Organisatie | Landgraaf |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieverordening evenementen gemeente Landgraaf, 2016 |
Citeertitel | Subsidieverordening evenementen gemeente Landgraaf, 2016 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2016 | 01-01-2019 | nieuwe regeling | 24-09-2015 | Onbekend |
De raad der gemeente L a n d g r a a f ;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 18 augustus 2015;
gelet op artikel 147, eerste lid, alsmede artikel 149 van de Gemeentewet;
overwegende dat het wenselijk is een nieuwe regeling evenementen gemeente Landgraaf vast te stellen ter verdere stimulering en verbreding van evenementen en buurtevenementen binnen Landgraaf;
vast te stellen de Subsidieverordening evenementen gemeente Landgraaf, 2016:
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
Artikel 3 Subsidie voor evenementen
Het college kan een maal per kalenderjaar aan een organisatie maximaal € 1000,- subsidie verstrekken voor een evenement indien het evenement bijdraagt aan verbetering van de sociale samenhang binnen de gemeente of identiteit van de gemeente en het evenement een uitstraling heeft op wijkniveau, gemeentelijk of regionaal niveau.
Evenementen die behoren tot of rechtstreeks voortvloeien uit de kernactiviteiten van een vrijwilligersorganisatie en waarbij de organisatie in aanmerking komt voor subsidie op grond van de Subsidieverordening vrijwilligersorganisaties Landgraaf 2013 dan wel de rechtsopvolger hiervan, komen niet in aanmerking voor subsidie op grond van deze regeling.
Artikel 9 Verplichtingen voor de organisatie
De organisatie die in aanmerking wordt gebracht voor subsidie voor een evenement, is verplicht in alle tot derden gerichte uitingen met betrekking tot het evenement, waaronder in ieder geval begrepen drukwerk en publicaties, duidelijk leesbaar aan te geven dat het evenement (mede) tot stand gekomen is dankzij subsidie van de gemeente Landgraaf.
In afwijking van het bepaalde in artikel 3, tweede lid, kan een organisatie die zowel in 2013, 2014 als 2015 subsidie heeft ontvangen voor een evenement, in 2016 in aanmerking worden gebracht voor een subsidie van maximaal € 1000,-
Aldus besloten in de openbare besluitvormende raad, gehouden op 24 september 2015.
De griffier, De voorzitter,
Het belang van evenementen voor een gemeente is groot. Evenementen genereren levendigheid, omzet en naamsbekendheid. Ook de belangstelling van het publiek voor evenementen groeit. Het publiek heeft meer vrije tijd en besteedt ook meer geld in de vrije tijd. De kleine en middelgrote evenementen vormen het 'cement van onze samenleving' en hebben een lokaal, bovenlokaal en regionaal bereik. Daartoe behoren ook buurtevenementen die immers ook van belang zijn voor de onderlinge cohesie.
Deze regeling beoogt die initiatieven te stimuleren die aan de hiervoor genoemde doelstelling voldoen. De regeling beoogt tevens een redelijke spreiding van evenementen tot stand te brengen. Dat wordt bereikt door enerzijds beperkingen te stellen aan de periode waarbinnen een aanvraag om subsidie kan worden ingediend, waardoor een redelijke spreiding over het gehele jaar kan worden bereikt. En anderzijds door een organisatie ten hoogste drie kalenderjaren in aanmerking te brengen voor subsidie waardoor ook, gezien het beperkte budget, andere organisaties in aanmerking kunnen komen voor subsidie.
Het gaat hierbij om voor publiek toegankelijke activiteiten die ook juist zijn georganiseerd om publiek aan te trekken. Daarmee onderscheidt dit begrip zich van het begrip buurtevenement. Het te organiseren evenement dient voor iedereen, al dan niet tegen betaling, toegankelijk te zijn. Bij het begrip ‘aantrekken van publiek’ wordt bedoeld dat het evenement meer moet omvatten dan diegenen die verbonden zijn aan de deelnemers van het evenement en/of de organisatie. Een toernooi van een sportvereniging waar het publiek met name bestaat uit familie en bekenden van de sporters, wordt dan ook niet gezien als publieksaantrekkend in de zin van deze regeling.
Bij een dergelijk evenement zijn de activiteiten in hoofdzaak gericht op de inwoners van de eigen buurt, waarbij voorop staat dat op die wijze de onderinge cohesie kan worden vergroot.
Jaarlijks wordt door de raad van de gemeente de begroting voor het opvolgende kalenderjaar bekend gemaakt. Binnen die begroting wordt aangegeven welk bedrag de raad voor uitvoering van deze regeling in het volgende kalenderjaar beschikbaar stelt.
Om in aanmerking te kunnen komen voor subsidie in verband met het organiseren van een evenement, moet de aanvrager rechtspersoonlijkheid bezitten. Een natuurlijk persoon kan dus geen aanvraag voor subsidie voor een evenement indienen, maar wel voor een buurtevenement.
De definitie geeft aan dat het bij het organiseren van evenementen - te onderscheiden van buurtevenementen – gaat om evenementen met een uitstraling over Schaesberg, Ubach over Worms of Nieuwenhagen. Een evenement dat enigszins ‘wijkoverschrijdende uitstraling’ heeft kan voor subsidie in aanmerking komen zolang het maar aan de algemene doelstellingen van de regeling voldoet.
Dit begrip is gedefinieerd als een herkenbaar en samenhangend deel van een van de drie wijken. Het betreft hier geen exacte afgrenzing. Er dient sprake te zijn van herkenbare samenhang.
Zodra de raad van de gemeente de begroting heeft vastgesteld, weet het college hoeveel subsidiegeld maximaal beschikbaar is voor uitvoering van de subsidieregeling. Voor het einde van het kalenderjaar maakt het college bekend hoe de verdeling van dit bedrag over de twee subsidiemogelijkheden plaatsvindt. Een bedrag dat maximaal beschikbaar is voor het organiseren van evenementen en het maximumbedrag dat beschikbaar is voor buurtevenementen. Daarmee kennen de evenementen en de buurtevenementen ieder een eigen subsidieplafond. Hiermee wordt een evenwichtigere verdeling tussen de typen evenementen bevorderd. Zodra het budget is uitgeput, vormt het de grondslag voor weigering van de subsidie. Daarbij is het mogelijk dat bijv. het budget voor de grotere evenementen sneller is uitgeput dan het budget voor de kleinschalige buurtevenementen. Uitputting van het ene budget betekent niet dat subsidie vanuit het andere budget niet meer mogelijk is. Beide gemaximeerde bedragen staan dus los van elkaar.
Artikel 3 Subsidie voor evenementen
In de nota Evenementenbeleid 2013-2016 / vrijetijdseconomie is bepaald dat de grote professionele en commerciële evenementen uitgesloten worden van subsidiering op grond van de subsidieverordening evenementen. In voorkomende gevallen kan op individueel niveau een aanvraag bij de gemeente worden ingediend en kan eventueel op incidentele basis subsidie worden verstrekt. Maar niet op grond van onderhavige regeling. Daarnaast zullen ook verenigingen en instellingen die actief zijn op het terrein van sport/cultuur/muziek niet in aanmerking komen voor subsidie op grond van onderhavige regeling, omdat zij veelal een beroep kunnen doen op de Subsidieverordening vrijwilligersorganisaties Landgraaf 2013 dan wel de rechtsopvolger hiervan. Deze verenigingen en stichtingen organiseren veelal vanuit de eigen kernactiviteiten een aantal evenementen, zoals sporttoernooien, muziekuitvoeringen enzovoort. Indien het evenement behoort of voortvloeit uit de kernactiviteiten, komt het evenement op grond van onderhavige verordening niet in aanmerking voor subsidie. Indien een vereniging of stichting een evenement organiseert dat niet behoort tot of direct voortvloeit uit de kernactiviteiten (bijvoorbeeld een sportvereniging die een braderie organiseert) dan is het –mits voldaan wordt aan alle andere voorwaarden- mogelijk om in aanmerking te komen op grond van de onderhavige verordening.
Een organisatie die een evenement organiseert, kan slechts een maal per jaar in aanmerking komen voor een bedrag van maximaal € 1000,-. Indien het bedrag niet ten volle zou worden benut, kan niet voor het restantbedrag alsnog een aanvraag worden ingediend omdat elke organisatie slechts eenmaal per jaar in aanmerking komt voor subsidie voor een evenement. Wel is het mogelijk dat een combinatie plaatsvindt, subsidie voor een evenement en subsidie voor een buurtevenement. Indien de organisatie reeds drie kalenderjaren een subsidie voor eenzelfde of nagenoeg hetzelfde evenement heeft ontvangen, wordt er geen subsidie meer verstrekt voor dit evenement. Wanneer de organisatie een ander evenement wil organiseren dat niet vergelijkbaar is met het eerder gesubsidieerde evenement, kan het andere evenement wel weer in aanmerking komen voor subsidie.
Voor buurtevenementen is deze voorwaarde van opvolgende jaren niet gesteld. Subsidie voor buurtevenementen kunnen dan ook meerdere opvolgende jaren worden verstrekt. De spreiding wordt bereikt doordat de aanvragen binnen een bepaalde bandbreedte (drie maanden respectievelijk een maand) ingediend moeten worden.
Artikel 4 Aanvraag subsidie voor evenementen
Artikel 4 omvat bepalingen die zien op de aanvragen voor evenementen, en artikel 6 op aanvragen die zien op buurtevenementen. Op grond van artikel 4:2 Awb dient een aanvraag ondertekend te worden en tenminste de naam en het adres van de aanvrager, de dagtekening en een aanduiding van de gevraagde beschikking te bevatten.
In artikel 4 van deze regeling is opgenomen dat binnen een bepaalde bandbreedte de subsidie moet worden aangevraagd. Dit is gedaan om zoveel mogelijk spreiding van evenementen over het kalenderjaar te bereiken en te voorkomen dat nog voordat een nieuw kalenderjaar is begonnen, reeds vele aanvragen ter zekerheidsstelling voor opvolgende jaren, worden ingediend. Door een bandbreedte te introduceren zal de boogde spreiding tot op zekere hoogte worden bereikt. Het college kan bij bijzondere omstandigheden een andere termijn stellen. Daarbij moet er dan wel rekening mee worden gehouden dat de regel dat op volgorde van binnenkomst de aanvragen worden behandeld, onverkort blijft gelden en uitputting van budget dus tegengeworpen kan worden indien een aanvraag met toestemming van het college, later in het jaar wordt ingediend.
Artikel 4 geeft ook aan waar de aanvraag aan moet voldoen. De aanvraagprocedure is bewust vormvrij en eenvoudig gehouden maar dient het college wel de mogelijkheid te bieden om te kunnen toetsen of aan de voorwaarden wordt voldaan. Daarom is het wel zaak dat de aanvrager de voorgenomen activiteiten zo helder en duidelijk mogelijk omschrijft en al datgene vermeldt waaruit blijkt dat de aanvraag aan de voorwaarden voldoet. Daar waar het evenement een regionale uitstraling heeft, zal sneller aannemelijk gemaakt kunnen worden dat het een voor publiek toegankelijk evenement is. Indien het gaat om een evenement met een uitstraling op wijkniveau zal daar meer aandacht en uitleg bij gegeven moeten worden.
Artikel 5 Subsidie voor buurtevenementen
Zowel een organisatie (met rechtspersoonlijkheid, zoals een buurtvereniging) maar ook een natuurlijk persoon kan bij het college een aanvraag voor subsidie indienen voor het organiseren van een buurtevenement. Uit de verordening blijkt dat het ook van belang wordt geacht dat in buurten de sociale cohesie wordt verbeterd. Dat kan door het organiseren van een buurtbarbecue of een gezamenlijk samenzijn met een borrel of bij een gezamenlijk spel, wat niet voor ander publiek dan uit de eigen buurt toegankelijk is. Per buurtevenement kan maximaal €100 euro subsidie worden verstrekt. Indien een natuurlijk persoon het verzoek indient, dan dient dit verzoek gepaard te gaan van een verklaring van tenminste vier buurtgenoten dat het gaat om een buurtevenement als bedoeld in de regeling. Op die wijze wordt voorkomen dat op oneigenlijke en persoonlijke gronden subsidie wordt aangevraagd. Mocht nadien blijken dat de subsidie niet is aangewend ten behoeve van een buurtevenement dan wel dit buurtevenement geen doorgang heeft gevonden, dan kan de subsidie worden teruggevorderd.
Artikel 6 Aanvraag subsidie voor buurtevenementen
Ook voor de subsidieaanvraag voor buurtevenementen dient de periode waarbinnen de aanvraag kan worden ingediend, in acht genomen te worden. Wordt de aanvraag te vroeg ingediend dan wordt de aanvraag ingevolge artikel 7 niet in behandeling genomen. Ook niet nadat de termijn wel is gaan lopen. De aanvraag “doet niet meer mee”. De aanvraag is ook hier vormvrij en eenvoudig gehouden
Artikel 7 Afhandeling aanvragen
De subsidieaanvragen worden ingevolge het eerste lid afgehandeld op volgorde van binnenkomst. Behandeling van de aanvraag vindt slechts plaats als alle gegevens zijn overgelegd en ook de termijnen voor indiening in acht zijn genomen.
Indien het voor de organisatie of natuurlijk persoon niet mogelijk is al een concrete datum te noemen dan wordt uitgegaan van de beoogde datum. Bij indiening van de aanvraag zal in elk geval een datum moeten worden genoemd. Beoogd dan wel vaststaand.
Om te voorkomen dat aanvragers, nog voor het kalenderjaar van start is gegaan, alle beschikbare subsidie opsouperen terwijl daardoor onvoldoende spreiding van evenementen of buurtevenementen kan plaatsvinden, wordt een aanvraag om subsidie niet in behandeling genomen indien deze te vroeg wordt ingediend.
In geval van te late indiening blijft de aanvraag buiten behandeling omdat het college in dat geval onvoldoende tijd resteert om een zorgvuldig besluit te nemen op de aanvraag. In dit kader wordt opgemerkt dat het college op grond van artikel 4, lid 2 en 6, lid 2 een afwijkende termijn kan stellen voor het indienen van een aanvraag.
In artikel 8 zijn de weigeringsgronden voor subsidie opgenomen.
In het eerste lid staan de weigeringsgronden opgesomd voor zowel evenementen als buurtevenementen. Slechts de weigeringsgrond opgenomen onder ‘e’ betreft de weigering van subsidie voor een evenement. Het is een bevoegdheid waarvan het college gebruik kan maken.
Ingevolge het tweede lid wordt de aanvraag voor subsidie voor zowel evenementen als buurtevenementen geheel of gedeeltelijk geweigerd indien het desbetreffende subsidieplafond bereikt is. Deze weigeringsgrond is imperatief.
In het derde lid staan de weigeringsgronden imperatief genoemd voor evenementen. Deze weigeringsgronden gelden dus niet voor buurtevenementen. Het college is gehouden de subsidie voor een evenement te weigeren indien de betreffende situatie zich zou voordoen.
De weigeringsgronden spreken verder voor zich.
Artikel 9 Verplichtingen voor de organisatie
Aan de verplichting in artikel 9 kan worden voldaan door duidelijke vermelding in folders, posters, krantenadvertenties, programmaboekjes, afdrukken van websites en dergelijke waarop te zien is dat het evenement mede mogelijk gemaakt is door de gemeente Landgraaf.
In dit artikel is voorzien in een overgangsbepaling. Omdat organisaties bij de inwerkingtreding van deze regeling wellicht reeds rekening hebben gehouden met de subsidiemogelijkheden en de weigeringsgrond van drie opvolgende jaren in de rechtsvoorganger van deze subsidieverordening niet was genoemd, wordt het redelijk geacht om die organisaties ook in 2016 nog voor subsidie in aanmerking te kunnen brengen.