Organisatie | Leusden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Speelautomatenhalverordening Leusden 2015 |
Citeertitel | Speelautomatenhalverordening Leusden 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Onbekend.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-11-2015 | Nieuwe regeling | 24-09-2015 | 253401 |
Deze verordening verstaat onder:
een toestel als bedoeld in artikel 30, onder a, van de wet;
een speelautomaat als bedoeld in artikel 30, onder c, van de wet;
een inrichting, bestemd om het publiek gelegenheid te geven spelen op speelautomaten als bedoeld in artikel 30c, eerste lid onder b van de Wet op de Kansspelen.
Indien binnen drie maanden na publicatie van deze verordening slechts één vergunningaanvraag wordt ingediend, zal de aanvraag in behandeling worden genomen. Indien er binnen drie maanden na publicatie van deze verordening meer dan één vergunningaanvraag wordt ingediend, zal de besluitvorming omtrent de aanvragen geschieden overeenkomstig door de burgemeester vast te stellen beleidsregels. Indien er binnen drie maanden na publicatie van deze verordening geen vergunningaanvraag wordt ingediend of indien tijdig ingediende aanvragen niet verleend kunnen worden, vervalt lid 3 van dit artikel.
Artikel 8. Gebruik van de vergunning
Indien een vergunning is verleend en tevens een omgevingsvergunning dient te worden verkregen mag van de vergunning op basis van deze verordening geen gebruik worden gemaakt totdat de omgevingsvergunning is verleend.
Met het toezicht op de naleving van het bij deze verordening bepaalde zijn belast de bij besluit van de burgemeester aan te wijzen personen.
Op grond van artikel 30 c van de Wet op de Kansspelen is het alleen toegestaan een speelautomatenhal te exploiteren, als dit is toegelaten via een gemeentelijke verordening. In die verordening dient dan geregeld te worden, dat er voor de exploitatie een vergunning van de burgemeester is vereist. Het is mogelijk om het aantal te verlenen vergunningen te limiteren in de verordening.
Indien er op enig moment sprake is van meer aanvragen dan er vergunningen beschikbaar zijn, dan dient de toewijzing van de vergunning(en) op transparante en vooraf bekend gemaakt wijze te geschieden. Het meest gebruikelijk is om de toewijzing te laten geschieden aan de hand van een vergelijkende toets, te vergelijken met de procedure die wordt gevolgd in een aanbestedingsprocedure. Het gaat daarbij om regels inhoudende de beoordeling van het bedrijfsplan, de inzet op maatschappelijk verantwoord ondernemen, beperken gokverslaving, het bieden van mogelijkheden voor werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt en overige aspecten. Dit wordt in de besluitvorming meegewogen.
De beslistermijn bedraagt dertien weken, maar er bestaat de mogelijkheid deze te verlengen met drie maanden. Dit is met name bedoeld voor de situatie, dat er een keuze dient te worden gemaakt uit meerdere aanvragen. Hiermee kan geruime tijd gemoeid zijn, afhankelijk van het aantal aanvragen.
In het tweede lid is geregeld, dat de beslistermijn geen fatale termijn is, dat wil zeggen dat overschrijding van die termijn niet automatisch tot verlening van de vergunning leidt.
Voorbeelden van vergunningvoorschriften die zullen worden opgenomen zijn: vergunninghouder werkt met een “cashless” systeem, d.w.z. zonder gebruikmaking van contant geld; er wordt gewerkt met een “witte lijst” (lijst van bezoekers die vrijwillig vragen om een toegangsverbod in het kader van het beperken van het risico op gokverslaving).
De vergunning wordt verleend voor tien jaar met de eenmalige optie dat deze termijn met tien jaar wordt verlengd. Als vergunninghouder zich aan de vergunningsvoorwaarden houdt en er geen sprake is van ingrijpende beleidswijzigingen dan zal deze verlenging in beginsel worden toegekend. Na afloop van de periode van vergunningverlening, inclusief de periode van verlenging, zal een nieuwe vergelijkende toets kunnen worden gehouden als er aanvragen worden ingediend voor de exploitatievergunning, te vergelijken met de procedure die wordt gevolgd in een aanbestedingsprocedure.
Hierin zijn de weigeringsgronden voor een vergunning opgenomen.
Op grond van artikel 3 van de Wet BIBOB kan het bestuursorgaan een gegeven beschikking intrekken indien er een ernstig gevaar bestaat dat die beschikking wordt gebruikt voor het witwassen van crimineel verkregen vermogen dan wel het plegen van strafbare feiten.
Deze bepaling is opgenomen om te garanderen, dat er pas sprake kan zijn van een speelautomatenhal, indien ook een omgevingsvergunning is verleend (als dat noodzakelijk is). Veelal zal dit betrekking hebben op een omgevingsvergunning bij nieuwbouw en/of verbouw van een bestaand pand of wanneer een speelautomatenhal niet is toegestaan binnen het bestemmingsplan.