Organisatie | Helmond |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | VERORDENING REINIGINGSHEFFINGEN HELMOND 2016 |
Citeertitel | VERORDENING REINIGINGSHEFFINGEN HELMOND 2016 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening Reinigingsheffingen Helmond 2015
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-11-2015 | 01-01-2017 | Nieuwe regeling | 05-11-2015 | Raadsbesluit, 2015, 808629 |
HOOFDSTUK I Algemene bepalingen
Artikel 2. Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
grof huishoudelijk afval: huishoudelijke afvalstoffen die met enige regelmaat in een particulier huishouden vrijkomen, doch die te groot of te zwaar zijn om op dezelfde wijze als andere huishoudelijke afvalstoffen aan de periodieke inzameldienst te worden aangeboden, zoals grof snoeiafval of grof huisvuil;
HOOFDSTUK II Afvalstoffenheffing
Artikel 3. Aard van de belasting en belastbaar feit
De afvalstoffenheffing bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het gebruik van een perceel ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
Artikel 5. Maatstaf van heffing en belastingtarief
In afwijking van het eerste lid bedraagt de belasting voor percelen waarvan aan de belastingplichtige op de eerste dag van het jaar een van de volgende combinaties van containers in bruikleen gegeven is, : a. een container van 240 liter bestemd voor groente-, fruit- en tuinafval en een container van 140 liter bestemd voor overige huishoudelijke afvalstoffen; of een container van 140 liter bestemd voor groente-, fruit- en tuinafval en een container van 240 liter bestemd voor overige huishoudelijke afvalstoffen: € 255,12 b. een container van 240 liter bestemd voor groente-, fruit- en tuinafval en een container van 240 liter bestemd voor huishoudelijke afvalstoffen: € 289,80
Het bedrag als bedoeld in het eerste of tweede lid wordt verhoogd indien naast de containercombinatie als bedoeld in het eerste of tweede lid, op de eerste dag van het jaar een extra container in bruikleen is a. van 140 liter, bestemd voor groente-, fruit- en tuinafval of overige huishoudelijke afvalstoffen: € 48,60 b. van 240 liter, bestemd voor groente-, fruit- en tuinafval of overige huishoudelijke afvalstoffen: € 83,28
In afwijking van lid 1 tot en met 3 wordt de belasting als bedoeld in het eerste lid voor percelen die van een gezamenlijke afvalinzameling gebruik maken, verhoogd met een bedrag van € 3,468 voor elke volle eenheid van 10 liter gemiddelde capaciteit van de inzamelvoorziening per perceel uitstijgend boven de 280 liter containercapaciteit bestemd voor huishoudelijke afvalstoffen. De gemiddelde capaciteit van de inzamelvoorziening per perceel wordt berekend door de totale inzamelcapaciteit op de eerste dag van het jaar te delen door het aantal van de gezamenlijke inzameling gebruik makende percelen.
De belasting bedraagt voor het aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen, zijnde – niet chemisch verontreinigde grond – blad, gras of snoeihout – bouw- en sloopafval – autobanden personenauto’s (maximaal 4 stuks) – vuilniszakken huishoudelijk afval (maximaal 2 stuks) – grof huishoudelijk afval op de milieustraat indien aangeboden per motor, brommer, fiets, fietskar of te voet, per keer € 2,50
De belasting bedraagt voor het aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen, zijnde – niet chemisch verontreinigde grond – blad, gras en snoeihout – grof huishoudelijk afval – autobanden personenauto’s (maximaal 4 stuks) – vuilniszakken huishoudelijk afval (maximaal 2 stuks) op de milieustraat per hoeveelheid van maximaal 2 m³ of gedeelte daarvan aangeboden per personenauto (evt. met aanhanger), bestelauto, busje, etc, per keer € 6,00
a. Voor het op aanvraag laten ophalen bij het perceel van grof huishoudelijk afval van een hoeveelheid van maximaal 2 m³ en een maximale laadtijd van 20 minuten per perceel € 59,00 b. Indien de hoeveelheid grof huishoudelijk afval uitgaat boven 2 m³, dan wel de laadtijd van 20 minuten wordt overschreden, wordt het onder a genoemde bedrag verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting. Een aanvraag wordt eerst in behandeling genomen indien met de begroting wordt ingestemd. Indien voorafgaand aan de inzameling blijkt dat de begroting op onjuiste veronderstellingen is gebaseerd, wordt een nieuwe begroting afgegeven. De inzameling wordt eerst gestart indien met de begroting wordt ingestemd.
Met betrekking tot de belasting die per jaar wordt geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.
De belasting bedoeld in artikel 5, zesde lid tot en met twaalfde lid, wordt geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Bij de invordering van de afvalstoffenheffing wordt uitsluitend kwijtschelding verleend voor de belasting als vermeld onder artikel 5, eerste lid.
Artikel 10. Termijnen van betaling
In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moet de op grond van artikel 7, eerste lid, bedoelde belasting worden betaald in twee gelijke termijnen waarvan de eerste vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en de tweede twee maanden later.
In afwijking van het eerste lid geldt, ingeval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar één aanslag bevat het bedrag daarvan, meer dan € 25,-- maar minder dan € 3.000,-- bedraagt, en zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in acht gelijke termijnen. De eerste vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.
De belasting moet worden betaald ingeval de kennisgeving bedoeld in artikel 7, tweede lid: a mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving; b schriftelijk wordt gedaan, op het moment van het uitreiken van de kennisgeving, dan wel ingeval van toezending daarvan, binnen 1 maand na dagtekening van de kennisgeving.
HOOFDSTUK III Reinigingsrechten
Onder de naam ‘reinigingsrechten’ worden rechten geheven zowel voor het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten als voor het gebruik van voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen, werken of inrichtingen die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn.
De rechten worden geheven van degene op wiens aanvraag dan wel ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of van degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt.
Artikel 13. Maatstaf van heffing en belastingtarief
In afwijking van het eerste lid bedraagt voor bedrijfspercelen waarvan aan de belastingplichtige op de eerste van het jaar een van de volgende combinaties van containers in bruikleen gegeven is: a. een container van 240 liter bestemd voor groente-fruit en tuinafval en een container van 140 liter bestemd voor huishoudelijke afvalstoffen; of een container van 140 liter bestemd voor groente-fruit en tuinafval en een container van 240 liter bestemd voor huishoudelijke afvalstoffen: € 255,12 b. een container van 240 liter bestemd voor groente-fruit en tuinafval en een container van 240 liter bestemd voor huishoudelijke afvalstoffen: € 289,80
Het bedrag als bedoeld in het eerste of tweede lid wordt verhoogd indien een extra container in bruikleen is gegeven a. van 140 liter, bestemd voor groente-fruit en tuinafval of overige huishoudelijke afvalstoffen: € 48,60 b. van 240 liter, bestemd voor groente-fruit en tuinafval of overige huishoudelijke afvalstoffen: € 83,28
In afwijking van het tweede en derde lid wordt het recht als bedoeld in het eerste lid voor bedrijfspercelen die van een gezamenlijke afvalinzameling gebruik maken, verhoogd met een bedrag van € 3,468 voor elke volle eenheid van 10 liter gemiddelde inzamelcapaciteit per perceel per jaar uitstijgend boven de 280 liter. De gemiddelde inzamelcapaciteit per bedrijfsperceel wordt berekend door het totale volume te delen door het aantal van de gezamenlijke inzameling gebruik makende bedrijfspercelen.
Met betrekking tot de rechten die per jaar worden geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.
De rechten bedoeld in artikel 13, zesde tot en met negende lid, wordt geheven door middel van een gedagtekende schriftelijke kennisgeving waarop het gevorderde bedrag is vermeld. Het gevorderde bedrag wordt door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
HOOFDSTUK IV Aanvullende bepalingen
Het college kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van reinigingsheffingen.
De "Verordening reinigingsheffingen Helmond 2015", vastgesteld bij raadsbesluit van 6 november 2014, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.