Overheidsorganisatie | Gemeente Wormerland |
---|---|
Officiële naam regeling | Mandaatbesluit urgentieverklaringen en wijzigen zoekgebied urgentiehouders |
Citeertitel | Mandaatbesluit urgentieverklaringen en wijzigen zoekgebied urgentiehouders |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp | urgentie |
Geen
Huisvestingsverordening Wormerland 2016
Geen
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-10-2015 | 01-10-2015 | 01-01-2016 | nieuwe regeling | 06-10-2015 Gemeenteblad, 22 oktober 2015 | * |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wormerland;
Gelet op het bepaalde in de artikelen 2.6.1. en 2.6.4 lid 3, 4 en 5 van de gewijzigde regionale huisvestingsverordening Stadsregio Amsterdam 2013 en de Delegatie- en mandaatregeling OVER-gemeenten 2010;
Overwegende dat:
De gemeente Wormerland per 1 oktober 2015 een overeenkomst met de gemeente Zaanstad sluit tot de volledige afhandeling, inclusief het beslissen op bezwaar en beroep, van aanvragen tot urgentieverklaringen voor woningzoekenden in de gemeente Wormerland en tot volledige afhandeling van verzoeken van urgentiehouders uit de Stadsregio Amsterdam om het zoekgebied behorende bij de verstrekte urgentieverklaring te wijzigen zodat het de gemeente Wormerland omvat, door de gemeente Zaanstad;
Besluiten:
De bevoegdheden met betrekking tot het nemen van een beslissing op de aanvragen voor urgentieverklaringen (sociaal-medische, mantelzorg, uitstroom, slachtoffers huiselijk geweld en calamiteiten) en aanvragen voor regionale bemiddeling bij urgentie als bedoeld in hoofdstuk 2 ‘Verdeling van woonruimte’, afdeling 1; 'Woonruimteverdeling’, paragraaf 6 ‘Urgentie’ van de Regionale Huisvestingsverordening van de Stadsregio Amsterdam 2013 middels bijgevoegd mandaatbesluit te mandateren aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur van de gemeente Zaanstad met de mogelijkheid tot ondermandaat.
De bevoegdheden met betrekking tot het behandelen van het bezwaar, (hoger) beroep en voorlopige voorzieningen en het nemen van beslissingen op bezwaar, middels bijgevoegd mandaatbesluit te mandateren aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur van de gemeente Zaanstad met de mogelijkheid tot ondermandaat.
De gemeentesecretaris/algemeen directeur van de gemeente Zaanstad te machtigen om het college, de burgemeester, respectievelijk de gemeente Wormerland te vertegenwoordigen in alle rechtsgedingen naar aanleiding van in mandaat genomen beslissingen op aanvragen voor urgentieverklaringen, zulks met recht van substitutie.
Het college kan het mandaat te allen tijde intrekken. Dit dient schriftelijk te gebeuren. In geval van intrekking van het mandaat eindigt de eerder genoemde overeenkomst.
De uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden zal geschieden conform het daaromtrent in de overeenkomst bepaalde.
Het verleende mandaat is niet van toepassing op:
Zaken die een beslissing vergen, die afwijkt van het tot dan toe door Wormerland gevoerde beleid;
Zaken die een beslissing vergen die zou afwijken van een advies waarvan het inwinnen ingevolge van wettelijk voorschrift, dan wel in gevolge van een gemeentelijk beleid, verplicht is.
Zaken waarvan een lid van het college van de gemeente Wormerland te kennen heeft gegeven dat hij/zij op grond van politieke en/of bestuurlijke overwegingen van oordeel is dat hij/zij het nemen van een besluit daarover aan zich dient te trekken;
aanvragen voor urgentieverklaringen van stadvernieuwingsurgenten en vergunninghouders. Deze aanvragen worden door de gemeente Wormerland afgehandeld.
Dit besluit wordt aangehaald als ‘Mandaatbesluit urgentieverklaringen en wijzigen zoekgebied urgentiehouders’.
Dit besluit treedt in werking 1 dag na publicatie in de Zaankanter en werkt terug tot en met 1 oktober 2015.
Aldus besloten in de vergadering van 6 oktober 2015
Burgemeester en wethouders van de gemeente Wormerland
P.Koetsier P.C. Tange
secretaris burgemeester