Organisatie | Amstelveen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Marktverordening 2016 gemeente Amstelveen |
Citeertitel | Marktverordening 2016 gemeente Amstelveen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Marktverordening 2013 gemeente Amstelveen van 13-03-2013.
Gemeentewet, artikel 147 en 149
Uitvoeringsbesluit behorende bij de Marktverordening
Branchebesluit gemeente Amstelveen
Standplaatsenplan gemeente Amstelveen
Sanctiematrix behorende bij de Marktverordening
Instellingsbesluit voor de vrijdagmarkt
Aanwijzingsbesluit Biologische Markt d.d. 18 maart 2008
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2016 | 26-10-2019 | nieuwe regeling | 30-09-2015 | Z-2015/045436 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 2 Plaats, dag en tijd van de markt(en)
In afwijking van hetgeen door het college is besloten ten aanzien van plaats, dag en tijd van de warenmarkt zoals in het eerste lid bedoeld, kan het college ten behoeve van evenementen, na overleg met de marktadviescommissie, besluiten de markt op vrijdag geheel of gedeeltelijk te verplaatsen dan wel op een andere dag en/ of andere tijd te doen laten plaatsvinden. De markt op Goede Vrijdag en op de vrijdag na Hemelvaartsdag zijn van verplaatsing uitgesloten.
Artikel 7 Wijziging, schorsing en intrekking vergunning en uitsluiting van vergunninghouders
Het college kan een vergunninghouder van een dagplaats of een standwerkerplaats van de toewijzing van een dagplaats of standwerkerplaats uitsluiten voor ten hoogste acht marktdagen, gelegen binnen een periode van één jaar na de bekendmaking van het besluit tot uitsluiting indien de vergunninghouder blijft volharden in het overtreden van de vergunningvoorschriften en/of het bepaalde bij of krachtens de Marktverordening Amstelveen.
Overtreding van het bepaalde bij of krachtens de artikelen 5, 6 en 9 tot en met 15 van deze verordening wordt gestraft met een geldboete van de tweede categorie of hechtenis van ten hoogste twee maanden.
Artikel 17 Onmiddellijke verwijdering
Onverminderd het bepaalde in artikel 125 van de Gemeentewet kan het college, indien hij dit noodzakelijk acht, een vergunninghouder gelasten zich onmiddellijk van de markt te verwijderen indien hij:
Artikel 18 Handhaving en toezicht op de naleving
Met de handhaving en de zorg voor de naleving van deze verordening en de opsporing van de daarin omschreven strafbare feiten zijn belast - behalve de in artikel142 van het Wetboek van Strafvordering genoemde ambtenaren - de marktmeester en bij besluit van het college aangewezen personen.
Artikel 19 Overgangsbepalingen
Vergunningen en ontheffingen verleend krachtens de Marktverordening 2013 blijven, indien en voor zover het gebod of verbod waarop de vergunning of ontheffing betrekking heeft ook vervat is in deze verordening, van kracht tot de termijn waarvoor zij werden verleend is verstreken of twee jaar na inwerkingtreding van deze verordening.
Voorschriften en beperkingen opgelegd krachtens de Marktverordening 2013 blijven, indien en voorzover de bepalingen ingevolge welke deze verplichtingen zijn opgelegd ook zijn vervat in deze verordening, van kracht tot de termijn waarvoor zij zijn opgelegd is verstreken of twee jaar na inwerkingtreding van deze verordening.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 30 september 2015.
de griffier,
drs. P. Georgopoulou
de voorzitter,
drs. M.M. van 't Veld
Toelichting ten aanzien van de Marktverordening 2016 gemeente Amstelveen
De marktverordening is ingedeeld in vier hoofdstukken, te weten
Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen;
Hoofdstuk 2: Orde maatregelen;
In artikel 1 worden definities gegeven van termen die in de verordening voor komen.
Onder a. is “de raad” vervangen door “het college” omdat het hier gaat om de markt in de zin van artikel 160 van de Gemeentewet waarin sinds de Wet Dualisering Gemeentebestuur de bevoegdheid tot het instellen van markten aan het college is geattribueerd. Dit zelfde geldt voor sub c..
Onder b. wordt het begrip jaarmarkt geïntroduceerd. Voorbeelden van jaarmarkten zijn een paasmarkt, een kerstmarkt, een groenmarkt en een koopzondagmarkt. Jaarmarkten dienen te worden onderscheiden van braderieën, die kunnen worden omschreven als feestelijke, kermisachtige markt met straatverkoop door onder andere winkeliers. Jaarmarkten worden in Amstelveen nog niet gehouden, maar dat kan in de toekomst veranderen. De organisatie van een jaarmarkt zal in het algemeen niet door de gemeente plaatsvinden, maar door derden. De gemeente hoeft slechts een vergunning aan de organisator af te geven. Omdat jaarmarkten in veel opzichten op een gewone markt lijken, is het praktisch om deze in de marktverordening op te nemen. Voor deze jaarmarkten gelden dan dezelfde regels als voor de weekmarkten, behalve die inzake de vergunningverlening en de branchering. Op grond van de marktverordening kan het aantal jaarmarkten worden beperkt.
Onder h. en k. worden de begrippen vergunninghouder en standplaatshouders afzonderlijk gedefinieerd.
Onder j. is “branchepatroon” vervangen door “branche-indeling”. Dit is meer in overeenstemming met het gebruik in de verordening.
De begrippen verkoopwagen, kraam, branche, zijn uit de verordening gehaald omdat een nadere omschrijving niet nodig wordt geacht.
De begrippen sollicitantenlijst en wachtlijst zijn uit de verordening gehaald, omdat deze begrippen niet langer in de verordening voorkomen.
Artikel 2 Plaats, dag en tijd van de markt(en)
Deze verordening is van toepassing op de door het college ingevolge artikel 160, eerste lid onder h. van de Gemeentewet ingestelde gewone marktdagen en jaarmarktdagen.
Ingevolge artikel 160, eerste lid onder h. van de Gemeentewet is het college bevoegd tot het instellen, afschaffen of veranderen van jaarmarkten en gewone marktdagen. De raad hoeft deze bevoegdheid daardoor niet meer te delegeren aan het college. Het college geeft in een aanwijzingsbesluit de plaats, de dagen en de tijden van gewone markten en jaarmarkten aan.
Zowel voor de markt op vrijdag als voor de biologische markt heeft het college een aanwijzingsbesluit genomen, respectievelijk het Instellingsbesluit voor de vrijdagmarkt en het Aanwijzingsbesluit Biologische Markt d.d. 18 maart 2008.
In dit lid gaat het om vastlegging van bestaande jurisprudentie. De dringende redenen dienen het doorgaan laten vinden van de markt (op de vaste dag, tijd en/of plaats) praktisch onmogelijk te maken. Deze bevoegdheid van het college is ondergemandateerd aan de marktmeester. Dringende redenen kunnen zijn bijv. slechte weersomstandigheden (zoals storm of koude), calamiteiten, dreiging van gevaar of andere bijzondere of dringende omstandigheden. Het verrichten van onderhoud, zoals bestratings- en rioleringswerkzaamheden, valt ook hieronder.
Het betreft hier met name om evenementen, zoals Amstelveen festival, Diwali festival, de Kerstmarkt of andere evenementen met een bijzondere en kwalitatieve uitstraling voor Amstelveen.
Het college is bevoegd nadere regels te stellen betreffende het bepaalde in deze verordening.
In de verordening worden slechts de hoofdlijnen geregeld. Op detailniveau dienen evenwel nog de nodige onderwerpen uitgewerkt te worden. Hierbij kan gedacht worden aan punten met betrekking tot het verstrekken van vergunningen en de dagelijkse praktijk op de markt. Met het onderhavige artikel wordt aan het college de mogelijkheid geboden hier de nodige beleidslijnen voor vast te stellen. Artikelen van de oude verordening zullen zoveel mogelijk in nadere regels worden vastgelegd. Grote delen van de titels II., III. en IV. zullen hierin worden geregeld, alsmede de regeling tot het aanwijzen van plaatsen op de markt.
Inmiddels heeft het college gebruik gemaakt van zijn bevoegdheid om op grond van dit artikel nadere regels te stellen, te weten het “Uitvoeringsbesluit behorende bij de Marktverordening”.
Artikel 5 Standplaatsvergunningen (= artikel 7 en volgende van de oude verordening)
De artikelen 7 en volgende van de oude verordening geven voorschriften ten aanzien van vergunningen en standplaatsen. In de nieuwe verordening is in artikel 5 een kader aangegeven. De overige bepalingen zullen worden opgenomen in nadere regels van het college.
Het is niet de bedoeling dat de markt(en) veelvuldig worden verplaatst. De ervaring leert dat marktverplaatsingen de kooplieden sterk in hun omzet benadelen. Een tijdelijke verplaatsing wordt alleen overwogen als er sprake is van dringende redenen waardoor verplaatsing noodzakelijk is. Te denken valt bijvoorbeeld aan het verrichten van bestratings- en rioleringswerkzaamheden op het marktterrein of de maximaal drie jaarlijkse evenementen.
Artikel 6 is een nieuwe bepaling en geeft regels voor jaarmarkten. Gezien het feit dat er regelmatig een verzoek komt voor het houden van een jaarmarkt en de APV niet in nadere regelgeving voorziet, zijn hiervoor regels opgenomen in de Marktverordening.
Artikel 7 Wijziging, schorsing en intrekking vergunning en uitsluiting van vergunninghouders
Artikel 7 geeft bepalingen over wijziging, schorsing en intrekking van een vergunning en voegt de bepaling uitsluiting van vergunninghouders toe. In dit artikel zijn bepalingen opgenomen van het oude artikel 22 (intrekking en overschrijving van vergunning en intrekking van vergunning en inschrijving). De eventuele overschrijving van de vergunning wordt in nadere regelgeving vastgelegd.
In het artikel is een bepaling over schorsing van ondernemers en het (tijdelijk) uitsluiten van ondernemers opgenomen. Deze bepaling is van toepassing op ondernemers die niet elke week op de markt staan, zoals standwerkers en zogenaamde “meelopers”, ondernemers die een plaats op de markt krijgen toegewezen op het moment dat een vaste standplaatshouder is verhinderd. Er is voor deze bepalingen een lid ingevoegd (artikel 7, lid 2).
Artikel 8 Tijdstip bezetten vaste standplaats
Door een gebod in te stellen op het op tijd aanwezig zijn kan op het niet nakomen daarvan een sanctie worden gesteld.
Artikel 9 Aanvoeren, verkopen, afleveren en afvoeren van goederen
In dit artikel is opgenomen op welke tijden en wanneer de marktkooplieden de markten kunnen oprijden en verlaten moeten hebben. Het tijdstip van oprijden voor het Stadshart is van belang om de bewoners zo min mogelijk last te bezorgen. In incidentele gevallen kan het tijdstip van opbouwen te laat zijn om nog tijdig met de verkoop te kunnen aanvangen. Dit zou een belemmering kunnen inhouden voor het opbouwen van bepaalde kramen. Voor deze specifieke situaties bestaat de mogelijkheid een ontheffing te verlenen.
De strafbepaling is ook van toepassing op de artikelen 6 (jaarmarktvergunning) en 15 (legitimatie). Met deze aanvulling is de strafbaarstelling van verboden gedragingen compleet. Op grond van dit artikel zijn de overtredingen strafrechtelijk vervolgbaar. Dit is een standaard bepaling in verordeningen. In de praktijk zullen de regels veelal bestuursrechtelijk worden gehandhaafd middels een dwangsom of schorsing.