Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nieuwkoop

Regeling bedrijfshulpverlening gemeente Nieuwkoop 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNieuwkoop
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling bedrijfshulpverlening gemeente Nieuwkoop 2015
CiteertitelRegeling bedrijfshulpverlening gemeente Nieuwkoop 2015
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpRegeling bedrijfshulpverlening gemeente Nieuwkoop 2015

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Regeling bedrijfshulpverlening 2009 komt hiermee te vervallen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Arbeidsomstandighedenwet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2016Onbekend

24-11-2015

Elektronisch gemeenteblad d.d. 2-12-2015

15.23025

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling bedrijfshulpverlening gemeente Nieuwkoop 2015

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nieuwkoop

 

gezien de overeenstemming die bereikt is met de commissie voor Georganiseerd overleg op 5 november 2015

 

besluit vast te stellen de volgende regeling:

 

Regeling bedrijfshulpverlening gemeente Nieuwkoop 2015
Begripsomschrijvingen

 

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. Bedrijfshulpverlening (BHV):

De zorg van de werkgever om de nodige, op de specifieke situatie van de organisatie afgestemde maatregelen te treffen op het gebied van eerste hulp (bij ongevallen), brandbestrijding en evacuatie van medewerkers;

 

b. Medewerker:

De ambtenaar, zoals bedoeld in artikel 1:1, lid 1, onder a. van de CAR/UWO;

 

c. Bedrijfshulpverlener (BHV-er):

De medewerker die door burgemeester en wethouders is aangewezen tot het verrichten van taken in het kader van de bedrijfshulpverlening, zoals bedoeld in artikel 15, lid 2 van de Arbeidsomstandighedenwet;

 

d. Ploegleider:

Een bedrijfshulpverlener die fungeert als primus inter pares over de door hem aan te sturen bedrijfshulpverleners

 

e . Bedrijfshulpverleningstaken:

De taken, zoals bedoeld in artikel 15, lid 2, van de Arbeidsomstandighedenwet;

 

f . Hoofd bedrijfshulpverlening (hoofd BHV-er):

De medewerker die als zodanig is aangewezen om de organisatie van de bedrijfshulpverlening vorm te geven en aan te sturen.

 

g . Bedrijfshulpverleningscursus (BHV-cursus):

Een speciaal voor de bedrijfshulpverlening samengestelde cursus, waarmee de als bedrijfshulpverlener aangewezen medewerker kennis en vaardigheden opdoet om de aan hem toebedeelde bedrijfshulpverleningstaken naar behoren te kunnen vervullen;

 

h . Bedrijfshulpverleningsherhalingscursus en –training:

Jaarlijks terugkerende bijeenkomst, waarmee het peil van de opgedane kennis en vaardigheden op niveau wordt gehouden en eventueel wordt verhoogd;

 

j . Bedrijfshulpverleningsvergoeding (BHV-vergoeding):

De bruto vergoeding voor het beschikbaar zijn als bedrijfshulpverlener.

Organisatie bedrijfshulpverlening

 

Artikel 2
  • 1

    Een medewerker wordt door burgemeester en wethouders aangewezen als BHV-er of (plaatsvervangend) hoofd BHV. De medewerker krijgt hiervan schriftelijk bericht.

  • 2

    Bedrijfshulpverleningstaken worden zoveel mogelijk binnen de reguliere werktijd, naast de normale werkzaamheden uitgevoerd.

  • 3

    De bedrijfshulpverlener is verplicht deel te nemen aan alle BHV-(herhalings)cursussen en trainingen.

  • 4

    De kosten voor cursussen en trainingen, zoals bedoeld in het vorige lid, en de kosten van het examen voor het certificaat BHV-er, komen geheel voor rekening van de werkgever.

  • 5

    Het aantal BHV-ers is afgestemd op het in alle omstandigheden adequaat kunnen vervullen van de taken op het gebied van de bedrijfshulpverlening, zoals bedoeld in artikel 1, onder d, van deze regeling.

Duur van de aanwijzing als BHV-er

 

Artikel 4
  • 1

    De BHV-er die de opleiding heeft afgerond, verplicht zich, behoudens bijzondere omstandigheden, om tenminste voor de duur van 2 jaar beschikbaar te zijn als BHV-er.

  • 2

    Als een BHV-er niet langer beschikbaar wil zijn als BHV-er, dan moet hij dit zo snel mogelijk, maar tenminste 3 maanden van te voren, aan het college van burgemeester en wethouders kenbaar maken.

  • 3

    Bij het niet of niet succesvol doorlopen van het jaarlijkse herhalingsexamen BHV vervalt het diploma en vervalt de aanwijzing als bedrijfshulpverlener met ingang van 1 januari van het daaropvolgende jaar. Per dezelfde datum wordt de BHV-toelage beëindigd. Hierop is geen afbouwregeling van toepassing.

  • 4

    Bij het niet, of niet in voldoende mate, gehoor geven aan (alarm)oproepen vervalt de aanwijzing als bedrijfshulpverlener met ingang van 1 januari van het daaropvolgende kalenderjaar. Per dezelfde datum wordt de BHV-toelage beëindigd. Hierop is geen afbouwregeling van toepassing.

Taken

 

Artikel 5
  • 1.

    De taken van de BHV-er zijn:

    • ·

      het verlenen van eerste hulp bij ongevallen;

    • ·

      het beperken en bestrijden van een beginnende brand en het beperken van ongevallen;

    • ·

      het in noodsituaties alarmeren en evacueren van alle medewerkers en andere personen;

    • ·

      het alarmeren van de brandweer en andere hulpverleningsinstanties;

  • 2.

    De taken van de ploegleider zijn:

    • ·

      Het inspecteren van en op orde houden van de bhv hulpmiddelen;

    • ·

      Het controleren van de werking van de communicatiemiddelen;

    • ·

      De taken verdelen onder de bedrijfshulpverleners bij een inzet;

    • ·

      Het jaarlijks (laten)controleren van de AED apparatuur.

  • 3.

    De taken van het hoofd bedrijfshulpverlening zijn:

    • ·

      De organisatie van de bedrijfshulpverleningsorganisatie;

    • ·

      Het beheer van de bedrijfshulpverleningsorganisatie en de middelen;

    • ·

      Communicatie over de bedrijfshulpverlening;

    • ·

      Laten opleiden en geoefend houden van de bedrijfshulpverleners;

    • ·

      Schriftelijke verslaglegging van de evaluatie van een oefening.

BHV-vergoeding

 

Artikel 6
  • 1

    De BHV-er ontvangt maandelijks een bruto vergoeding van 1% van het maximum van schaal 4

  • 2

    De ploegleider BHV ontvang maandelijks een bruto vergoeding van 1% van het maximum van schaal 5.

  • 3

    Het hoofd BHV ontvangt maandelijks een bruto vergoeding van 1% van het maximum van schaal 7.

  • 4

    In geval van een calamiteit wordt een extra vergoeding toegekend aan de daarbij betrokken BHV-ers. Burgemeester en wethouders bepalen, afhankelijk van de ernst van de calamiteit, de hoogte van deze vergoeding.

Onvoorziene gevallen

 

Artikel 7

In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan de algemeen directeur/gemeentesecretaris een bijzondere regeling treffen.

Inwerkingtreding

 

Artikel 8
  • 1

    Deze regeling kan worden aangehaald als “Regeling bedrijfshulpverlening gemeente Nieuwkoop 2015”.

  • 2

    Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2015.

Slotbepaling

 

Artikel 9

De regeling bedrijfshulpverlening gemeente Nieuwkoop 2009 vervalt met ingang van de

inwerkingtreding van de regeling bedrijfshulpverlening gemeente Nieuwkoop 2015.

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nieuwkoop in de collegevergadering van 24 november 2015.

De secretaris,

G.G.G. Slooters

De burgemeester,

F. Buijserd