Organisatie | Deurne |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Interne klachtenregeling gemeente Deurne 2015 |
Citeertitel | Interne klachtenregeling gemeente Deurne 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Protocol Interne Klachtbehandeling gemeente Deurne 2011.
Algemene wet bestuursrecht, hoofdstuk 9
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-03-2015 | nieuwe regeling | 10-03-2015 | Onbekend. |
De bewaking van voortgang, behandeling en afdoening van ontvangen klachten geschiedt door een door burgemeester en wethouders aangewezen klachtencoördinator. De klachtencoördinator handelt onder verantwoordelijkheid van de burgemeester. De klachtencoördinator is belast met de coördinatie van klachten in eerste aanleg (interne klachtbehandeling) en is tevens contactpersoon voor de externe klachtvoorziening van de gemeente Deurne.
Een mondeling geuite klacht wordt conform deze regeling slechts in behandeling genomen indien deze op schrift wordt gesteld. De ontvanger van een mondelinge klacht verzoekt klager om de klacht op schrift te stellen en te richten aan burgemeester en wethouders. Indien de klager daarom verzoekt helpt de ontvanger bij het op schrift stellen van de klacht. In laatst genoemde situatie wordt de op schrift gestelde klacht ter tekening aan klager voorgelegd ter bevestiging van de juiste formulering van de klacht. Indien klager zich akkoord verklaart dan ontvangt hij een kopie van de klacht. Vervolgens wordt de klacht geregistreerd.
Indien de klager weigert zijn klacht op schrift te stellen of de ontvanger van de klacht kan de klager niet behulpzaam zijn bij het formuleren van de klacht, stelt de ontvanger van de mondelinge klacht de klachtencoördinator hiervan onmiddellijk in kennis. Door de klachtencoördinator wordt in beide situaties contact opgenomen met de klager.
Een klacht over een gedraging die tot de verantwoordelijkheid van een medewerker behoort, wordt behandeld door het betreffende afdelingshoofd. Indien de inhoud van de klacht daartoe aanleiding geeft kan het afdelingshoofd de algemeen directeur verzoeken hem bij te staan bij de behandeling van de klacht. Bij afwezigheid van het afdelingshoofd treedt de algemeen directeur dan wel de directeur Organisatie als plaatsvervanger op.
Een klacht over een gedraging die tot de verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders als zodanig of tot een lid van het college behoort, wordt behandeld door de burgemeester. Indien een gedraging van de burgemeester zelf het onderwerp van de klacht is, is het vijfde lid van dit artikel van toepassing.
Een klacht over een gedraging die tot de verantwoordelijkheid van de gemeenteraad of één of meer leden van de raad behoort, wordt behandeld door de burgemeester als voorzitter van de raad. Een schriftelijke kennisgeving van zijn bevindingen richt hij aan de gemeenteraad. Indien de voorzitter zelf of mede onderwerp van de klacht is, wordt door hem niet deelgenomen aan de behandeling en beoordeling van de klacht.
Zodra het bestuursorgaan naar tevredenheid van de klager aan diens klacht tegemoet is gekomen, vervalt de verplichting tot het verder toepassen van deze regeling. De klager ontvangt in dat geval een schriftelijke kennisgeving van de afsluiting van de procedure. Aan de betrokkene wordt een kopie van deze kennisgeving verstrekt.
De klachtbehandelaar draagt er zorg voor dat het bestuursorgaan de klacht binnen de in artikel 9:11 van de Awb gestelde termijn van zes weken afhandelt. Indien afhandeling niet binnen de gestelde termijn plaatsvindt, stelt de klachtencoördinator de klager schriftelijk in kennis van verdaging van de beslistermijn met maximaal vier weken. De klachtbehandelaar houdt de klachtencoördinator op de hoogte van de stappen die door hem worden ondernomen.
De klachtbehandelaar stelt klager en betrokkene in de gelegenheid om te worden gehoord en op elkaars standpunt te reageren. De klachtenbehandelaar bepaalt de plaats en de tijd van de hoorzitting en draagt zorg voor de uitnodiging van partijen. Het horen van de partijen vindt bij voorkeur in elkaars aanwezigheid plaats. De klachtbehandelaar is bevoegd getuigen op te roepen.
Burgemeester en wethouders mandateren de algemeen directeur en bij zijn afwezigheid de directeur Organisatie om te besluiten over de gegrondheid van een klacht. Indien het een klacht gericht tegen de algemeen directeur of de directeur Organisatie betreft of in die zaken waar de algemeen directeur danwel de directeur Organisatie als klachtbehandelaar zijn opgetreden, blijft de besluitvorming aan burgemeester en wethouders voorbehouden.
De algemeen directeur danwel het bestuursorgaan stelt de klager schriftelijk en gemotiveerd in kennis van het besluit, de bevindingen alsmede de eventuele consequenties die er aan verbonden worden. Tevens wordt schriftelijk meegedeeld dat indien de klager niet tevreden is met de wijze van afdoening, de klacht aan de externe klachtvoorziening van de gemeente Deurne kan worden voorgelegd. Na besluitvorming stelt de klachtbehandelaar betrokkene in kennis van de wijze van afhandeling van de klacht.
Artikel 9 Geen verplichting tot klachtbehandeling
Indien van toepassing adviseert de klachtencoördinator de algemeen directeur danwel het bestuursorgaan om de klager zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van de klacht schriftelijk in kennis te stellen van het buiten behandeling laten van de klacht. Klager wordt zo mogelijk doorverwezen naar rechterlijke- of beroepsinstanties, dan wel instellingen voor maatschappelijke hulpverlening of andere daarvoor in aanmerking komende instanties.
Artikel 10 Registratie van klachten
Het bestuursorgaan draagt zorg voor registratie van de bij hem ingediende schriftelijke klachten. De geregistreerde klachten worden jaarlijks gepubliceerd.