Organisatie | Bernheze |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening rekenkamercommissie Bernheze 2015 |
Citeertitel | Verordening rekenkamercommissie Bernheze 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2015 | Nieuwe regeling | 28-05-2015 De mooi Bernhezer krant | 731426 | ||
01-07-2015 | Nieuwe regeling | 28-05-2015 De mooi Bernhezer krant | 731426 |
Paragraaf 2 Taak, samenstelling en lidmaatschap van de rekenkamercommissie
Artikel 2.2 Samenstelling van de rekenkamercommissie
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de vergaderingen van de rekenkamercommissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en de werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. Hij voert hiertoe regelmatig overleg met de onderzoekers en met de secretaris.
Paragraaf 3 De werkwijze van de rekenkamercommissie
Artikel 3.1 Reglement van orde
De rekenkamercommissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad.
Artikel 3.2 Onderwerpen voor en beslissing tot uitvoeren van onderzoek
De raad kan de rekenkamercommissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van onderzoek. De rekenkamercommissie bericht aan de raad binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamercommissie niet aan het verzoek voldoet, zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.
Artikel 3.3 Uitvoering van het onderzoek en rapportage
De rekenkamercommissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamercommissie gestelde termijn te verstrekken.
De rekenkamercommissie stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het concept-onderzoeksrapport aan de rekenkamercommissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitoefening (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamercommissie bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Bernheze in zijn openbare vergadering van28 mei 2015.
DE RAAD VOORNOEMD,
de giffier,
J.H.M. van den Oever
de voorzitter,
drs. M.A.H. Moorman
Toelichting bij de verordening rekenkamercommissie Bernheze 2015
Dit artikel bevat enkele definities om te voorkomen dat bepaalde begrippen telkens in hun
geheel moeten worden uitgeschreven en zodat geen twijfel kan ontstaan over de betekenis.
Artikel 2.1 Taak van de rekenkamercommissie
De rekenkamercommissie heeft tot taak de doeltreffendheid, de doelmatigheid en de rechtmatigheid van het door de gemeente gevoerde bestuur te onderzoeken. Het is dus een belangrijk
instrument tot deskundig en onafhankelijk onderzoek naar de uitvoering en effecten van het gemeentelijke beleid. De term ‘door het gemeentebestuur gevoerde bestuur’ wil niet zeggen dat het onderzoek alleen betrekking heeft op het college. Ook kunnen onderzoeken van de rekenkamercommissie ineffectiviteit, ongewenste neveneffecten en inefficiënties aantonen die mede het (afgeleide) gevolg zijn van beslissingen van de raad. Onderzoeken kunnen zodoende (in)direct ook de raad zelf raken. Een en ander kan best bedreigend zijn voor de raad en het
college. Juist daarom is het belangrijk dat de rekenkamer(commissie) een onafhankelijke positie heeft ten opzichte van de raad en de andere gemeentelijke organen.
Artikel 2.2 Samenstelling van de rekenkamercommissie
De leden dienen buiten de gemeente woonachtig te zijn om de objectiviteit en onafhankelijkheid te vergroten.
Artikel 2.3 Besluitvorming in de rekenkamercommissie
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 2.4 Ontslag en non-activiteit
Dit artikel voorziet de raad in de mogelijkheid een lid van de rekenkamercommissie te ontslaan dan wel op non-activiteit te stellen. Aansluiting is gezocht bij artikel 81c, zesde en zevende lid en artikel 81d, eerste lid van de Gemeentewet.
Artikel 2.5 Vergoeding voor de werkzaamheden van de leden van de rekenkamercommissie
In dit artikel wordt de vergoeding geregeld die leden ontvangen voor hun werkzaamheden. De vergoedingen zijn gebaseerd op het uitgangspunt: “een billijke vergoeding voor hun werkzaamheden en de door hen gemaakte kosten”. Aansluiting is gezocht met de vergoedingen voor de leden van de bezwaarschriftencommissie Algemene wet bestuursrecht. Ook van deze commissieleden wordt een bepaalde professionaliteit en deskundigheid geëist. De voorzitter
ontvangt een hogere vergoeding dan een lid, omdat zijn taken en verantwoordelijkheden meer omvatten. Indien de rekenkamercommissie een onderzoek uitbesteedt zal een van de leden het onderzoek aansturen. Hij/zij ontvangt hiervoor een vergoeding ter hoogte van het tarief voor het doen van onderzoek. De vergoedingen worden jaarlijks geïndexeerd met de gehanteerde prijsindex in de begroting.
Artikel 3.1 Reglement van orde
Dit artikel komt overeen met het artikel 81i Gemeentewet. In het reglement van orde worden zaken als de procedure die wordt gevolgd bij onderzoeken, hoe wordt omgegaan met verzoeken van derden om onderzoek te verrichten etc. geregeld worden.
Artikel 3.2 Onderwerpen voor en beslissing tot uitvoeren van onderzoek
De rekenkamercommissie dient onafhankelijk te zijn en om deze onafhankelijkheid te
bevorderen is het van belang dat zij zelfstandig de onderzoeksonderwerpen kan kiezen.
De rekenkamercommissie kan op verzoek van de raad een onderzoek instellen maar is niet verplicht het verzoek van de raad in te willigen.
Indien de rekenkamercommissie niet voldoet aan een goed gemotiveerd verzoek van de raad zal zij daarvoor dan ook goede gronden moeten aanvoeren.
Artikel 3.3 Uitvoering van het onderzoek en rapportage
De rapporten van de rekenkamercommissie zijn in beginsel openbaar, maar op grond van de belangen genoemd in artikel 10 Wet openbaarheid van bestuur kunnen rapporten of gedeelten daarvan als geheim worden aangemerkt.
Uit het oogpunt van zorgvuldigheid stelt de rekenkamercommissie de betrokken partijen in de gelegenheid schriftelijk te reageren op het conceptonderzoeksrapport op basis van wederhoor. Eventuele onjuistheden kunnen op deze manier ondervangen en gecorrigeerd worden voordat het definitieve rapport aan de raad wordt aangeboden.
Om te waarborgen dat de rekenkamercommissie bij de uitvoering van haar onderzoek over
voldoende relevante gegevens kan beschikken is voorzien in de bevoegdheid om inlichtingen in te winnen van alle leden van het gemeentebestuur en van alle ambtenaren.
Artikel 4 Ambtelijk secretaris
De griffie fungeert als secretaris van de raad als geheel. In die hoedanigheid heeft de griffie onder andere een ondersteunende taak bij het vaststellen van de agenda, de verslaglegging en de verzending van vergaderstukken. De griffie is dus verantwoordelijk voor de administratieve en facilitaire ondersteuning van de raad. In de lijn van deze ondersteuning wordt het secretariaat van de rekenkamercommissie door de griffie uitgevoerd.
Een eigen budget is van groot belang voor de onafhankelijkheid van de rekenkamercommissie. Om deze onafhankelijkheid te waarborgen moet voorkomen worden dat de rekenkamer-commissie voor elke handeling zich tot de raad moeten richten. Hierin voorziet lid 1.
Tevens wordt de onafhankelijkheid van de rekenkamercommissie gewaarborgd met lid 3: de commissie is voor besteding van haar budget uitsluitend verantwoording schuldig aan de raad van Bernheze.
Dit artikel behoeft geen toelichting.