Organisatie | Zaanstad |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling voor de Commissie Straatnaamgeving |
Citeertitel | Regeling voor de Commissie Straatnaamgeving |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Regeling Commissie Straatnaamgeving |
met de inwerkingtreding van deze regeling is de verordening Commissie Straatnaamgeving 1995 ingetrokken.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-03-2014 | 24-01-2007 | Onbekend | 23-01-2007 Gemeenteblad 2014, nr. 11660 | 2007/4550 |
Er is een commissie van advies, die het college van Zaanstad adviseert over straatnaamgeving, de Commissie Straatnaamgeving, hierna te noemen de Commissie.
De (plaatsvervangend) voorzitter is, uit eigen beweging of daartoe uitgenodigd door de Commissie, bevoegd ambtenaren en andere deskundigen uit te nodigen tot het deelnemen aan de vergadering van de Commissie.
De Commissie vergadert slechts als ten minste vier leden, waaronder de voorzitter of de plaatsvervangend voorzitter, aanwezig zijn. Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de voorzitter binnen één week een nieuwe vergadering en stelt de leden daarvan terstond schriftelijk in kennis. In deze laatste vergadering kunnen besluiten worden genomen ongeacht het aantal aanwezige leden.
In de praktijk hield de Zaanstadse Commissie zich niet bezig met indeling in wijken etc. Daarvoor bestaat een officieuze Beheergroep Uniforme Wijk- en Buurtdeling. Het verdient aanbeveling de naamgevende taken van deze beheergroep onder te brengen bij de Commissie. De huidige drie leden van de Beheergroep Uniforme Wijk- en Buurtindeling zijn allen reeds lid van de Commissie.
De Commissie heeft behalve met straatnaamgeving ook nadrukkelijk een adviesfunctie bij het benoemen van andere delen van de openbare ruimte. Daaronder vallen bij voorbeeld industrieterreinen, wijken, nieuwbouwgebieden.
De Commissie kent volgens de vigerende Verordening voor de Commissie Straatnaamgeving slechts zes leden. Bij de laatste benoeming zijn meer leden benoemd. De Modelverordening van de VNG suggereert de volgende minimale samenstelling van de Commissie:
De commissie is een adviescommissie voor het college. De VNG beveelt derhalve aan om een collegelid in de Commissie te hebben; het zou zelfs aanbeveling verdienen om hem/haar voorzitter te maken. Tot nu toe was een leidinggevend ambtenaar voorzitter. Door reorganisaties verdwijnen echter functies, waardoor de Commissie in het verleden enkele keren voorzitterloos werd. Door een collegelid automatisch commissievoorzitter te maken, kan het probleem dat een opnieuw verdwijnende positie binnen de gemeentelijke organisatie de Commissie voorzitterloos maakt, voorkomen worden. het is derhalve aan te bevelen om het collegelid dat straatnaamgeving in de portefeuille heeft als voorzitter te benoemen. In de benoeming van 16 januari 2006 is dat reeds gebeurd.
Deze beheerder van het gemeentelijk adressenbestand is nodig vanwege de voortschrijdende automatisering (verschillende adressenbestanden). Beheerders van deze bestanden zijn in de commissie derhalve noodzakelijk. Merkwaardig is dat de hulpdiensten en een medewerker die de postcodes beheert, verdwenen zijn in de modelverordening. Gezien de bijzonder waardevolle inbreng in de commissie is het lidmaatschap van vertegenwoordigers van hulpdiensten en postcodebeheer noodzakelijk.
Hoewel de vertegenwoordiger van de hulpdiensten en TNTpost geen werknemers van de gemeente zijn, kunnen zij natuurlijk wel door het college worden benoemd. Uiteraard dient daarover contact met hun werkgevers/direct leidinggevenden te zijn gevoerd. Dat laatste geldt vanzelfsprekend ook voor ambtenaren van de gemeente Zaanstad.
De secretaris wordt niet benoemd, maar door het afdelingshoofd aangewezen. Door middel van een ondermandaat door de directeur van de Dienst Publiek krijgt de secretaris van de Commissie de bevoegdheid om namens het college te tekenen.
In het verleden was niet duidelijk welke status brieven van de Commissie hadden. De Commissie schreef namelijk uitsluitend namens zichzelf, niet namens de raad of het college. Omdat de Commissie slechts een adviesorgaan is, zijn deze brieven geen besluiten in de zin van de Algemene Wet Bestuursrecht en zijn derhalve niet vatbaar voor bezwaar en beroep. Omdat het niet gewenst en niet werkbaar is om alle zaken aangaande de Commissie voor Straatnaamgeving aan het college voor te leggen, is het gewenst dat de secretaris ondergemandateerd wordt om stukken van procedurele aard te ondertekenen.
Door het ondermandaat kunnen door de secretaris geschreven antwoordbrieven als besluiten worden aangemerkt en kan de burger in bezwaar of beroep gaan. Daarmee staat een behoorlijke rechtsgang open en wordt de burger duidelijker en beter geholpen.
In artikel 5, eerste lid en tweede lid zijn de zinsneden “en de plaatsvervangend secretaris” geschrapt. In de afgelopen tien jaar is er geen plaatsvervangend secretaris geweest. In voorkomende gevallen kan de secretaris vervangen worden door een collega van de afdeling.
Onder “stukken van procedurele aard” wordt verstaan: alle stukken die vallen binnen de normale werkprocedures van de Commissie, dus alle correspondentie met betrekking tot naamgeving aan straten, bruggen etc.
In de praktijk is het doorgaans de secretaris van de Commissie die namens de voorzitter de Commissie bijeenroept.
De termijn voor het toezenden van de stukken is verkort van twee weken tot een week.
De plaatsvervangend voorzitter is, wanneer hij plaatsvervangt, voorzitter en heeft dan dus een doorslaggevende stem.