Organisatie | Sint Anthonis |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling Compensatie Zorgkosten 2016 |
Citeertitel | Regeling Compensatie Zorgkosten 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2016 | 01-01-2021 | Uitbreiding van de regeling | 06-11-2015 | I-SZ/2015/2087 |
RegelingCompensatieZorgkosten2016(RCZ)
Per 1 januari 2015 is in de gemeente Sint Anthonis de Regeling Compensatie Zorgkosten vastgesteld. De regeling, ofwel kortweg RCZ genoemd, is bedoeld om mensen met zorgkosten en een laag inkomen voor deze kosten te compenseren.
De regeling is tot stand gekomen als gevolg van het afschaffen van de landelijke vergoedingen vanuit de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) en de Compensatie Eigen Risico (CER).
De regeling bestaat uit twee onderdelen waarmee personen met een laag inkomen jaarlijks gecompenseerd kunnen worden voor hun zorgkosten. Per 1 januari 2016 wordt de regeling uitgebreid met een derde onderdeel.
Hieronder volgt de uitwerking van de Regeling Compensatie Zorgkosten 2016 zoals die per 1 januari 2016 geldt. Verder ook te noemen regeling.
Alle begrippen die in deze regeling worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Algemene wet bestuursrecht (Awb), de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Participatiewet (PW).
In deze regeling wordt verstaan onder:
Als rechthebbenden worden aangemerkt:
a.de in Nederland woonachtige Nederlander of een daarmee gelijkgestelde vreemdeling die volgens de gemeentelijke basisadministratie woonachtig is in de gemeente SintAnthonis;
Artikel 3. Voorwaarden voor recht op compensatie
Een persoon die rechthebbende is komt in aanmerking voor de regeling indien men:
Artikel 4. Hoogte van de compensatie
Een persoon die aan de voorwaarden voldoet komt in aanmerking voor de volgende compensatie:
De compensatie voor ziektekosten, zoals opgenomen in deze regeling, wordt door de gemeente in samenspraak met de betrokken instanties uitgevoerd.
Artikel 6. Inwerkingtreding en citeertitel
De Regeling Compensatie Zorgkosten 2016 treedt in werking per 1 januari
De regeling wordt aangehaald als “Regeling Compensatie Zorgkosten 2016”.
Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 3 november 2015.
De secretaris, De burgemeester,
Het Rijk heeft per 1 januari 2014 de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) en de Compensatie Eigen Risico (CER) afgeschaft. De Wtcgbestond uit een jaarlijkse tegemoetkoming voor chronisch zieken en gehandicapten vanminimaal € 149,- en maximaal € 494,- afhankelijk van leeftijd, zorggebruik en de hoogte van het inkomen. De CER was een niet-inkomensafhankelijke compensatie van € 99,- opjaarbasis voor burgers waarvan verwacht werd dat zij als gevolg van hun chronische aandoening hun eigen risico “vol” maakten.
Beide regelingen waren bedoeld om veronderstelde meerkosten van chronisch zieken en gehandicapten te compenseren. In de praktijk bleek het echter onmogelijk de juiste doelgroep te selecteren waardoor deze regelingen onbetaalbaar werden. Ook mensen met een hoger inkomen en/of vermogen kwamen in aanmerking. Het Rijk heeft daarom de inkomensondersteuning naar de gemeenten overgeheveld. Dit vanuit de gedachte dat gemeenten beter zicht hebben op de individuele situatie van burgers en daardoor in staat zijn gericht maatwerk te bieden.
De overheveling ging gepaard met een budgetkorting van ruim 50%. Hierdoor kon niet iedereen die in 2014 in aanmerking kwam voor de Wtcg en de CER financieel geholpen worden. Het maatwerk via de gemeente richt zich daarom alleen op de meest kwetsbare burgers. Dit zijn de inwoners die hun zorgkosten moeten voldoen uit een laag inkomen. De regeling is opgezet vanuit de gedachte een zo groot mogelijke doelgroep te bereiken en deze zo adequaat mogelijk te compenseren.
Dit artikel spreekt voor zich.
Om er voor te zorgen dat zo veel mogelijk mensen van de regeling gebruik kunnen maken wordt een inkomensgrens tot 115 % van het minimum gehanteerd. Daarmee wordt ook aangesloten bij de inkomensgrens van het overige minimabeleid. Uiteraard geldt voor de regeling ook de vermogensgrens die voor het overige minimabeleid geldt.
Artikel 3. Voorwaarden voor recht op compensatie
De regeling richt zich op een zo breed mogelijke doelgroep en bestaat uit twee pijlers. De ene pijler richt zich op compensatie van de (lage) eigen bijdrage voor een Wmo-voorziening. De andere pijler richt zich op compensatie van zorgkosten via degemeentelijke collectieve ziektekostenverzekering (Gemeentepolis).
Ad a. Personen met een eigen bijdrage voor een Wmo-voorziening komen in aanmerking voor de regeling. Met de nieuwe Wmo per 1 januari 2015 wordt voor iedere Wmo- voorziening een eigen bijdrage gevraagd. Hierdoor krijgen meer mensen dan voorheen hiermee te maken. De regeling maakt geen onderscheid in de aard van de Wmo- voorziening.
Ad b. Ter compensatie van de vervallen Wtcg is de Gemeentepolis flink uitgebreid. De verzekering dekt 90% van de meest voorkomende ziektekosten. De verzekering is inclusief tandartskosten en kan niet worden gesplitst. Vanaf 1 januari 2016 wordt het verplicht Eigen Risico meeverzekerd en aan de Gemeentepolis toegevoegd. Deelnemers betalen door deze verzekering jaarlijks een aanzienlijk lager verplicht Eigen Risico.
Artikel 4. Hoogte van de compensatie
Ad a. Rechthebbenden met een Wmo-voorziening worden voor de lage eigen bijdrage geheel gecompenseerd en betalen zelf niets. De compensatie wordt automatisch geregeldmet het CAK. Op de factuur die men van het CAK ontvangt is te zien dat men onder het gemeentelijk minimabeleid valt en het te betalen saldo € 0,- bedraagt.
Ad b. Uitsluitend deelnemers aan de Gemeentepolis:
De uitvoering van de regeling is zo eenvoudig mogelijk gehouden en vrijwel geheel geautomatiseerd. Hiermee wordt maatwerk geboden en is de dienstverlening optimaal. Rechthebbenden hoeven zelf niets te doen: