Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heerlen

Verordening op de raadsinformatiebijeenkomst

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeerlen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de raadsinformatiebijeenkomst
CiteertitelVerordening op de raadsinformatiebijeenkomst
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Artikel 149 gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-09-2015Nieuwe regeling

29-09-2015

Gemeenteblad 2015, nr. 95660

OBM-15000197 

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de raadsinformatiebijeenkomst

 

 

”VERORDENING OP DE RAADSINFORMATIEAVOND”

Artikel 1. Instelling raadsinformatieavond

De raad stelt een raadsinformatieavond in met vijf deelbijeenkomsten met de volgende thema’s:

  • 1.

    a. Bestuur en Dienstverlening;

    • b.

      Economische Stimulering;

    • c.

      Sociale Infrastructuur;

    • d.

      Leefomgeving;

    • e.

      Ruimtelijke Ontwikkeling.

  • 2.

    Indien een onderwerp onder meerdere thema’s valt, wordt dit in een gezamenlijke deelbijeenkomst behandeld.

Artikel 2. Taak

Informatie verwerven en uitwisselen over de onderwerpen die op de agenda staan.

Artikel 3. Samenstelling en benoeming en zittingsduur voorzitters

  • 1.

    Raadsleden of fractiemedewerkers die raadsleden vervangen kunnen

    deelnemen aan de raadsinformatieavonden.

  • 2.

    De voorzitters van de deelbijeenkomsten van de raadsinformatieavond

    zijn de commissievoorzitters.

  • 3.

    De zittingsperiode van de voorzitters van de deelbijeenkomsten van de raadsinformatieavond eindigt met de beëindiging van het voorzitterschap van de raadscommissies.

Artikel 4. Agenda

  • 1.

    De voorzitters stellen de agenda vast.

  • 2.

    De agenda komt tot stand aan de hand van onderwerpen die worden aangedragen door de raad, commissie en het college, door onderwerpen die voorvloeien uit het burgerinitiatief en onderwerpen die voorvloeien uit het sprekersplein.

  • 3.

    De onderwerpen voor de agenda dienen te vallen onder de thema’s

    van de bijeenkomsten zoals beschreven in artikel 1 lid 1. Een onderwerp

    dient negen dagen voor de raadsinformatieavond te worden

    ingediend bij de griffie. De voorzitter besluit of een onderwerp al dan

    niet aan de agenda wordt toegevoegd.

Artikel 5. Spreekrecht burgers

  • 1.

    Burgers kunnen hun mening geven over geagendeerde raadsvoorstellen.

  • 2.

    Degene, die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit voor de

    aanvang van de raadsinformatieavond aan een medewerker van de

    griffie. Hij vermeldt daarbij het onderwerp, waarover hij het woord wil

    voeren, zijn naam, adres en zijn telefoonnummer.

  • 3.

    De voorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. De voorzitter

    kan van de volgorde afwijken, indien dit in het belang is van de orde van

    de raadsinformatieavond.

  • 4.

    In de deelbijeenkomst wordt maximaal 30 minuten ingeruimd voor het spreekrecht. Elke spreker krijgt maximaal vijf minuten het woord. De voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig over de sprekers als er meer dan zes sprekers zijn. De voorzitter kan tevens in bijzondere gevallen afwijken

    van de maximale lengte van de spreektijd.

  • 5.

    De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend.

    Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en deelnemers van

    de raadsinformatieavond.

  • 6.

    Degenen die van het spreekrecht gebruik maken krijgen, desgewenst

    nog eens drie minuten de tijd om te reageren op de inbreng van

    raadsleden en collegeleden over het raadsvoorstel.

Artikel 6. Sprekersplein burgers

  • 1.

    Burgers kunnen de raadsleden vijf minuten over een actueel en urgent

    samenlevingsvraagstuk informeren.

  • 2.

    Degene die van het sprekersplein gebruik wenst te maken dient dit 9

    dagen voor de raadsinformatieavond bij de griffie te melden.

  • 3.

    De voorzitter beslist of het onderwerp in het sprekersplein aan de orde

    zal komen.

Artikel 7. Burgerinitiatief
  • 1.

    Burgers kunnen een burgerinitiatief indienen en met de raadsleden de inhoud bespreken alsmede hoe het initiatief gestalte kan krijgen in het besluitvormingsproces.

  • 2.

    De voorzitters plaatsen het burgerinitiatief op de agenda indien dit aan de hiervoor gestelde vereisten voldoet.

  • 3.

    De vereisten voor een burgerinitiatief zijn:

  • a.

    Een burgerinitiatief kan worden ingediend door kiesgerechtigden voor

    de gemeenteraad.

b.In afwijking van de Kieswet geldt hiervoor een leeftijdsgrens van 16

jaar.

c.Bij een algemeen burgerinitiatief dient het initiatief door ten minste

300 mensen te worden ondersteund

d.Bij een buurtgericht burgerinitiatief dient het initiatief door ten minste

100 mensen te worden ondersteund.

e.Het onderwerp moet tot de huishouding van de gemeente behoren.

f.Het onderwerp moet het algemeen belang aangaan.

g. Het burgerinitiatief vermeldt de naam, het adres en de

geboortedatum van tenminste een en ten hoogste drie personen die

als vertegenwoordigers van het burgerinitiatief optreden.

  • h.

    Voor de indiening moet gebruik worden gemaakt van het bij deze

    verordening vastgestelde en door alle verzoekgerechtigden volledig in

    te vullen en te ondertekenen formulier.

  • i.

    Het burgerinitiatief bevat een voorstel voor een door de raad te nemen besluit.

 

Artikel 8. Openbare kennisgeving agenda en aanvullende agenda

  • 1.

    Raadsinformatieavonden worden ten openbare kennis gebracht via

    publicatie in het raadsinformatiesysteem en door aankondiging via

    social media.

  • 2.

    De voorlopige agenda en bijbehorende stukken inclusief behandeltijden

    per agendapunt worden ten minste 7 dagen voor aanvang van de

    raadsinformatieavonden op internet in het raadsinformatiesysteem

    gepubliceerd.

  • 3.

    De voorlopige agenda en bijbehorende stukken worden gelijktijdig met

    het publiceren in het raadsinformatiesysteem, op het gemeentehuis ter

    inzage gelegd.

  • 4.

    In spoedeisende gevallen kan de voorzitter na het publiceren van de

    agenda een aanvullende agenda opstellen. De daarbij

    behorende stukken worden openbaar gemaakt.

  • 5.

    Als een aanvullende agenda wordt vastgesteld, wordt deze met de

    daarbij behorende stukken zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur

voor aanvang van de vergadering op internet in het raadsinformatiesysteem gepubliceerd.

 

Artikel 9. Afsprakenlijst

Een medewerker van de griffie draagt zorg voor de afsprakenlijst.

  • 2.

    De lijst bevat in ieder geval:

  • 3.

    de namen van de voorzitter, de medewerker van de griffie, de

    burgemeester, de wethouders en de raadsleden en

    fractiemedewerkers, allen voor zover aanwezig, alsmede van de

    overige personen die het woord gevoerd hebben;

  • 4.

    een vermelding van de onderwerpen die aan de orde zijn geweest;

  • 5.

    een zakelijke samenvatting van de afspraken en toezeggingen

    onder vermelding van het agendapunt en de naam van degene die

    de mededeling heeft gedaan;

  • 6.

    De afsprakenlijst wordt op internet in het raadsinformatiesysteem

    geplaatst.

 

Artikel 10. Handhaving orde en schorsing

  • 1.

    De voorzitter zorgt voor de handhaving van de orde in de vergadering.

  • 2.

    De voorzitter roept deelnemers aan de raadsinformatieavond tot de orde als deze zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaten, afwijken van het in behandeling zijnde onderwerp, andere sprekers herhaaldelijk interrumperen, dan wel anderszins de orde verstoren. Sprekers die hieraan geen gevolg geven, kunnen door hem het woord ontnomen worden over het aanhangige onderwerp.

  • 3.

    De voorzitter kan de raadsleden/fractiemedewerkers voorstellen om een deelnemer aan de raadsinformatieavond die door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de

    vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd.

  • 4.

    De voorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een

    door hem te bepalen tijd schorsen en, als na de heropening de orde

    opnieuw wordt verstoord, de vergadering sluiten.

 

Artikel 11. Toehoorders en pers

Toehoorders en vertegenwoordigers van de pers wonen openbare

vergaderingen uitsluitend bij op de voor hen bestemde plaatsen.

  • 2.

    Het blijkgeven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere

    wijze verstoren van de orde is hen verboden.

  • 3.

    De voorzitter is bevoegd, wanneer de orde in de vergadering op enigerlei wijze door toehoorders wordt verstoord, deze en zo nodig andere toehoorders te doen vertrekken.

  • 4.

    Hij is bevoegd toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering

    verstoren voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering te ontzeggen.

 

Artikel 12. Geluid- en beeldregistraties

Degenen die van een openbare vergadering geluid- of beeldregistraties willen maken, doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar diens aanwijzingen.

Artikel 13. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 30 september 2015.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de raadsinformatiebijeenkomst gemeente Heerlen.

Aldus besloten tijdens de openbare vergadering van de gemeenteraad van de gemeente Heerlen van 29 september 2015 .

griffier, voorzitter,

mr. J.H.M. Martens R.K.H. Krewinkel

Formulier voor het ophalen van steunbetuigingen burgerinitiatief

Voorletters, naam, adres en woonplaats initiatiefnemers

Geboorte

datum

Datum en handtekening

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inhoud initiatief:

Steunbetuigingen:

Voorletters, naam, adres en woonplaats steunbetuigers

Geboorte

datum

Datum en handtekening