Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hulst

Regeling briefadres gemeente Hulst 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHulst
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling briefadres gemeente Hulst 2015
CiteertitelRegeling briefadres gemeente Hulst 2015
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Beleidsregels voor het houden van briefadres, vastgesteld d.d. 10-04-2012

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht, art. 4:81
  2. Wet Basisregistratie personen
  3. Besluit basisregistratie personen
  4. Regeling basisregistratie personen

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-07-201516-06-2015Nieuwe regeling

23-06-2015

Elektronisch Gemeenteblad, NUMMER GVOP-2015-57967

besluitenlijst B&W d.d. 23-06-2015

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling briefadres gemeente Hulst 2015

Burgemeester en wethouders van de gemeente Hulst,

Gelet op het bepaalde in artikel 4.81 van de Algemene wet Bestuursrecht;

Gelet op de artikelen 1.1, 2.23 en artikel 2.38 tot en met 2.42, 2.45, 2.47, 2.52 en 4.17 van de Wet Basisregistratie personen (Wet BRP), artikel 29 van het Besluit basisregistratie personen (Besluit BRP), de artikelen 17, 18 en 19 van de Regeling basisregistratie personen (Regeling BRP), artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht, de circulaire briefadres (BPR2013-0000746109) van de minister van BZK van 6 december 2013 en op de circulaire registratie briefadres om veiligheidsredenen waaronder in geval van verblijf in Blijf-van-mijn-lijf-huizen (BPR2013-0000722005) van 6 december 2013;

Overwegende dat het wenselijk is beleidsregels vast te stellen voor de aangifte en registratie van een briefadres om oneigenlijk gebruik van het briefadres tegen te gaan;

B E S L U I T

Vast te stellen de

"Regeling briefadres gemeente Hulst 2015"

 

Artikel 1: Begripsbepaling

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Briefadres: adres waar, bij het ontbreken van een woonadres, voor betrokkene bestemde geschriften in ontvangst worden genomen en waar, indien daartoe grond bestaat, zorg wordt gedragen dat geschriften of inlichtingen daarover, betrokkene bereiken (artikel 1.1 lid p en artikel 2.45, lid 3 wet BRP);

  • b.

    Briefadresgever: een natuurlijke persoon die als ingezetene is ingeschreven of een rechtspersoon die zijn zetel heeft in Nederland en die door het college van burgemeester en wethouders is aangewezen om als briefadresgever in zijn gemeente op te treden (artikel 2.42 wet BRP);

  • c.

    Briefadreshouder: de ingezetene in de Basisregistratie Personen die een briefadres houdt;

  • d.

    Gezinshuishoude n:

    • 1.

      twee personen die volgens de BRP een geregistreerd partnerschap zijn aangegaan of gehuwd zijn, met of zonder kind(eren);

    • 2.

      twee personen die door het overleggen van een door een notaris opgemaakt samenlevingscontract hebben aangetoond, dat zij een gemeenschappelijke huishouding voeren, met of zonder kind(eren);

    • 3.

      een alleenstaande ouder met kind(eren).

Artikel 2: Redenen briefadres

Redenen voor de aangifte van een briefadres zijn:

  • 1.

    Het ontbreken van een woonadres vanwege:

    • a.

      dak- of thuisloosheid;

    • b.

      korte overbrugging tussen twee woonadressen;

    • c.

      de uitoefening van een ambulant beroep;

    • d.

      verblijf in het buitenland: gedurende een jaar ten hoogste acht maanden;

    • e.

      korter dan twee jaar verblijf in het buitenland en beroepshalve varend op een schip dat de thuishaven in Nederland heeft;

  • 2.

    Verblijf in een instelling voor mannen- of vrouwenopvang (blijf-van-mijn-lijfhuizen);

  • 3.

    Verblijf in een instelling als bedoeld in artikel 2.40, lid 3 en 4 en/of artikel 2.42 onder b van de wet BRP;

  • 4.

    Verblijf op een adres waarvan het opnemen van dat woonadres naar het oordeel van de burgemeester om veiligheidsredenen niet wenselijk is.

Artikel 3 Voorwaarden briefadres

  • 1.

    De aangifte wordt gedaan in de gemeente waar het briefadres zich bevindt.

  • 2.

    De aangever is verplicht om bij de aangifte tot briefadres alle benodigde stukken te overleggen.

  • 3.

    Onder benodigde stukken als bedoeld in het tweede lid wordt in ieder geval verstaan:

    • a.

      een geldig identiteitsbewijs;

    • b.

      een schriftelijke verklaring van de aangever met de reden voor de aangifte en de te verwachten periode dat het briefadres noodzakelijk is;

    • c.

      een (kopie van een) geldig identiteitsbewijs en een schriftelijke verklaring van toestemming van de briefadresgever;

    • d.

      een ingevulde en ondertekende vragenlijst briefadres, als het briefadres gevraagd wordt op grond van artikel 2, lid 1.

  • 4.

    Als het briefadres gevraagd wordt op grond van artikel 2, lid 4, is een schriftelijke verklaring van de burgemeester noodzakelijk waaruit blijkt dat opname van een woonadres niet wenselijk is.

  • 5.

    De briefadres gever kan maximaal aan twee gezinshuishoudens of aan twee alleenstaanden toestemming geven een briefadres te houden.

 

Artikel 4: Volledige aangifte

  • 1.

    De aanvraag is volledig indien alle benodigde gegevens zijn ingeleverd.

  • 2.

    Als één of meer gegevens ontbreken, dan wordt de aangever in de gelegenheid gesteld binnen veertien dagen het verzuim te herstellen en de aangifte alsnog aan te vullen.

  • 3.

    Indien de aanvraag niet binnen de, in het vorige lid bepaalde termijn kan worden aangevuld, dan kan, op verzoek van de aanvrager, de termijn eenmalig verlengd worden met veertien dagen.

  • 4.

    Indien de aangifte niet binnen veertien dagen na aangifte, aangevuld wordt of uitstel gevraagd wordt, wordt de aangifte buiten behandeling gesteld.

Artikel 5: Weigeringsgronden

Het is niet mogelijk om ingeschreven te worden op een briefadres indien:

  • a.

    het opgegeven adres een postbus is;

  • b.

    het briefadres geen bestaand adres betreft;

  • c.

    op het opgegeven adres niemand staat ingeschreven;

  • d.

    de aangever een woonadres heeft;

  • e.

    de aangifte een eerste inschrijving betreft, komende vanuit het buitenland;

  • f.

    er een onderzoek loopt naar de verblijfplaats van de briefadresgever;

  • g.

    het briefadres een adres betreft waarop reeds aan twee alleenstaanden of twee gezinshuishoudens een briefadres is verleend;

  • h.

    de aanvrager gedurende één jaar langer dan acht maanden in het buitenland verblijft, met uitzondering van het bepaalde in artikel 2, lid 1 sub e;

  • i.

    de aangever beroepshalve varend is op een schip dat zijn thuishaven in Nederland heeft en langer dan twee jaar in het buitenland verblijft;

  • j.

    de briefadresgever vreemdeling is en geen rechtmatig verblijf heeft in Nederland als bedoeld in artikel 8 van de vreemdelingwet 2000;

  • k.

    het briefadres wordt verleend op grond van artikel 2, lid 4 en de verklaring van de burgemeester zoals bedoeld in artikel 3, lid 4, ontbreekt.

Artikel 6: Termijn briefadres

  • 1.

    Een briefadres wordt in het algemeen voor een periode van maximaal één jaar toegekend. Op een gemotiveerd verzoek van de houder van het briefadres kan de termijn met maximaal twee keer een periode van drie maanden worden verlengd.

  • 2.

    Het bepaalde in het eerste lid geldt niet voor de gevallen als bedoeld in artikel 2, lid 1 sub e en lid 2 en 3.

Artikel 7: Beëindiging briefadres
  • 1.

    Het briefadres dient door de aangever te worden beëindigd, indien de redenen genoemd in artikel 2 niet meer van toepassing zijn.

  • 2.

    Indien de briefadresgever meldt dat betrokkene niet meer bereikbaar is, dient hij dit schriftelijk te verklaren. De gemeente moet hierop een onderzoek instellen naar de nieuwe woon- of verblijfplaats van betrokkene.

Artikel 8: Hardheidsclausule

Als vanwege bijzondere omstandigheden een strikte toepassing van het bepaalde in deze regeling zou leiden tot een onbillijkheid, kan worden afgeweken van het bepaalde in deze regeling.

Artikel 9: Slotbepaling

  • 1.

    Deze beleidsregels treden in werking per 16 juni 2015, onder gelijktijdige intrekking van “Beleidsregels voor het houden van briefadres”, zoals vastgesteld bij collegebesluit van 10 april 2012.

  • 2.

    Deze beleidsregels worden aangehaald als ‘Regeling briefadres gemeente Hulst 2015’.

Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders op 23 juni 2015.

De secretaris, De burgemeester,

S.ter Wal J.F. Mulder