Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tilburg

Subsidiebeschikking restauratie monument Koningsoord

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTilburg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidiebeschikking restauratie monument Koningsoord
CiteertitelKoningsoord BV
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

ogv art. 11 van AGVV wordt deze beschikking op deze wijze bekend gemaakt

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Awb, Algemene subsidieverordening gemeente Tilburg, Subsidieregeling restauratie monumenten

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-10-2015beschikking

21-10-2015

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidiebeschikking restauratie monument Koningsoord

 

 

Koningsoord BV, Wilhelminadijk 7, 5089 NT Haghorst

Geachte heer, mevrouw,

 

Als beoogd eigenaar van het Kloostercomplex Koningsoord in Berkel-Enschot heeft u een subsidieaanvraag ingediend. Op 28 september 2015 ontvingen wij uw aanvraag

d.d. 28 september 2015 met restauratieplan d.d. 7 augustus 2015, aangevuld met een kostenraming (2015-10-06 Raming Koningsoord MM-LG-DV vzv uitleg) voor een subsidie op grond van de Subsidieregeling restauratie monumenten, als bijdrage in de kosten van de restauratie van het Rijksmonument Abdij O.L.V. van Koningsoord te Berkel-Enschot. Volgens uw aanvraag wordt uitgegaan van een investering van circa € 10 miljoen en raamt u de kosten van de restauratiewerkzaamheden op circa

€ 7 miljoen.

 

Overwegingen

De gemeente Tilburg heeft al jaren de ambitie het dorpshart Berkel-Enschot te versterken, waarbij

de herontwikkeling van het van rijkswege beschermde kloostercomplex Koningsoord centraal staat. Voor een deel van de restauratiekosten heeft het college van Gedeputeerde Staten in 2010 een subsidie verleend aan de gemeente. Het project is echter mede als gevolg van de economische crisis vertraagd. De huidige staat van onderhoud van het kloostercomplex is inmiddels sterk verslechterd. De restauratiekosten nemen alleen maar toe als de restauratie niet op korte termijn wordt voortgezet. De provinciale subsidie komt te vervallen indien het reeds gesubsidieerde project

op basis van het restauratieplan 2009, niet vóór 1 juli 2016 wordt afgerond.

Met een gemeentelijke bijdrage in de restauratiekosten kan het project weer nieuw leven worden ingeblazen. De raad heeft hiervoor in zijn vergadering van 13 juli jongstleden een budget van

€ 3.250.000,- beschikbaar gesteld. Dit budget kan op grond van de Subsidieregeling restauratie monumenten als restauratiesubsidie aan u, als (beoogd) nieuwe eigenaar van het complex, worden verleend.

Ook het (resterende) bedrag dat oorspronkelijk door het college van Gedeputeerde Staten ter beschikking is gesteld, kan door het college als bijdrage in de kosten van de restauratie van het complex worden verleend. In het raadsbesluit wordt tevens de beoogde totaalontwikkeling door middel van een aanpalende nieuwbouw met seniorenwoningen benoemd. De restauratiesubsidie heeft echter alleen betrekking op de te restaureren monumentale delen van het complex.

Uw aanvraag is getoetst aan de Algemene wet bestuursrecht, de Algemene Subsidieverordening gemeente Tilburg (hierna: de ASV) en de Subsidieregeling restauratie monumenten (hierna: de Subsidieregeling). Verder zijn de beschikking van de provincie inzake 'Verlening subsidie Perspectiefrijk Brabant Restauratie Monumenten Tilburg (Samen Investeren)' d.d. 13-4-2010

en de Algemene Subsidieverordening Provincie Noord--Brabant aan de orde.

De activiteiten waarvoor u de subsidie aanvraagt, voldoen aan de criteria voor subsidieverlening. Daarom heeft het college besloten u een subsidie voor de restauratie van Abdij Koningsoord te verlenen. De noodzakelijke restauratie zou niet worden uitgevoerd indien het college de subsidie zou beperken tot 40% van de subsidiabele restauratiekosten als bepaald in artikel 7 lid 1 van de Subsidieregeling. Het college beschouwt het project als een bijzonder geval waarvoor afwijking van dit percentage op de voet van artikel 7 lid 2 van de Subsidieregeling gerechtvaardigd is.

De subsidieaanvraag en het daarvan deel uitmakende restauratieplan zijn beoordeeld aan de

in artikel 6, lid 1 van de Subsidieregeling bedoelde criteria. Door een externe restauratie-architect

is vastgesteld dat de volgens het restauratieplan uit te voeren werkzaamheden, ook opgenomen in de door u ingediende globale kostenraming, betrekking hebben op een sobere en doelmatige uitvoering van de restauratie en daarmee deels zijn te kwalificeren als subsidiabele restauratiewerkzaamheden. Een externe calculator heeft de bouwkosten getoetst en stelt vast dat de begrootte kosten marktconform zijn, met uitzondering van de kosten voor de beplanting. Deze laatste kosten zijn in deze beschikking niet aan de orde.

De restauratiewerkzaamheden waar uw aanvraag betrekking op heeft, betreffen voor een

belangrijk deel de restauratie en instandhouding van monumentaal erfgoed. Het van rijkswege beschermde, monumentale kloostercomplex van de Abdij O.L.V. Koningsoord heeft voor het dorp

en wijde omgeving een bijzondere betekenis. Het complex vormt een zeer waardevol, herkenbaar en beleefbaar monument, dat met de herontwikkeling ook een maatschappelijk functie zal blijven vervullen. Met de restauratie wordt een rijksmonument behouden, met een passende (deels maatschappelijke) bestemming.

De subsidieaanvraag is getoetst aan de Europese staatssteunregels. Voor de instandhouding van monumentaal erfgoed kan subsidie worden verleend indien aan de voorwaarden van Verordening 651/2014 van de Europese Commissie van 17 juni 2014, PB L 187 van 26 juni 2014) (‘AGVV’) is voldaan. Een beroep op de AGVV is mogelijk aangezien met de subsidie wordt bewerkstelligd dat monumentaal erfgoed wordt gerestaureerd (de subsidie heeft dan ook een stimulerend effect als bedoeld in artikel 6 AGVV). Verschillende externe adviseurs hebben gekeken naar de mogelijkheid

om de subsidie te verlenen met een beroep op deze vrijstelling. Op basis van deze adviezen komt de Gemeente tot het oordeel dat de subsidie van de vrijstelling van artikel 53 AGVV kan profiteren. Overheidssteun voor de instandhouding van erfgoed wordt door de Europese Unie in de regel namelijk gunstig beoordeeld. Voor een beroep op de AGVV, zal de subsidie aan de Europese Commissie worden kennisgegeven. Die kennisgeving staat de aanvang van de werkzaamheden niet in de weg.

De subsidie kan en zal daarom worden verstrekt conform de algemene en procedurele bepalingen in Hoofdstuk I en II en artikel 53 uit Hoofdstuk III van de AGVV.

 

Subsidieverlening

De subsidie wordt verleend voor de verdere uitvoering van het restauratieproject Abdij Koningsoord op basis van het restauratieplan waarvoor reeds op 30 november 2009 vergunning is verleend, de subsidieaanvraag d.d. 28 september 2015, het geactualiseerde restauratieplan d.d. 7 augustus 2015 (15-30047-NK.RAP - Restauratieplan 2015-08-07) en de globale kostenraming (2015-10-06 Raming Koningsoord MM-LG-DV vzv uitleg). Het te subsidiëren project omvat in het verlengde van de subsidie Samen Investeren-BrabantStad de restauratie van exterieur, casco en delen interieur van het kloostergebouw, het gastenverblijf en het rectoraat, die alle drie tot het van rijkswege beschermde complex behoren. De totaal te verlenen restauratiesubsidie bedraagt maximaal € 4.594.854,-,

inclusief BTW. Deze subsidie omvat een provinciaal en een gemeentelijk deel van respectievelijk:

 

€ 1.344.854,- en € 3.250.000,-.

 

Subsidievoorwaarden

De subsidie wordt verleend onder de volgende voorwaarden:

  • 1.

    De subsidie wordt verleend onder de ontbindende voorwaarde dat de subsidie valt onder de voorwaarden van artikel 53 van de algemene groepsvrijstellingsverordening (Verordening 651/2014 van de Europese Commissie van 17 juni 2014, PB L 187 van 26 juni 2014) (‘AGVV’). Meer specifiek geldt als ontbindende voorwaarde dat, indien de subsidiabele kosten niet vallen binnen de kostensoorten als genoemd in artikel 53, tweede en vierde lid, dan wel dat met de subsidie meer restauratiekosten worden vergoed dan op grond van artikel 53 AGVV is toegestaan, de subsidie in zoverre komt te vervallen. De subsidie wordt verstrekt conform de procedurele voorwaarden van hoofdstukken I en II van de AGVV . Met het oog op deze voorwaarden zal de subsidiebeschikking conform artikel 9 van de AGVV op een website worden gepubliceerd. Daarnaast doet het college van burgemeester en wethouders conform artikel 11 van de AGVV binnen 20 werkdagen na bekendmaking van het besluit tot subsidieverlening daarvan kennisgeving aan de Europese Commissie. Mocht de Europese Commissie (al dan niet in een voorlopig oordeel) of de nationale rechter hebben vastgesteld dat er sprake is van staatssteun die niet verenigbaar is met de gemeenschappelijke markt, dan wel indien de Europese Commissie bij wijze van voorlopige maatregel gelast de subsidie op te schorten dan wel terug te vorderen, komt het gedeelte van de subsidieverlening waar het oordeel van de Commissie betrekking op heeft te vervallen.

  • 2.

    De subsidie wordt verder verleend onder de ontbindende voorwaarde dat blijkt dat ten aanzien van uw onderneming, dan wel een aan uw onderneming verbonden onderneming, een uitstaand bevel tot terugvordering is opgelegd ingevolge een eerdere beschikking van de Europese Commissie waarin de steun onrechtmatig en onverenigbaar met de gemeenschappelijke markt is verklaard, een en ander conform het bepaalde van artikel 1, vierde lid sub a en b van de AGVV. In die situatie komt de subsidieverlening te vervallen.

  • 3.

    De subsidie wordt verder verleend onder de ontbindende voorwaarde dat uw onderneming, dan wel een aan uw onderneming verbonden onderneming, in financiële moeilijkheden verkeert, als bedoeld in artikel 1, vierde lid sub c van de AGVV. In die situatie komt de subsidieverlening te vervallen.

  • 4.

    De subsidie wordt verder verleend onder de ontbindende voorwaarde dat de totale aan uw onderneming verleende staatsteun ertoe leidt dat de maximale steunintensiteit van artikel 53, zesde lid, AGVV of de aanmeldingsdrempel van € 100 miljoen euro, als bedoeld in artikel 4, eerste lid onder z van de AGVV, overschrijdt. In die situatie kan geen beroep worden gedaan op de vrijstelling van artikel 53 van de AGVV en komt de subsidieverlening te vervallen.

  • 5.

    De subsidie wordt voorts verleend onder de ontbindende voorwaarde dat u niet (meer) beschikt over de voor tijdige realisatie van het restauratieplan vereiste vergunningen en/of overigens vereiste toestemmingen en u hierover evenmin alsnog tijdig de beschikking kunt krijgen. In die situatie komt de subsidieverlening te vervallen.

  • 6.

    De subsidie wordt verleend onder de opschortende voorwaarde dat u juridisch eigenaar van het te restaureren complex bent en dit door inschrijving van de notariële akte van levering onvoorwaardelijk aan Koningsoord B.V. in volle en onbezwaarde eigendom is overgedragen.

  • 7.

    De subsidie wordt verleend onder de opschortende voorwaarde dat de anterieure overeenkomst tussen u en de gemeente Tilburg is ondertekend.

     

Verplichtingen

Aan de verlening van de subsidie verbinden wij de volgende verplichtingen.

  • 1)

    Bij uitvoering van het restauratieplan bent u verplicht de activiteiten, die vallen onder de reikwijdte van de subsidiebeschikking van 13 april 2010, kenmerk 1435533/1673300, gewijzigd op 5 maart 2014, kenmerk C2109864/3546694, van het college van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant en de in verband daarmee verleende Monumentenvergunning voor de cascorestauratie van het exterieur en delen van het interieur van een aantal specifieke gebouwen van de abdij, uiterlijk op 1 juli 2016 gereed te melden. Conform de Algemene subsidieverordening van de provincie Noord-Brabant moet u dan verantwoording afleggen over de restauratie van kloostergebouw (inclusief kerk), rectoraat en gastenverblijf. Voor de restauratie van onderdelen van deze gebouwen is een maximale provinciale subsidie van € 1.344.854,- beschikbaar indien de totale restauratiekosten minimaal € 4.603.938,- bedragen.

  • 2)

    Voor de onder 1 bedoelde restauratiewerkzaamheden, gelden voor u één op één de verplichtingen die deel uitmaken van de subsidiebeschikking van 13 april 2010 en 5 maart 2014 van het college van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant, te weten:

    • a)

      de verplichtingen op grond van de Algemene subsidieverordening provincie Noord-Brabant in acht te nemen;

    • b)

      de werkzaamheden uit te voeren conform het restauratieplan d.d. 1 oktober 2009, waarvoor het college van Gedeputeerde Staten bij beschikking d.d. 13 april 2010 subsidie heeft verleend, de hiervoor verleende vergunning(en), het geactualiseerde restauratieplan d.d. 7 augustus 2015 en op hoofdlijnen conform de door u d.d. 28 september 2015 aangeleverde kostenraming met name voor wat betreft de aspecten 'restauratie 2015 casco' en 'restauratie 2015 extra casco';

    • c)

      gedurende de looptijd jaarlijks vóór 1 september aan het college van burgemeester en wethouders schriftelijk een inhoudelijk en financieel overzicht van de stand van zaken aanbieden;

    • d)

      gedurende de looptijd jaarlijks vóór 15 januari aan het college van burgemeester en wethouders inzicht te geven in de daadwerkelijke gerealiseerde financiële lasten betreffende het afgelopen jaar en een geactualiseerde jaarprognose voor het lopende jaar t.b.v. tussentijdse verantwoording aan de provincie; deze dient voorzien te zijn van een goedkeurende controleverklaring van de accountant.

    • e)

      het project te hebben afgerond vóór 1 juli 2016, onder overlegging aan het college van burgemeester en wethouders van een inhoudelijk en financieel verslag binnen drie maanden na afronding ter verantwoording van de onder de Samen-Investeren-regeling verrichte werkzaamheden op basis van de d.d. 28 september 2015 ingediende kostenraming. Deze verantwoording dient voorzien te zijn van een goedkeurende controleverklaring van de accountant;

    • f)

      voor aanvang van de werkzaamheden een communicatieplan met concrete activiteiten op te stellen en deze na te leven.

  • 3)

    Indien voor de uitvoering van deze werkzaamheden nadere vergunningen of toestemmingen zijn vereist, bent u verplicht deze tijdig te verkrijgen.

  • 4)

    Voor álle subsidiabele activiteiten geldt de verplichting dat u deze uitvoert overeenkomstig uw aanvraag d.d. 28 september 2015, op hoofdlijnen conform de door u aangeleverde kostenraming met name voor wat betreft de aspecten 'restauratie 2015 casco' en 'restauratie 2015 extra casco' en conform restauratieplan 2009 dan wel vergund plan 2015. Voor de werkzaamheden die na 1 juli 2016 plaatsvinden en niet meer vallen onder de provinciale regeling van Samen-Investeren BrabantStad blijft het gemeentelijke deel van de subsidie van kracht. De werkzaamheden dienen op 1 juli 2017 te zijn afgerond.

  • 5)

    Voorts verbinden wij aan de subsidieverlening de verplichtingen om in verband met de uitvoering van de subsidiabele activiteiten:

    • a)

      tijdig de beschikking krijgen over alle voor de uitvoering van het projectplan vereiste (omgevings)vergunningen, toestemmingen en dergelijke;

    • b)

      de werkzaamheden uit te voeren conform het bij de aanvraag ingediende restauratieplan (art. 10 lid 1 Subsidieregeling);

    • c)

      bij de uitvoering van de werkzaamheden alle toepasselijke wet- en regelgeving en voorschriften van de voor de restauratie verleende vergunning(en) in acht te nemen;

    • d)

      het college desgevraagd nader te rapporteren omtrent de voortgang en de uitvoering van de werkzaamheden (art. 10, lid 3 Subsidieregeling). Dit maakt het mogelijk relevante afwijkingen tijdig met de gemeente af te stemmen;

    • e)

      zo nodig medewerking te verlenen aan een door het college gelaste inspectie van een of meer gerestaureerde delen van het complex, waaronder in ieder geval wordt begrepen dat de daartoe aangestelde persoon of personen te allen tijde de toegang wordt verschaft en dat op verzoek inzage wordt verschaft in alle op de werkzaamheden betrekking hebbende stukken (art. 10 lid 4 en 5 Subsidieregeling). Dit maakt het mogelijk relevante afwijkingen tijdig met de gemeente af te stemmen;

    • f)

      indien aannemelijk is dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend, niet, niet geheel, of niet volgens planning zullen worden verricht, dan wel dat niet (geheel) aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen zal worden voldaan en/of er anderszins afwijkingen in de uitvoering van de activiteiten en/of op financieel gebied zijn, dit onverwijld, schriftelijk te melden aan het college (art. 16 ASV);

    • g)

      toestemming van het college te vragen voor het oprichten van of deelnemen in een rechtspersoon, het wijzigen van de statuten, het ontbinden van de rechtspersoon, het doen van aangifte tot faillissement van de rechtspersoon of het vragen om surséance van betaling of het in eigendom verwerven, vervreemden of bezwaren van registergoederen, indien deze mede worden verworven door middel van subsidiegelden of de lasten daarvan mede uit subsidiegelden worden bekostigd (art. 17 ASV);

    • h)

      eventuele tussentijdse overdracht van de eigendom van (een deel van) het complex, of het vestigen van een zakelijk recht daarop, te melden aan het college en binnen drie maanden na eigendomsoverdracht een aanvraag tot vaststelling van de subsidie in te dienen;

    • i)

      in de gevallen bedoeld in artikel 4:41, tweede lid, van de Awb, het college van burgemeester en wethouders een vergoeding voor vermogensvorming te verschaffen, die bij afzonderlijke beschikking van het college wordt vastgesteld (art. 18 ASV);

    • j)

      na voltooiing van de werkzaamheden, het complex te houden in de staat waarin het door de restauratie is gebracht;

    • k)

      in publicitaire uitingen over de restauratie te vermelden dat deze met financiële steun van de provincie Noord-Brabant en de gemeente Tilburg worden gerealiseerd.

  • 6)

    In verband met de subsidievaststelling leggen wij u de volgende verplichtingen op:

    • a)

      Voor de hiervoor onder 1 bedoelde activiteiten, die vallen onder de reikwijdte van de subsidiebeschikking van 13 april 2010, gewijzigd op 5 maart 2014, van het college van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant, dient u een afzonderlijke aanvraag tot subsidievaststelling in, uiterlijk op 1 oktober 2016.

    • b)

      De onder a. bedoelde aanvraag tot subsidievaststelling omvat een financieel en inhoudelijke verslag en een controleverklaring van de accountant, inclusief een oordeel over de rechtmatigheid, overeenkomstig het daartoe door Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant opgestelde controleprotocol.

Voor de goede orde merken wij op dat als verplichtingen die in verband met de provinciale subsidieverlening zijn opgelegd leiden tot lagere vaststelling van de aan de gemeente verleende subsidie, dit ook zal leiden tot lagere vaststelling van de u verleende subsidie voor wat betreft het provinciale deel. Indien de kosten hoger uitpakken dan de raming worden deze niet bekostigd uit de subsidie.

  • c)

    Voor de hiervoor onder 5 bedoelde activiteiten, die alleen vallen onder de reikwijdte van Subsidieregeling restauratie monumenten van de gemeente Tilburg, en niet onder de in 6a genoemde beschikking , dient u een afzonderlijke aanvraag tot subsidievaststelling in, uiterlijk op 1 december 2017.

  • d)

    De onder c. bedoelde aanvraag tot subsidievaststelling moet voldoen aan hetgeen daarover is bepaald in zowel artikel 12 van de Subsidieregeling Restauratie monumenten als artikel 24 van de Algemene subsidieverordening gemeente Tilburg. De aanvraag tot subsidievaststelling omvat een financieel en inhoudelijke verslag en een controleverklaring van de accountant.

Voor de goede orde merken wij op dat indien de kosten lager zijn dan de geraamde kosten dit ook zal leiden tot lagere vaststelling van de u verleende subsidie wat betreft het gemeentelijke deel. Indien de kosten hoger uitpakken dan de raming worden deze niet bekostigd uit de subsidie.

 

Bevoorschotting

Tot bevoorschotting wordt niet overgegaan dan nadat de eigenaar schriftelijk heeft verklaard in te stemmen met de inhoud van de beschikking en te zijn gestart met de restauratie.

Op basis van de Subsidieregeling restauratie monumenten kunt u in aanmerking komen voor een voorschot. U dient hiertoe een verzoek bij het college.

Gelet op ons schrijven van 27 juli 2015 en ons besluit inzake deze subsidie gaan wij in de bevoorschotting als volgt voorzien:

  • -

    na uw schriftelijke melding van aanvang restauratiewerkzaamheden conform restauratieplan 2009: € 1.500.000,-;

  • -

    na uw schriftelijke melding van oplevering restauratie exterieur en casco (exclusief dak) conform restauratieplan 2009 dan wel vergund plan 2015: € 1.500.000,-;

  • -

    na uw schriftelijke melding van oplevering van de restauratie van de daken conform restauratieplan 2009 dan wel vergund plan 2015: € 1.500.000,-;

  • -

    het restant van € 94.854,- wordt aan u overgemaakt na vaststelling van de subsidie.

De voorschotten worden verder verstrekt onder de opschortende voorwaarde dat u financiële zekerheid ten behoeve van de gemeente stelt en gesteld houdt tot aan het moment van subsidievaststelling voor een bedrag dat correspondeert met de omvang van het (totaal) verleende voorschot, te vermeerderen met rente en kosten, door een eerste recht van hypotheek op het te restaureren complex aan de gemeente te leveren.

De als voorschot te verstrekken bedragen worden overgemaakt op rekeningnummer NL12ABNA0408577924 t.n.v. Koningsoord B.V. Haghorst onder vermelding van de datum en het kenmerk van deze beschikking.

De betaalde voorschotten worden verrekend bij het besluit tot vaststelling van de subsidie.

 

Juridisch kader

Op deze subsidieverlening is de Algemene subsidieverordening gemeente Tilburg met bijbehorende richtlijnen van toepassing. Voor de volledige tekst van de verordening en richtlijnen verwijzen wij u naar onze internetsite: http://www.tilburg.nl/subsidiewijzer/.

 

Algemeen

Voor vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met de heer Sander Pasmans, projectleider Koningsoord, bereikbaar via telefoonnummer 06 11906791 of per email via sander.pasmans@tilburg.nl; of de heer Dirk van Alphen, bereikbaar via de bovengenoemde contactgegevens.

Hoogachtend,

Namens het college,

Drs. S. Fleischeuer

 

Directeur

Bijlagen:

1) collegebesluit d.d. 13-10-2015

2) 151007 BEREKENING COMPLEET op basis van 2015-10-06 Raming Koningsoord

 

Bezwaarmogelijkheid

Bent u het niet eens met het besluit? Dan kunt u binnen zes weken na verzending van dit besluit bezwaar maken. U kunt uw bezwaar sturen naar Postbus 90155, 5000 LH Tilburg. U kunt ook online bezwaar maken via de website www.tilburg.nl, zoeken op "bezwaar" (u kunt inloggen met uw Digid). In het bezwaarschrift moet in ieder geval staan:

  • -

    Uw naam en adresgegevens;

  • -

    datum waarop u het bezwaarschrift indient;

  • -

    een omschrijving of een kopie van het besluit waar u het niet mee eens bent;

  • -

    de redenen van het bezwaar;

  • -

    uw handtekening. Verstuurt u het bezwaarschrift digitaal dan is uw DigiD uw digitale handtekening.

Daarnaast kunt u aangeven of u wilt worden gehoord.

Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van het besluit niet op. Daarvoor moet u een voorlopige voorziening vragen én verkrijgen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Zeeland-West-Brabant, Team Bestuursrecht, Postbus 90006, 4800 PA Breda. Een verzoek om voorlopige voorziening kan alleen worden gedaan wanneer ook een bezwaarschrift is ingediend. Een kopie van het bestreden besluit moet u meesturen. U kunt ook digitaal het verzoekschrift indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.