Organisatie | Voorschoten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels feestgeluid |
Citeertitel | Beleidsregels feestgeluid |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | acceptabel geluidsniveau tijdens evenementen, incidentele of collectieve festiviteiten en bij het gebruik van geluidsapparatuur |
nieuwe regeling
Onbekend.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-02-2004 | 13-02-2021 | nieuwe regeling | 23-12-2003 Groot Voorschoten, 25-02-2004 | 304330 |
Feesten en evenementen in horeca -, sport- en recreatie-inrichtingen (b.v. kantines) maar ook evenementen, muziek, feesten en dergelijke in de buitenlucht (b.v. koninginnendag) hebben een belangrijke maatschappelijke functie. Deze beleidsregels zijn bedoeld om voor dergelijke gebeurtenissen de daarmee gepaard gaande geluidbelasting zonder onevenredige hinder toe te laten.
De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders richten zich naar deze beleidsregels bij het gebruik van hun bevoegdheden. Zij kunnen gemotiveerd afwijken van deze beleidsregels.
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
equivalent geluidniveau het gemiddelde van de afwisselende niveaus van het ter plaatse optredende geluid, gemeten in de loop van een bepaalde periode en vastgesteld en beoordeeld overeenkomstig de “Handleiding meten en re kenen industrielawaai, IL—HR—13—O1”, Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, 1981.
3.1 Deze beleidsregels betreffen de volgende gebeurtenissen:
3.2 Deze beleidsregels betreffen de bevoegdheid van de burgemeester om:
3.3 Deze beleidsregels betreffen de bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders om:
4. Reguliere geluidsnormen voor horeca-, sport- en recreatie-inrichtingen:
De in de tabellen 1 en 2 vermelde normen voor het equivalent geluidniveau behoren bij het Besluit horeca-, sport- en recreatie-inrichtingen milieubeheer.
Tabel 1 - maximaal equivalent geluidniveau op de gevel van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen
* voor in 1992 al bestaande horeca-inrichtingen geldt een overgangsregeling
Tabel 2 - maximaal equivalent geluidniveau binnen aan- en inpandigewoningen en andere aan- en inpandige geluidsgevoelige bestemmingen
* voor in 1992 al bestaande horeca-inrichtingen geldt een overgangsregeling
Voor collectieve en incidentele festiviteiten mag van de reguliere geluidsnormen worden afgeweken, voor zover de naleving daarvan redelijkerwijs niet kan worden gev ergd. Hierna wordt onder 5 en 6 uitgewerkt welke geluidbelasting aanvaardbaar is bij collectieve en incidentele festiviteiten.
In een woning of enig andere gebouw met een geluidsgevoelige functie moet overlast voorkomen worden. Om goed een gesprek te kunnen voeren, mag het geluidniveau niet meer bedragen dan 50 dB(A). Bij een geluidniveau van meer dan 25 dB(A) dreigt verstoring van de diepe slaap. Gelet op de verschuivingen in het gangbare dag- en nachtritme is het begin van de periode waarin diepe slaap mogelijk moet zijn gesteld op 1.00 uur en niet op 23.00 uur (het in de milieuwetgeving gebruikelijke omslagpunt tussen de avond en de nachtperiode).
Uitgaande van een geluiddemping bij een muur van een wat oudere woning van 20 dB (A) volgt uit het aanvaardbare binnenniveau de geluidbelasting die op de gevel kan worden geaccepteerd. Deze is in tabel 3 vermeld voor de volgende gebeurtenissen:
Tabel 3 - maximaal equivalent geluidniveau op de gevel van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen
Voor zover het aanvaardbare binnenniveau de reguliere norm voor aan - en inpandige woningen overschrijdt, is dit vermeld in tabel 4.
Tabel 4 - maximaal equivalent geluidniveau vanwege horeca-, sport- of recreatie-inrichtingen binnen aan- of inpandige woningen en andere aan- ofinpandige geluidsgevoelige bestemmingen
6. Bijzondere geluidsnormen voor de Voorstraat, het Treubplein en het Burgemeester van der Haarplein
Grootschaliger gebeurtenissen vinden vooral plaats aan en op de Voorstraat, het Treubpein en op het Burgemeester van der Haarplein. Om de levendigheid van de dorpskern te behouden wordt overlast in bepaalde mate geaccepteerd vanwege de volgende gebeurtenissen:
Dit houdt in dat het geluidniveau van luid spelende muziek binnen de woning (70 dB(A)) gedurende de in de milieuwetgeving gebruikelijke dagperiode bij wijze van uitzondering wordt geaccepteerd. Dit is ook het in tabel 6 voor aan- en inpandige woningen vermelde binnenniveau. Uitgaande van een
geluiddemping bij een muur van een wat oudere woning van 20 dB(A) volgt de waarde die op d e gevel wordt geaccepteerd (tabel 5).
Tabel 5 - maximaal equivalent geluidniveau op de gevel van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen
Tabel 6 - maximaal equivalent geluidniveau vanwege horeca-, sport- of recreatie-inrichtingen binnen aan- of inpandige woningen en andere aan- of inpandige geluidsgevoelige bestemmingen
Soms verhinderen de omstandigheden een deugdelijke geluidsmeting. Bijvoorbeeld omdat er verschillende geluidsbronnen zijn of omdat stemgeluid dat niet mee gerekend mag worden op een hoog geluidniveau voorkomt. Om in dergelijke gevallen overlast tegen te gaan wordt slechts voor de periode tussen 7.00 en 1.00 uur:
8. Voorbereiding gebruik afwijkingsbevoegdheid en toepassing bijzondere geluidsnormen voor de Voorstraat, Treubplein en hetBurgemeester Van der Haarplein.
Het toelaten van meer geluid dan in deze beleidsregels is vastgelegd , gebeurtenissen buiten de in deze beleidsregels genoemde tijden en het gebruik van de bijzondere geluidsnormen voor de Voorstraat, het Treubplein en het Burgemeester van der Haarplein voor gebeurtenissen die daar nog niet regelmatig plaatsvinden leiden tot een vergroting van de overlast die een extra zorgvuldige belangenafweging nodig maakt. Daarom worden omwonenden bij de besluitvorming besluiten betrokken door openbare voorbereiding met toepassing van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht. De drijvers van de betrokken horeca-, sport- en recreatie-inrichtingen en de aanvragers van een vergunning of ontheffing worden eveneeens bij de besluitvorming betrokken.
Voor de openbare voorbereiding van een besluit zijn ongeveer vier maanden nodig. Waar de ze tijd ontbreekt, is het nodig om van openbare voorbereiding af te zien. Dat is het geval:
Tot de in werkingtreding van de wet van 24 januari 2002 (Wet uniforme openbare voorbereidingsprocedure Awb, Stb. 54) wordt in onderdeel 8 “afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht” gelezen als “afdeling 3.5 van de Algemene wet bestuursrecht”.