Organisatie | Veiligheidsregio Fryslân |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Organisatieverordening Veiligheidsregio Fryslân |
Citeertitel | Organisatieverordening Veiligheidsregio Fryslân |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2015 | Nieuwe regeling | 18-06-2015 | Onbekend |
Het dagelijks bestuur van Veiligheidsregio Fryslân:
overwegende dat (bestuurlijke) besluiten over de inrichting van diverse onderdelen van Veiligheidsregio Fryslân het noodzakelijk maken de Organisatieverordening Veiligheidsregio Fryslân, 14 november 2013 te wijzigen
de organisatieverordening Veiligheidsregio Fryslân, 14 november 2013 te wijzigen, waarmee de verordening als volgt komt te luiden:
Hoofdstuk 1 Organisatiestructuur Veiligheidsregio Fryslân
Artikel 2 Organisatiestructuur
Het directieteam kan, in overleg met de betrokken afdelingshoofden dan wel clusterhoofden, tijdelijke organisatorische verbanden instellen tussen de afdelingen dan wel clusters (zowel tussen afdelingen/clusters ressorterend binnen hetzelfde organisatieonderdeel als organisatieonderdeel overstijgend).
Artikel 4 Organisatiestructuur Brandweer Fryslân
In elke afzonderlijke afdeling, zoals beschreven in lid 3 van dit artikel, wordt aan de ‘koude’ taakvelden risicobeheersing, vakbekwaamheid, planvorming en materieelbeheer invulling en uitvoering gegeven binnen vier gelijknamige clusters (dit ter voorbereiding op het ‘warme’ taakveld incidentbestrijding). Afdeling Noordwest omvat voorts een cluster 24-uursdienst. Ieder cluster staat, voor zover daartoe noodzaak bestaat, onder leiding van een clusterhoofd.
Artikel 7 Leiding en dagelijks beheer
De algemeen directeur is belast met de aansturing van de ambtelijke organisatie. Hij is als zodanig bevoegd aanwijzingen te geven aan de directeur/commandant Brandweer, de directeuren Bedrijfsvoering en Publieke Gezondheid, teneinde de kwaliteit en de samenhang van het uit te voeren beleid te waarborgen.
Onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur, berust de zorg voor de dagelijkse leiding en beheer van de organisatieonderdelen, bij de in lid 2 van dit artikel genoemde directeur/commandant en directeuren. Zij zijn belast met de aansturing van de onder hen ressorterende organisatieonderdelen en zijn als zodanig bevoegd aanwijzingen te geven aan de afdelingshoofden werkzaam binnen het onder hen ressorterende organisatieonderdeel.
Onder de verantwoordelijkheid van de in lid 2 van dit artikel genoemde directeur/commandant en directeuren, berust de zorg voor de dagelijkse leiding en beheer van de afdelingen binnen de onder hen ressorterende organisatieonderdelen, bij de afdelingshoofden. De afdelingshoofden zijn als zodanig bevoegd aanwijzingen te geven aan de clusterhoofden voor zover werkzaam binnen de onder hen ressorterende afdeling.
Hoofdstuk 2 Hoofdtaken en verantwoordelijkheden organisatieonderdelen
Artikel 8 Uitwerking en vaststelling taken en verantwoordelijkheden
De algemeen directeur kan in overleg met het directieteam de (hoofd) taken en de toedeling daarvan aan de afdelingen en clusters nader preciseren en daartoe aanwijzingen geven. Voorts is de algemeen directeur, in overleg met het directieteam, bevoegd taken te wijzigen en de organisatorische inbedding daarvan te regelen.
Artikel 9 Taken en verantwoordelijkheden Bedrijfsvoering
De taak van het organisatieonderdeel Bedrijfsvoering is gericht op het verzorgen van ondersteunende diensten ten aanzien van de uitvoering van de taken van de overige organisatieonderdelen binnen de veiligheidsregio (het secundaire arbeidsproces).
Artikel 10 Taken en verantwoordelijkheden afdeling Crisisbeheersing
De afdeling Crisisbeheersing is verantwoordelijk voor de multidisciplinaire voorbereiding op/planvorming rampenbestrijding en crisisbeheersing, inclusief de geneeskundige hulpverlening. Naast het coördineren van de gemeentelijke maatregelen op het gebied van rampenbestrijding en crisisbeheersing heeft de afdeling ook tot taak:
Artikel 12 Taken en verantwoordelijkheden GGD Fryslân
Artikel 13 De algemeen directeur (secretaris)
Is (als secretaris) verantwoordelijk voor de advisering van de bestuursorganen van de Veiligheidsregio. De secretaris draagt als zodanig zorg voor een doelmatige ondersteuning van het algemeen en het dagelijks bestuur. Al dan niet uit eigen beweging, zorgt de secretaris ervoor dat deze besturen over de informatie beschikken die zij nodig achten teneinde een goede invulling te geven aan hun functie.
Is eindverantwoordelijk voor (het organiseren van) het uitvoeren van de taken overeenkomstig art. 5 lid 1 t/m 5 van de gemeenschappelijke regeling en het verzorgen van diensten overeenkomstig art. 6 van de gemeenschappelijke regeling en de inzet en beheer van de daarvoor beschikbaar gestelde middelen (legt hierover verantwoording af aan het bestuur).
Ten aanzien van de vertegenwoordiging van de veiligheidsregio in en buiten rechte, is de algemeen directeur bevoegd al dan niet in te stemmen (mee te tekenen) als het gaat om de besteding van - of het aangaan van - een verplichting van € 100.000,-- of hoger (met het verstrekken van financieringen en garantstellingen wordt in ieder geval niet ingestemd).
Artikel 14 Directeur/commandant Brandweer
Artikel 15 Directeur Publieke Gezondheid
Artikel 16 Directeur Bedrijfsvoering
Is verantwoordelijk voor (het organiseren van) het uitvoeren van de ondersteunende diensten (het secundaire arbeidsproces) ter zake van de taken overeenkomstig art. 5 lid 1 t/m 5 van de gemeenschappelijke regeling en de inzet en beheer van de daarvoor beschikbaar gestelde middelen, voor zover opgedragen aan het organisatieonderdeel Bedrijfsvoering.
Hoofdstuk 4 Overleg- en adviesgremia
Artikel 23 Management teams (MT)
De in lid 1 van dit artikel aangehaalde MT's, met uitzondering van het MT Crisisbeheersing, worden gevormd door de afdelingshoofden die onder de in art. 2 lid 3 onder sub b t/m d genoemde organisatieonderdelen ressorteren. De MT's worden voorgezeten door de directeuren van de betreffende organisatieonderdelen. Het MT Crisisbeheersing wordt gevormd door de betreffende clusterhoofden en voorgezeten door de algemeen directeur.
Hoofdstuk 5 Bevoegdheidstoedeling en besluitvormingsproces
Paragraaf 5.1 Bevoegdheidstoedeling
Artikel 28 Algemeen bestuur ten opzichte van de bestuurscommissies Veiligheid en Gezondheid
Ten behoeve van hetgeen in lid 1 van dit artikel is bepaald, mandateert het algemeen bestuur aan de bestuurscommissie Veiligheid haar beslissingsbevoegdheid ten aanzien van de taken zoals bedoeld in art. 5 lid 1 en lid 5 van de gemeenschappelijke regeling aan de bestuurscommissie Veiligheid (neergelegd in het 'Mandaatbesluit bestuurscommissie Veiligheid', waarnaar op deze plaats wordt verwezen).
Ten behoeve van hetgeen in lid 3 van dit artikel is bepaald, mandateert het algemeen bestuur aan de bestuurscommissie Gezondheid haar beslissingsbevoegdheid ten aanzien van de taken zoals bedoeld in art. 5 lid 2 t/m 4 van de gemeenschappelijke regeling aan de bestuurscommissie Gezondheid (neergelegd in het 'Mandaatbesluit bestuurscommissie Gezondheid', waarnaar op deze plaats wordt verwezen).
Artikel 29 Dagelijks bestuur ten opzichte van de agendacommissies Veiligheid en Gezondheid
Ten behoeve van hetgeen in lid 1 van dit artikel is bepaald, mandateert het dagelijks bestuur haar bevoegdheden zoals neergelegd in art. 11 lid 1 sub a en sub b van de gemeenschappelijke regeling aan de agendacommissie Veiligheid. Dit met dien verstande, dat de aangehaalde bevoegdheden ter zake van de taken zoals neergelegd in art. 5 lid 1 en lid 5 van de gemeenschappelijke regeling uitgeoefend worden. Voorts worden de bevoegdheden, anders dan in de betreffende bepalingen van de gemeenschappelijke regeling is opgenomen, uitgeoefend ten behoeve van de bestuurscommissie Veiligheid (neergelegd in het 'Mandaatbesluit agendacommissie Veiligheid', waarnaar op deze plaats wordt verwezen).
Ten behoeve van hetgeen in lid 3 van dit artikel is bepaald, mandateert het dagelijks bestuur haar bevoegdheden zoals neergelegd in art. 11 lid 1 sub a en sub b van de gemeenschappelijke regeling aan de agendacommissie Gezondheid. Dit met dien verstande, dat de aangehaalde bevoegdheden ter zake van de taken zoals neergelegd in art. 5 lid 2 t/m 4 van de gemeenschappelijke regeling uitgeoefend worden. Voorts worden de bevoegdheden, anders dan in de betreffende bepalingen van de gemeenschappelijke regeling is opgenomen, uitgeoefend ten behoeve van de bestuurscommissie Gezondheid (neergelegd in het 'Mandaatbesluit agendacommissie Gezondheid', waarnaar op deze plaats wordt verwezen).
Het in lid 1 t/m 4 van dit artikel bepaalde, brengt met zich mee dat het dagelijks bestuur zijn bevoegdheden zoals die zijn neergelegd in art. 11 lid 1 sub a en sub b van de gemeenschappelijke regeling, zelf behoudt ten behoeve van het voorbereiden van de vergaderingen van het algemeen bestuur en de uitvoering van de besluiten van het algemeen bestuur.
Hoofdstuk 6 Financiële organisatie
Artikel 35 Financiële verordening
Het algemeen bestuur stelt de financiële verordening ex art. 212 Gemeentewet vast.
Het dagelijks bestuur stelt het treasurybesluit vast. Het treasurybesluit beschrijft de regels die gelden ten aanzien van - het sturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op - het financiële vermogen, de financiële geldstromen, de financiële posities en de daaraan verbonden risico's.
Artikel 37 Directeur Bedrijfsvoering
De directeur Bedrijfsvoering is eindverantwoordelijk voor de uitvoering van het beheren en doen beleggen van overtollige financiële middelen en het aantrekken van financiële middelen bij een tekort. Hij voert de aan hem toegewezen taken uit binnen de kaders van de "Wet financiering decentrale overheden", de "Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden", het "Besluit leningvoorwaarden decentrale overheden", het "Treasurybesluit Veiligheidsregio Fryslân" en voorts de financiële verordening opgesteld ex art. 212 Gemeentewet.
Hoofdstuk 7 Beleidsvoorbereiding, begrotingscyclus, budgettoedeling en rekening
Artikel 38 Beleidsvoorbereiding
Wanneer een aangelegenheid zich uitstrekt over de taakgebieden van meerdere organisatieonderdelen en de behandeling daarvan niet is opgedragen aan een tijdelijk organisatorisch verband dan wel eenheid, wijst het directieteam een organisatieonderdeel aan die hiervoor primair verantwoordelijk is (de primair verantwoordelijke directeur draagt daarmee zorg voor een geïntegreerde voorbereiding van het beleid).
Het in lid 2 van dit artikel bepaalde, is van overeenkomstige toepassing indien een aangelegenheid zich uitstrekt over de taken van meerdere afdelingen van een organisatieonderdeel en de behandeling van de aangelegenheid niet is opgedragen aan een binnen dat organisatieonderdeel ingesteld tijdelijk organisatorisch verband. De directeur van het betreffende organisatieonderdeel wijst in voorkomend geval een afdeling aan die primair verantwoordelijk is voor de voorbereiding van de aangelegenheid.
Ten aanzien van aangelegenheden van politieke en/of bestuurlijke importantie geeft het dagelijks bestuur, dan wel de agendacommissie Veiligheid, dan wel de agendacommissie Gezondheid, een kader aan in de vorm van een bestuursopdracht voor de wijze waarop door de ambtelijke organisatie een dergelijke aangelegenheid moet worden voorbereid.
In het verkiezingsjaar voor de gemeenteraad stelt het algemeen bestuur het meerjarenbeleidsplan vast. Het meerjarenbeleidsplan omvat voor een periode van 4 jaar de beoogde maatschappelijke effecten van de aan de veiligheidsregio overgedragen taken. De totstandkoming van het meerjarenbeleidsplan volgt de wettelijk procedure voor de vaststelling van de programmabegroting.
Jaarlijks stelt het algemeen bestuur de kadernota vast. In de nota wordt op basis van de realisatie van de beoogde effecten in het afgelopen jaar en de actuele ontwikkelingen het kader geschetst voor het komende jaar. De kadernota vormt daarmee de basis voor de op te stellen programmabegroting voor het daarop volgend jaar. Ook de totstandkoming van de kadernota volgt de wettelijk procedure voor de vaststelling van de programmabegroting.
Artikel 40 Budgettoedeling en begrotingsuitvoering
Op basis van de door het algemeen bestuur vastgestelde programmabegroting (met beoogde maatschappelijke effecten) en de vastgestelde (meerjaren)beleidsplannen stellen de afdelingshoofden, in afstemming met de overige afdelingen van het betreffende organisatieonderdeel, de afdelings(jaar,)plannen op. In de afdelingsplannen worden de te realiseren output (resultaten) in relatie met de beoogde effecten SMART omschreven.
Artikel 41 Budgetbevoegdheden en plichten
De budgetbevoegdheden, verplichtingen en taken van de budgethouders zijn vastgelegd in de "Regeling budgethouderschap Veiligheidsregio Fryslân".