Organisatie | Rotterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de Commissie tot Onderzoek van de Rekening (COR) Rotterdam 2015 |
Citeertitel | Verordening op de Commissie tot Onderzoek van de Rekening Rotterdam 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Gemeenteblad 2004-99 Verordening Commissie tot Onderzoek van de Rekening 2004 (d.d. 10 juni 2004) wordt ingetrokken.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-10-2015 | Nieuwe regeling | 08-10-2015 | Gemeenteblad 2015, nummer 159 |
Commissie tot Onderzoek van de Rekening (COR)
college van burgemeester en wethouders
de raad van de gemeente Rotterdam
de door de raad aangestelde accountant
de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening van de Gemeente Rotterdam
de controle door de accountant inzake de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening van de gemeente Rotterdam, met inachtneming van de bepalingen van artikel 213 van de Gemeentewet en de overige relevante beroepsreglementering voor registeraccountants
de mate waarin de jaarrekening een getrouw beeld geeft van zowel de baten en lasten als de grootte en samenstelling van het vermogen
het overeenstemmen van financiële beheer-handelingen en de vastlegging daarvan met de relevante wet- en regelgeving, zoals bedoeld in het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (BADO).
Artikel 2 – Instelling commissie en algemene taakstelling
De commissie onderzoekt jaarlijks de gemeenterekening. Het onderzoek richt zich op de ordelijkheid en getrouwheid van het (financieel) beheer alsmede op de rechtmatigheid en de doelmatigheid van de begrotingsuitvoering. De commissie baseert haar onderzoek op de (concept)gemeenterekening, bijbehorende stukken zoals genoemd in de controleverordening gemeente Rotterdam, bevindingen van de accountant en hoorzittingen met collegeleden.
Artikel 3 – Start van de controle
De accountantscontrole kan pas te starten na vaststelling door de COR van een door opdrachtnemer (accountant), concerndirecteuren en portefeuillehouder ondertekende startnotitie over de wijze waarop men voornemens is invulling te geven aan de samenwerking en het succesvol tot resultaat brengen van het Plan van Aanpak voor de betreffende accountantscontrole.
Artikel 6 – Vergaderfrequentie, convocatie, openbare kennisgeving en agenda
De voorzitter roept de leden – spoedeisende gevallen uitgezonderd – ten minste vier dagen van tevoren schriftelijk tot de vergadering op door middel van een convocatie, vergezeld van een door hem in overleg met de commissiegriffier opgestelde conceptagenda die zoveel mogelijk de te behandelen onderwerpen vermeldt.
Tegelijkertijd brengt de voorzitter dag, tijdstip en plaats van de vergadering, evenals de conceptagenda en de daarbij behorende voorstellen – met uitzondering van de in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur bedoelde stukken – ter openbare kennis op een bij die kennisgeving aan te geven wijze.
Artikel 7 – Openbaarheid en Geheimhouding
De artikelen 14, 15 en 16 van de Commissieverordening 2014 zijn van toepassing op de openbaarheid en de geheimhouding van de vergaderingen en de aan de commissie voorgelegde stukken.
Artikel 8 – Schriftelijke raadpleging
De voorzitter kan de commissie in spoedeisende gevallen, onder toezending van de desbetreffende stukken, buiten vergadering schriftelijk raadplegen. Behandeling in een vergadering vindt toch plaats indien één van de leden binnen drie werkdagen na verzending van de stukken hierom verzoekt.
Wanneer een spreker voortgaat met het bezigen van beledigende of ongepaste uitdrukkingen, het storen van de orde of het afwijken van het onderwerp in beraadslaging, ontneemt de voorzitter hem het woord. In de vergadering waarin dit plaats heeft mag degene die het woord is ontnomen aan de beraadslaging over het onderwerp in behandeling niet meer deelnemen. Hiervan is beroep op de vergadering niet toegelaten.
De voorzitter kan de commissie voorstellen aan een commissielid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het lid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het commissielid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.
Artikel 11 – Onafhankelijkheid en opdrachtverlening accountantscontrole
De accountantscontrole als bedoeld in artikel 213, tweede lid van de Gemeentewet van de jaarrekening wordt door de raad opgedragen aan de middels aanbesteding gecontracteerde accountant.
De aanbestedingsprocedure wordt door de raad gedelegeerd aan de COR, waarbij de raad aan de voorkant van het aanbestedingsproces betrokken is middels het vaststellen van de hoofdlijnen van de aanbestedingsprocedure. Aan de achterkant van het aanbestedingsproces stelt de raad de nota van gunning vast.
Conform het bepaalde in artikel 213, zevende lid van de Gemeentewet wordt de accountant als bedoeld in artikel 393, eerste lid van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek door de Gemeenteraad benoemd, geschorst en ontslagen.
In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist de voorzitter, de commissie gehoord hebbende.
Toelichting bij de Verordening op de Commissie tot Onderzoek van de Rekening:
Op grond van de verordening wordt de COR geïnstalleerd die de gemeenteraad schriftelijk adviseert ten aanzien van de (vaststelling van de) jaarrekening. In art. 213 Gemeentewet zijn regels vastgesteld die toezien op de controle van de rechtmatigheid van het financiële beheer. De actieve rol van de raad hierbij is aangegeven in art. 213 lid 5 Gemeentewet waarin is bepaald dat de accountant de accountantsverklaring en het verslag van bevindingen aan de raad toezendt. In de toelichting op dit wetsartikel is te lezen dat het oordeel van de accountant over de rechtmatigheid van de jaarrekening een effectief instrument is voor de raad om het door het college gevoerde financiële beheer te controleren. Op basis van de verordening is het voor de raad mogelijk vorm en inhoud te geven aan de actieve rol bij de controle van de jaarrekening. Daarnaast is het voor de COR mogelijk overleg te voeren met de accountant in het kader van het onderzoek van het verslag van bevindingen dat door de accountant aan de raad (in eerste instantie aan de COR die de raad hierover schriftelijk adviseert) wordt aangeboden. De raad is immers de opdrachtgever van de accountant.
Dit gemeenteblad 2015, nummer 159, is uitgegeven op 4 november 2015 en ligt op werkdagen van 8.30 tot 16.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Stadswinkel
Centrum, Coolsingel 40 (zijde Doelwater, tegenover hoofdbureau politie)
(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)