Organisatie | Asten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels standplaatsvergunningen 2015 |
Citeertitel | Beleidsregels standplaatsvergunningen 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Toelichting
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-11-2015 | Nieuwe regeling | 03-11-2015 | 2015/3650 |
Artikel 4: Standplaats locaties
De locatie voorzijde van de Midas aan de Emmastraat wordt alleen nog gehanteerd voor de vigerende vergunning van één standplaatshouder. Op deze locatie geldt een uitsterfconstructie. Dit wil zeggen dat nieuwe standplaatshouders niet in aanmerking kunnen komen voor deze locatie. Deze locatie wordt uiteindelijk opgeheven zodra de betreffende standplaatshouder geen standplaats meer wenst in te nemen op deze locatie.
Artikel 9: Vigerende vergunningen
Vigerende tijdelijke en vaste standplaatsvergunningen worden gehandhaafd.
1.De aanvrager dient voldoende verzekerd te zijn tegen vorderingen tot schadevergoeding, waartoe hij als gebruiker van een verkoopinrichting krachtens wettelijke aansprakelijkheidsbepalingen zou kunnen worden verplicht wegens aan derden toegebrachte schade.
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag zijn leges verschuldigd.
Voor de ingebruikgeving van de gemeentegrond is een privaatrechterlijke vergoeding verschuldigd, conform de Regeling privaatrechtelijke vergoedingen.
Standplaatsvergunning en weigeringsgronden
Op grond van artikel 5:18 APV is een vergunning voor een standplaats noodzakelijk. De standplaatsvergunning wordt afgegeven door het college van burgemeester en wethouders. De weigeringsgronden staan vermeld in artikel 1:8 en artikel 5:18 van de APV. De beargumentering in het standplaatsenbeleid dient te herleiden zijn naar de volgende gronden:
Openbare orde: Verstoring van rust, belemmering zicht en toegang tot gebouwen voor omwonenden (incl. geur en geluidshinder)
Bescherming milieu: Wanneer een standplaats schade toebrengt aan het milieu door vervuiling of stank die te wijten is aan de standplaatshouder kan de vergunning geweigerd/ingetrokken worden.
Geldend bestemmingsplan: Dit betekent dat bij de beoordeling voor het innemen van een standplaats altijd gelet moet worden op de voorschriften die uit het bestemmingsplan voortvloeien
Redelijke eisen van welstand: Deze weigeringsgrond kan gehanteerd worden indien een standplaats het straatbeeld verstoort. De commissie welstand is om advies gevraagd maar de welstandsnota geeft geen aanknopingspunten voor een advisering. Criteria voor standplaatsen zijn niet opgenomen in de welstandsnota. Ook betreft het geen bouwwerken. De commissie heeft zich daarom vooral gericht op de situering van de standplaats. Is de standplaats een ruimtelijk obstakel of tast een standplaats het eigen karakter van de specifieke locatie in ernstige mate aan.
In het standplaatsenbeleid zijn twee locaties opgenomen waar maximaal één standplaats mag worden afgegeven.
Op het Koningsplein één standplaats mogelijk omdat uit verkeerskundig oogpunt voldoende parkeerplaatsen gewaarborgd moeten blijven. Door de commissie van welstand is het advies gegeven om voldoende afstand te houden tot het bestaande kunstwerk. Dit moet zijn autonome plaatsing behouden. Daarom is de locatie voor de standplaats in het straatwerk aangebracht.
Doelstelling van het standplaatsenbeleid is het verruimen van het voorzieningenniveau voor de consument. We willen hier benadrukken dat het niet gaat om het beperken van concurrentie. Door het toepassen van branchering kunnen we nog meer sturen op het voorzieningenniveau voor de consument. Door te zorgen dat er slechts één vergunning tegelijkertijd per locatie kan worden afgegeven en slechts één branche tegelijkertijd creëren we dat de consument een zo breed mogelijk aanbod krijgt. Door specifiek de branche te benoemen krijgen we een gevarieerd aanbod. Onder de branche overig kunnen bijvoorbeeld vallen aanvragen voor een tattoo wagen tot mobiele kapper.
In het belang van de openbare orde kan het aantal standplaatsen aan een maximum worden gebonden. Gelet op de vraag naar standplaatsvergunningen volstaat het om op de aangewezen locaties maximaal één standplaats te hebben. Bij meer standplaatsen ontstaat gevaar voor de openbare orde en verkeersveiligheid. Er verdwijnen dan teveel parkeerplaatsen in het centrumgebied van de gemeente Asten. Meer standplaatsen betekent meer verkoop van producten waardoor het voorzieningenniveau voor de consument in gevaar zou kunnen komen. Op de standplaats worden mogelijk dezelfde producten verkocht als in de winkels.
In het kader van verkeersveiligheid en redelijke eisen van welstand zijn maximale afmetingen vastgesteld.
Emmastraat, ingang Midas: vigerende vergunning Luong