Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Enschede

Beleidsregel oplaadinfrastructuur elektrische auto’s

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEnschede
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel oplaadinfrastructuur elektrische auto’s
CiteertitelBeleidsregel oplaadinfrastructuur elektrische auto’s
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerpElektrische auto's

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Bij deze beleidsregel hoort het "Toetsingskader behorend bij de beleidsregel oplaadinfrastructuur elektrische auto’s" welke apart is gepubliceerd

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-10-201512-10-2018Nieuwe regeling

06-10-2015

Huis aan huis, 14 oktober 2015

Onbekend.

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel op laadinfrastructuur elektrische auto ’ s

 

 

Samenvatting

In deze beleidsregel staan de beleidskeuzes en de rol van de gemeente Enschede bij de uitrol van een openbare laadinfrastructuur voor elektrische auto’s beschreven. In het bijbehorende toetsingskader staan de criteria opgenomen voor de beoordeling van aanvragen van bewoners en bedrijven voor een oplaadfaciliteit in de openbare ruimte. Het betreft hier een bijstelling van zowel de beleidsregel als van het toetsingskader zoals die in november 2012 zijn vastgesteld.

In deze beleidsregel zijn de volgende beleidsuitgangspunten opgenomen:

  • ·

    Indien de particuliere aanvrager van een oplaadpaal in de openbare ruimte de beschikking heeft of kan hebben over een parkeergelegenheid op eigen terrein, faciliteert de gemeente niet in een oplaadpaal in de openbare ruimte.

  • ·

    De gemeente laat alleen een oplaadpaal toe wanneer het bestaande oplaadnetwerk niet voldoende in de behoefte voorziet.

  • ·

    Voor de plaatsing, het onderhoud en het beheer van de openbare oplaadpalen sluit de gemeente contracten met een één of meerdere marktpartijen op basis van een “open-markt”-model .

  • ·

    Het plaatsen van semi-openbare oplaadpalen (oplaadpalen die geplaatst zijn op particuliere grond, maar wel openbaar toegankelijk zijn) is toegestaan, zolang het past binnen de geldende wet- en regelgeving.

  • ·

    De oplaadpalen zijn openbaar toegankelijk. Ze worden verspreid over Enschede geplaatst, op strategische locaties, op maximaal 250 tot 300 meter (hemelsbreed) van de aanvraaglocatie. Daarbij mag de parkeerdruk niet onevenredig worden geschaad.

  • ·

    Om te bewerkstelligen dat elektrisch vervoer ook aan de bron geen CO2-uitstoot veroorzaakt, leveren de oplaadpalen gegarandeerd groene stroom.

  • ·

    De interoperabiliteit, veiligheid en serviceniveau van de oplaadpalen moeten gegarandeerd zijn om het gebruik van de oplaadpalen te waarborgen.

  • ·

    Het parkeervak of vakken bij een oplaadpaal zijn goed herkenbaar en als zodanig uitsluitend gereserveerd voor het opladen van elektrische auto’s.

  • ·

    Bij een oplaadpunt in de openbare ruimte gelden in de betaald parkeerzones de reguliere parkeertarieven conform de Parkeerbelastingverordening.

1. Aanleiding

Elektrisch rijden heeft een brede belangstelling. Vanuit het Rijk lopen er diverse stimuleringsmaatregelen (subsidie voor oplaadvoorzieningen, fiscale maatregelen) om elektrisch vervoer te bevorderen. De landelijke doelstelling is dat er in 2020 200.000 elektrische voertuigen (EV’s) in gebruik zijn. Als doelstelling voor 2025 geldt 1 miljoen. Op dit moment rijden er in Nederland circa 50.000 EV’s rond.

Op provinciaal niveau werken de Overijsselse gemeenten en de provincie samen in het Kernteam Openbaar Laden Overijssel met het oog op goede coördinatie vanuit provinciaal perspectief, gezamenlijke projecten, uitwisseling van kennis en ervaring en beschikbaarheid van middelen. Elektrisch vervoer en EV’s in het bijzonder draagt in Enschede bij aan het realiseren van de duurzaamheidsdoelstellingen om in 2020 30% minder CO2 uit te stoten ten opzichte van 1990. Elektrisch vervoer is echter pas CO2-neutraal wanneer de batterij wordt opgeladen met groene stroom. De benodigde stroom voor de oplaadpaal moet 100 % duurzaam zijn opgewekt. Er moet daarom – ook op termijn – voldoende groene stroom voorhanden zijn om het groeiend aantal elektrische auto’s te voeden. Dit past in het streven van Enschede naar een aandeel duurzame energie van 20% van het totale energiegebruik. Daarnaast draagt elektrisch rijden bij aan het verminderen van de uitstoot van fijnstof en de geluidsoverlast door stedelijk verkeer.

2. Afbakening beleidsregel

De beleidsregel oplaadinfrastructuur met toetsingskader voor de beoordeling van particuliere aanvragen – dat wil zeggen aanvragen van bewoners en bedrijven – voor openbare oplaadpunten geeft invulling aan de wijze waarop we als gemeente willen omgaan met het plaatsen van de benodigde oplaadinfrastructuur.

Elektrische auto’s zijn voertuigen waarvan de accu kan worden opgeladen via het elektriciteitsnet. Hieronder vallen volledig elektrische voertuigen, plug-in hybride voertuigen en extended-range elektrische voertuigen (waarbij de verbrandingsmotor wordt ingeschakeld als de batterij – na circa 60 kilometer – bijna leeg is). Deze beleidsregel is niet van toepassing op elektrische scooters, fietsen en vaartuigen. Net zoals hybride voertuigen, waar de batterij niet via een oplaadvoorziening van buitenaf kan worden opgeladen.

Elektrisch vervoer is één van de opties om mobiliteit te verduurzamen, naast biobrandstof, biogas, groen gas, waterstof en de verdere optimalisatie van de huidige verbrandingsmotoren. Enschede volgt deze innovatieve ontwikkelingen, maar deze zijn niet meegenomen in deze beleidsregel.

3. Randvoorwaarden
3.1 Toetsingskader

De gemeente krijgt aanvragen binnen van bewoners, bedrijven en andere organisatie voor oplaadpalen op openbaar terrein. Daarom is als bijlage bij deze beleidsregel een toetsingskader opgesteld om aanvragen te beoordelen. Het toetsingskader beoogt een wildgroei aan oplaadpalen in de openbare ruimte te voorkomen. Voor (potentiële) elektrische rijders en marktpartijen is het op deze manier duidelijk onder welke voorwaarden de gemeente een plaatsingsverzoek honoreert.

3.2 Financiën

De gemeente neemt een faciliterende rol in. De kosten voor de gemeente betreffen het nemen van verkeersbesluiten en het plaatsen van bebording en aanbrengen van belijning. Er worden alleen oplaadpalen geplaatst als de gemeente voldoende middelen beschikbaar heeft of heeft gereserveerd om de oplaadplek in te kunnen richten. Doel is dat op termijn de kosten voor het plaatsen van bebording en aanbrengen van belijning voor rekening komen van de marktpartij die de oplaadpaal plaatst en gaat exploiteren. Alle andere kosten die plaatsing, exploitatie en beheer van openbare oplaadpalen met zich meebrengen, zijn voor rekening van de marktpartijen (zie verder onder 4.1.3).

3.3 Afstemming op provinciaal niveau.

Mobiliteit betreft veelal bovenlokale verplaatsingen, en enige consistentie in de laadinfrastructuur is essentieel voor de weggebruiker. Hiermee wordt ook voorkomen dat elektrische auto’s stranden voorbij de gemeentegrens. Eén van de randvoorwaarden voor een verdere groei van elektrisch vervoer is dan ook een dekkend en op elkaar aansluitend laadnetwerk. Tot voor kort werden de kaders voor een regionale laadinfrastructuur uitgezet door de gemeenten in de regio Twente. De laatste twee jaar is er vanuit de Twentse projectgroep de samenwerking gezocht met de andere gemeenten in de provincie en de provincie Overijssel zelf om laadinfrastructuur vanuit dit perspectief inhoud te geven. Deze samenwerking van regio Twente, de overige Overijsselse gemeenten en de provincie is gebundeld in het Kernteam Openbaar Laden Overijssel (KOLO).

3.4 Netbeheerders

De netbeheerders hebben een faciliterende rol bij de realisatie van de regionale oplaadinfrastructuur. Zij zijn verantwoordelijk voor een veilig en betrouwbaar elektriciteitsnetwerk en voor het transport van energie via dit netwerk. De netbeheerders zorgen voor de aansluiting van de oplaadpunten op het net. Een groei van het aantal elektrische auto’s heeft gevolgen voor het elektriciteitsnet. Een overbelasting van het netwerk moet voorkomen worden. De levering van voldoende groene stroom is een voorwaarde om CO2 neutraal te rijden. Dit vraagt van de netbeheerder de nodige investeringen in een netwerk van stabiele, duurzame energielevering. De netbeheerders werken daartoe aan intelligente elektriciteitsnetten (smart grids), waarmee het mogelijk is accu’s gestuurd te laden. Tegelijkertijd bieden elektrische auto’s in de toekomst naar verwachting de mogelijkheid om energie terug te leveren aan het net.

4. Uitrol laadinfrastructuur

4.1 Basisnetwerk

4.1.1 Eigen parkeergelegenheid

Indien de aanvrager over een eigen parkeergelegenheid beschikt of kan beschikken, faciliteert de gemeente Enschede geen oplaadpunt in de openbare ruimte. Een laadpunt dichtbij het woon- of werkadres biedt het meeste gebruiksgemak en rendement. De plaatsing van laadpunten op privaat terrein heeft bovendien het voordeel dat het geen parkeervakken aan de openbare ruimte worden onttrokken.

 

Beleidsuitgangspunt: Indien de particuliere aanvrager van een oplaadpaal in de openbare ruimte de beschikking heeft of kan hebben over een eigen parkeergelegenheid, faciliteert de gemeente niet in een oplaadpaal in de openbare ruimte.

 

4.1.2Openbare laadpalen

Voor de uitrol van oplaadpalen hanteert de gemeente de prognose die begin 2015 door adviesbureau Over Morgen in opdracht van de provincie Overijssel is opgesteld. Het betreft hier een prognose, gebaseerd op doelstellingen van het Rijk voor de gehele provincie en is per gemeente uitgewerkt.

De prognose is dat we gemeentebreed in 2020 ongeveer 240 openbare oplaadpunten nodig zullen hebben. Uiteraard zijn er verschillen per wijk. Het aantal benodigde palen is afhankelijk van het aantal auto’s in de wijk en de verhouding (en het eventuele dubbelgebruik) van de laadpunten tussen bewoners en forenzen. Bureau Over Morgen hanteert voor de plaatsing van oplaadpalen het uitgangspunt van één oplaadpaal op vijf EV-rijders. Per wijk zullen een aantal strategisch plekken worden aangewezen.

 

Beleidsuitgangspunt: De gemeente laat alleen een oplaadpaal toe wanneer het bestaande oplaadnetwerk niet voldoende in de behoefte voorziet.

 

Deze oplaadpalen zijn zoals gezegd bedoeld voor inwoners en bedrijven zonder eigen parkeergelegenheid en bezoekers en forensen. Openbare laadpunten vergroten de zichtbaarheid – en daarmee de acceptatie – van elektrisch rijden.

 

4.1.3Plaatsing, beheer en onderhoud openbare oplaadpalen

Markpartijen die in de gemeente oplaadpalen in de openbare ruimte willen plaatsen en exploiteren, kunnen zich bij de gemeente melden (open-markt-benadering). Per marktpartij wordt een standaardcontract gesloten om oplaadpalen te mogen plaatsen. De aanvrager van een oplaadpaal bepaalt welke door de gemeente gecontracteerde marktpartij de oplaadpaal plaatst. Daarnaast heeft elke marktpartij de vrijheid om, in overleg met de gemeente, op eigen beweging openbare oplaadpalen te plaatsen.

 

Beleidsuitgangspunt: Voor de plaatsing, het onderhoud en het beheer van de openbare oplaadpalen sluit de gemeente contracten met een één of meerdere marktpartijen op basis van een “open-markt”-model.

 

De plaatsing en exploitatie van één of meerdere openbare laadpalen zijn volledig voor eigen rekening en risico van de marktpartij (behoudens de kosten genoemd onder 3.2). Verder is de marktpartij als beheerder van de oplaadpaal, 24 uur, 7 dagen per week verantwoordelijk voor het beheer & onderhoud tijdens de exploitatieperiode en als zodanig bereikbaar voor gebruikers, hulpdiensten en gemeenten in het geval van vragen, storingen en calamiteiten. Door natrekking wordt de gemeente mogelijk formeel juridisch eigenaar van de oplaadpalen. Het juridisch eigendom ligt hierdoor bij de gemeente. Gemeente en marktpartij zullen in hun onderlinge rechtsverhouding de oplaadpalen echter beschouwen en behandelen als ware deze volledig eigendom van de marktpartij bij wie het economisch eigendom berust.

 

4.1.4 Semi-openbare oplaadpalen

De markt voor semi-openbare oplaadpunten (oplaadpalen die geplaatst zijn op particuliere grond, maar wel openbaar toegankelijk zijn, bijvoorbeeld op bedrijventerreinen) is sterk ontwikkeld en goed in staat om deze laadvoorzieningen aan te leggen. Het plaatsen van oplaadpalen op semi-openbaar terrein is toegestaan, zolang het niet verkeersgevaarlijk is. Deze oplaadplekken gaan bovendien niet ten koste van de schaarse openbare parkeercapaciteit.

 

Beleidsuitgangspunt: Het plaatsen van semi-openbare oplaadpalen (oplaadpalen die geplaatst zijn op particuliere grond, maar wel openbaar toegankelijk zijn) is toegestaan, zolang het past binnen de geldende wet- en regelgeving.

 

4.1.5 Locatiekeuze

Uitgangspunt voor de bepaling van strategische oplaadpunten is de prognose en onderzoek van bureau Over Morgen (zie paragraaf 4.1.2). De oplaadpalen moeten uiteraard openbaar toegankelijk zijn. Het is niet de bedoeling dat bezitters van een elektrische auto zich een oplaadlocatie toe-eigenen. Dit is reden geen oplaadpalen direct bij de aanvrager voor de deur te plaatsen. De oplaadpalen moeten daarnaast voor een groter publiek zichtbaar zijn en worden geplaatst op een plek met potentieel voor veelvuldig gebruik. Dit voorkomt dat er oplaadpunten worden geplaatst die niet of nauwelijks worden gebruikt. Vanwege de oplaadduur zijn de meest geschikte locaties plekken waar de autobezitter gedurende langere tijd parkeert. De gemeente kijkt tot slot naar de parkeerdruk in de omgeving. Daarbij is het uitgangspunt dat de plaatsing van laadpalen de parkeerdruk in een gebied niet onevenredig verstoord.

 

Beleidsuitgangspunt: De oplaadpalen zijn openbaar toegankelijk. Ze worden verspreid over Enschede geplaatst, op strategische locaties, op maximaal 250 tot 300 meter (hemelsbreed) van de aanvraaglocatie. Daarbij mag de parkeerdruk niet onevenredig worden geschaad.

 

 

4.1.6 Vereisten aan de oplaadpunten

De gemeente werkt alleen samen met aanbieders van oplaadpunten die gebruikmaken van gecertificeerde groene stroom. De opwekking van de elektriciteit moet duurzaam zijn om maximaal milieuvoordeel te kunnen behalen.

 

Beleidsuitgangspunt: Om te bewerkstelligen dat elektrisch vervoer ook aan de bron geen CO2-uitstoot veroorzaakt, leveren de oplaadpalen uitsluitend groene stroom.

 

Daarnaast is het van belang dat de interoperabiliteit en de gebruiksvriendelijkheid van het oplaadpunt gegarandeerd is. Het moet voor de gebruiker mogelijk zijn met een zogenaamde laadpas op alle openbare (aangesloten) laadpunten op te laden. De oplaadpunten moeten ook aan eisen van veiligheid en robuustheid voldoen om gevaarzetting te voorkomen. Tot slot is een zeker serviceniveau vereist. Een storing of een beschadiging moet binnen een redelijke termijn zijn verholpen om het gebruik te waarborgen. Als de oplossingstijd te groot is, neemt de betrouwbaarheid van het oplaadpunt af. Een niet werkend oplaadpunt brengt een afbreukrisico van (potentiële) gebruikers met zich mee.

 

Beleidsuitgangspunt: De interoperabiliteit, veiligheid en serviceniveau van de oplaadpalen moeten gegarandeerd zijn om het gebruik van de oplaadpalen te waarborgen.

 

4.1.7 Parkeerbeleid

De bij de oplaadpaal behorende parkeerplaats is exclusief voor het opladen van elektrische auto’s. Hiermee ontstaat voor de elektrische rijder, die voor zijn mobiliteit afhankelijk is van de laadpunten, zekerheid over de beschikbaarheid van een oplaadpunt.

 

Beleidsuitgangspunt: Het parkeervak bij een oplaadpaal is gereserveerd voor het opladen van elektrische auto’s.

 

Tijdens het opladen van het elektrische voertuig op een oplaadvak in de openbare ruimte is de berijder in zones met betaald parkeren parkeerbelasting verschuldigd conform de Parkeerbelastingverordening. Voor een oplaadplek in een vergunninghoudergebied is een parkeervergunning nodig om de elektrische auto op te laden.

Per locatie bekijkt de gemeente of vooralsnog één oplaadvak wordt gereserveerd of dat ook direct de naastliggende parkeerplaats wordt aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen.

 

Beleidsuitgangspunt: Bij een oplaadpunt in de openbare ruimte gelden in de betaald parkeerzones de reguliere parkeertarieven conform de Parkeerbelastingverordening.

 

4.2 Aanvullingen op de basisstructuur

Als uitbreiding op het basisnetwerk is de gemeente voornemens om elektrische oplaadpalen in de gemeentelijke garages realiseren, mits het budget toereikend is.

5. Communicatie

Op de gemeentelijke website wordt (gebundeld) informatie geplaatst over het gemeentelijke plaatsingsbeleid, de plaatsingscriteria (toetsingskader), informatie om tot een aanvraag van een oplaadpaal te komende, de marktpartijen waar de gemeente een contract mee heeft gesloten heeft en waar een aanvrager zaken mee kan doen.

6. Vervolg

De beleidsregel en het toetsingskader kunnen tussentijds worden herzien en aangescherpt op basis van het aantal binnenkomende aanvragen, de stand van de techniek, de positie van elektrisch vervoer in de automobielmarkt en de ervaring die met elektrisch rijden en de oplaadinfrastructuur is opgedaan.

Enschede, 6 oktober 2015,

Burgemeester en wethouders van Enschede,

De gemeentesecretaris, de burgemeester

M.J.M. Meijs G.O. van Veldhuizen