Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Veenendaal

Reglement Cliëntennetwerk Jeugdhulp Veenendaal

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVeenendaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement Cliëntennetwerk Jeugdhulp Veenendaal
CiteertitelReglement Cliëntennetwerk Jeugdhulp Veenendaal
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpJeugdzorg

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. Verordening toegang en toeleiding jeugdhulp Veenendaal

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-11-2015nieuwe regeling

08-09-2015

Gemeenteblad 18 november 2015

Onbekend.

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement Cliëntennetwerk Jeugdhulp Veenendaal

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Veenendaal;

Gelet op artikel 15 van de Verordening toegang en toeleiding Jeugdhulp Veenendaal en artikel 84 van de Gemeentewet ;

overwegende dat:

  • -

    de Verordening toegang en toeleiding Jeugdhulp Veenendaal stelt dat cliënten en vertegenwoordigers van cliënten bij het beleidsproces betrokken moeten worden;

  • -

    het college dit invult door het instellen van een Cliëntennetwerk Jeugdhulp;

  • -

    het noodzakelijk is regels vast te stellen over de functie en status van dit Cliëntennetwerk Jeugdhulp.

Besluit:

vast te stellen het volgende Reglement Cliëntennetwerk Jeugdhulp Veenendaal

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • 1.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van Veenendaal;

  • 2.

    contactambtenaar: beleidsmedewerker jeugd van de gemeente Veenendaal;

  • 3.

    Cliëntennetwerk Jeugdhulp: het Cliëntennetwerk Jeugdhulp als bedoeld in artikel 2;

  • 4.

    jeugdigen: als bedoeld in artikel 1 van de Jeugdwet;

  • 5.

    ouders: als bedoeld in artikel 1 van de Jeugdwet incl. pleegouders;

  • 6.

    cliënten: jeugdigen en ouders in de gemeente Veenendaal die gebruik maken of hebben gemaakt van enige vorm van jeugdhulpverlening;

  • 7.

    Netwerk: dynamisch en vrijblijvend netwerk waaraan cliëntendeelnemen om mee te praten over hun ervaringen met jeugdhulp.

Artikel 2 Instelling en taken Cliëntennetwerk Jeugdhulp

  • 1.

    Er is een Cliëntennetwerk Jeugdhulp, die als taak heeft het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over het gevoerde jeugdbeleid, dan wel over andere voor jeugdhulp relevante onderwerpen.

  • 2.

    Het Cliëntennetwerk Jeugdhulp vertegenwoordigt cliënten, signaleert wensen en behoeften en behartigt de belangen van cliënten.

  • 3.

    Het Cliëntennetwerk Jeugdhulp ontwikkelt activiteiten die als doel hebben cliënten te consulteren over of te betrekken bij actuele maatschappelijke onderwerpen die cliënten aangaan.

  • 4.

    Het Cliëntennetwerk Jeugdhulp werkt drempelverlagend tussen cliënten en het gemeentebestuur.

  • 5.

    Het Cliëntennetwerk Jeugdhulp voert minstens tweemaal per jaar overleg met de portefeuillehouder jeugdbeleid en de contactambtenaar.

Artikel 3 Samenstelling Cliëntennetwerk Jeugdhulp

  • 1.

    Het Cliëntennetwerk Jeugdhulp bestaat uit drie leden die het Netwerk vertegenwoordigen.

  • 2.

    De leden van het Cliëntennetwerk Jeugdhulp zijn:

    • a.

      cliënt;

    • b.

      niet jonger dan 13 jaar;

    • c.

      inwoner van de gemeente Veenendaal.

  • 3.

    Het lidmaatschap van het Cliëntennetwerk Jeugdhulp is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad Veenendaal, een raadscommissie van de gemeenteraad Veenendaal, het college van burgemeester en wethouders Veenendaal of het beroepsmatig werkzaam zijn bij de gemeente Veenendaal.

Artikel 4 Benoeming en zittingsperiode

  • 1.

    Cliënten die het Cliëntennetwerk Jeugdhulp als lid willen vertegenwoordigen worden benoemd door het college.

  • 2.

    Bij disfunctioneren van leden neemt de contactambtenaar contact op met het desbetreffende lid. In het uiterste geval kan een lid door het college worden geschorst of ontheven uit zijn functie.

  • 3.

    Het Cliëntennetwerk Jeugdhulp kiest uit hun midden de voorzitter en secretaris.

  • 4.

    De leden worden benoemd voor een periode van drie jaar en kunnen éénmaal voor een periode van drie jaar worden herbenoemd.

  • 5.

    De leden kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij dienen dit schriftelijk in bij de contactambtenaar.

Artikel 5 Vergoeding

  • 1.

    Ten behoeve van het Cliëntennetwerk wordt jaarlijks een budget van 16.500 euro beschikbaar gesteld.

  • 2.

    Ten laste hiervan komen vergoedingen en kosten die onder andere verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging en organisatiekosten.

Artikel 6 Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    Het college draagt er zorg voor dat het Cliëntennetwerk Jeugdhulp wordt ondersteund door de contactambtenaar.

  • 2.

    De contactambtenaar is beschikbaar voor praktische ondersteuning, zoals het vinden van de weg binnen de gemeentelijke organisatie, het regelen van vergaderruimte en postadres. Deze draagt mede zorg voor het overbrengen van adviezen van het Cliëntennetwerk Jeugdhulp aan het college en treedt actief op om het contact tussen het Cliëntennetwerk Jeugdhulp, het college en de gemeentelijke organisatie te bevorderen.

  • 3.

    De contactambtenaar is geen lid van het Cliëntennetwerk Jeugdhulp.

  • 4.

    De contactambtenaar brengt in overleg met het Cliëntennetwerk Jeugdhulp het Netwerk Jeugdhulp samen.

Artikel 7 Taken voorzitter en secretaris

  • 1.

    De voorzitter heeft de volgende taken:

    • §

      in overleg met de secretaris de agenda voor de vergaderingen opstellen;

    • §

      leiden van vergaderingen;

    • §

      signaleren van relevante beleidsontwikkelingen;

    • §

      toezicht houden op het handhaven van het reglement en op het uitvoeren van besluiten;

    • §

      algemeen contactpersoon zijn voor externen.

    • §

      In overleg met de contactambtenaar het netwerk jeugdhulp samenbrengen en consulteren.

  • 2.

    De secretaris heeft de volgende taken:

    • §

      signaleren van voor de adviesraad jeugdhulp relevante beleidsontwikkelingen;

    • §

      het bewaken van het door de gemeente Veenendaal beschikbaar gestelde budget.

Artikel 8 Advisering

  • 1.

    Het college vraagt het Cliëntennetwerk Jeugdhulp om advies over alle onderwerpen die vallen binnen het kader van de Jeugdwet. Dit betreft in ieder geval:

    • a.

      het algemene jeugdbeleid

    • b.

      het voorgenomen uitvoeringsbeleid, zoals verwoord in Jeugd-beleidsnota’s van het

college.

  • c.

    het Cliëntennetwerk Jeugdhulp kan ook gevraagd worden te participeren in de jeugdbeleidsontwikkeling.

    • 2.

      Het Cliëntennetwerk Jeugdhulp ook ongevraagd advies uitbrengen aan het college.

    • 3.

      Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd dat het van invloed kan zijn op het te nemen besluit door het college. Uitgangspunt is 6 weken voorafgaand aan het definitieve collegebesluit.

    • 4.

      Het college maakt met het Cliëntennetwerk Jeugdhulp afspraken over de wijze en het moment waarop het Cliëntennetwerk Jeugdhulp in het beleidsvormingsproces wordt betrokken. Het college voorziet de Adviesraad Jeugdhulp van informatie opdat de Adviesraad Jeugdhulp naar behoren kan functioneren. Het betreft hier informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te kunnen begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen.

    • 6.

      De adviezen van het Cliëntennetwerk Jeugdhulp worden schriftelijk uitgebracht aan het college.

    • 7.

      Het college neemt binnen zes weken een beslissing op een gevraagd of ongevraagd advies van het Cliëntennetwerk Jeugdhulp.

    • 8.

      Indien het college besluit van een advies van het Cliëntennetwerk Jeugdhulp af te wijken, legt het de motivering daarvoor schriftelijk vast en stelt het Cliëntennetwerk Jeugdhulp daarvan in kennis.

Artikel 9 Werkwijze en besluitvorming

  • 1.

    De vergaderingen van het Cliëntennetwerk Jeugdhulp zijn openbaar, tenzij over personen wordt beraadslaagd of de meerderheid van de leden een besloten vergadering wenst. In dat geval zijn de leden tot geheimhouding verplicht. Besluiten worden altijd in een openbare vergadering genomen.

  • 2.

    Toehoorders bij een vergadering kunnen de voorzitter bij aanvang van de vergadering om spreektijd verzoeken. De voorzitter bepaalt of hieraan gevolg wordt gegeven.

  • 3.

    Het Cliëntennetwerk Jeugdhulp kan een deskundige uitnodigen de vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting en advies.

  • 4.

    Van de vergaderingen wordt een afsprakenlijst gemaakt. De contactambtenaar ontvangt deze afsprakenlijsten.

  • 5.

    De adviezen worden bij meerderheid van stemmen uitgebracht.

Artikel 10 Evaluatie

  • 1.

    Het functioneren van het Cliëntennetwerk Jeugdhulp wordt eenmaal per drie jaren geëvalueerd.

  • 2.

    Tijdens deze evaluatie worden in ieder geval de effecten van de uitgebrachte adviezen van het Cliëntennetwerk Jeugdhulp geëvalueerd.

Artikel 11 Slotbepalingen

  • 1.

    Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement Cliëntennetwerk Jeugdhulp Veenendaal.

  • 2.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na de bekendmaking.

 

Vastgesteld op 8 september 2015

mevrouw drs. A.P.W. van de Klift (gemeentesecretaris)

de heer mr. ( burgemeester)W. Kolff