formele handelingen die nodig zijn om besluiten tot een privaatrechtelijke rechtshandeling ook tot een rechtshandeling te maken, is de burgemeester competent. Op grond van artikel 171, tweede lid Gemeentewet kan hij anderen een volmacht verlenen. Dit is geregeld in deze bijlage.

Ook zijn in deze bijlage de machtigingen geregeld tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

De inhoud van de bijlagen VI tot en met VIII is al besproken onder “Algemeen”.