Organisatie | Tytsjerksteradiel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | BELEIDSREGELS INDIVIDUELE STUDIETOESLAG 2015 gemeente Tytsjerksteradiel |
Citeertitel | BELEIDSREGELS INDIVIDUELE STUDIETOESLAG 2015 gemeente Tytsjerksteradiel |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Participatiewet, de Verordening Individuele studietoeslag 2015 gemeente Tytsjerksteradiel
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-09-2015 | Onbekend | 03-11-2015 Onbekend | Onbekend |
BELEIDSREGELS INDIVIDUELE STUDIETOESLAG2015
Met de inwerkingtreding van de Participatiewet is ook een Individuele Studietoeslag geïntroduceerd. Deze toeslag is bestemd voor studerende mensen, die - minimaal 18 jaar oud zijn, - recht op studiefinanciering of een bijdrage op grond van de Wet Tegemoetkoming Onderwijsbijdrage en Schoolkosten (WTOS) hebben, - geen in aanmerking te nemen vermogen hebben en - van wie is vastgesteld dat ze niet in staat zijn om het minimumloon te verdienen, of als gevolg van een arbeidsbeperking niet in staat zijn om een volledige arbeidsweek te werken (waardoor het minimumloon niet kan worden verdiend). Daarnaast is de individuele studietoeslag ook beschikbaar voor studenten met een medische urenbeperking. Onder medisch urenbeperkt wordt verstaan dat iemand als gevolg van een rechtstreeks en objectief medisch vast te stellen ziekte, gebreken, zwangerschap of bevalling niet een volle werkweek kan werken.
De gedachte hierbij is dat deze studenten door hun beperking niet of moeilijk een bijbaan kunnen hebben naast hun studie. Daarnaast is het de bedoeling om deze mensen, ondanks het feit dat zij (op termijn) niet het minimumloon kunnen verdienen als gevolg van hun arbeidshandicap, te stimuleren om toch te studeren. Een Individuele studietoeslag is een onderdeel van een individuele maatwerkoplossing. Dat betekent dat met de individuele omstandigheden en mogelijkheden van de persoon zoveel mogelijk rekening moet worden gehouden.
Het college (De consulent) stelt vast of een persoon met voltijdse arbeid niet in staat is tot het verdienen van het wettelijk minimumloon, doch wel mogelijkheden tot arbeidsparticipatie heeft. Dit geldt uiteraard ook voor de andere te toetsen voorwaarden voor het recht op individuele studietoeslag. Gemeenten (Consulenten) kunnen voor de vaststelling gebruik maken van hetzelfde instrumentarium als bij de doelgroep bepaling voor de loonkostensubsidie. Wel kan in voorkomende gevallen advies worden ingewonnen bij externe organisaties, bijvoorbeeld Ausems en Kerkvliet of het UWV (Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen).
Met deze beleidsregels geeft het college aan hoe moet worden omgegaan met de beoordeling van een individuele situatie en op welke wijze aangevraagd moet worden en hoe de betaling zal plaatsvinden.
Een verzoek om een individuele studietoeslag, conform artikel 43 van de wet, door middel van een daarvoor vastgesteld aanvraagformulier ingediend.
Artikel 5: beoordeling vervolg
Voor de beoordeling van het recht over een volgend tijdvak wordt, in aanvulling op de inlichtingen van belanghebbende, gebruik gemaakt van de signalen van het Inlichtingenbureau omtrent de inschrijving bij de Hogeschool/Universiteit.
Artikel 6: vatbaarheid voor herziening, intrekking en terugvordering
Op de bijzondere bijstand zijn de bepalingen omtrent herziening, intrekking, terugvordering en boetes als bedoeld in de artikelen 54, 58, 59 en 18a van de wet, de aanvullende beleidsregels Herziening, Intrekking en Terugvordering en aanvullende beleidsregels boetes van toepassing.
De beslissing op de aanvraag wordt bij beschikking aan de belanghebbende medegedeeld, waarbij met name bij een negatieve beschikking extra aandacht wordt geschonken aan de motivering.
De te verstrekken individuele studietoeslag wordt over de betreffende periode van 6 maanden zoveel als mogelijk is vooraf uitbetaald aan de belanghebbende.
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen in de beleidsregels, indien strikte toepassing ervan tot onbillijkheden van overwegende aard zou leiden.
Artikel 10: onvoorziene situaties
In alle gevallen waarin deze beleidsregels niet voorzien beslist het college.
Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als “Beleidsregels Individuele Studietoeslag Gemeente Tytsjerksteradiel”.
Deze beleidsregels treden in werking met ingang van 1 oktober 2015.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Tytsjerksteradiel op 3 november 2015,
de secretaris, de burgemeester,
Dit artikel maakt duidelijk dat een Individuele Studietoeslag moet worden aangevraagd. Dit betekent echter niet dat het initiatief van aanvragen altijd bij de klant moet liggen. In het kader van een individuele maatwerkoplossing is voorstelbaar dat binnen het onderzoek de belanghebbende op het spoor wordt gezet van een dergelijke voorziening.
Bijstand met terugwerkende kracht en dus ook een Individuele Studietoeslag is in principe niet mogelijk op grond van artikel 44 van de wet. Er geldt conform de bijzondere bijstand echter een uitzondering. Er kan worden teruggegaan tot maximaal twee maanden, waarbij eerst wel wordt teruggegaan naar de eerste van de maand waarin de bijstand werd aangevraagd. Dit betekent dat de maximale terugwerkende kracht drie maanden minus één dag kan zijn.
In dit artikel wordt aangegeven dat de individuele beoordeling van de situatie van een student de basis is. Vanwege dat bijzondere karakter kan niet voor alle voorkomende situaties exact worden omschreven wat de handelwijze moet zijn. Toch is er wel een bepaalde lijn aan te geven.
Als de klant een fysieke beperking heeft is in veel gevallen wel een inschatting te maken over de arbeidscapaciteit of de inzetbaarheid. Niet iedere fysieke handicap hoeft te betekenen dat het wettelijk minimumloon niet kan worden verdiend, maar bij twijfel moet wel in het achterhoofd meespelen dat belanghebbende mogelijk door de Studietoeslag gestimuleerd wordt om door de studie nog meer gebruik te maken van zijn capaciteiten, waardoor op termijn nog beter aan de samenleving kan worden meegedaan.
Psychische beperkingen zijn natuurlijk nog moeilijker te ontdekken en te beoordelen, maar hier kan medicijngebruik (ADHD, PDD NOS) wellicht een aanknoping zijn. Ook hier geldt dat we studenten willen stimuleren zoveel mogelijk met hun studiecapaciteiten te doen. Naast fysieke of psychische beperkingen kan het ook zijn dat een student om heel andere redenen niet in staat is om het wettelijk minimumloon te verdienen. Dit kan betekenen dat in het kader van een individuele maatwerkoplossing ook iets als een verminking (aangeboren of als gevolg van een ongeluk) een reden kan zijn dat niet of moeilijk het minimumloon kan worden verdiend.
Gezien de toelatingseisen kan het ook voorkomen dat het gaat om belanghebbenden die het voortgezet speciaal onderwijs of het Leerwegondersteunend onderwijs afronden na het bereiken van de 18-jarige leeftijd. Als er twijfel is over de arbeidscapaciteit of de inzetbaarheid, dan kan advies aan een externe organisatie worden gevraagd, bijvoorbeeld Aussems en Kerkvliet of het UWV. Dit kan ook gebeuren in de vorm van een second opinion als de belanghebbende en de consulent het niet eens kunnen worden.
Voor een rechtmatige verstrekking van de Individuele Studietoeslag is het van belang dat de gemeente op de hoogte is van alle feiten en omstandigheden die hierop betrekking hebben. De gemeente is hierbij afhankelijk van de inlichtingen die de belanghebbende verstrekt, wat hij op grond van de beschikking verplicht is te doen. In aanvulling daarop kan gebruik worden gemaakt van de signalen van het Inlichtingenbureau omtrent de inschrijvingen Hogeschool/Universiteit.
Een Individuele Studietoeslag is een vorm van bijzondere bijstand en als gevolg daarvan vatbaar voor herziening, intrekking en terugvordering bij inlichtingenschending. In gevallen van inlichtingenschending is zelfs het boete-regiem als bedoeld in artikel 18a PW van toepassing. Artikel 7 Een beslissing op een aanvraag Individuele Studietoeslag wordt per beschikking medegedeeld. Hierin wordt ook aandacht besteed aan de inlichtingenplicht. Door het opnemen van alle elementen waaruit een beschikking moet bestaan, wordt bereikt dat altijd een gemotiveerde beschikking aan de klant wordt toegestuurd. Dit motiveringsvereiste is met name van belang als het gaat om een negatieve beschikking. Artikel 8De uitbetaling vindt 2 keer per jaar plaats. De belanghebbende is op basis van de inlichtingenplicht zoals genoemd in de PW gedurende de hele periode van verstrekking gehouden om de voortgang van de studie door te geven.