Organisatie | Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Verordening klachtenregeling Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland 2012 |
Citeertitel | Verordening klachtenregeling Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland 2012 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene wet bestuursrecht
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-10-2015 | Onbekend | 26-06-2013 Onbekend | ab-voorstel AB/1312 |
Het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland;
Overwegende dat een bestuursorgaan zorg draagt voor een behoorlijke behandeling van mondelinge en schriftelijke klachten over zijn gedragingen en over gedragingen van bestuursorganen die onder zijn verantwoordelijkheid werkzaam zijn;
Gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht, de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Gemeentewet en de Wet veiligheidsregio’s;
vast te stellen de navolgende Verordening klachtenregeling Veiligheidsregio Noord-
De klachtbehandeling kent drie fasen:
Informele bemiddeling: indien iemand zich persoonlijk of telefonisch met een klacht tot de veiligheidregio of een van zijn organisatieonderdelen wendt, wordt getracht de klacht direct, eventueel door middel van een gesprek, op te lossen en de klager tevreden te stellen. Indien de klager niet tevreden is over de afhandeling, wordt deze gewezen op de mogelijkheid om de klacht alsnog schriftelijk in te dienen. Er wordt doorverwezen naar het klachtenformulier op de website van de Veligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland. Desgevraagd wordt het klachtenformulier per post toegezonden.
De klachtcoördinator neemt de klacht slechts in behandeling indien het een klacht betreft over gedragingen van de veiligheidsregio of over een gedraging van een medewerker die werkzaam is onder verantwoordelijkheid van de veiligheidsregio. Indien dit niet het geval is, wordt de klacht doorgestuurd naar de bevoegde instantie. De klager wordt hiervan in kennis gesteld.
Artikel 10. Advies en besluitvorming
De klachtcoördinator bepaalt volgens de ‘Regeling voorschriften mandatering bevoegdheden van het dagelijks bestuur en de voorzitter Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland’ en de ‘Regeling voorschriften mandatering bevoegdheden Bestuurscommissie Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland’ het bevoegde gremium om over de betreffende klacht te beslissen.