Organisatie | Zutphen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel beoordeling aanvragen voor oplaadpalen op openbaar terrein gemeente Zutphen 2015 |
Citeertitel | Beleidsregel beoordeling aanvragen voor oplaadpalen op openbaar terrein gemeente Zutphen 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-10-2015 | 20-10-2017 | Nieuwe regeling | 29-09-2015 | 67658 |
Het college van burgemeester en wethouders,
overwegende dat het gewenst is regels te stellen voor het beoordelen van aanvragen om (privaatrechtelijke) toestemming voor het realiseren van laadpalen met oplaadpunten voor elektrische auto’s op het grondgebied van de gemeente Zutphen;
gelet op artikel 160, eerste lid Gemeentewet;
gelet op artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht;
Beleidsregel beoordeling aanvragen voor oplaadpalen op openbaar terrein gemeente Zutphen 2015
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze beleidsregel verstaat onder:
elektrische auto: een motorvoertuig als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c van de Wegenverkeerwet 1994 dat bij de RDW staat geregistreerd als auto en geheel of gedeeltelijk door een elektromotor wordt aangedreven waarvoor de elektrische energie geleverd wordt door een batterij en waarvan de batterij (mede) kan worden opgeladen door middel van een oplaadpunt;
houder van een motorvoertuig: degene die naar de omstandigheden als houder van een motorvoertuig moet worden beschouwd, met dien verstande dat voor een motorvoertuig dat is ingeschreven in het krachtens de Wegenverkeerswet 1994 aangehouden register van opgegeven kentekens als houder wordt aangemerkt:
degene die een leasecontract heeft met een autoverhuurbedrijf dan wel in dienst is van een bedrijf op wiens naam het voor het motorvoertuig opgegeven kenteken ten tijde van het parkeren in het register was ingeschreven en die in het bezit is van dat motorvoertuig of een leasecontract heeft met een autoverhuurbedrijf, of
De elektrische auto mag niet met inbegrip van de lading een lengte hebben van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2.40 meter, en mag geen woonwagen, kampeerwagen, kampeerauto, aanhangwagen, keetwagen of ander dergelijk voertuig zijn dat voor de recreatie dan wel anderszins uitsluitend of mede voor andere dan verkeersdoeleinden wordt gebezigd.
Artikel 3 Parkeergelegenheid op eigen terrein
Op een aanvraag wordt geen toestemming verleend wanneer de aanvrager:
over een privéparkeergelegenheid op het woonadres of op eigen terrein kan beschikken.
Aan het hebben van een privéparkeergelegenheid wordt gelijkgesteld de situatie dat men woonachtig is in gebouwen die gerealiseerd zijn inclusief een parkeergelegenheid in het gebouw of in de nabije omgeving van dat gebouw, waar parkeerruimte gehuurd, geleasd of gekocht kan worden of anders ter beschikking kan staan van de aanvrager, of
Artikel 4 Gebieden met betaald- en vergunninghoudersparkeren
In gebieden waar van gemeentewege betaald parkeren is ingesteld wordt geen toestemming verleend. Ook wordt op locaties met een parkeerdruk van 90 % of meer op maatgevende momenten geen medewerking verleend aan de realisatie van een oplaadpunt. In het centrum (gebied waar sprake is van belanghebbendenplaatsen (vergunninghouders) en/ of parkeerapparatenplaatsen) wordt geen medewerking verleend aan een aanvrager voor een oplaadpunt. Hiervan kan worden afgeweken als er voldoende aanvragers zijn (te denken valt aan 5 particulieren of 5 bedrijven) die een oplaadpunt willen.
Artikel 5 Eén oplaadpaal per perceel of woning
Per perceel of woning geldt een maximum van één oplaadpaal in de openbare ruimte.
De toestemming voor het realiseren van een laadpaal op grond in eigendom van de gemeente wordt verleend voor de maximale duur van vijf jaar met een stilzwijgende verlenging van telkens een jaar. Deze gaat in op de dag dat partijen de overeenkomst hebben getekend.
Op een aanvraag wordt geen toestemming verleend wanneer blijkt dat aanvrager niet de intentie heeft de oplaadvoorziening openbaar toegankelijk te maken voor het opladen van elektrische auto’s. Het oplaadpunt moet gebruikt kunnen worden binnen de landelijke afspraken op het gebied van interoperabiliteit.
Artikel 9 Dubbele laadvoorziening (oplaadpunten)
Er wordt alleen toestemming verleend indien de laadpaal is voorzien is voorzien van een dubbele laadvoorziening zodat er gelegenheid is om twee elektrische auto’s tegelijk op te kunnen laden.
Artikel 10 Kosten plaatsen, inrichting, onderhoud, beheer en aansprakelijkheid tengevolge van schade door laadpaal en oplaadpunt
Alle kosten voor het plaatsen, onderhouden, beheren en inrichten van de laadpaal, het oplaadpunt en de oplaadlocatie die niet worden gedragen door degene die de laadpaal het oplaadpunt en de oplaadlocatie realiseert (bijvoorbeeld de netbeheerder of de leverancier), zijn voor rekening van de aanvrager.
De gemeente verleent alleen toestemming op een aanvraag wanneer in een overeenkomst of in regels dan wel voorschriften is vastgelegd, dat alle aansprakelijkheid waaronder voor het gebruik, onderhoud, inrichting en verwijdering van de laadpaal, het oplaadpunt, oplaadlocatie en eventuele schade hierdoor voor rekening van de aanvrager komen
Om voor toestemming op een aanvraag in aanmerking te komen, dient een laadpaal en oplaadpunt op de oplaadlocatie daadwerkelijk te kunnen worden gerealiseerd. In dat kader wordt de geschiktheid van de locatie door de gemeente beoordeeld.
Indien uit de aanvraag blijkt dat er meerdere gebruikers van één elektrische auto zijn (bijvoorbeeld bij een deelauto), kan in afwijking van deze regeling toestemming worden gegeven.
Afwijking van deze beleidsregel is mogelijk indien de beleidsregel voor één of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met deze beleidsregel te dienen doelen.
Artikel 14 Intrekking oude regeling
De Beleidsregel beoordeling aanvragen voor oplaadpalen op openbaar terrein Zutphen 2013, zoals vastgesteld bij besluit van 28 mei 2013, wordt ingetrokken.
Aldus besloten op 29 september 2015
Het college van burgemeester en wethouders,
De burgemeester, de secretaris,
Bij besluit van 28 mei 2013 is de Beleidsregel beoordeling aanvragen voor oplaadpalen op openbaar terrein Zutphen 2013 vastgesteld. Gelet op de op 10 maart 2015 tijdens het forum ingediende motie “Maak elektrisch rijden makkelijker”, die de gemeenteraad op 23 maart 2015 heeft besproken, is besloten dat de beleidsregel wordt aangepast (versoepeld) en de motie wordt ingetrokken.
De nu voorliggende beleidsregel is daarmee het resultaat van de vermelde motie, op grond waarvan het beleid wordt versoepeld.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel worden de begrippen omschreven die in deze beleidregel worden gebruikt.
Artikel 2 Afbakening elektrische auto’s
In dit artikel is beoogd een afbakening te maken voor de voertuigen die gebruik mogen maken van de voorzieningen die worden getroffen in het kader van het elektrisch rijden. Niet meegenomen zijn snorfiets, scooter, bromfiets en andere tweewielige motorvoertuigen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 45 km/uur. Verondersteld wordt dat in de meeste gevallen deze voertuigen op eigen terrein kunnen worden opgeladen en er geen voorzieningen nodig zijn in de openbare ruimte. Alleen elektrische en hybride plug--in auto's mogen op een oplaadlocatie parkeren.
Artikel 3 Parkeergelegenheid op eigen terrein
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 4 Gebieden met betaald- en vergunninghoudersparkeren
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 5 Eén oplaadpaal per perceel of woning
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Doel is dat ook anderen gebruik kunnen maken van voorzieningen in de openbare ruimte, ook al zijn ze geplaatst door particulieren.
Artikel 9 Dubbele laadvoorziening (oplaadpunten)
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 10 Kosten oplaadpunt en laadpaal en oplaadlocatie, aanleg, onderhoud, beheer, inrichting, risico, en aansprakelijkheid
De kosten voor het plaatsen van een laadpaal en oplaadpunt en de inrichting van een oplaadlocatie, die niet worden gedragen door de netbeheerder of leverancier, zijn voor rekening van de aanvrager. De gemeente Zutphen aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor het gebruik en eventuele schade door een laadpaal en oplaadpunt, ook al staat deze op gemeentelijk grondgebied.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 14 Intrekking oude regeling
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.