Organisatie | Nieuwkoop |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitstallingenbeleid |
Citeertitel | Uitstallingenbeleid |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Uitstallingenbeleid |
Externe bijlage | tekening: voorbeeld situatie Lindenplein |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-02-2013 | Onbekend | 18-12-2012 Nieuwkoop Nieuws | 13.00639 |
Bestuurlijk is de wens geuit om voor lokale ondernemers gebruik te maken van de mogelijkheid hen vrij te stellen van de vergunningplicht op grond van artikel 2:10a juncto artikel 2:10c van de Apv voor het plaatsen van uitstallingen binnen een beperkte straal van hun winkel.
Uitstallingen worden vaak gebruikt voor reclamedoeleinden en dienen voor het winkelend publiek als aandachtstrekker. In zijn algemeenheid kunnen uitstallingen sfeerbevorderend werken. Om veel aandacht te trekken worden uitstallingen zoveel mogelijk in het zicht van voetgangers geplaatst. Dit kan leiden tot wildgroei met het gevaar dat steeds meer hinder voor voetgangers met of zonder kinderwagens, rolstoelgebruikers en andere weggebruikers ontstaat.
Om dergelijke situaties te voorkomen is deze beleidsnotitie opgesteld.
De gemeente wil hinder en overlast voorkomen, het doelmatig en veilig gebruik van de weg garanderen.
De uitgangspunten van deze notitie zijn dat de doorgang voor voetgangers en minder validen moet worden gewaarborgd. Deze uitgangspunten leiden tot heldere en duidelijke voorschriften waaraan ondernemers moeten voldoen om zonder vergunning een uitstalling te mogen plaatsen. Het niet voldoen aan de voorschriften zal leiden tot handhavend optreden. Van geval tot geval zal worden bekeken welke wijze van handhaving het meest gepast is.
Het begrip uitstallingen is niet in de APV gedefinieerd. Om hierover geen misverstand te laten bestaan, wordt voor deze beleidsnotitie onder uitstallingen het volgende verstaan:
Losstaande voorwerpen, die door of namens winkeliers op de openbare weg geplaatst zijn met als doel de uitgestalde producten te verkopen of te verhandelen, reclame voor de verkoopwaren te maken, de aandacht van het winkelend publiek te trekken of de directe omgeving van het winkelpand te verfraaien.
Deze notitie ziet niet op bouwwerken, gevelreclame, (rol)containers, winkelwagens, standplaatsen en uitstallingen in het kader van evenementen.
Evenmin ziet deze notitie op uitstallingen op of ter afscheiding van een terras waarvoor een exploitatievergunning is benodigd als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene plaatselijke verordening Nieuwkoop (hierna APV)
Het uitstallingenbeleid is gebaseerd op artikel 2:10a ev. van de Apv, waarin staat dat het zonder voorafgaande vergunning van het bevoegd gezag ( burgemeester en wethouders) verboden is de weg of weggedeelte anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie daarvan.
Het staat vast dat met het plaatsen van een uitstalling op de weg niet gehandeld wordt overeenkomstig de bestemming van de weg.
Een vergunning voor het plaatsen van een uitstalling mag volgens artikel 2:10a van de Apv worden geweigerd:
Daarnaast staat er in artikel 2:10c van de Apv dat categorieën van voorwerpen kunnen worden aangewezen waaroor het verbod in artikel 2:10a Apv niet geldt. Met andere woorden dat voor de in deze notitie genoemde categorieën die worden aangewezen, geldt dat de vergunningplicht niet van toepassing is.
De Apv spreekt over “de weg”. Onder deze term wordt verstaan alle voor het publiek toegankelijke wegen, parkeerterreinen, open plaatsen, bermen, parken, pleinen, natuurterreinen enzovoort. De wegen, stoepen en pleinen vallen daarmee allen onder het begrip”weg” zoals in de Apv is bedoeld. Het maakt daarbij niet uit of een uitstalling op gemeentegrond of op particuliere grond is geplaatst. In beide gevallen is de Apv van toepassing. De enige vraag is of het terrein voor het publiek toegankelijk is. Ook afsluitbare gedeelten van de weg vormen een openbare weg op de momenten dat zij niet zijn afgesloten.
De toetsing aan het uiterlijk aanzien van het dorpsbeeld is met de aanpassing van de Apv in 2010 komen te vervallen. Een toetsing die ook ziet op de beeldkwaliteit van de openbare ruimte kan om deze reden niet aan de orde zijn.
Het verbod in artikel 2:10a om zonder vergunning de openbare weg anders te gebruiken dan waarvoor hij bedoeld is, geldt voor de zone die is beschreven in: “de spelregels om in aanmerking te kunnen komen om vergunningvrij uitstallingen te kunnen plaatsen”
Hieronder volgen voorbeelden van gevallen die zich in de zone die is beschreven in: “de spelregels om in aanmerking te kunnen komen om vergunningvrij uitstallingen te kunnen plaatsen” zich zouden kunnen voordoen.
De hierboven genoemde gevallen betreft geen limitatieve opsomming. Dit betekent dat er meer zaken onder het begrip uitstalling kunnen vallen dan die hier worden genoemd.
voor voetgangers, rolstoelgebruikers, voetgangers met kinderwagen en overige daarmee gelijk te stellen gebruikers dient minimaal een doorgang van 1,50m 1 vrij te blijven;