Organisatie | Oostzaan |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Richtlijnen opladen van de elektrische auto |
Citeertitel | Richtlijnen opladen van de elektrische auto |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, art. 160 lid 1 sub a.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-12-2015 | nieuwe regeling | 15-07-2015 Gemeenteblad, 23 november 2015 | 14-009077 |
De gemeente biedt e-rijders drie mogelijkheden om hun elektrische auto op te laden:
bij een openbaar oplaadpunt op een door de gemeente aangewezen openbare parkeerplaats. De plek is te herkennen aan een P-bord. Onder het bord staat aangegeven dat de plek is gereserveerd voor het laden van elektrische voertuigen. Een bestuurder die er voor kiest om zijn voertuig op een openbare parkeerplaats te laden is als eigenaar van het voertuig verantwoordelijk en aansprakelijk;
Op een parkeerplaats voor de woning
De e-rijder dient een verzoek in voor een ontheffing van de Algemene Plaatselijke Verordening (art. 2:10) om een laadkabel te gebruiken voor het opladen van de elektrische auto. Met de ontheffing is het toegestaan een laadkabel op straat te leggen onder de voorwaarde dat de e-rijder geen verkeersonveilige situatie creëert.
Indien er geen openbaar laadpunt voor handen is en laden op eigen terrein is niet mogelijk dan wordt laden vanaf de eigen woning gedoogd door gebruikmaking van een kabel die over de openbare ruimte wordt gelegd. Dit is voor eigen rekening en risico. Bij schade kan dit verhaald worden op degene die het snoer gebruikt.
Hierbij moeten de volgende richtlijnen in acht worden genomen: