Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente De Fryske Marren

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente De Fryske Marren
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2016
CiteertitelVerordening leges 2016
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 229
  2. Gemeentewet, art. 156
  3. Paspoortwet, art. 2
  4. Paspoortwet, art. 7

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-12-201513-04-2016bijlage Tarieventabel 2016

15-12-2015

Gemeenteblad 2015, 127149

194015546
04-12-201525-12-2015nieuw regeling

28-10-2015

Gemeenteblad 2015, 115416

2015/071

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2016

De raad van de gemeente De Fryske Marren;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 22 september 2015, nummer 2015/071;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;

besluit:

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2016

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • 1.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • 2.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument; een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reis-document, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • 1.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • 2.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke in-trekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een om-gevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • 3.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsver-gunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene be-palingen omgevingsrecht , voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets).

Artikel 5 Maatstaf van heffing en belastingtarief

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een pro-jectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet be-draagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening ver-schuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het pro-jectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in ar-tikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 1 maand na de dagteke-ning van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verorde-ning behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.11 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit de basisregistratie personen);

    • 5.

      onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent gedrag);

    • 6.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

  • c.

    een gevolg is van bijstelling van de tarieven genoemd onder 2.3.17.3 door Hûs & Hiem Welstandsadvisering en Monumentenzorg;

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de rechten.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1. De Verordening leges 2015 van de gemeente De Friese Meren, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 17 december 2014, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid ge-noemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende be-lastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2016.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening leges 2016.

 Tarieventabel 2016, behorende bij de legesverordening 2016  
     
 Titel 1 Algemene dienstverlening  
 Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand  
 Hoofdstuk 2 Reisdocumenten  
 Hoofdstuk 3 Rijbewijzen  
 Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens  
 Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister  
 Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens (vervallen)  
 Hoofdstuk 7 Bestuursstukken  
 Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie  
 Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken  
 Hoofdstuk 10 Gemeentearchief  
 Hoofdstuk 11 Huisvestingswet (vervallen)  
 Hoofdstuk 12 Leegstandwet  
 Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie (vervallen)  
 Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen  
 Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet  
 Hoofdstuk 16 Kansspelen  
 Hoofdstuk 17 Telecommunicatie  
 Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer  
 Hoofdstuk 19 Registratie kinderopvang  
 Hoofdstuk 20 Diversen  
     
 Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning  
 Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen  
 Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag  
 Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning  
 Hoofdstuk 4 Vermindering  
 Hoofdstuk 5 Teruggaaf  
 Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning (vervallen)  
 Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project  
 Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten  
 Hoofdstuk 9 Sloopmelding (vervallen)   
 Hoofdstuk 10 Bouwvergunning eerste of tweede fase op grond van oude wetgeving (vervallen)  
 Hoofdstuk 11 Niet ontvankelijke aanvraag  
 Hoofdstuk 12 In deze titel niet benoemde beschikking  
     
 Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn en niet vallend onder titel 2  
 Hoofdstuk 1 Horeca  
 Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten  
 Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven (vervallen)  
 Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte (vervallen)  
 Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening (vervallen)  
 Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening  
 Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking  
     
 Titel 1 Algemene dienstverlening  
     
 Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand  
1.1Het tarief bedraagt voor:  
 a.de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap;  
 b.het omzetten van een geregisteerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik wordt gemaakt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte;  
1.1.1op elke dag tijdens de openingstijden € 260,00
1.1.2buiten de openingstijden € 500,00
1.1.3op zaterdag en zondag € 500,00
1.2In afwijking van het bepaalde onder 1.1 is de huwelijksvoltrekking of registratie van een partnerschap op maandag om 9:00 en 9:30 uur in een door de gemeente hiertoe aangewezen trouwruimte in Joure € -
1.3Het tarief bedraagt voor de verkorte huwelijksvoltrekking van maandag tot en met vrijdag om 10:00 en 10:30 uur in een door de gemeente hiertoe aangewezen trouwlocatie in Balk, Joure en Lemmer € 125,00
1.4Bij de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op een andere locatie dan het gemeentehuis of het gemeentekantoor, worden de onder 1.1. genoemde tarieven verhoogd met € 100,00
1.5Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek € 260,00
1.6Het tarief bedraagt voor het fungeren van een ambtenaar als getuige bij een huwelijk of geregistreerd partnerschap, indien partijen niet zelf over getuigen kunnen beschikken, per getuige € 20,00
1.7Het tarief voor de benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag, bedraagt € 100,00
1.8Het tarief bedraagt voor een trouwboekje of partnerschapboekje € 23,00
1.9Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier € 10,00
1.10Het tarief bedraagt voor het maken van een afdruk van de gegevens van een micro-fiche, per afdruk € 0,65
1.11Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.  
1.12Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot naturalisatie of voor het afleggen van een optie ter verkrijging van het Nederlanderschap geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Besluit optie- en naturalisatiegelden (BON).  
     
 Hoofdstuk 2 Reisdocumenten  
1.2Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:  
1.2.1van een nationaal paspoort:  
1.2.1.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is € 64,40
1.2.1.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt € 51,20
1.2.2van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):  
1.2.2.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is € 64,40
1.2.2.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt € 51,20
1.2.3van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):  
1.2.3.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is € 64,40
1.2.3.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt € 51,20
1.2.4van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen € 51,20
1.2.5van een Nederlandse identiteitskaart:  
1.2.5.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is € 50,40
1.2.5.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt € 28,45
1.2.6voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van € 47,30
     
 Hoofdstuk 3 Rijbewijzen  
1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs € 38,95
1.3.2Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt:  
1.3.2.1bij een spoedlevering vermeerderd met € 34,10
1.3.3tot het verkrijgen van een eigen verklaring rijbewijs (keuringspapieren) het door het CBR aan de gemeente in rekening gebrachte bedrag vermeerderd met een bedrag van € 1,00
     
 Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens  
1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.  
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking € 7,00
1.4.2.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:  
 voor 100 verstrekkingen € 590,00
1.4.3Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen.  
1.4.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.4.1tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking € 7,00
1.4.4.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:  
1.4.4.2.1voor 100 verstrekkingen € 590,00
1.4.5In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen € 7,50
1.4.6Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier € 10,00
     
 Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister  
1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet € 7,00
     
 Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens (vervallen)  
     
 Hoofdstuk 7 Bestuursstukken  
1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een nota, rapport of verordening (inclusief portokosten):  
1.7.1.1een afschrift van de gemeentebegroting € 64,50
1.7.1.2een afschrift van de gemeenterekening € 42,50
1.7.1.3een afschrift van de kadernota € 28,00
1.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van verslagen of stukken van raadsvergaderingen en raadscommissie (inclusief portokosten):  
1.7.2.1een afschrift van de besluitenlijst en de stukken behorende bij een raadsvergadering € 28,00
1.7.2.2een afschrift van de adviezenlijst en de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie € 28,00
1.7.3Het tarief bedraagt tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar (inclusief portokosten) op de besluitenlijsten en de stukken voor raadsvergaderingen en de adviezenlijsten en stukken voor de raadscommissievergaderingen € 82,50
     
 Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie  
1.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het inscannen of het verstrekken van een kopie (t/m 10 pagina's):  
1.8.1.1van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in subonderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan € 14,00
1.8.1.1.1in formaat A4 of A3, per pagina € 0,30
1.8.1.1.2in formaat A1 of A0, per pagina € 5,00
1.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.8.2.1kadastrale en hypothecaire berichten/uittreksels € 15,30
1.8.2.2voor de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988 € 15,30
1.8.2.3het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988 € 15,30
1.8.2.4het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen € 15,30
1.8.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van informatie over percelen en hun omgeving:  
1.8.3.1voor het verstrekken van perceelsgebonden informatie inzake bestemmingsplannen, voorbereidingsbesluiten, monumenten, beschermde stads- en dorpsgezichten, per perceel € 34,00
1.8.3.2voor het verstrekken van informatie over de bodemgesteldheid van een kadastraal perceel € 17,00
1.8.3.3voor het verstrekken van informatie over de publiekrechtelijke beperkingen, inschrijvingen in register volgens monumentenwet € 17,00
1.8.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een niet fiscaal gerechtigde tot het verkrijgen van een taxatieverslag van een belastingobject c.q. WOZ object € 7,50
     
 Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken  
1.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.9.1tot het verstrekken van een verklaring omtrent het gedrag € 41,35
1.9.2tot het verstrekken van een bewijs van in leven zijn € 7,00
1.9.3tot het legaliseren van een handtekening € 7,00
1.9.4tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap € 7,00
1.9.5ter verkrijging van elke andere, niet elders in deze verordening genoemde verklaring, welke in het bijzonder belang van de betrokken persoon wordt opgemaakt € 11,00
     
 Hoofdstuk 10 Gemeentearchief  
1.10.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van nasporingen of het scannen van in de in het gemeentearchief berustende stukken;  
1.10.1.1voor ieder daaraan besteed kwartier € 6,00
1.10.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het inscannen of het verstrekken van een kopie van een in het gemeentearchief berustend stuk per adres, € 14,00
 per kopie:  
1.10.2.1in formaat A4 of A3, per pagina € 0,30
1.10.2.2in formaat A1 of A0, per pagina € 5,00
     
 Hoofdstuk 11 Huisvestingswet (vervallen)  
     
 Hoofdstuk 12 Leegstandwet  
1.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.12.1tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet € 100,00
     
 Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie (vervallen)  
     
 Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen  
1.14Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.14.1tot het verlenen van een standplaatsvergunning op de weekmarkten als bedoeld in artikel 5 van de Marktverordening € 30,00
     
 Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet  
1.15Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.15.1tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet € 35,00
1.15.2tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing € 35,00
     
 Hoofdstuk 16 Kansspelen  
1.16.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:  
1.16.1.1voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat € 56,50
1.16.1.2voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat € 56,50
 en voor iedere volgende kansspelautomaat € 34,00
1.16.1.3voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd € 226,50
1.16.1.4voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste kansspelautomaat € 226,50
 en voor iedere volgende kansspelautomaat € 136,00
1.16.2De subonderdelen 1.16.1.1 en 1.16.1.2 zijn van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak, korter dan twaalf maanden of langer dan twaalf maanden maar ten hoogste vier jaar, met dien verstande dat de daar genoemde bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd onderscheidenlijk verhoogd worden.  
1.16.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) € 35,00
1.16.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het exploiteren of doen exploiteren van een speelgelegenheid € 100,00
     
 Hoofdstuk 17 Telecommunicatie  
1.17.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet € 320,00
1.17.2Het in 1.17.1 genoemde bedrag wordt verhoogd:  
1.17.2.1indien het werkzaamheden betreft in een bestaande situatie per strekkende meter met € 0,96
1.17.2.2indien het werkzaamheden betreft in een maagdelijk terrein per strekkende meter met € 0,48
     
 Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer  
1.18Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.18.1tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 € 30,20
1.18.2tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen € 28,95
1.18.3tot het verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) € 40,00
1.18.4voor het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar voor wedstrijden met voertuigen zoals wielerrondes en triathlons (artkel 10 en 148 Wegenverkeerswet) € 14,00
1.18.5voor een verklaring van geen bezwaar voor het opstijgen van helikopters, kabelballonnen, vrije ballonnen en landbouwvleugelvliegtuigen als bedoel in artikel 5 en 6 van het Besluit inrrichtingen gebruik niet aangegeven luchtvaartterreinen € 14,00
     
 Hoofdstuk 19 Registratie kinderopvang  
1.19.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.19.1.1tot inschrijving, of wijziging hiervan, in het in het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen (LRKP) € 54,00
     
 Hoofdstuk 20 Diversen  
1.20.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.20.1.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 3,50
1.20.1.2afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:  
1.20.1.2.1per pagina op papier van A4 of A3-formaat € 0,30
1.20.1.2.2een afdruk vervaardigd met behulp van een micro-fiche leesafdruk-apparatuur, per pagina € 0,65
1.20.1.3kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in subonderdelen 1.20.2.1 en 1.20.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk € 5,00
1.20.1.4een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen € 10,50
1.20.1.5stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 6,00
     
 Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning  
     
 Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen  
2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:  
2.1.1.1aanlegkosten:  
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;  
2.1.1.2bouwkosten:  
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;  
2.1.1.3Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.  
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.  
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.  
     
 Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag  
2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
2.2.1om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is € 130,00
     
 Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning  
2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.  
2.3.1Bouwactiviteiten  
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief per € 1.000,00 of gedeelte daarvan van de bouwsom:  
2.3.1.1.1indien de bouwkosten minder dan € 40.000 bedragen € 20,00
2.3.1.1.2indien de bouwkosten € 40.000 tot € 400.000 bedragen € 17,00
2.3.1.1.3indien de bouwkosten € 400.000 tot € 3.500.000 bedragen € 15,00
2.3.1.1.4indien de bouwkosten € 3.500.000 of meer bedragen € 10,00
2.3.1.1.5met een minimum van € 130,00
2.3.1.1.6en met een maximum van € 510.000,00
2.3.1.2Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 (bouw), 2.3.2 (aanleg) en 2.3.6 (sloop) bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de activiteit10%
 van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.  
 met een minimum van € 130,00
 met een maximum van € 1.000,00
2.3.2Aanlegactiviteiten  
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief € 225,00
2.3.3Planologisch strijdig gebruik  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, bedraagt het tarief € 225,00
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1°, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking) € 225,00
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2°, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking) € 450,00
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3°, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking) € 1.400,00
2.3.3.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking) € 450,00
2.3.3.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan) € 225,00
2.3.3.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving) € 450,00
2.3.3.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving) € 450,00
2.3.3.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit) € 450,00
2.3.4In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
 bij dagverblijf tot maximal 100 personen € 520,00
 bij dagverblijf van meer dan 100 personen € 780,00
 bij nachtverblijf tot maximaal 25 personen € 420,00
 bij nachtverblijf van 25 tot maximaal 50 personen € 730,00
 bij nachtverblijf van meer dan 50 personen € 1.040,00
2.3.5Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten  
2.3.5.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale of gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:  
2.3.5.1.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument € 150,00
2.3.5.1.2voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht € 150,00
2.3.5.1.3wanneer een advies van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en/of Gedeputeerde Staten nodig is, wordt het tarief van artikel 2.3.5.1 en 2.3.5.2 verhoogd met € 150,00
2.3.5.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale of gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief € 300,00
2.3.6Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:  
2.3.6.1in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt € 130,00
2.3.7Aanleggen of veranderen weg  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale of gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief € 100,00
2.3.8Uitweg/inrit  
 Vervallen  
2.3.9Reclame  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken of voeren van reclame als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder h, van de Wabo, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale of gemeentelijke verordening een vergunning is vereist, en indien niet tevens sprake is van een activiteit als bedoeld in onderdeel 2.3.1 (bouwactiviteit), bedraagt het tarief € 100,00
2.3.10Kappen  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale of gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief € 130,00
2.3.11Opslag van roerende zaken  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief  
2.3.11.1indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo: € 100,00
2.3.11.2indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo € 100,00
2.3.12Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998  
2.3.12.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief € 150,00
2.3.12.2Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 € 150,00
2.3.13Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet  
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief € 150,00
2.3.14Andere activiteiten  
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:  
2.3.14.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief € 100,00
2.3.14.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief € 100,00
2.3.14.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief € 100,00
2.3.14.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
2.3.15Omgevingsvergunning in twee fasen  
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief  
2.3.15.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;  
2.3.15.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.  
2.3.16Beoordeling bodemrapport  
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:  
2.3.16.1voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport € 100,00
2.3.16.2voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport € 100,00
2.3.17Advies  
2.3.17.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
2.3.17.2Indien een begroting als bedoeld in subonderdeel 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
     
2.3.17.3Welstandsadvies  
2.3.17.3.1Onverminderd het bepaalde in de Hoofdstuk 2, 3 en 8 wordt, indien er een welstandstoets moet worden uitgevoerd, het legesbedrag verhoogd met het volgende tarief, berekend over de naar boven op € 500,– afgeronde bouwkosten:  
 van € 0 t/m € 5.000 € 42,00
 van € 5.001 t/m € 25.000 € 42,00
 vermeerderd met het volgende percentage van de bouwsom boven € 5.0010,225%
 van € 25.001 t/m € 100.000, € 87,00
 vermeerderd met het volgende percentage van de bouwsom boven € 25.0000,210%
 van € 100.001 t/m € 250.000, € 244,00
 vermeerderd met het volgende percentage van de bouwsom boven € 100.0000,200%
 van € 250.001 t/m € 750.000 € 543,00
 vermeerderd met het volgende percentage van de bouwsom boven € 250.0000,111%
 vanaf € 750.000 € 1.098,00
 vermeerderd met het volgende percentage van de bouwsom boven € 3.500.0000,078%
 en met een maximum van € 2.250,00
 (Van de berekende waarde wordt het gehele getal gebruikt (de integere waarde).  
2.3.17.3.1.1Voor adviezen voor vooroverlegplannen betreffende een vooroverleg over de opzet van een plan wordt per advies het volgende bedrag in rekening gebracht € 42,00
2.3.17.3.2In het geval het een ondergeschikte wijziging betreft van een plan waarvoor eerder een positief welstandsadvies is uitgebracht, dan wordt het volgende bedrag in rekening gebracht € 42,00
2.3.17.3.3Wanneer het gaat om een aanzienlijk wijziging binnen het bestaande concept van een plan waarvoor eerder een positief welstandsadvies is uitgebracht, dan wordt de leges over de meerkosten/minderkosten in rekening gebracht.  
2.3.17.3.4Wanneer het gaat om een wezenlijk ander ontwerp / andere vormgever van een plan waarvoor eerder een positief welstandsadvies is uitgebracht, dan wordt de legeskosten over de bouwsom in rekening gebracht. Tenzij in het geval van volledige omwerking door een andere ontwerper, dan wel in het geval er sprake is van een geheel ander opgezet plan in plaats van een eerder van een positief welstandsadvies voorzien ontwerp, is voor de voortgezette behandeling van een bouwaanvraag geen extra vergoeding verschuldigd.  
2.3.17.3.5Voor andere welstandsadviezen wordt het legesbedrag verhoogd met het bedrag dat in rekening wordt gebracht door de welstandscommissie.  
2.3.18Verklaring van geen bedenkingen  
2.3.18.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:  
2.3.18.1.1indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
2.3.18.1.2indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
     
 Hoofdstuk 4 Vermindering  
2.4.1Kosten die al berekend zijn in een overeenkomst als bedoeld in hoofdstuk 8 worden niet opnieuw in rekening gebracht bij de leges van de aanvraag om omgevingsvergunning als bedoeld in hoofdstuk 3.  
     
 Hoofdstuk 5 Teruggaaf  
2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten en het brandveilig gebruik van bouwwerken  
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten en het brandveilig gebruik van bouwwerken, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.4 en 2.3.6, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van 50%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;  
2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten en het brandveilig gebruik van bouwwerken  
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten en het brandveilig gebruik van bouwwerken, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.4 en 2.3.6 intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt30%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteitenen het brandveilig gebruik van bouwwerken  
2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten en het brandveilig gebruik van bouwwerken, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.4 en 2.3.6 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt40%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.  
2.5.4Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag tot een principebesluit voor het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 2.8.1  
 Als een aanvrager zijn aanvraag tot een principebesluit voor het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 2.8.1, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente maar nog niet geleid heeft tot het opstellen van een advies aan het college van burgemeester en wethouders of de gemeenteraad, bestaat aanspraak op teruggaaf van 50%
 van de op grond van artikel 2.8.1 verschuldigde leges.  
2.5.5Minimumbedrag voor teruggaaf  
 Een bedrag minder dan hier vermeld wordt niet teruggegeven. € 130,00
2.5.6Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen  
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.  
     
 Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning (vervallen)  
     
 Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project  
2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project: € 100,00
     
 Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten  
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
2.8.1tot een principebesluit van het college van burgemeester en wethouders of de gemeenteraad over het afwijken van het bestemmingsplan op basis van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3°, van de Wabo of voor het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid of artikel 3.6, eerste lid, onder a en b, van de Wet ruimtelijke ordening € 375,00
2.8.2tot het vaststellen van een wijzigingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a en b van de Wet ruimtelijke ordening € 1.400,00
2.8.3tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening wordt vooraf dat het in behandeling wordt genomen aan de aanvrager medegedeeld door middel van een begroting die ter zake van gemeentewege is opgesteld.  
2.8.3.1Voor de toepassing van het vorige lid wordt de aanvraag pas in behandeling genomen, nadat de begroting door de aanvrager is geaccepteerd en schriftelijk is bevestigd.  
     
 Hoofdstuk 9 Sloopmelding (vervallen)   
     
 Hoofdstuk 10 Bouwvergunning eerste of tweede fase op grond van oude wetgeving (vervallen)  
     
 Hoofdstuk 11 Niet ontvankelijke aanvraag  
2.11Het tarief bedraagt voor een aanvraag die wegens onvolledigheid, overeenkomstig artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht, buiten verdere behandeling wordt gelaten (met uitzondering van de onderdelen 2.3.7 tot en met 2.3.14) € 130,00
     
 Hoofdstuk 12 In deze titel niet benoemde beschikking  
2.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een andere, in deze titel niet benoemde beschikking € 100,00
     
 Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn en niet vallend onder titel 2  
     
 Hoofdstuk 1 Horeca  
3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:  
3.1.1een aanvraag tot het verlenen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet € 180,00
3.1.2een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het exploiteren van een openbare inrichting als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening € 150,00
3.1.2.1Indien voor het afgeven van de in 3.1.2 bedoelde vergunning een zogenoemde BIBOB intake en screening moet plaatsvinden, wordt het onder 3.1.2 vermelde tarief verhoogd met € 250,00
3.1.2.2Indien na de in 3.1.2.1 vermelde BIBOB intake en screening een advies bij het landelijk bureau BIBOB wordt aangevraagd, wordt het onder 3.1.2.1 vermelde tarief verhoogd met € 500,00
3.1.3een wijziging als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet € 75,00
3.1.4een aanvraag tot het wijzigen van het aanhangsel als bedoeld in artikel 30a, tweede lid, van de Drank- en Horecawet € 50,00
3.1.5een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet € 50,00
3.1.6een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing van de verordening Bijzondere bepalingen over horecabedrijven als bedoeld in de Drank- en Horecawet (paracommerciële verordening) € 36,00
3.1.7tot het verkrijgen van een terrasvergunning als bedoeld in artikel 2:31a, lid 1 van de APV € 150,00
3.1.8tot het verkrijgen van een ontheffing voor het plaatsen van een installatie voor het verstrekken van alcoholische dranken op het terras als bedoeld in artikel 2:31a, lid 5 van de APV € 50,00
     
 Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten  
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
3.2.1tot het verkrijgen van een vergunning voor het organiseren van een B-evenement (grote impact op directe omgeving) als bedoeld in artikel 2:25, lid 1 van de APV € 100,00
3.2.1.1indien een veiligheisadvies nodig is voor een B-evenement, wordt het overeenkomstig hoofdstuk 3.2.1 berekende tarief verhoogd met € 76,00
3.2.2tot het verkrijgen van een vergunning voor het organiseren van een C-evenement (grote inpact op regio) als bedoeld in artikel 2:25, lid 1 van de APV € 166,00
3.2.2.1indien een veiligheidsadvies nodig is voor een C-evenement, wordt het overeenkomstig hoofdstuk 3.2.2 berekende tarief verhoogd met € 87,00
3.2.3tot het verkrijgen van een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 5:18, lid 1 van de APV € 35,00
3.2.4tot het verkrijgen van een vergunning voor het ter beschikking stellen van consumentenvuurwerk tijdens de verkoopdagen als bedoeld in artikel 2:73, lid 2 van de APV € 50,00
3.2.5voor een ontheffing voor het verbranden buiten inrichtingen of anderszins vuur te stoken (o.a. paasvuren) artikel 5.5.1 APV € 50,00
3.2.6tot het verkrijgen van een geluidsontheffing als bedoeld in artikel 4:6 van de APV € 50,00
3.2.7tot het verkrijgen van een vergunning voor het plaatsen aankondigingsborden voor evenmenten € 50,00
     
 Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven (vervallen)  
     
 Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte (vervallen)  
     
 Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening (vervallen)  
     
 Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening  
3.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
3.6.1tot het verstrekken van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting zoals bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening € 175,00
3.6.1.1Het tarief wordt vermeerderd met een bedrag per oppervlakte:  
 tot 500 m² € 50,00
 vanaf 500 tot en met 2.000 m² € 100,00
 vanaf 2.000 tot en met 5.000 m² € 150,00
 vanaf 5.000 m² € 200,00
3.6.2tot het wijzigen van de vergunning als bedoeld in onderdeel 3.6.1  
3.6.2.1bij uitbreiding van de inrichting, met dien verstande dat de uitbreiding tenminste 10% van de oorspronkelijke oppervlakte wordt het legestarief vermeld in onderdeel 3.6.1, waarbij de toeslag van onderdeel 3.6.1.1 uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding  
3.6.2.2voor herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van de gehele inrichting, danwel een deel van de inrichting, met dien verstande dat deze tenminste 10% van de oppervlakte beslaat, bedraagt het tarief vermeld in onderdeel 3.6.1 € 87,00
3.6.3tot het verstrekken van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebuik van een inrichting zoals bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening ten behoeve van een klein evenement € 50,00
3.6.4Indien de aanvrager van een gebruiksvergunning voordat daarover definitief is beschikt, de aanvraag schriftelijk intrekt, wordt het onder 3.6.1 en 3.6.1.1 genoemde bedrag met 50% verminderd  
     
 Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking  
3.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een andere, in deze titel niet benoemde vergunning of ontheffing of tot het nemen van een andere beschikking € 100,00
     
 Behorende bij raadsbesluit van 28 oktober 2015.  
     
     
     
     
     
     
     

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 28 oktober 2015.

De griffier, De voorzitter,

H.A. van Dijk-Beekman A. Aalberts