Organisatie | Nijmegen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Klantenparticipatie Participatiewet 2015 |
Citeertitel | Verordening Klantenparticipatie Participatiewet 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
art. 47 Participatiewet
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-09-2015 | 11-07-2017 | Onbekend | 23-09-2015 GB 201/90168 | Rv 91/2015 |
De raad van de gemeente Nijmegen,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 9 juni 2015, nr. 91/2015
gelet op artikel 47 van de Participatiewet
overwegende dat de gemeente verplicht is bij verordening regels te stellen ten aanzien van de wijze waarop belanghebbenden worden betrokken bij de uitvoering van deze wet;
vast te stellen de Verordening Klantenparticipatie Participatiewet 2015
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Belanghebbende: de persoon behorend tot de doelgroep als bedoeld in artikel 7 eerste lid Participatiewet; alsmede de persoon als bedoeld in artikel 2 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw) of de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz).
HOOFDSTUK 2 VERANTWOORDELIJKHEDEN VAN HET COLLEGE
1 Met klantenparticipatie beoogt het college inzicht te krijgen in de belangen, wensen en behoeften van belanghebbenden die een beroep doen op ondersteuning op het terrein van Inkomen, Armoedebestrijding en Arbeidsre-integratie en de expertise van belanghebbenden en specifieke belangengroepen te benutten bij de ontwikkeling van beleid en de uitvoering daarvan.
2 Het college zet daarvoor twee instrumenten in: een Cliëntenraad en klantenpanels
Artikel 3 Samenstelling Cliëntenraad
Het overleg bestaat uit vertegenwoordigers van organisaties die zich inzetten voor de belangen van belanghebbenden en uit vertegenwoordigers van organisaties die gezien hun werkzaamheden een goed zicht hebben op de wensen en behoeften van belanghebbenden en 7 vertegenwoordigers die feitelijk belanghebbende zijn volgens artikel 1 lid 2 van deze verordening. Tevens dient de Cliëntenraad steeds te bestaan uit een meerderheid van belanghebbenden.
Het college benoemt, gehoord de vertegenwoordigers van de in bijlage A genoemde organisaties, een onafhankelijk voorzitter wiens taak bestaat uit het uitschrijven van de vergadering, het voorbereiden en vaststellen van de agenda, het voorzitten van het overleg, en het bewaken van de uitvoering van toezeggingen door of namens het college gedaan.
HOOFDSTUK 4 TAKEN, BEVOEGDHEDEN EN WERKWIJZE CLIËNTENRAAD
Artikel 5 Verplichting college aan Cliëntenraad
1 Het college verplicht zich de Cliëntenraad te betrekken bij de ontwikkeling van beleid en uitvoering, door:
Artikel 7 Ambtelijke ondersteuning
1 Ambtenaren van de gemeente Nijmegen wonen op uitnodiging de overlegvergadering bij. De voorzitter is bevoegd derden uit te nodigen.
Het college draagt zorg voor een goede en tijdige informatievoorziening, tenminste inhoudende dat tien werkdagen vóór de datum van het overleg de voor het overleg benodigde informatie beschikbaar is.
2 Secretariaat en verslaglegging worden verzorgd door een ambtenaar van de gemeente.
3 Verzoeken om advies dienen tijdig, tenminste tien dagen voor de datum van de vergadering, in bezit te zijn van de voorzitter.
1 Onder verantwoordelijkheid van het college worden jaarlijks één of meerdere klantenpanels georganiseerd. De onderwerpen van de panels kunnen betrekking hebben op beleidsvoorbereiding, beleidsevaluaties en uitvoering.
2 Een klantenpanel is een overleg met, een aantal, daartoe uitgenodigde belanghebbenden over een specifiek onderwerp. Het overleg kan tot doel hebben inzicht te krijgen in de wensen en behoeften, beleving van en ervaringen met de uitvoering van wet en beleid, en opvattingen over voorgenomen wijzigingen.
3 De voorzitter van de Cliëntenraad treedt tevens op als voorzitter van klantenpanels.
De uitkomsten van de klantenpanels worden betrokken bij de ontwikkeling van beleid en uitvoering.
Artikel 11 Intrekking en Inwerkingtreding
De verordening treedt in werking met ingang van de dag na publicatie, met ingang van welke datum de “Verordening Klantenparticipatie Werk en Inkomen 2012", gepubliceerd onder nummer GB2012-020 wordt ingetrokken.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 23 september 2015,
Verordening Klantenparticipatie Participatiewet 2015