Organisatie | Winterswijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regionale beleidsregels jobcoaching Participatiewet regio Achterhoek |
Citeertitel | Regionale beleidsregels jobcoaching Participatiewet regio Achterhoek |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Onbekend.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-10-2015 | Nieuwe regeling | 08-09-2015 | 95219 |
Jobcoaching gaat over het ondersteunen van mensen bij het vinden en/of behouden van betaald werk op de reguliere arbeidsmarkt. Bij de uitwerking van beleidsregels rondom jobcoaching richten wij ons echter op de begeleiding na plaatsing bij de werkgever.
De jobcoach begeleidt de werknemer op een baan. Hij helpt op de werkvloer met inwerken, maakt een persoonlijk begeleidings-/trainingsplan en is bereikbaar als er problemen of knelpunten ontstaan. In deze benadering staat de begeleiding van de werknemer centraal.
Zoals hierboven aangegeven kan een jobcoach echter ook de werkgever of een andere werknemer die leiding geeft aan de cliënt (mentor) helpen de coachingtaken over te nemen, zodat (uiteindelijk) de coaching intern wordt uitgevoerd. Dit noemen we dan ook de werkgeverscoaching.
Deze jobcoach regeling is in afstemming met de regio Achterhoek tot stand gekomen. Door te kiezen voor een eenduidig instrumentarium, waar persoonlijke ondersteuning / jobcoaching onderdeel van uitmaakt, bieden we als gemeente helderheid naar de werkgever toe.
Op grond van artikel 10 van de re-integratieverordening die volgt uit de Participatiewet kan aan personen die tot de doelgroep behoren persoonlijke ondersteuning geboden worden. Met deze doelgroep wordt bedoeld mensen met structurele arbeidsbeperkingen. We kiezen ervoor om de persoonlijke ondersteuning in de vorm van jobcoaching niet alleen voor deze groep mensen in te zetten. We zien dat ook mensen met volledig arbeidsvermogen, die al langere tijd uit het arbeidsproces zijn, behoefte hebben aan ondersteunig en het daarom effectief is om in voorkomende gevallen jobcoaching in te zetten. Bij de inzet van een jobcoach maken we daarom verschillen tussen mensen met volledig arbeidsvermogen en mensen met arbeidsbeperkingen.
1. Jobcoaching aan mensen met volledig arbeidsvermogen
We vinden het belangrijk dat mensen die uit een uitkeringssituatie komen en een baan krijgen duurzaam aan het werk blijven. Werk biedt mensen perspectief; het vervult de drie psychische basisbehoeften van mensen:
Mensen die lang niet hebben deelgenomen aan het arbeidsproces hebben vaak moeite om weer in het arbeidsproces deel te nemen. Met name in het eerste half jaar is de kans op uitval groot. Op de werkplek moet de werknemer wennen aan bijvoorbeeld gezagsverhoudingen, samenwerken, op tijd komen en de communicatie op de werkvloer. Weer aan het werk gaan zorgt uiteraard ook voor een andere dagindeling. Het doen van boodschappen en het regelen van het dagelijkse leven moet nu op andere momenten plaatsvinden.
Algemene uitgangspunten jobcoaching volledig arbeidsvermogen
De inzet van jobcoaching kost tijd en geld. We stellen daarom de volgende voorwaarden aan de inzet van jobcoaching.
De coaching kan worden uitgevoerd door de consulent of jobhunter die de werknemer had tijdens de uitkeringssituatie 1 . Mocht de behoefte aan begeleiding groter zijn of meer specifieke deskundigheid vragen dan geboden kan worden door de consulent of jobhunter dan kan een register jobcoach 2 worden ingezet.
2. Jobcoaching aan mensen met arbeidsbeperkingen
Mensen met niet volledig arbeidsvermogen hebben in lichte of zwaardere mate structurele fysieke of geestelijke beperkingen die hen niet in staat stelt om het wettelijk minimum loon te verdienen. Binnen deze groep vallen:
Algemene uitgangspunten jobcoaching aan mensen met arbeidsbeperkingen
De coaching kan worden uitgevoerd door de consulent of jobhunter die de werknemer had tijdens de uitkeringssituatie 3 . Mocht de behoefte aan begeleiding groter zijn of meer specifieke deskundigheid vragen dan geboden kan worden door de consulent of jobhunter dan kan een register jobcoach worden ingezet.
Deze periode kan met vijfmaal eenzelfde periode worden verlengd. Derhalve kan voor een maximale duur van 36 maanden jobcoaching worden ingezet. We zoeken naar werkplekken die het beste aansluiten bij de ervaring, opleiding, interesses en competenties van de werknemer. Wanneer jobcoaching na 36 maanden nog steeds nodig is, is deze aansluiting in onvoldoende mate gevonden.
Interne jobcoaching (werkgeverscoaching)
De werkgever kan ervoor kiezen om de coaching door een medewerker binnen het bedrijf te laten uitvoeren. Hiervoor is een compensatie in de kosten mogelijk. Om voor deze compensatie in aanmerking te kunnen komen, stellen we de volgende eisen aan de interne coach. De coach:
De compensatie aan de werkgever bedraagt dat deel van de loonkosten dat de werknemer de jobcoaching uitvoert, dit met een opslag van 35% voor werkgeverslasten.
Een werknemer krijgt 6% van de werktijd coaching. Dit betekent bij een dienstverband van 40 uur, 2,4 uur coaching per week. Dit is 10,4 uur per maand. 10,4 uren * €12,71 * 1,35 = € 178,45 compensatie per maand.
Het college kan besluiten om compensatie in de kosten van jobcoaching te verstrekken wanneer het jobcoaching nodig acht, de werkgever met de inzet van de coach aan de kwalitetseisen voldoet en er geen sprake is van de inzet van een andere jobcoach.
Een externe jobcoach dient geregistreerd te staan bij de landelijke vereniging van jobcoaches. Dit biedt de garantie dat de jobcoach de competenties en ervaring heeft om als jobcoach te functioneren. Voor inschrijving heeft de vereniging de volgende eisen geformuleerd:
Voor een effectieve coaching is een goede match tussen de jobcoach en de werknemer van groot belang. De volgende uitgangspunten hanteren we hiervoor: