Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nissewaard

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Nissewaard houdende regels omtrent de auditcommissie Verordening Auditcommissie Nissewaard

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNissewaard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening van de gemeenteraad van de gemeente Nissewaard houdende regels omtrent de auditcommissie Verordening Auditcommissie Nissewaard
CiteertitelVerordening Auditcommissie Nissewaard
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 82 Gemeentewet
  2. artikel 84 Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-11-201501-01-2015artikel 3, 5

14-10-2015

Gemeenteblad, 2015, 102883

15.R.00079
04-11-201501-01-201505-11-2015nieuwe regeling

10-06-2015

Gemeenteblad, 2015, 102880

15.R.00079

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Auditcommissie Nissewaard

De raad van de gemeente Nissewaard;

gelet op artikelen 82 en 84 van de Gemeentewet;

gelezen het voorstel van de griffie van 3 juni 2015;

BESLUIT:

vast te stellen de Verordening Auditcommissie Nissewaard

Artikel 1 De commissie

Ingesteld wordt een commissie van advies aan de raad genaamd Auditcommissie Nissewaard.

Artikel 2 Taak

  • 1.

    De Auditcommissie is belast met:

    • a.

      de voorbereiding van de besluitvorming van de raad aangaande:

      • -

        het vaststellen van de jaarrekening en het jaarverslag;

      • -

        de aanwijzing van, alsmede zo nodig het beëindigen van de relatie met de accountant als bedoeld in artikel 213 van de Gemeentewet;

    • b.

      periodiek overleg met de concerncontroller inzake het verstrekken van opdrachten aan de accountant;

    • c.

      het adviseren inzake het controleprotocol;

    • d.

      periodiek overleg met de accountant;

    • e.

      evalueren van het functioneren van de accountant;

    • f.

      het bepalen van een advies over tussentijdse rapportages en andere verslagen van de accountant;

    • g.

      periodiek overleg met de rekenkamer of degene die de rekenkamerfunctie namens de raad uitoefent.

    • h.

      het bepalen van een advies over verslagen van periodieke onderzoeken van het college en follow-up door het college (art 213a);

    • i.

      de voorbereiding en bespreking van notities en voorstellen m.b.t. de P&C-cyclus;

    • j.

      de afstemming van activiteiten van raad en college op het gebied van opzet en werking van control & risicomanagement, kwaliteit van financieel beheer, financieel beleid en inrichting financiële organisatie, integriteit, fraude, e.d.

  • 2.

    De Auditcommissie bevordert dat onderzoeken van de accountant, de rekenkamer en de in het eerste lid onder h. bedoelde onderzoeken van het College op elkaar worden afgestemd.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    De Auditcommissie bestaat uit vier leden. Op grond van art. 82, lid 3 zorgt de raad voor een evenwichtige vertegenwoordiging van de in de raad vertegenwoordigde fracties.

  • 2.

    De Auditcommissie wijst uit haar midden een voorzitter (overeenkomstig art. 82 lid 4 Gemeentewet) en een plaatsvervangend voorzitter aan.

Artikel 4 Vergaderingen

  • 1.

    De vergadering vindt in beslotenheid plaats.

  • 2.

    De Auditcommissie vergadert minimaal twee keer per jaar en verder zo vaak de voorzitter dit nodig oordeelt of ten minste twee leden onder opgave van redenen dit aan de voorzitter vragen.

  • 3.

    De voorzitter belegt de vergaderingen. Hij draagt er zorg voor dat de oproeping - spoedeisende gevallen uitgezonderd - ten minste tien dagen voor de vergadering aan de leden wordt verzonden.

  • 4.

    De oproeping vermeldt datum, tijd, plaats en te behandelen onderwerpen. De voor de behandeling van die onderwerpen relevante stukken worden tegelijkertijd aan de leden toegezonden.

  • 5.

    De vergadering en de in het tweede en derde lid bedoelde oproeping en stukken als ook de besluitenlijst wordt onder geheimhouding ter kennis gebracht van de raadsleden en adviseurs van de Auditcommissie.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1.

    Adviezen van de Auditcommissie worden genomen bij meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen. Indien de stemmen staken is de stem van de voorzitter van doorslaggevende aard.

  • 2.

    De Auditcommissie kan slechts beraadslagen en adviseren, wanneer meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 3.

    Indien over een adviesvoorstel door geen van de leden stemming wordt verlangd, is het aangenomen.

Artikel 6 Uitnodiging bijwonen vergaderingen

  • 1.

    De Auditcommissie is bevoegd om leden van het college, de Rekenkamer, de accountant als bedoeld in artikel 2, eerste lid onder a, de gemeentesecretaris, de concerncontroller, ambtenaren, de voorzitter van de rekenkamer, deskundigen en anderen uit te nodigen voor het verschaffen van inlichtingen of het deelnemen aan de beraadslagingen.

  • 2.

    Indien de Auditcommissie ambtenaren uitnodigt informeert zij het college daarover.

Artikel 7 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening Auditcommissie Nissewaard’.

  • 2.

    De ‘verordening Auditcommissie Bernisse 2007’ wordt ingetrokken.

  • 3.

    De verordening Auditcommissie Nissewaard treedt in werking met terugwerkende kracht tot 1 januari 2015.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Nissewaard van 14 oktober 2015.

 

de griffier,

S.J.M. Mackaij

de voorzitter,

M. Salet