Organisatie | Regionale Dienst Werk en Inkomen Kromme Rijn Heuvelrug |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | BELEIDSREGEL ARBEIDSPLICHT REGIONALE DIENST WERK EN INKOMEN KROMME RIJN HEUVELRUG (RDWI) 2015 |
Citeertitel | BELEIDSREGEL ARBEIDSPLICHT REGIONALE DIENST WERK EN INKOMEN KROMME RIJN HEUVELRUG (RDWI) 2015 |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 9, tweede lid, van de Participatiewet
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-11-2015 | nieuwe regeling | 11-11-2015 Onbekend | Onbekend |
Van dringende redenen als bedoeld in artikel 9, tweede lid, van de Participatiewet is sprake indien een of meerdere acute en/of verslechterende klachten en beperkingen de inschakeling in het arbeidsproces onmogelijk maken.
De onderstaande situaties, op grond van welke de uitkeringsgerechtigde naar het oordeel van het Dagelijks Bestuur geen arbeid kan verrichten, kunnen als dringende redenen worden beschouwd:
2 De duur van de tijdelijke ontheffing
Het Dagelijks Bestuur kan in de gevallen waarin de beleidsregel niet voorziet, dan wel in gevallenwaarin toepassing van deze beleidsregel leidt tot onevenredig nadelige gevolgen voor debelanghebbende, besluiten om op individuele gronden van de verordening of deze beleidsregel af te
Deze beleidsregel kan worden aangehaald als: Beleidsregel Arbeidsplicht Regionale Dienst Werk en Inkomen Kromme Rijn Heuvelrug 2015.
Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de eerste dag na bekendmaking ervan.
Aldus vastgesteld door het Dagelijks Bestuur van de gemeenschappelijke regeling “Regionale DienstWerk en Inkomen Kromme Rijn Heuvelrug” in zijn vergadering van 11 november 2015.
Tot aan de komst van de Participatiewet kon ontheffing worden verleend voor zowel de re-integratie- als de arbeidsplicht worden verleend. Met de komst van deze wet is het niet langer mogelijk ontheffing te verlenen van de re-integratieplicht. Nog slechts op grond van dringende redenen kan tijdelijk ontheffing worden verleend van de arbeidsplicht. Het is dus ook louter (ontheffing van) de arbeidsplicht waarop deze beleidsregel betrekking heeft. Het zijn de begrippen “dringende redenen” en “tijdelijk” die het bestuur enige vrijheid bieden. Duidelijkheid voor inwoners en medewerkers en eenduidigheid in de uitvoering vragen er om deze in een beleidsregel in te vullen.
Het is weliswaar niet de bedoeling dat de RDWI zinloos geen ontheffing verleend van de verplichtingen die van rechtswege gelden, maar minder acute medische belemmeringen mogen als zodanig in de meeste gevallen geen aanleiding zijn voor een ontheffing. Eventuele aanwezige belemmeringen om deelname aan arbeid te realiseren kunnen worden weggenomen door het aanbieden van individueel toegesneden
voorzieningen. Om een juiste individuele beoordeling te garanderen, verdient het aanbeveling zo veel mogelijk gebruik te maken van de vastgestelde indicaties en adviezen van onafhankelijke deskundigen.
In dit artikel worden situaties benoemd op grond waarvan tijdelijk ontheffing van de arbeidsplicht kan worden verleend. De bovenstaande richtlijnen zijn niet allesomvattend, maar bedoeld om (meer) duidelijkheid voor klant en medewerker te scheppen, om handvatten voor een consistente uitvoering te bieden. Het verlenen van een ontheffing is uiteindelijk maatwerk en afhankelijk van individuele omstandigheden.
De klant die ontheffing wordt verleend kan verplicht worden om zich, conform artikel 55 Participatiewet en op advies van een arts, te onderwerpen aan een noodzakelijke behandeling van medische aard.
Professionele hulpverleners voor intensieve psychische begeleiding zijn bijvoorbeeld GGD, Altrecht, NOAGG en Pharos. Professionele hulpverleners voor verslavingszorg zijn bijvoorbeeld Centrum Maliebaan en VICTAS.
2 De duur van de tijdelijke ontheffing
In dit artikel wordt de hoofdregel gesteld+ de duur van de ontheffing is gelijk aan de duur van de belemmering, met een maximale duur van 12 maanden. Tevens wordt in dit artikel een uitzondering op deze hoofdregel geregeld+ de duur bij mantelzorg, welke langer dan 12 maanden kan zijn.