Organisatie | Haren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Integrale schuldhulpverlening 2013 Gemeente Haren |
Citeertitel | Beleidsregels Integrale schuldhulpverlening 2013 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-12-2013 | 01-01-2013 | 01-01-2021 | Nieuwe regeling | 09-12-2013 | Collegebesluit 8901 |
In deze regeling wordt verstaan onder:
schuldhulpverlening: is het actief ondersteunen van een inwoner bij het vinden van een oplossing voor zijn/haar financiële problemen, maar ook bij het vinden van een oplossing voor de eventuele oorzaken hiervan of voor omstandigheden die verhinderen dat de financiële problemen kunnen worden opgelost. Schuldhulpverlening houdt daarnaast in dat zoveel mogelijk voorkomen wordt dat problematische schulden ontstaan;
Artikel 2 Doelgroep gemeentelijke schuldhulpverlening
Alle inwoners van de gemeente Haren van 18 jaar en ouder waarvan redelijkerwijs is te voorzien dat die niet zullen voortgaan met het betalen van hun schulden of in een toestand verkeren dat zij zijn opgehouden te betalen.
Verzoeker doet aan de GKB op verzoek of onverwijld uit eigen beweging mededeling van alle feiten en omstandigheden waarvan hem redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat zij van invloed kunnen zijn op schuldhulpverlening, zowel bij het verzoek als gedurende de looptijd van het schuldhulpverlenings-traject.
Artikel 5 Weigeren en beëindigen
Indien verzoeker niet of in onvoldoende mate zijn verplichtingen nakomt zoals neergelegd in artikel 4, leden 1 en 2, kan de GKB besluiten om schuldhulpverlening te weigeren.
Artikel 6 Recidive – hernieuwd verzoek
De toegang tot de schuldhulpverlening wordt beperkt voor diegene die
Dit artikel is gebaseerd op artikel 1 van het wetsvoorstel Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.
Artikel 2. Doelgroep gemeentelijke schuldhulpverlening
Conform de visie van de gemeente staat schuldhulpverlening in beginsel open voor alle inwoners van de gemeente Haren van 18 jaar en ouder.
Artikel 3. Aanbod schuldhulpverlening
In lid 1 is aangegeven dat de GKB schuldhulpverlening verleent indien de GKB schuldhulpverlening noodzakelijk acht. Op deze manier wordt enerzijds recht gedaan aan het beleidsmatige uitgangspunt van de eigen verantwoordelijkheid. Daar waar de burger in staat moet worden geacht om de (dreigende) schuldenproblematiek zelf aan te pakken en te regelen, kan schuldhulpverlening achterwege blijven. Anderzijds wordt middels dit lid, evenals lid 2, recht gedaan aan het beleidsmatige uitgangspunt dat schuldhulpverlening selectief en gericht ingezet dient te worden. Daar waar sprake is van een schuldenpakket dat zich niet laat regelen in combinatie met een onregelbare verzoeker, kan een verzoek worden geweigerd.
Dit artikel toont de kern van schuldhulpverlening nieuwe stijl: een gerichte en selectieve toepassing van schuldhulpverlening. Het gaat om maatwerk. De inzet van diensten kan per situatie verschillen. In lid 2 van dit artikel worden 4 factoren genoemd die bepalen in welke mate de gemeente één of meerdere diensten schuldhulpverlening aanbiedt:
Artikel 4. Verplichtingen en gevolgen schending daarvan
Met dit artikel wordt de eigen verantwoordelijkheid van de hulpvrager voorop gesteld. Het behoort tot de verantwoordelijkheid van mensen zelf om tijdig de benodigde informatie te geven (lid 1) en medewerking te verlenen (lid 2). Dit zowel in de fase van het verzoek als gedurende de looptijd van een traject.
Wat betreft de verplichting tot medewerking is in lid 2 een aantal verplichtingen benoemd. Dit is geen limitatieve opsomming.
Indien verzoeker niet of in onvoldoende mate zijn verplichtingen nakomt zoals neergelegd in artikel 4, leden 1 en 2, kan de GKB besluiten om schuldhulpverlening te weigeren. Alvorens dat te doen wordt, conform lid 2, verzoeker indien mogelijk en van toepassing eenmaal een termijn geboden om alsnog, de gevraagde medewerking te verlenen of informatie te verstrekken. De termijn die aan verzoeker wordt gesteld is in dit artikel niet benoemd, maar is afhankelijk van de vraag binnen welke termijn betrokkene in redelijkheid aan het verzochte kan voldoen. Wat redelijk is hangt samen met het type verplichting.
Komt verzoeker ook gedurende de herstelperiode zijn verplichting niet na, dan kan de GKB besluiten tot weigering van de schuldhulpverlening. In het kader van eigen verantwoordelijkheid vereist het opleggen van een hersteltermijn maatwerk.
Artikel 5 is geformuleerd als een zogenaamde “kan”-bepaling. De GKB heeft de bevoegdheid tot weigering of beëindiging, maar niet de verplichting. Dit geeft de GKB met name ruimte om van een weigering of beëindiging af te zien, indien elke vorm van verwijtbaarheid ontbreekt.
Artikel 6. Recidive – hernieuwde verzoek
Wat betreft de bevoegdheid tot het hernieuwd aanvragen van een aanbod schuldhulpverlening in relatie tot eerdere trajecten / contacten schuldhulpverlening, zijn in dit artikel regels gesteld.
Op basis van het principe van eigen verantwoordelijkheid, worden nadrukkelijk voorwaarden gesteld bij het opnieuw gebruik maken van de diensten van de GKB.
Bij het gebruik van artikel 6 en dus de vraag wanneer welk type hulpverlening het betreft , is het van belang om de in artikel 6 genoemde begrippen / diensten goed te onderscheiden. Schuldhulpverlening is een breed begrip en omvat alle diensten zoals door de GKB zijn omschreven in het basisdienstenboek.
Bij het bepalen of een persoon al eerder gebruik heeft gemaakt van schuldhulpverlening telt de verleende schuldhulpverlening en/of de contacten daaromtrent vóór de inwerkingtreding van deze beleidsregels ook mee.
Artikel 7. Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden
Dit artikel geeft ruimte aan de GKB om in bijzondere (lid 1) en/of onvoorziene (lid 2) gevallen af te wijken van de regels zoals neergelegd in deze regeling.
Definities en begripsomschrijvingen
Het bedrag dat verzoeker dient af te dragen voor de aflossing van zijn schulden. De afloscapaciteit wordt vastgesteld door het inkomen te verminderen met het voor verzoeker vastgestelde Vrij Te Laten Bedrag.
Branchevereniging voor Professionele Bewindvoerders en Inkomensbeheerders
Er is sprake van een crisis als aantoonbaar de datum van woningontruiming, executieverkoop woning, afsluiting gas/water/elektra of verkoop inboedel is bepaald.
Het beheren van de ten behoeve van de schuldeisers gereserveerde gelden door de kredietbank.
Organisaties en instellingen in de betreffende gemeenten die begeleiding bieden in het kader van schuldhulpverlening.
Een natuurlijke persoon die gebruik maakt van de diensten van de GKB en van de gemeenten. Een onderneming is geen natuurlijk persoon.
De Gemeentelijke Kredietbank gevestigd te Assen, gemeenschappelijke regeling van de gemeenten Assen, Hoogeveen en Meppel.
Nederlandse vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren. NVVK staat voor de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet.
Bewustwording om te voorkomen dat mensen financiële verplichtingen aangaan die ze niet kunnen betalen.
De situatie waarin van een natuurlijke persoon redelijkerwijs is te voorzien dat hij niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn schulden, of waarin hij heeft opgehouden te betalen.
Het door de schuldregelende instelling te verstrekken krediet om de schulden van verzoeker geheel of gedeeltelijk tegen finale kwijting te voldoen.
Het geheel van activiteiten in het kader van het regelen van schulden volgens de richtlijnen van de Gedragscode Schuldregeling van de NVVK. Bij een schuldregeling bemiddelt de GKB tussen verzoeker en zijn schuldeisers om een minnelijke regeling van de totale schuldenlast te bewerkstelligen.
Een overeenkomst waarin de rechten, verplichtingen en voorwaarden van verzoeker en de GKB ten behoeve van de schuldregeling zijn opgenomen.
Een krediet dat door de GKB ter beschikking wordt gesteld aan kredietnemers voor zover dit op grond van de Wet op het consumentenkrediet en de wet Financiering Decentrale Overheden (wet Fido) is toegestaan.
Alle achterstallige betalingsverplichtingen inclusief rente en kosten.
Het volgens de normen van RECOFA/NVVK berekende bedrag dat verzoeker nodig heeft voor de betaling van zijn kosten van levensonderhoud en zijn vaste lasten.