Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Heerlen

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Heerlen
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2016
CiteertitelLegesverordening 2016
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet artikel 229

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-12-201501-04-2016Nieuwe regeling

04-11-2015

Gemeenteblad 2015, nr. 123699

OBM-15000225 

Tekst van de regeling

Intitulé

VERORDENING OP DE HEFFING EN DE INVORDERING VAN LEGES 2016

(Legesverordening 2016)

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van n-e dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de n-e dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

  • d.

    beschikkingen op verzoek- en bezwaarschriften met betrekking tot de plaatselijke belastingen;

  • e.

    de openbare besturen voor zover het nasporingen, stukken, inlichtingen of andere diensten, niet zijnde vergunningen, betreft, die door hen in het openbaar belang zijn gedaan/gevraagd;

  • f.

    de besturen van de stichtingen of instellingen, welke het gemeentebestuur van advies dienen, voor zover het nasporingen, stukken, inlichtingen of andere diensten betreft, die in verband met hun adviserende taak worden gevraagd.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet  bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990  moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet  is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.8 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.2.3 (papieren verstrekking uit de basisadministratie persoonsgegevens);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9.5 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1. De legesverordening 2015 van 5/6 november 2014 wordt ingetrokken, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten:

    • a.

      die zich voor die datum hebben voorgedaan;

    • b.

      waarop de Wet ruimtelijke ordening  of de Woningwet  zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht  nog moeten worden toegepast, met dien verstande dat de van toepassing zijnde tarieven worden verhoogd met 1,2%, waarbij de uitkomst rekenkundig wordt afgerond op twee decimalen en met 10 cent naar boven.

  • 2. De in het eerste lid genoemde verordening blijft gelden voor belastbare feiten die plaatsvinden in de periode tussen inwerkingtreding van deze verordening en de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2016.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: “Legesverordening 2016”.

Aldus besloten tijdens de openbare vergadering van de gemeenteraad van de gemeente Heerlen van 4/5 november 2015.

griffier, voorzitter,

mr. J.H.M. Martens R.K.H. Krewinkel

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2015  
     
Titel 1 Algemene dienstverlening  
     
Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand  
 Huwelijksvoltrekking/registratie partnerschap c.a.  
1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op maandag om 10.00 uur en 10.20 uur:€ 0,00
     
 Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op een andere tijd dan ingevolge artikel 4 van de Wet van 23 april 1879 (Stbl. 72) voor kosteloze huwelijksvoltrekking is bepaald:  
1.1.1.1In het stadhuis€ 218,10
1.1.1.2Het tarief onder 1.1.1.1 op een vrijdag wordt verhoogd met: € 63,60
1.1.1.3voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het sluiten van een huwelijk in een andere locatie dan bedoeld onder 1.1.1.1€ 389,30
1.1.1.4Het tarief onder 1.1.1.3 op een vrijdag wordt verhoogd met € 76,80
1.1.1.5Het tarief onder 1.1.1.3 op een zaterdag wordt verhoogd met € 306,30
1.1.1.6Het tarief onder 1.1.1.3 op een zondag wordt verhoogd met€ 359,60
1.1.1.7Voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het aanwijzen van een trouwlocatie ten behoeve van één specifiek huwelijk wordt het tarief als bedoeld in 1.1.1.1 verhoogd met€ 218,80
1.1.2Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk€ 40,60
1.1.2.1Indien daarbij gebruik gemaakt wordt van een locatie als bedoeld in 1.1.1.1 of 1.1.1.3 of van een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte gelden de tarieven zoals bedoeld in 1.1.1.1 t/m 1.1.1.7.  
1.1.3Voor het voltrekken van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek, wordt het tarief onder 1.1.1.1 vermeerderd met € 64,80
1.1.4Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek€ 64,80
1.1.5Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:  
1.1.5.1een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering 10,40
1.1.5.2een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering inclusief binnenboekje 36,10
1.1.6Getuigen  
 het leveren door de gemeente van getuigen bij een huwelijksvoltrekking of registratie van een partnerschap, per getuige (maandag t/m vrijdag)€ 42,80
1.1.7Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier € 16,20
1.1.8.Voor iedere afgegeven verklaring als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand€ 12,70
1.1.8.1Indien artikel 93 van de Pensioenwet of artikel 243 van het burgerlijk wetboek van toepassing is of conform een andere wet die bepaald dat er geen kosten in rekening gebracht mogen worden.€ 0,00
1.1.9Voor verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 49 a van boek 1 van Burgerlijk Wetboek € 22,60
1.1.10Indien de aanvraag tot het sluiten van een huwelijk wordt ingetrokken geldt:  
1.1.10.1indien de annulering plaatsvindt terwijl nog geen voornemen om in het huwelijk te treden kenbaar is gemaakt € 104,70
1.1.10.2indien de annulering plaatsvindt nadat het voornemen om in het huwelijk te treden kenbaar is gemaakt, doch meer dan een maand voor de geplande huwelijksvoltrekking of registratie partnerschap € 209,20
1.1.10.3indien men niet op de geplande dag en het geplande tijdstip van voltrekking van het huwelijk of partnerschapsregistratie verschijnt vindt geen restitutie van leges plaats.  
     
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten  
     
1.2.1Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:  
1.2.1.1tot het verstrekken van een nationaal paspoort voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 67,10
1.2.1.2tot het verstrekken van een nationaal paspoort voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar niet heeft bereikt€ 51,20
1.2.1.3tot het verstrekken van een reisdocument voor vluchtelingen of voor vreemdelingen€ 51,20
1.2.1.4tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is en die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)€ 67,10
1.2.1.5tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt en die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)€ 51,20
1.2.2Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag  
1.2.2.1tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 53,05
1.2.2.2tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar niet heeft bereikt€ 28,45
1.2.3De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.2.2 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van€ 47,30
1.2.4Het tarief genoemd in 1.2.3 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1 t/m 1.2.1.5 slechts één keer per reisdocument berekend.  
     
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen  
     
1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs€ 38,80
1.3.2het overeenkomstig 1.3.1 verschuldigde bedrag wordt verhoogd, indien aan de aanvrager van een rijbewijs reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet kan worden overgelegd, met:€ 10,90
1.3.3Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met € 34,10
     
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen op basis van de Wet basisregistratie personen  
1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.  
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking€ 16,20
1.4.2.2uittreksel uit de basisregistratie personen€ 16,20
1.4.2.2.1Indien het uittreksel uit de basisregistratie wordt aangevraagd via internet (op www.loket.heerlen.nl) bedraagt het tarief € 10,20
1.4.2.3voor het schriftelijk verstrekken van inlichtingen uit de basisregistratie personen aan overheidsorganen en aangewezen derden bedraagt het tarief€ 7,50
1.4.3Het tarief bedraagt voor het vervaardigen van incidentele overzichten en selecties uit de basisregistratie op basis van voorcalculatie per manuur € 92,10
1.4.3.1Voor het aanleveren van de onder 1.4.3 gevraagde gegevens op een digitaal medium: € 26,00
1.4.4voor de afgifte van een uittreksel of verklaring, welke niet langs geautomatiseerde weg uit de basisregistratie kan worden gemaakt, voor ieder daaraan besteed kwartier bedraagt€ 16,20
1.4.5In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen voor de Oorlogsgravenstichting€ 0,00
     
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister  
     
Niet van toepassing  
     
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens  
     
1.6.1.Het tarief bedraagt voor de inzage van gegevens en het verstrekken van afschriften daarvan € 0,00
     
Hoofdstuk 7 Bestuursstukken  
     
1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.7.1.1 een afschrift van de gemeentebegroting€ 40,20
1.7.1.2een afschrift van de gemeenterekening€ 40,20
1.7.1.3de zomernota€ 17,40
1.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.7.2.1een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina€ 0,60
1.7.2.2een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina€ 0,60
     
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie  
     
Niet van toepassing  
     
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken  
     
1.9.1Legalisatie. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een legalisatie van een handtekening anders dan voor de inning van pensioenen uit het buitenland€ 16,20
1.9.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het waarmerken van een door belanghebbende te overleggen stuk€ 1,50
1.9.3Verklaring omtrent nationaliteit  
1.9.3.1het afgeven van een verklaring omtrent nationaliteit anders dan ten behoeve van het aanvragen van grensdocument€ 16,20
1.9.3.2het afgeven van ieder(e) ander(e) niet afzonderlijk genoemde verklaring of bewijsstuk€ 16,20
1.9.4Voor het in behandeling nemen van een aanvraag Verklaring omtrent het gedrag bedraagt het tarief, vastgesteld door het Ministerie van Justitie,€ 30,05
1.9.5Het tarief, vastgesteld door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, voor het in behandeling nemen van een naturalisatieverzoek:  
1.9.5.1enkelvoudig standaard€ 829,00
1.9.5.2enkelvoudig verlaagd€ 617,00
1.9.5.3gemeenschappelijk standaard€ 1.058,00
1.9.5.4gemeenschappelijk verlaagd€ 847,00
1.9.5.5medenaturalisatie van minderjarig kind€ 122,00
1.9.6Het tarief, vastgesteld door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, voor het afleggen van een optieverklaring ter verkrijging van het Nederlanderschap:  
1.9.6.1enkelvoudige optie€ 177,00
1.9.6.2gemeenschappelijke optie€ 301,00
1.9.6.3medeopterende minderjarige kind€ 21,00
1.9.7De tarieven voor het in behandeling nemen van aanvragen in Titel 1 hoofdstuk 1 t/m 4 en 9 worden, indien de aanvraag wordt gedaan op een locatie buiten de kantoren van de gemeente vermeerderd met€ 16,20
1.9.8Inzage in geregistreerde gegevens en inzage in aan derden verstrekte gegevens uit de basisregistratie personen € 0,00
     
Hoofdstuk 10 Gemeentearchief  
     
1.10.1Het tarief bedraagt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor:  
1.10.1.1de afgifte van een beschikking op een aanvraag€ 16,20
1.10.1.2de afgifte van kopieën van stukken, ongeacht de gegevensdrager, per pagina met dien verstande dat deze bepaling niet van toepassing is voor de afgifte van fotokopieën uit Historisch Goud€ 0,60
1.10.1.3de afgifte van stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, per pagina€ 2,10
1.10.1.4de afgifte van kopieën van terugvergrotingen van microbeelden in het Din A4-formaat, per kopie met dien verstande dat deze bepaling niet van toepassing is voor de afgifte van kopieën uit Historisch Goud€ 0,60
1.10.1.5de afgifte van kaarten, technische tekeningen en bestemmingsplannen, al dan niet behorende bij de in 1.10.1.2 t/m 1.10.1.4 genoemde stukken, dan welkopieën of lichtdrukken daarvan, per kaart, tekening, lichtdruk of fotokopie, per m2€ 5,70
     
Hoofdstuk 11 Huisvestingswet  
     
Niet van toepassing  
     
Hoofdstuk 12 Leegstandwet  
     
Niet van toepassing  
     
Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie  
     
1.13Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.13.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om gemeentelijke garantie op een lening voor aankoop van een woning c.q. een aanvraag om in te stemmen met een wijziging dan wel omzetting van een door de gemeente gegarandeerde lening€ 77,90
1.13.2tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening€ 77,50
     
Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen  
     
Niet van toepassing  
     
Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet  
1.15Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.15.1Tot het verlenen van een incidentele ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet, het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet of de Verordening winkeltijden gemeente Heerlen€ 42,80
1.15.2Tot het verlenen van een structurele ontheffing (avond-/nachtwinkel) in het kader van de Winkeltijdenwet, het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet of de Verordening winkeltijden gemeente Heerlen€ 511,90
1.15.3Tot het wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing € 85,40
   
Hoofdstuk 16 Kansspelen  
     
1.16Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:  
1.16.1voor een periode van twaalf maanden:  
1.16.1.1Indien de vergunning voor 1 kansspelautomaat geldt€ 56,50
1.16.1.2Indien de vergunning voor 2 of meer kansspelautomaten geldt  
1.16.1.3Een vast bedrag van € 22,50
1.16.1.4Vermeerderd met het product van het aantal kansspelautomaten maal een bedrag van€ 34,00
1.16.1.5Indien de onder 1.16 bedoelde aanvraag voor het in behandeling nemen van een aanvraag geldt voor een periode langer dan een jaar doch ten hoogste vier jaar, worden de in deze onderdelen bedoelde tarieven naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verhoogd.  
1.16.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)  
 € 42,80
1.16.3De afgifte door de gemeente van een mededelingsformulier als bedoeld in artikel 7c van de Wet op de kansspelen€ 16,20
Hoofdstuk 17 Telecommunicatie  
     
1.17.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4 eerste lid van de Telecommunicatiewet ongeacht de aard van de bestrating/groenvoorziening en exclusief beheerskosten€ 275,40
1.17.2Het in 1.17.1 genoemde bedrag wordt, indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde werkelijke kosten, blijkend uit een begroting die terzake door de gemeente is opgesteld.  
1.17.3Indien een begroting als bedoeld in 1.17.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
     
Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer  
     
1.18Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.18.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990  
1.18.1aOntheffing van artikel 25 RVV€ 25,30
1.18.1bAndere ontheffingen op basis van artikel 87 RVV€ 14,70
1.18.2het verkrijgen van elke andere vergunning of ontheffing, verleend op grond van de Wegenverkeerswet, het Wegenverkeersreglement, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens of een daarop steunende regeling met een geldigheidsduur van:  
1.18.2.1één maand€ 14,70
1.18.2.2meer dan 1 maand en ten hoogste 6 maanden€ 27,90
1.18.2.3meer dan 6 maanden en ten hoogste een jaar€ 60,70
1.18.3Het afgeven van een Gehandicapten Parkeer Kaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, indien:  
1.18.3.1een geneeskundig onderzoek is vereist€ 84,70
1.18.3.1.1bij verhindering voor de geplande afspraak voor een geneeskundig onderzoek, zoals bedoeld bij 1.18.3.1, mét afmelding, wordt een gedeelte van de kosten in rekening gebracht voor een bedrag van€ 35,20
1.18.3.1.2bij het niet verschijnen, zonder afmelding, voor het geplande geneeskundig onderzoek zoals bedoeld bij 1.18.3.1, worden de volledige kosten zoals vermeld bij 1.18.3.1, in rekening gebracht.  
1.18.3.2géén geneeskundig onderzoek is vereist€ 39,50
1.18.4Reservering parkeerplaats  
 het reserveren van een invalidenparkeerplaats op kenteken€ 201,60
1.18.5Het afsluiten van (een gedeelte van) een weg door het plaatsen van verkeerstekens voor de voor de duur van een op die weg plaatsvindende activiteit€ 19,40
     
Hoofdstuk 20 Diversen  
     
1.20.1Diensten (algemeen)  
1.20.1.1Het tarief bedraagt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, voor het verlenen van diensten, per kwartier€ 16,20
1.20.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking€ 16,20
1.20.1.3Het tarief voor het in behandeling nemen van een parkeerontheffing in het kader van de verordening parkeerbelastingen€ 7,50
1.20.2Inzamelvergunning  
1.20.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het inzamelen van oude materialen en afval van levensmiddelen, voor de periode van een jaar€ 11,80
1.20.3Pachtwet  
1.20.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring als bedoeld in artikel 56f van de Pachtwet€ 9,00
1.20.4Verspreiden van gedrukte stukken  
1.20.4.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot de afgifte van een vergunning dan wel ontheffing voor het verspreiden en aanbieden van  
 gedrukte of geschreven stukken als bedoeld in artikel 2:6 van de A.P.V.€ 42,40
1.20.5Spandoeken  
1.20.5.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot de afgifte van een vergunning voor het aanbrengen van spandoeken als bedoeld in artikel 2:10 van de A.P.V.€ 84,50
1.20.6Tijdelijke reclame  
1.20.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een reclamevergunning voor het plaatsen van tijdelijke reclameborden (driehoeksborden) als bedoeld in artikel 2:10 van de A.P.V.€ 84,50
1.20.7Uitstalvergunning  
1.20.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot de afgifte van een uitstalvergunning als bedoeld in artikel 2:10 van de A.P.V.€ 42,50
     
     
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning  
     
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen  
2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:  
2.1.1.1Aanlegkosten:  
 De aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;  
2.1.1.2Bouwkosten:  
 De bouwkosten (exclusief btw) op basis waarvan de leges worden vastgesteld, worden berekend op basis van de "Tabel standaard bouwkosten" (zie bijlage). Indien een project uit meerdere typen bouwwerken bestaat, bedragen de bouwkosten de som van de afzonderlijke bouwkosten, berekend op basis van de “Tabel standaard bouwkosten” voor de betreffende typen bouwwerken. Indien de "Tabel standaard bouwkosten" niet voorziet in het type bouwwerk waarvoor een omgevingsvergunning is aangevraagd, worden de bouwkosten op basis waarvan de leges worden vastgesteld, berekend met gebruikmaking van de meest recente uitgave "Taxatieboekjes (Her)bouwkosten", zoals die worden uitgegeven door Sdu Uitgevers. Indien zowel de "Tabel standaard bouwkosten" als de "Taxatieboekjes (Her)bouwkosten" niet voorzien in het type bouwwerk waarvoor een omgevingsvergunning is aangevraagd, worden de bouwkosten conform een realistische marktprijs vastgesteld. De aanvrager kan dan de opgegeven bouwkosten aannemelijk maken door ze te onderbouwen met een begroting.  
2.1.1.3Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.  
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.  
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.  
     
Hoofdstuk 2 Vooroverleg aanvraag omgevingsvergunning  
2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
2.2.1om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is:€ 129,60
 Hierbij is een Wabo-brede toetsing (inclusief de toets Bouwbesluit) aan de orde. Indien slechts op deelaspecten/activiteiten wordt getoetst, is het tarief conform de betreffende artikelen van toepassing.  
2.2.2De leges onder 2.2.1 worden verhoogd met: of met een evenredig lager percentage indien slechts een gedeeltelijke toetsing heeft plaatsgevonden35%
 van de onder 2.3.1.1.1a t/m 2.3.1.1.10a, 2.3.1A, 2.3.1.3 t/m 2.3.5.3.3 en 2.3.6 t/m 2.3.14.2.2 genoemde leges.  
2.2.3Wanneer een vooroverleg wordt gevolgd door een aanvraag omgevingsvergunning worden de leges ingevolge artikel 2.2.1 en 2.2.2 verrekend met de leges die worden opgelegd naar aanleiding van deze aanvraag. Indien hieruit een negatief bedrag voortkomt vindt er geen verrekening plaats.  
     
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning  
2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.  
2.3.1Bouwactiviteiten  
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.1.1.1indien de bouwkosten € 25.000,00 of minder bedragen€ 210,00
2.3.1.1.1avermeerderd met:€ 15,00
voor elke € 500,00 bouwkosten of gedeelte daarvan  
2.3.1.1.2indien de bouwkosten meer dan € 25.000,00 maar niet  
 meer dan € 100.000,00 bedragen€ 960,00
2.3.1.1.2avermeerderd met:€ 14,50
 voor elke € 500,00 bouwkosten of gedeelte daarvan voor  
zover de bouwkosten meer dan € 25.000,00 bedragen  
2.3.1.1.3indien de bouwkosten meer dan € 100.000,00 maar niet meer dan € 250.000,00 bedragen  
 € 3.135,00
2.3.1.1.3avermeerderd met:€ 14,00
 voor elke € 500,00 bouwkosten of gedeelte daarvan voor  
zover de bouwkosten meer dan € 100.000,00 bedragen
2.3.1.1.4indien de bouwkosten meer dan € 250.000,00 maar niet meer dan € 500.000,00 bedragen  
 € 7.335,00
2.3.1.1.4avermeerderd met:€ 13,50
 voor elke € 500,00 bouwkosten of gedeelte daarvan voor  
zover de bouwkosten meer dan € 250.000,00 bedragen
2.3.1.1.5indien de bouwkosten meer dan € 500.000,00 maar niet  
 meer dan € 1.000.000,00 bedragen€ 14.085,00
2.3.1.1.5avermeerderd met:€ 13,00
 voor elke € 500,00 bouwkosten of gedeelte daarvan voor  
zover de bouwkosten meer dan € 500.000,00 bedragen
2.3.1.1.6indien de bouwkosten meer dan € 1.000.000,00 maar niet meer dan € 2.500.000,00 bedragen  
 € 27.085,00
2.3.1.1.6avermeerderd met:€ 12,50
 voor elke € 500,00 bouwkosten of gedeelte daarvan voor  
zover de bouwkosten meer dan € 1.000.000,00 bedragen
2.3.1.1.7indien de bouwkosten meer dan € 2.500.000,00 maar niet  
 meer dan € 5.000.000,00€ 64.585,00
2.3.1.1.7avermeerderd met:€ 12,00
 voor elke € 500,00 bouwkosten of gedeelte daarvan voor  
zover de bouwkosten meer dan € 2.500.000,00 bedragen
2.3.1.1.8indien de bouwkosten meer dan € 5.000.000,00 maar niet meer dan € 10.000.000,00 bedragen  
 € 124.585,00
2.3.1.1.8avermeerderd met:€ 11,50
 voor elke € 500,00 bouwkosten of gedeelte daarvan voor  
zover de bouwkosten meer dan € 5.000.000,00 bedragen
2.3.1.1.9indien de bouwkosten meer dan € 10.000.000,00 maar niet  
 meer dan € 20.000.000,00 bedragen€ 239.585,00
2.3.1.1.9avermeerderd met:€ 11,00
 voor elke € 500,00 bouwkosten of gedeelte daarvan voor  
zover de bouwkosten meer dan € 10.000.000,00 bedragen
2.3.1.1.10indien de bouwkosten meer dan € 20.000.000,00 bedragen€ 459.585,00
2.3.1.1.10avermeerderd met:€ 10,00
 voor elke € 500,00 bouwkosten of gedeelte daarvan voor  
 zover de bouwkosten meer dan € 20.000.000,00 bedragen
2.3.1ADe leges voor bouwactiviteiten ingevolge artikel 2.3.1 bedragen maximaal € 750.000,00
2.3.1.2Toets ruimtelijke ordening  
Voor een afzonderlijk verzoek voor het uitvoeren van een toets ruimtelijke ordening (inclusief een advies betreffende de haalbaarheid indien er sprake is van een planologisch strijdig gebruik) bedraagt het tarief:€ 64,80
 vermeerderd met:€ 0,90
voor elke € 500,00 bouwkosten of gedeelte daarvan. of indien het geen activiteit bouwen betreft, voor elk te besteden kwartier à € 16,20
dat boven de vier kwartier uitgaat  
Indien geen planologisch strijdig gebruik aan de orde is bedragen de leges op basis van dit artikel maximaal € 1.012,00
Indien wel planologisch strijdig gebruik aan de orde is bedragen de leges op basis van dit artikel maximaal € 2.024,00
 Dit artikel is ook van toepassing voor de berekening (vermindering) van leges indien artikel 3.1 lid 4 Wet ruimtelijke ordening aan de orde is.  
2.3.1.3Toets welstand  
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 c.a. bedraagt het tarief, indien een welstandstoets noodzakelijk is, per behandeling:€ 32,40
 vermeerderd met een eenmalige vermeerdering van€ 0,90
 voor elke € 500,-- bouwkosten of gedeelte daarvan. De leges op basis van dit artikel bedragen maximaal € 1.012,00
Toets omgevingsvergunningsvrij  
2.3.1.4Indien een afzonderlijk verzoek of een vooroverleg, dan wel aanvraag omgevingsvergunning is ingediend en na toetsing is gebleken dat geen omgevingsvergunning is vereist, bedraagt het tarief:€ 64,80
Indien het slechts de activiteit kappen betreft, bedraagt het tarief: € 32,40
2.3.1.5Verplicht advies agrarische commissie  
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:€ 550,80
2.3.2Aanlegactiviteiten  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 550,80
2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:  
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo aan de orde is (binnenplanse afwijking):€ 169,50
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo aan de orde is (buitenplanse kleine afwijking):€ 169,50
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo aan de orde is (buitenplanse afwijking):€ 620,90
 te vermeerderen met €0,40 per €500,-- bouwkosten of gedeelte daarvan.  
2.3.3.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):€ 338,80
2.3.3.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):€ 620,90
 te vermeerderen met € 0,50 per € 500,-- bouwkosten of gedeelte daarvan.  
2.3.3.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):€ 620,90
 te vermeerderen met € 0,50 per € 500,-- bouwkosten of gedeelte daarvan  
2.3.3.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):€ 620,90
 te vermeerderen met € 0,50 per € 500,-- bouwkosten of gedeelte daarvan  
2.3.3.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):€ 620,90
2.3.4Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.4.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo aan de orde is (binnenplanse afwijking):€ 169,50
2.3.4.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo aan de orde is (buitenplanse kleine afwijking):€ 169,50
2.3.4.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo aan de orde is (buitenplanse afwijking):€ 620,90
2.3.4.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)€ 338,80
2.3.4.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):€ 620,90
2.3.4.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):€ 620,90
2.3.4.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):€ 620,90
2.3.4.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):€ 620,90
2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid  
2.3.5.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 192,00
2.3.5.2Te vermeerderen met € 0,30 voor elke m2  
2.3.5.3De leges op basis van 2.3.5.2 bedragen maximaal € 5.000
2.3.5AToets brandpreventie  
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 en 2.3.5.1 bedraagt het tarief, indien een brandpreventietoets in de Brandpreventiecommissie noodzakelijk is, per behandeling:€ 32,40
 vermeerderd met een eenmalige vermeerdering van€ 0,90
 voor elke € 500,-- bouwkosten of gedeelte daarvan. De leges op basis van dit artikel bedragen maximaal € 1.000,--.  
2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening 2008 gemeente Heerlen aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10, tweede lid, van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:  
2.3.6.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:€ 549,40
2.3.6.2voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:€ 549,40
2.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheers verordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 311,70
2.3.8Aanleggen of veranderen weg  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 165,00
2.3.9Uitweg/inrit  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.12, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 165,00
2.3.10Kappen  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of van de Bomenverordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 44,30
2.3.10.1Indien de aanvraag als bedoeld in 2.3.10 digitaal wordt ingediend via www.omgevingsloket.nl bedragen de kosten€ 40,50
2.3.11Opslag van roerende zaken  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in een gemeentelijk verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:  
2.3.11.1indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:€ 83,30
2.3.11.2indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:€ 83,30
2.3.12Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998  
2.3.12.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief: € 779,30
2.3.12.2Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief: € 779,30
2.3.13Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet  
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief: € 467,60
2.3.14Andere activiteiten  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:  
2.3.14.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 82,60
2.3.14.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 82,60
2.3.14.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:€ 82,60
2.3.14.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
2.3.15Omgevingsvergunning in twee fasen  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.15.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;  
2.3.15.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.  
2.3.16Beoordeling bodemrapport  
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:  
2.3.16.1voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport ten behoeve van het vaststellen van de bodemkwaliteit een bedrag per uur van€ 84,90
2.3.16.2voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport€ 254,20
2.3.17Advies  
2.3.17.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
2.3.17.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
2.3.18Verklaring van geen bedenkingen  
2.3.18.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:  
2.3.18.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:€ 155,70
2.3.18.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
2.3.18.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
2.3.19Bouwen of gebruik zonder vergunning  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, c en/of d van de Wabo en deze activiteit reeds is gestart dan wel uitgevoerd voordat de noodzakelijke vergunning is verleend en dat daardoor in het kader van toezicht/handhaving extra werkzaamheden zijn verricht, wordt onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 c.a., 2.3.3 c.a., 2.3.4 c.a. en 2.3.5 c.a. een bedrag in rekening gebracht van:€ 254,30
   
Hoofdstuk 4 Vermindering  
2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.  
2.4.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.18 en 2.3.19. De vermindering bedraagt:  
2.4.2.1bij 5 tot 10 activiteiten:25%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges;  
2.4.2.2bij 10 tot 15 activiteiten:30%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges;  
2.4.2.3bij 15 of meer activiteiten:35%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges.  
     
Hoofdstuk 5 Teruggaaf/gedeeltelijke heffing  
2.5.1Gedeeltelijke heffing als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning  
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning die geheel of gedeeltelijk bestaat uit activiteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1 c.a., 2.3.2 c.a., 2.3.5 c.a., 2.3.6 c.a., 2.3.7 c.a. of 2.3.8 c.a. intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, wordt een deel van de desbetreffende leges geheven. Het te heffen deel bedraagt:  
2.5.1.120% indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;  
2.5.1.230% indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken en binnen 8 weken na het in behandeling nemen ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;  
2.5.1.340% indien de aanvraag wordt ingetrokken na 8 weken na het in behandeling nemen ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning  
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning die geheel of gedeeltelijk bestaat uit activiteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1 c.a., 2.3.2 c.a., 2.3.5 c.a., 2.3.6 c.a., 2.3.7 c.a. of 2.3.8 c.a., intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 18 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:35%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
2.5.3Gedeeltelijke heffing als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning  
2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning die geheel of gedeeltelijk bestaat uit activiteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1 c.a., 2.3.2 c.a., 2.3.5 c.a., 2.3.6 c.a., 2.3.7 c.a. of 2.3.8 c.a. weigert, wordt een deel van desbetreffende leges geheven. Het te heffen deel bedraagt:50%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.  
2.5.4Gedeeltelijke heffing als gevolg van het buiten behandeling stellen van een aanvraag omgevingsvergunning  
2.5.4.1Indien na het indienen van een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning deze vergunning buiten behandeling wordt gesteld, wordt een deel van de desbetreffende leges geheven. Het te heffen deel bedraagt: 10%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
2.5.4.2De minimaal te heffen leges ingevolge dit artikel bedragen € 210,60. Echter;  
2.5.4.3Indien de aanvraag slechts de activiteit kappen betreft, bedraagt het minimale tarief€ 40,50
2.5.4.4Indien de aanvraag slechts de activiteit strijdig gebruik betreft, bedraagt het minimale tarief€ 129,60
2.5.4.5Indien de aanvraag slechts de activiteit uitweg / inrit betreft, bedraagt het minimale tarief€ 64,80
2.5.5Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen  
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.18 en 2.3.19 wordt geen teruggaaf verleend.  
     
Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning  
Niet van toepassing.  
     
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project  
Niet van toepassing.  
     
Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen  
2.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening, zonder bouwactiviteiten€ 8.959,90
2.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen of uitwerken van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a of b, van de Wet ruimtelijke ordening, zonder bouwactiviteiten€ 338,80
2.8.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening, met bouwactiviteiten€ 620,90
2.8.3.1te vermeerderen met € 0,50 per € 500,-- bouwkosten of een gedeelte daarvan  
2.8.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen of uitwerken van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a of b, van de Wet ruimtelijke ordening met bouwactiviteiten€ 338,80
2.8.4.1te vermeerderen met € 0,50 per € 500,-- bouwkosten of gedeelte daarvan  
     
Hoofdstuk 8A Bodemgesteldheidonderzoek  
2.8A.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek inzake de gesteldheid van de bodem voor:  
2.8A.2een vooronderzoek / historisch onderzoek volgens de NEN 5725, naar de bodemgesteldheid. € 436,20
2.8A.3Een beknopt vooronderzoek / historisch onderzoek (niet volgens NEN-5725), naar de bodemgesteldheid€ 84,90
2.8A.4Het beoordelen van een chemisch bodemonderzoek ten behoeve van het vaststellen van de bodemkwaliteit per uur€ 84,90
2.8A.5het verstrekken van informatie en/of afgifte van een verklaring betreffende de gesteldheid van de bodem en/of het aanwezig zijn van opslagtanks. € 42,60
     
Hoofdstuk 9 Sloopmelding  
 Vervallen  
     
Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking/diensten  
2.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:€ 165,00
2.11Het tarief bedraagt voor overige niet in deze titel genoemde dienstverlening voor ieder daaraan besteed kwartier:€ 16,20
 Informatie verstrekking tot maximaal een half uur is hiervan uitgesloten  
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn  
Hoofdstuk 1 Horeca  
3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet en/of een vergunning tot het exploiteren van een horeca inrichting als bedoeld in artikel 3:4 van de A.P.V. (exploitatie met alcohol óf alcoholvrije exploitatie) € 795,30
3.1.1.1respectievelijk coffeeshop€ 1.351,70
3.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 30 Drank- en Horecawet, het wijzigen van de ondernemingsvorm of het exploiteren van een horeca inrichting als bedoeld in artikel 3:3 lid a sub 3 van de APV (afhaalcentrum) € 335,60
3.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet€ 48,50
3.1.4het wijzigen van het aanhangsel van de onder 3.1.1 genoemde vergunning  
3.1.4.1bijschrijven leidinggevende, eerste leidinggevende € 127,60
3.1.4.2voor ieder volgende leidinggevende€ 82,20
3.1.4.3doorhalen aantekening, per leidinggevende€ 68,10
3.1.5Verlenging sluitingsuur  
3.1.5.1een ontheffing tot het na het algemeen sluitingsuur geopend houden van cafés, restaurants en dergelijke inrichtingen per uur van de verlenging per dag€ 20,60
3.1.5.2Een ontheffing tot het na het algemeen sluitingsuur geopend houden van een nachtgelegenheid per jaar € 2.157,10
3.1.6Exploitatie horeca-inrichting  
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot de afgifte:  
3.1.6.1het wijzigen van het aanhangsel van de onder 3:4 APV genoemde vergunning(en)€ 335,60
3.1.6.2een ontheffing van de inrichtingseisen als bedoeld in artikel 3:16 van de A.P.V.€ 42,40
3.1.7Teruggaaf  
 Indien de aanvrager na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een horecavergunning binnen 5 weken na datum van indienen van de aanvraag deze schriftelijk intrekt, bestaat aanspraak op teruggaaf van 50% van de overeenkomstig artikel 3.1.1 t/m 3.1.4.2 en 3.1.6 t/m 3.1.6.2 geheven leges.  
3.1.8Smart-, head- en growshops  
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot Afgifte van een vergunning voor het exploiteren van een smart-, head- of Growshop als bedoeld in artikel 3:49 lid 1 A.P.V.€ 1.351,70
3.1.9Het wijzigen van de onder 3.1.8 genoemde vergunning (wijziging leidinggevend(en), per leidinggevende € 127,60
3.1.9.1voor ieder volgende leidinggevende€ 82,20
3.1.10Teruggaaf  
 Indien de aanvrager na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren van een smart-, head- of growshop binnen 5 weken na datum van indienen van de aanvraag deze schriftelijk intrekt, bestaat aanspraak op teruggaaf van 50% van de overeenkomstig artikel 3.1.8 en 3.1.9.1 geheven leges.  
3.1.11Terrassen  
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag  
3.1.11.1tot de afgifte van een vergunning tot het in gebruik nemen van een gedeelte van de weg als bedoeld in artikel 1:1 van de A.P.V. ingevolge artikel 2:33 van de A.P.V.€ 118,50
3.1.11.2een vergunning tot het in gebruik nemen van grond - geen eigendom van de gemeente grenzend aan de weg als bedoeld in artikel 1:1 van de A.P.V. ingevolge artikel 2:33 van de A.P.V.€ 84,70
3.1.12Speelautomatenhal  
 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot: afgifte van een vergunning tot het exploiteren van een speelautomatenhal als bedoeld in artikel 3 lid 1 van de verordening Speelautomaten 2000€ 1.773,90
   
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten Gereserveerd  
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven  
3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:  
3.3.1het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3:33 van de APV voor:  
3.3.1.1prostitutiebedrijven (zoals bordelen/privéhuizen, erotische massagesalons en seksclubs) en parenclubs € 1.336,10
3.3.1.2bedrijfsmatige thuisprostitutie € 1.182,70
3.3.1.3seksbioscopen, seksautomatenhallen en sekstheaters€ 1.182,70
3.3.1.4escortbedrijven€ 1.182,70
3.3.2Het wijzigen van een onder 3.3.1 bedoelde vergunning voor:  
3.3.2.1prostitutiebedrijven (zoals bordelen/privéhuizen, erotische massagesalons en seksclubs) en parenclubs € 343,50
3.3.2.2bedrijfsmatige thuisprostitutie € 343,50
3.3.2.3seksbioscopen, seksautomatenhallen en sekstheaters€ 343,50
3.3.2.4escortbedrijven€ 343,50
     
Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte  
Niet van toepassing  
     
Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening  
Vervallen    
     
Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening  
3.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, lid 1, van de Brandbeveiligingsverordening  
3.6.1tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2. lid 1 van de Brandbeveilingingsverordening te vermeerderen met  
 te vermeerderen met:  
 voor een bouwwerk met een oppervlakte van:  
3.6.1.1minder dan 100 m2€ 132,00
3.6.1.2101 - 500 m2, € 279,20
3.6.1.3501 - 2.000 m2€ 424,10
3.6.1.3.1verhoogd met € 0,36 voor elke m2  
3.6.1.42.001 - 5.000 m2  
3.6.1.4.1verhoogd met € 0,15 voor elke m2 € 1.059,90
3.6.1.55.001 - 50.000 m2  
3.6.1.5.1verhoogd met € 0,04 voor elke m2€ 1.489,50
3.6.1.650.001m2 of meer  
3.6.1.6.1verhoogd met € 0,03 voor elke m2€ 2.119,50
3.6.2Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2 lid 1 van de brandbeveiligingsverordening:  
3.6.2.1deze aanvraag wordt ingetrokken alvorens de vergunning is verleend, bestaat aanspraak op teruggaaf van 60% van de overeenkomstig artikel 3.6.1 t/m 3.6.1.6.1 geheven leges  
3.6.2.2de gebruiksvergunning niet wordt verleend, bestaat aanspraak op teruggaaf van 60% van de overeenkomstig 3.6.1 t/m 3.6.1.6.1 geheven leges  
3.6.2.3van een verleende gebruiksvergunning geen gebruik wordt gemaakt en de houder van de vergunning of zijn rechtsverkrijgende verzoekt binnen zes maanden na de verlening van de gebruiksvergunning deze in te trekken en de vergunning wordt deswege ingetrokken, bestaat aanspraak op teruggaaf van 60% van de overeenkomstig 3.6.1 t/m 3.6.1.6.1.1geheven leges.  
3.6.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot een overschrijving, resulterend in een gewijzigde tenaamstelling, van een verleende gebruiksvergunning € 69,00
     
Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing, informatieverstrekking of overige dienstverlening
3.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking hetzij informatieverstrekking of overige dienstverlening voor ieder daaraan besteed kwartier € 16,20

Bijlage: Tabel standaard bouwkosten

A. Woningen € per

A1 Rijtjeswoning (tussen- en eindwoning) 301 M3

A2 Twee-onder-een-kap woning / geschakelde woning 331 M3

A3 Vrijstaande woning 368 M3

A4 Bungalow (plat afgedekt) 442 M3

A5 Gestapelde woning 409 M3

A6 Kelder 242 M3

A7 Bijgebouw / aanbouw (met woonfunctie) 428 M3

A8 Opbouw (met woonfunctie) 389 M3

A9 Bijgebouw / aanbouw (garage, berging etc.) 270 M3

A10 Garage, berging vrijstaand 264 M3

A11 Garagebox 140 M3

A12 Dakkapel 948 M3

B. Overige bouwwerken en activiteiten € per

B1 Verandering woonruimte (inpandig) 137 M3

B2 Interne wijziging overige gebouwen 102 M3

B3 Gevelwijziging 643 M2

B4 Vernieuwen dak 122 M2

B5 Carport / overkapping 169 M2

B6 Tuinhuisje 199 M2

B7 Zwembad / vijver 209 M2

B8 Houten schutting / pergola 72 M1

B9 Gemetselde muur 127 M1

B10 Schotelanne 1.186 stuk

B11 Hout + metselwerk tuinmuur 97 M1

B12 Gaashekwerk 54 M1

C. Bedrijfspanden perC1 KantoorgebouwC1a < 500 M2 1.327 M2

C1b > 500 M2 en < 1.000 M2 € 650.000 vermeerderd met 947 M2

Voor elke M2 boven de 500 M2

C1c > 1.000 M2 € 1.114.000 vermeerderd met 833 M2

Voor elke M2 boven de 1.000 M2

C2 Bedrijfshal met kap 996 M2

C3 Bedrijfshal zonder kap

C3a < 200 M2 898 M2

C3b > 200 M2 en < 700 M2 € 179.600 vermeerderd met 597 M2

Voor elke M2 boven de 200 M2

C3c > 700 M2 € 478.100 vermeerderd 496 M2

Voor elke M2 boven de 700 M2

C4 Bedrijfshal met een sheddak 782 M2

C5 Droogloods 266 M2

C6 Distributiecentrum 426 M2

C7 Doe-het-zelf-hal, meubelhal, garage met showroom 720 M2

C8 Restaurant, café, cafetaria, hotel (horeca) 1.342 M2

C9 Winkel 931 M2

C10 Praktijkruimte bij woning + kleinschalig gezondheidscentrum 1.518 M2

C11 Gezondheidscentrum 1.245 M2

C12 Verpleeghuis, verzorgingsflat, zorgcentrum 1.018 M2

C13 Multifunctioneel centrum 1.175 M2

C14 Kantine, douche- en kleedruimte bij sportclubs 1.321 M2

C15 Sporthal, gymzaal 1.014 M2

C16 Schoolgebouw (1 bouwlaag) 1.364 M2

C17 Schoolgebouw (meerdere bouwlagen) 916 M2

C18 Parkeerdek (2-laags) 234 M2

C19 Parkeergarage bovengronds 309 M2

C20 Parkeergarage ondergronds 561 M2

D. Agrarische gebouwen € per

D1 Landbouwgebouw modern 222 M2

(betonvloer, staalconstructie, metalen dak- en gevelplaten)

D2 Landbouwgebouw modern 375 M2

(betonvloer, staalconstructie, golfplaten, metselwerk spouwmuur)

D3 Landbouwgebouw modern 270 M2

(betonvloer, staalconstructie, golfplaten, houten gevel)

D4 Landbouwgebouw modern 289 M2

(betonvloer, staalconstructie, golfplaten, gevelbetonplaten, houten

topgevel)

D5 Landbouwgebouw modern 230 M2

(betonvloer, staalconstructie, golfplaten, open gevel)

D6 Landbouwgebouw veldschuur 137 M2

(betonpoeren, betonvloer, houtconstructie, golfplaten, open gevel,

topgevel stalen damwand)

D7 Landbouwgebouw traditioneel 391 M2

(betonvloer, gebinten, sporenkap, dakpannen, 1-steens metselwerk)

D8 Landbouwgebouw traditioneel 304 M2

(betonvloer, spant, sporen, dakpannen, 1-steens metselwerk)

D9 Magazijn, pakhuis, nissenhut 88 M2

(betonvloer, aluminium of gegalvaniseerde golfplaten)

Oppervlakten en inhoudsmaten worden bepaald conform de artikelen 4.2 en 5.2 van NEN 2580.

Toelichting

De bouwkosten worden gebruikt als basis voor de bepaling van diverse leges. De Tabel standaard bouwkosten dient ter bepaling van de bouwkosten. Er wordt uitgegaan van eenheidsprijzen per bouwwerktype om ervoor te zorgen dat voor gelijksoortige bouwwerken wordt uitgegaan van een zelfde bedrag aan bouwkosten. Indien een bouwwerktype niet voorkomt in de Tabel standaard bouwkosten, wordt uitgegaan van een vergelijkbaar bouwwerk conform de Taxatieboekjes (Her)bouwkosten van Sdu Uitgevers. Als ook dit niet mogelijk blijkt worden de bouwkosten conform een realistische marktprijs vastgesteld. De aanvrager kan dan de opgegeven bouwkosten aannemelijk maken door ze met een begroting te onderbouwen.