Organisatie | Haarlem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatiestatuut van de gemeente Haarlem 2015 |
Citeertitel | Organisatiestatuut van de gemeente Haarlem 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Geen |
Rgeling vervangt Organisatiestatuut van de gemeente Haarlem, vastgesteld bij collegebesluit van 1 april 2014
Gemeentewet, art. 160
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-11-2015 | 01-11-2015 | 01-01-2018 | Nieuwe regeling | 03-11-2015 | 2015/338840 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In dit besluit wordt verstaan onder:
planning en control: het plannen van het uit te voeren gemeentelijk beleid in de vorm van maatschappelijke effecten, doelen, prestaties en de daarvoor beschikbare middelen (planning), de (voortgangs)rapportage(s) daarover en de benodigde bijsturing, en uiteindelijk de sturing op, de beheersing van en de verantwoording over de middeleninzet in relatie tot de te behalen dan wel de behaalde resultaten (control); en
Hoofdstuk 2 Hoofdkenmerken en werkwijze ambtelijke organisatie
Paragraaf 2 De gemeentesecretaris
Artikel 8 Verantwoordelijkheden als gemeentesecretaris en algemeen adviseur van het college
Artikel 9 Verantwoordelijkheden, taken en bevoegdheden als algemeen directeur
De algemeen directeur is verantwoordelijk voor een goede voorbereiding van beleidsvoorstellen voor het college of de burgemeester en, na besluitvorming, een goede uitvoering van de genomen besluiten op basis van een gemeentebrede eenheid van beleid en middelen. De aandacht van de algemeen directeur gaat daarbij uit naar het proces.
Paragraaf 3 De directie, stuurgroepen en het directieteam
Artikel 10a Verantwoordelijkheid voor de gemeentelijke informatievoorziening en ICT
De Chief Information Officer is bevoegd om ingeval van calamiteiten op het gebied van informatiebeveiliging onmiddellijk in te grijpen om (verdere) schade te voorkomen, onder andere door een afschakeling van vitale ICT toepassingen. Hij kan deze bevoegdheid mandateren aan de Chief Information Security Officer.
Hoofdstuk 4 Concernstaf , concerncontroller, hoofdafdelingen, hoofdafdelingsmanagers
Paragraaf 1 Concernstaf, hoofdafdeling Middelen & Services en concerncontroller
Artikel 16 Benoeming concerncontroller
Het college benoemt, schorst en ontslaat de concerncontroller op voordracht van de directie.
Paragraaf 2 Hoofdafdelingen en hoofdafdelingsmanagers
Artikel 20 Benoeming hoofdafdelingsmanagers
Het college benoemt, schorst en ontslaat de hoofdafdelingsmanagers op voordracht van de directie.
Artikel 21 Verantwoordelijkheden en bevoegdheden hoofdafdelingsmanagers
De hoofdafdelingsmanager is verantwoordelijk voor een doelmatige, effectieve en rechtmatige inrichting en uitvoering van de administratieve organisatie en interne controle van de hoofdafdeling, zodanig dat dit leidt tot een getrouwe en rechtmatige verantwoording van de activiteiten van de hoofdafdeling.
Artikel 26 Onvoorziene gevallen
In alle gevallen waarin dit Organisatiestatuut niet voorziet beslist het college.