Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nijmegen

Besluit klantenparticipatie Participatiewet 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNijmegen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit klantenparticipatie Participatiewet 2015
CiteertitelBesluit klantenparticipatie Participatiewet 2015
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Art. 2 Verordening klantenparticipatie Participatiewet 2015

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-12-2015Onbekend

24-11-2015

Gemeenteblad Nr. 113425

24 november 2015, agendapunt 4.1

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit klantenparticipatie Participatiewet 2015

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen;

Op grond van artikel 2 van de Verordening klantenparticipatie Participatiewet 2015;

Besluit: vast te stellen het Besluit klantenparticipatie Participatiewet 2015.

 

Artikel 1 De cliëntenraad

  • 1.

    Er is een cliëntenraad die de belangen van cliënten op grond van de Participatiewet behartigt.

  • 2.

    De cliëntenraad heeft geen rechtspersoonlijkheid.

  • 3.

    Persoonlijke leden ontvangen een onkostenvergoeding van € 40,- per bijgewoonde reguliere vergadering. Voor de voorzitter is de vergoeding geregeld in de Verordening klantenparticipatie Participatiewet 2015. Vertegenwoordigende leden ontvangen geen vergoeding.

  • 4.

    De cliëntenraad bestaat uit:

    • a.

      Organisaties die zich inzetten voor de belangen van belanghebbenden en organisaties die gezien hun werkzaamheden een goed zicht hebben op de wensen en behoeften van belanghebbenden. Hun vertegenwoordigers in de cliëntenraad worden vertegenwoordigende leden genoemd.

    • b.

      Personen die feitelijk belanghebbende zijn in de zin van artikel 1 lid 2 van de Verordening Klantenparticipatie Participatiewet 2015. Zij worden persoonlijke leden genoemd.

    • c.

      Een onafhankelijke voorzitter.

  • 5.

    In dit Besluit wordt onder “lid” of “leden” alle personen van lid 4 bedoeld, tenzij anders is bepaald.

Artikel 2 Werving, selectie en benoeming

  • 1.

    Vacatures voor leden van de cliëntenraad worden zodanig bekendgemaakt dat de doelgroep daar op adequate wijze kennis van kan nemen.

  • 2.

    De cliëntenraad stelt uit haar midden een selectiecommissie samen. In de selectiecommissie zit ook een vertegenwoordiger van het college.

  • 3.

    De selectiecommissie brengt verslag uit aan de cliëntenraad die een voordracht doet aan het college.

  • 4.

    Het college benoemt de leden. Het college kan de benoeming van een voorgedragen lid weigeren indien dat om zwaarwegende redenen noodzakelijk wordt geacht, een en ander ter beoordeling van het college. Het college maakt het besluit onder opgaaf van een grondige motivering kenbaar aan de cliëntenraad.

Artikel 3 Zittingsduur en einde lidmaatschap

  • 1.

    Dit artikel is alleen van toepassing op persoonlijke leden als bedoeld in artikel 1 lid 4 onder b.

  • 2.

    De zittingsduur van de leden is vier jaar en kan éénmaal voor dezelfde periode worden verlengd.

  • 3.

    De cliëntenraad stelt een rooster van aftreden vast.

  • 4.

    Een lid dat benoemd wordt in een tussentijdse vacature start meteen met de termijn als bedoeld in het tweede lid.

  • 5.

    Het lidmaatschap van de cliëntenraad eindigt in ieder geval van rechtswege:

    • a.

      Door verhuizing buiten de gemeente Nijmegen;

    • b.

      In geval van overlijden;

    • c.

      Als men onherroepelijk niet meer tot de doelgroep als bedoeld in artikel 1 lid 2 van de Verordening klantenparticipatie Participatiewet 2015 behoort;

    • d.

      Als men een onverenigbare functie gaat vervullen.

  • 6.

    Het college kan de leden ontheffen uit hun functie indien dat om zwaarwegende redenen noodzakelijk wordt geacht, een en ander ter beoordeling van het college. Het college maakt het besluit onder opgaaf van een grondige motivering kenbaar aan de cliëntenraad.

Artikel 4 Onverenigbare functies

  • 1.

    Persoonlijke leden en de voorzitter zijn niet tevens:

    • a.

      werkzaam onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur;

    • b.

      werkzaam bij een door de gemeente gesubsidieerde instelling of

    • c.

      werkzaam bij een door de gemeente gecontracteerde zorgaanbieder of leverancier.

  • 2.

    Bij werving en selectie wordt vermeld welke categorie leden gezocht wordt.

  • 3.

    Kandidaten voor de functie van persoonlijk lid of voorzitter maken bij de sollicitatie hun (neven)functies kenbaar.

  • 4.

    Het college kan gemotiveerd afwijken van het bepaalde in lid 1 onder b en c, als het van oordeel is dat er geen vrees is voor (de schijn van) belangenverstrengeling. De cliëntenraad kan het college hiertoe verzoeken.

Artikel 5 Geheimhouding

  • 1.

    De cliëntenraad neemt kennis van de geheimhoudingsplicht zoals vastgelegd in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 2.

    In beginsel zijn vergaderingen van de cliëntenraad openbaar, tenzij de voorzitter vooraf kenbaar maakt dat dit niet het geval is.

  • 3.

    De voorzitter kan in overleg met de leden van de cliëntenraad voorafgaande aan de vergadering besluiten om een besloten vergadering te houden. De beraadslaging over de vraag of een vergadering besloten is, is in alle gevallen besloten.

  • 4.

    Ook kan de voorzitter voorafgaand aan de vergadering aangeven dat informatie of gegevensdragers, die de cliëntenraad ter beschikking staan, niet aan derden kenbaar gemaakt mogen worden.

Artikel 6 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen met normale meerderheid van stemmen

  • 2.

    De voorzitter heeft geen stemrecht.

  • 3.

    Stemming over personen geschiedt schriftelijk.

  • 4.

    Bij het staken van stemmen wordt het besluit tot een volgende vergadering uitgesteld. Als geen oplossing gevonden wordt, informeert de voorzitter het college dat de cliëntenraad geen standpunt kan innemen. Desgevraagd geeft hij een weergave van de verschillende standpunten.

Artikel 7 Ondertekening

De voorzitter en de secretaris ondertekenen de stukken die van de cliëntenraad uitgaan. De voorzitter kan bepalen, welke stukken door de secretaris alleen kunnen worden ondertekend.

Artikel 8 Huishoudelijk reglement

Het college kan de cliëntenraad opdragen een huishoudelijk reglement op te stellen en zal hiertoe dan een voorstel doen. De cliëntenraad is ook uit eigen beweging bevoegd tot het vaststellen van een huishoudelijk reglement. Bepalingen die in strijd zijn met de Verordening klantenparticipatie Participatiewet 2015 of met dit Besluit zijn nietig.

Artikel 9 Evalueren eigen functioneren en verantwoording

De cliëntenraad zal periodiek zijn eigen functioneren evalueren en hieromtrent verslag uitbrengen aan het college.

Artikel 10 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking de dag na bekendmaking.

  • 2.

    Deze regeling kan worden aangehaald als: Besluit klantenparticipatie Participatiewet 2015.

     

 

 

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 24 november 2015.

 

 

De Gemeentesecretaris,

Drs. B. van der Ploeg

 

 

De burgemeester

Drs. H.M.F. Bruls