Organisatie | Leek |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de raadscommissie van de gemeente Leek 2015 |
Citeertitel | Verordening op de raadscommissie van de gemeente Leek 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-05-2018 | 01-01-2021 | art. 4 | 16-05-2018 | 2018003209 | |
04-02-2017 | 26-05-2018 | art. 4 | 16-01-2017 | 2016009047 | |
17-12-2015 | 04-02-2017 | Nieuwe regeling | 18-11-2015 | 2015007486 |
Hoofdstuk 2 Instelling, taken en samenstelling
Artikel 5 Beëdiging niet-raadsleden als plaatsvervangend lid
Alvorens hun functie te kunnen uitoefenen, leggen de in artikel 4, lid 4 benoemde niet-raadsleden tot plaatsvervangend lid tijdens de vergadering van de raad, in de handen van de voorzitter, de volgende eed (verklaring en belofte) af:
"Ik zweer (verklaar), dat ik, om tot plaatsvervangend lid van de raadscommissies benoemd te worden, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gift of gunst heb gegeven of beloofd.
Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik, om iets in deze functie te doen of te laten, rechtstreeks noch middellijk enig geschenk of enige belofte heb aangenomen of zal aannemen.
Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als plaatsvervangend lid van een raadscommissie naar eer en geweten zal vervullen.
Zo waarlijk helpe mij God Almachtig!" (Dat verklaar en beloof ik!").
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen en voorbereiding
De agendacommissie bestaat uit de voorzitter van het presidium, de voorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad en de fractievoorzitters. De voorzitter van het presidium fungeert als voorzitter van de agendacommissie. De griffier en diens vervanger zijn elke vergadering van de agendacommissie aanwezig.
Indien een aanvullende agenda wordt vastgesteld als bedoeld in artikel 12, tweede lid, worden deze agenda en de daarop vermelde voorstellen of onderwerpen zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering aan de leden beschikbaar gesteld. De daarop vermelde voorstellen of onderwerpen worden tegelijkertijd op de website van de gemeente geplaatst.
Artikel 15 Ter inzage leggen van stukken
Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de oproep voor iedereen op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Daarnaast worden de bij de voorlopige agenda behorende stukken, indien digitaal beschikbaar, op de website van de gemeente geplaatst. Indien na het verzenden van de oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.
Indien voor stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze originele stukken in afwijking van het eerste lid, onder berusting van de griffier en verleent de griffier een lid inzage. Daarnaast worden de stukken digitaal ter beschikking gesteld op de beveiligde besloten omgeving van het raadsinformatiesysteem.
Paragraaf 2 Orde der vergadering
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid onmiddellijk de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de commissiegriffier door ondertekening vastgesteld.
Artikel 18 Opening vergadering en quorum
Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal fracties aanwezig is, bepaalt de voorzitter onder verwijzing naar dit artikel, na voorlezing van de namen der afwezige fracties, dag en uur van de volgende vergadering, op een tijdstip dat ten minste 24 uur na het bezorgen van de schriftelijke oproep is gelegen.
Artikel 19 Spreekrecht burgers
In openbare commissievergaderingen worden de aanwezige belangstellenden in de gelegenheid gesteld over de te behandelen onderwerpen mee te spreken. Zij worden als eersten in de gelegenheid gesteld het woord te voeren. Vervolgens krijgen de commissieleden het woord en daarna de portefeuillehouder. Dit geldt zowel voor de beraadslagingen in eerste, als voor die in de tweede en eventueel derde termijn. Op voorstel van de voorzitter kan de commissie besluiten van deze spreekvolgorde af te wijken.
De leden, de voorzitter, de burgemeester en de wethouders, hebben het recht een voorstel tot wijziging van het verslag aan de raadscommissie te doen, indien de toezeggingenlijst onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot wijziging dient voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de griffier te worden ingediend.
Artikel 25 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaat, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker, hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering waarin zulks plaats heeft over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Hoofdstuk 5 Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
De besluitenlijst wordt zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering van de raad ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raad een beslissing over het al dan niet openbaar maken van de besluitenlijst. De vastgestelde besluitenlijst wordt door de voorzitter van de raad en de griffier ondertekend.
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raadscommissie overeenkomstig artikel 86, eerste lid van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raadscommissie kan besluiten de geheimhouding op te heffen.
Artikel 32 Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen, wordt daarover, indien de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.