Organisatie | Groningen |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Verordening Versneller Innovatieve Ambities |
Citeertitel | VIA |
Vastgesteld door | provinciale staten |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Ruimtelijke ordening |
Deze regeling treedt met terugwerkende kracht in werking op 02-11-2015.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-11-2015 | 02-11-2015 | nieuwe regeling | 23-09-2015 Elektronisch Provincieblad, 10-11-2015 | 4.g. |
Besluit van Gedeputeerde Staten der provincie Groningen van 3 november 2015, 596031, afd. ECP, tot bekendmaking van het besluit van Provinciale Staten van 23 september 2015, nr. 4.g., tot vaststelling van de Verordening Versneller Innovatieve Ambities
Gedeputeerde Staten der provincie Groningen;
maken bekend dat door Provinciale Staten in hun vergadering van 23 september, nr. 4.g, is vastgesteld hetgeen volgt:Provinciale Staten van Groningen:
Gelezen de voordracht van Gedeputeerde Staten van 30 juni 2015, 2015-27.018, ECP;
- artikel 145 van de Provinciewet;
- artikel 25 van verordening nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard („de algemene groepsvrijstellingsverordening”);
- het Operationeel Programma EFRO Noord-Nederland 2014-2020;
vast te stellen de Verordening Versneller Innovatieve Ambities als volgt:
Artikel 2 Doel van de regeling
De subsidieregeling heeft als doel: zowel
het bijdragen aan een koolstofarme economie, door het stimuleren van onderzoek en ontwikkeling in het midden- en kleinbedrijf in de provincies Drenthe, Fryslân en Groningen op het gebied van de maatschappelijke uitdagingen geformuleerd in de Research and Innovation Strategy for Smart Specialisation Noord-Nederland (RIS3).
Artikel 3 Subsidiabele activiteit
Voor subsidie komt in aanmerking een activiteit die ziet op experimentele ontwikkeling van:
het aanmerkelijk vernieuwen van bestaande producten, procedés of diensten. De vernieuwing heeft betrekking op een oplossing voor een wetenschappelijke of technische onzekerheid;
of onderzoek ten behoeve hiervan.
Onder bovengenoemde experimentele ontwikkeling en onderzoek valt ook het ontwikkelen, bouwen en testen van een fysiek prototype en het testen en valideren in omgevingen die representatief zijn voor het functioneren onder reële omstandigheden, zolang het doel het aanbrengen van verdere technische verbeteringen aan producten, procedés of diensten is, die niet grotendeels vast staan, en het ontwikkelen en testen van een softwarematig prototype.
Voor zover de activiteit als bedoeld in het vorige lid betrekking heeft op een koolstofarme economie, dient het te gaan om vernieuwingen in producten, diensten, concepten en technologieën, die direct gerelateerd zijn aan koolstofarme technologieën en die bijdragen aan de reductie van broeikasgassen. In dat geval gaat het nadrukkelijk niet om activiteiten die slechts zijn gericht op verduurzaming of vermindering van koolstof in het eigen productieproces van de aanvrager.
Het dagelijks bestuur SNN verdeelt de in de vorige leden bedoelde bedragen op volgorde van ontvangst van de aanvragen, met dien verstande dat wanneer de aanvrager met toepassing van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht in de gelegenheid is gesteld de aanvraag aan te vullen, als datum van ontvangst geldt de dag waarop de aanvulling is ontvangen.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten die een bijdrage leveren aan één of meer van de volgende maatschappelijke uitdagingen:
schone, veilige watervoorziening; deze uitdaging heeft betrekking op onder andere de dreiging van prioritair gevaarlijke stoffen en waterschaarste. Dit vraagt onder meer monitoring, geavanceerde zuiveringsmethoden en hergebruik van afvalwater. Ook gaat het over het toenemend belang in de industrie om te werken volgens de meest strikte veiligheidseisen wanneer het bijvoorbeeld om voedsel gaat. Verder gaat het over toegang tot schoon en veilig drinkwater. Daarnaast ziet deze uitdaging op water en waterzuivering en hergebruik van energie en grondstoffen uit afvalwater;
gezondheid, demografie en welzijn; deze uitdaging heeft betrekking op het omgaan met demografische verandering, inclusief het toegankelijk en betaalbaar houden van de gezondheidszorg. Ook heeft deze uitdaging betrekking op ontwikkelingen om het gemiddeld aantal gezonde levensjaren toe te laten nemen;
voedselzekerheid, duurzame landbouw en bio-economie; deze uitdaging ziet op de toenemende rol van hernieuwbare biologische rijkdommen als planten, microben en dieren, niet alleen om te voldoen aan de vraag naar veilig, gezond voedsel voor mens en dier, maar ook om te dienen als grondstof voor chemie, energie en andere biologische producten. Dit betekent dat een omslag nodig is naar een bio-economie die meer produceert uit minder grondstoffen, bijvoorbeeld door gebruik te maken van afvalstromen. Daarnaast moeten de negatieve gevolgen voor het milieu worden beperkt. Voor de landbouw is de opgave om het milieu minder te belasten, meer bij te dragen aan biodiversiteit, de ruimtelijke kwaliteit van het landelijk gebied te verbeteren en tegelijkertijd de productie te verhogen.
De subsidie wordt, onverminderd het bepaalde in de artikelen 4:25, tweede lid, en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht, in ieder geval geweigerd indien:
Subsidie wordt aangevraagd middels een door het dagelijks bestuur SNN vastgesteld aanvraagformulier. Het formulier vermeldt welk bijlagen bij de aanvraag worden overgelegd.
Artikel 10 Minimale subsidiabele kosten en maximale subsidie
Het dagelijks bestuur van het SNN stelt tijdig voor de aanvraagperiode de minimale subsidiabele kosten en de maximale subsidie voor de activiteit genoemd in artikel 3, tweede lid, niet zijnde een activiteit gericht op een koolstofarme economie, waarbij er sprake is van samenwerking tussen twee of meerdere MKB-ondernemingen, vast.
Artikel 11 Minimale subsidiabele kosten en maximale subsidie voor een activiteit gericht op een koolstofarme economie
Het dagelijks bestuur van het SNN stelt tijdig voor de aanvraagperiode de minimale subsidiabele kosten en de maximale subsidie voor een activiteit gericht op een koolstofarme economie genoemd in artikel 3, derde lid, waarbij er sprake is van samenwerking tussen twee of meerdere MKB-ondernemingen, vast.
Artikel 14 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Bij de subsidieverlening worden in elk geval de volgende verplichtingen opgelegd:
het plaatsen van een korte beschrijving van het project op de website van de aanvrager, met het embleem van de Europese Unie, en vermelding van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO); in geval van de bouw van een fysiek prototype dient ook het door het SNN verstrekte logo zichtbaar te worden geplaatst;
Het dagelijks bestuur SNN stelt tijdig voor de aanvraagperiode de mogelijkheid tot het verstrekken van een voorschot vast.
Artikel 16 Wijzigings- of intrekkingsgronden
De subsidie kan onverminderd het bepaalde in de artikelen 4:48 en 4:50 van de Algemene wet bestuursrecht worden ingetrokken of ten nadele van de subsidieontvanger worden gewijzigd, indien:
Artikel 19 Bedrag vaststelling
Het subsidiebedrag wordt vastgesteld op basis van de subsidiabele kosten die door de subsidieontvanger zijn gemaakt en betaald ten behoeve van het project.