Organisatie | Bergen (NH) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels erfafscheidingen hoger dan één meter bij hoekpercelen |
Citeertitel | Beleidsregels erfafscheidingen hoger dan één meter bij hoekpercelen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-10-2015 | nieuwe regeling | 17-02-2015 gemeentekrant, 14 oktober 2015 | Onbekend |
Erfafscheidingen hoger dan 1 meter en niet hoger dan 2 meter aan de zijkant en achterkant van een hoekwoning zijn toegestaan, mits de ruimtelijke kwaliteit van de omgeving niet onaanvaardbaar wordt aangetast en de verkeersveiligheid ter plaatse gegarandeerd blijft. Het uiterlijk van de erfafscheiding dient te voldoen aan de redelijke eisen van welstand.
Beleidsregels erfafscheidingen hoger dan één meter bij hoekpercelen
Mensen zijn opzoek naar privacy, maar de huidige regelgeving biedt hier maar beperkt mogelijkheden voor. Met deze beleidsregels staan wij erfafscheidingen hoger dan één meter, voor de voorgevelrooilijn, bij percelen met twee voorgevelrooilijnen (hoekwoningen), onder bepaalde voorwaarden, met vergunning, toe.
Vergunningvrije erfafscheidingen
Een omgevingsvergunning voor activiteiten als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a of c, van de wet niet vereist is, indien deze activiteiten betrekking hebben op:
a.een erf- of perceelafscheiding, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:
1°. op een erf of perceel waarop al een gebouw staat waarmee de erf- of perceelafscheiding in functionele relatie staat,
2°. achter de voorgevelrooilijn, en
3°. op meer dan 1 m van openbaar toegankelijk gebied, tenzij geen redelijke eisen van welstand van toepassing zijn;
-als de afstand tussen de voorgevelrooilijn die is gelegen in het verlengde van de zijgevelen de zijdelingse perceelsgrens tussen de 5 en 10 m bedraagt, moet de afstand tot deperceelsgrens minimaal 2 m bedragen;
-als de afstand tussen de voorgevelrooilijn die is gelegen in het verlengde van de zijgevelen de zijdelingse perceelsgrens ten minste 10 m bedraagt, moet de afstand tot de perceelgrens minimaal 3 m bedragen.
·Er is een ontheffingsmogelijkheid voor toegangspoorten (aan de voorzijde) tot 2 m hoog. Hierbij wordt getoetst aan diverse criteria (onder andere breedte van de weg).
Het nadeel van deze regelgeving is dat de afstand tot de weg 5 meter moet zijn voor een erfafscheiding van maximaal 2 meter hoog. Die afstand wordt niet overal gehaald en dan moet de erfafscheiding 1 meter van de erfgrens staan, hetgeen een verkleining van de achtertuin betekent.
Deze notitie is er met name op gericht het straat- en bebouwingsbeeld beter te beheren. In veel gevallen zijn het erfafscheidingen die afbreuk doen aan het gerealiseerde bebouwingsbeeld. Het beheren van een evenwichtig en samenhangend straat- en bebouwingsbeeld is een algemeen belang dat door de gemeente wordt gediend.
Een tuin heeft twee functies. Het is enerzijds de voortzetting van het privé-gebied van binnen naar buiten, als ware het een groene huiskamer. Anderzijds vormt de tuin één geheel met de openbare ruimte en speelt deze mee in de beleving van die openbare ruimte. Deze twee functies kunnen strijdig zijn met elkaar. Over het algemeen wordt de achtertuin (en de zijtuin) als privé-ruimte gebruikt en de voortuin als een siertuin voor het oog.
Voor percelen die aan de achterkant en/of aan de zijkant grenzen aan de openbare weg of het openbaar groen is gekozen voor een oplossing die recht doet aan de behoefte om een erfafscheiding op de perceelsgrens te plaatsen om inkijk te verhinderen. Dit betekent dat het college aan het privacybelang een groot gewicht toekent. Met name in die gevallen waar de stedenbouwkundige situatie van de woningen zodanig is dat aan dit privacybelang een groter gewicht moet worden toegekend dan aan het algemeen belang.
Wij verlenen een omgevingsvergunning voor:
Dit kan het geval zijn bij bijvoorbeeld voortuinen van woningen die grenzen aan achtertuinen van andere woningen. Het pad naar de entree van de woning en het achterpad vallen dan vaak samen in één straatprofiel, waarin de openheid duidelijk een rol speelt ter verhoging van de ruimtelijke kwaliteit en een visuele vernauwing en verdichting van het straatbeeld ongewenst is. Hiertoe is een advies van onze stedenbouwkundige vereist en bindend.
Gelet hierop zou alleen in zeer bijzondere gevallen de ruimtelijke kwaliteit reden moeten zijn om af te zien van het verlenen van een omgevingsvergunning. Als de woning op enige afstand van de perceelsgrens en dus de erfafscheiding staat, dan zal er al snel geen reden meer zijn om af te zien van het verlenen van vrijstelling.
Als wij worden geconfronteerd met illegaal geplaatste erfafscheidingen, bekijken wij of deze erfafscheiding op basis van de wettelijke regeling, het bestemmingsplan of deze beleidsregels gelegaliseerd kunnen worden. Als dat niet het geval is, moet men de erfafscheiding verlagen of verwijderen. Gezien de ruimtelijke impact heeft dit een relatief hoge prioriteit.