Organisatie | Woerden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling gemeente Woerden |
Citeertitel | Subsidieregeling Woerden |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de subsidieregeling Woerden 2014
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-07-2020 | artikelen 1.1.1; 2.2.1 en 2.2.2 | 07-07-2020 | |||
01-12-2017 | 22-07-2020 | Hoofdstuk 4, paragrafen 4.2, 4.4, 4.5 en 4.6 | 12-09-2017 Elektronisch Gemeenteblad 2017, 211129 | 211129/2017 | |
08-04-2017 | 01-01-2017 | Hoofdstuk 4 | 07-03-2017 Elektronisch Gemeenteblad 2017, 57318 | 57318/2017 | |
07-07-2015 | 22-07-2020 | nieuwe regeling | 23-06-2015 Elektronisch Gemeenteblad, 6-7-2015 | 60346/2015 |
Deze subsidieregeling heeft betrekking op de volgende beleidsterreinen: Sociaal Domein (met uitzondering van versterken voorveld en mantelzorg), Cultuur, Evenementen, Recreatie en Toerisme, zoals vermeld in de daarop betrekking hebbende hoofdstukken van deze regeling.
In de subsidiewijzer ‘algemene voorzieningen Sociaal Domein’ staat de subsidieregeling voor de algemene voorzieningen in het maatschappelijke voorveld beschreven’.
Paragraaf 1.2. Algemene toetsingscriteria subsidieaanvragen
Bij de beoordeling van subsidieaanvragen dienen de volgende algemene toetsingscriteria in acht te worden genomen:
De subsidie moet bijdragen aan de realisatie van vermelde doelstellingen. Bij een aanvraag van ten minste 10.000 euro worden in de aanvraag SMART doelstellingen opgenomen.
Bij een aanvraag van ten minste 10.000 euro subsidie wordt gemotiveerd aannemelijk gemaakt hoe de doelstellingen met activiteiten worden gerealiseerd. De voorzieningen en activiteiten zijn niet het uitgangspunt. Er wordt uitgegaan van het te bereiken resultaat en wat daar voor nodig is.
Artikel 1.2.3. Randvoorwaarden
Bij een aanvraag van ten minste 10.000 euro omschrijft de subsidievrager de samenwerking met andere (maatschappelijke) partners in de keten, bij voorkeur grensoverschrijdend op het gebied van onderwijs, werk en inkomen, economie, sport, cultuur, leefbaarheid, veiligheid, welzijn, zorg en/of participatie.
Artikel 2.2.3. Maatschappelijke begeleiding van vergunninghouders (vluchtelingen die een verblijfsvergunning hebben ontvangen).
Artikel 2.2.4. Wijk- en dorpsplatforms en inwonersinitiatieven
1. - Platform (stichting) vraagt de subsidie aan
- Platform communiceert met alle inwoners van de wijk / het dorp
- Houdt jaarlijks 4 tot 6 bijeenkomsten
- Doelgroep: wijkbewoners / dorpsbewoners
- Inwoner zoekt ook andere financieringsbron (= voorwaarde)
- Initiatief moet vraaggericht uit de samenleving komen
- het initiatief levert een extra bijdrage aan de leefbaarheid in uw wijk, buurt of dorp
In 2018 heeft 95% van de jongeren voor hun 23e jaar een startkwalificatie of staat op een school ingeschreven.
Een relatieve toename in de periode 2014 – 2018 van:
Een relatieve afname in de periode 2014 – 2018 van:
Daarnaast dragen de activiteiten bij aan ten minste twee andere concrete doelstellingen als geformuleerd in paragraaf 2.1.
Met lokale menskracht (combinatiefunctionarissen en buurtsportcoaches) sportverenigingen versterken en verbindingen leggen tussen sport en buurt, school, naschoolse opvang, zorg en welzijn. Maar ook verbindingen tussen sportverenigingen, andere sportaanbieders en locaties waar behoefte is aan speel-, sport- en beweegaanbod, ook in de openbare ruimte.
Een relatieve toename in de periode 2014 – 2018 van:
- het aantal gezinnen met problemen in meerdere leefgebieden dat zelfredzamer wordt
- het aantal inwoners dat vrijwilliger is
Een relatieve afname in de periode 2014 – 2018 van:
Daarnaast dragen de activiteiten bij aan ten minste twee andere concrete doelstellingen als geformuleerd in paragraaf 2.1.
Artikel 2.3.4. Verantwoordingsinformatie
De instelling toont aan op welke wijze zij heeft bijgedragen aan het realiseren van bovengenoemde (sub)doelen
Evenementen zijn voor de gemeente een belangrijk instrument om profileringdoelstellingen te realiseren. Aan de hand van een stimulerend evenementenbeleid kan Woerden zich sterker profileren als Hoofdstad van het Groene Hart. Het gaat hierbij niet om de stad Woerden, maar om de gehele gemeente Woerden.
Paragraaf 4.2. Randvoorwaarden
Ad A. Koningdag: Een evenement georganiseerd ten behoeve van de viering van de verjaardag van de Koning. Gedenkdag: een evenement of activiteit georganiseerd in het kader van de herdenking van oorlogsslachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en oorlogssituaties en vredesmissies nadien op 4 mei en de viering van de vrijheid.
Ad B. Top 10 evenementen en top 2 evenementen. Evenementen die hoog scoren (top 10 van Woerden en top 2 van Harmelen, top 2 van Kamerik en top 2 van Zegveld) mogen een verzoek indienen tot verkrijgen van een subsidiebedrag. Kader: eerst aantonen dat er alles aan is gedaan om sponsorgelden binnen te halen.
Ad C. Nieuwe evenementen. Evenementen die voor het eerst worden georganiseerd in gemeente Woerden, mogen tot een jaar vóór plaatsvinden van het evenement een verzoek indienen tot verkrijgen van een subsidiebedrag. Kader: eerst aantonen dat er alles aan is gedaan om sponsorgelden binnen te halen. Wanneer een nieuw evenement wordt geplaatst in de top 10 of top 2-evenementen, kan het evenement geen aanspraak maken op de subsidie voor nieuwe evenementen.
De criteria in het puntensysteem zijn als volgt:
Bezoekers: het totaal aantal bezoekers aan het evenement;
Kennis van de doelgroep: of het evenement onderzoek doet onder bezoekers ter verkrijging van kennis van de doelgroep;
De gemeente Woerden op de kaart: of het evenement de historie van gemeente Woerden belicht en/of stad met platteland verbindt;
Samenwerking: de mate waarin het evenement samenwerkt met andere (evenementen)organisatoren, verenigingen en ondernemers binnen gemeente Woerden;
Educatief: het betrekken van scholen bij evenementen;
Uniek: de mate waarin vergelijkbare evenementen voorkomen binnen gemeente Woerden en daarbuiten;
Marketing: de manieren waarop het evenement de doelgroep bereikt;
Voorwaarden: indien een organisatie zich niet aan afspraken en/of voorwaarden houdt, kan een aftrek van punten plaatsvinden.
Koningsdagen: € 1.000,- per kern verhoogd met € 0,12 per inwoner. Hierbij geldt een minimumbedrag van €1.500 per kern.
Gedenkdagen: een maximumbedrag van €0,12 per inwoner per kern.
Maximaal € 2.000,- per evenement dat in de top 10 wordt geplaatst (Woerden).
Maximaal € 1.000,- per evenement dat in één van de drie top 2-noteringen terecht komt (Harmelen, Kamerik, Zegveld).
Afhankelijk van de begroting van het betreffende evenement, wordt het toe te kennen subsidiebedrag bepaald. Voor dit budget geldt: op is op.
Hoofdstuk 5 RECREATIE en TOERISME
Paragraaf 5.1. Recreatieve initiatieven
Het bevorderen en ondersteunen van recreatieve, lokale initiatieven die bijdragen aan het recreatieve aanbod in Woerden.
Paragraaf 5.2. Fysiek informatiepunt toerisme
Gastheerschap en informatievoorziening
Het op vraag ontwikkelen van recreatief-toeristische producten in samenwerking met lokale recreatieve ondernemers en/of organisaties in de gemeente Woerden. Op pro-actieve wijze wordt gestreefd naar vernieuwing, waarbij samenwerking en recreatief ondernemerschap wordt gestimuleerd.
Het actief promoten van Woerden als Hoofdstad van het Groene Hart met vele mogelijkheden richting inwoners en bezoekers van Woerden. Dit in samenwerking met Woerden Marketing.
Het deelnemen aan het netwerk van (recreatie)ondernemers en (culturele)organisaties.
Woerden positioneren als een aantrekkelijke gemeente in het Groene Hart, waar gewoond, gewerkt en gerecreëerd wordt, waar de historische stad van oudsher een sterke regiofunctie heeft, waar stad en land elkaar ontmoeten, waar overzichtelijkheid, de menselijke maat en betrokkenheid van groot belang geacht wordt.
Hierbij wordt gebruik gemaakt van één huisstijl, één boodschap over de gemeente Woerden als merk
Paragraaf 6.2. Randvoorwaarden
Merk en naamsbekendheid Woerden
Een eenduidige en consistente profilering van het merk Woerden.
Het presenteren van de recreatief-toeristische en culturele mogelijkheden in Woerden. Ondernemers portal toevoegen indien hier belangstelling voor is.
Het promoten en vermarkten van Woerden als Hoofdstad van het Groene Hart met vele mogelijkheden richting inwoners en bezoekers van Woerden kan alleen in een netwerkorganisatie.
De sterke samenleving aan zet! Dat motto klinkt door in de ontwikkeling van alle beleidsvelden. Enerzijds is dit een weerspiegeling van de visie van het college op de rol van de lokale overheid en de samenleving en anderzijds de manier waarop een adequaat antwoord gegeven kan worden op financieel moeilijke tijden. Subsidieverstrekking wordt hierbij gezien als instrument om gestelde doelen in de Woerdense samenleving te bereiken. Daarbij is het voor alle partijen van belang dat dit zo klantvriendelijk, efficiënt en transparant mogelijk wordt ingezet.
Op subsidieverstrekking is de Algemene Subsidieverordening gemeente Woerden (hierna: de Verordening) van toepassing. Deze Verordening is in mei 2012 vastgesteld en geldt voor subsidies op de onderstaande beleidsterreinen, genoemd in artikel 2 van de Verordening:
b. Openbare Orde en Veiligheid;
c. Verkeer, Vervoer en Waterstaat;
i. Sociale voorzieningen en Maatschappelijke dienstverlening;
l. Ruimtelijke ordening en Volkshuisvesting.
Subsidieregeling gemeente Woerden 2014
In de Verordening is in artikel 2, lid 2 aangegeven dat het college nadere regels kan stellen waarin de te subsidiëren activiteiten, de doelgroepen en de verdeling van de subsidie per beleidsterrein worden omschreven. Verder kan het college op grond van artikel 5, lid 4 nadere regels stellen met betrekking tot de algemene verplichtingen van de subsidieontvanger.
Deze nadere regels (“Subsidieregeling”) kunnen worden vastgesteld om subsidieaanvragen inhoudelijk te toetsen, maar ook voor de verdeling van de vastgestelde budgetten uit de begroting. Beleidsuitgangspunten zijn vertaald in concrete inhoudelijke criteria op grond waarvan de beschikbare budgetten door de gemeente Woerden worden ingezet. Deze inhoudelijke criteria worden in deze subsidieregeling benoemd.
In deze Subsidieregeling worden regels gegeven voor de volgende beleidsterreinen: Sociaal domein, Jeugd, Sport, Cultuur, Evenementen en Recreatie en Toerisme.
NB. Voor de subsidiering van Peuteropvangtoeslag en Voor- en Vroegschoolse educatie zijn door het college reeds eerder aparte subsidieregelingen vastgesteld, nl.
• “Beleidsregels subsidiëring Peuteropvangtoeslag Gemeente Woerden” en
• “Beleidsregels subsidiëring Voor- en Vroegschoolse educatie Gemeente Woerden”.
Deze Subsidieregeling treedt in werking op de dag na bekendmaking in het Elektronisch gemeenteblad ( te raadplegen via www.officielebekendmakingen.nl.) en is digitaal beschikbaar op www.overheid.wetten.nl. en op www.woerden.nl. Tegelijkertijd worden de oude Subsidiebeleidsregels, die zijn vastgesteld op 28 oktober 2014 ingetrokken.
Wat verder bij subsidiering van belang is
• Aanvraag- en besluitvormingsprocedure
In de Verordening zelf is de aanvraag- en besluitvormingsprocedure beschreven. Een eenmalige subsidie moet uiterlijk 8 weken voor het plaatsvinden van de activiteiten worden aangevraagd. Een aanvraag voor jaarlijkse subsidie moet uiterlijk 1 september van het jaar dat vooraf gaat aan het jaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft.
De Gemeente Woerden verstrekt eenmalige en jaarlijkse subsidies. Bij een jaarlijkse subsidie gaat het om een (structurele) bijdrage die voor één of (in uitzonderingsgevallen) meerdere jaren (maximaal vier) aan een organisatie wordt verstrekt. De lijn van de gemeente Woerden is om jaarlijkse subsidies jaarlijks toe te kennen. De subsidie heeft betrekking op voortdurende activiteiten van een instelling, organisatie of vereniging.
Eenmalige subsidies zijn subsidies voor eenmalige activiteiten, voor nieuwe initiatieven of activiteiten die niet behoren tot de reguliere activiteiten van de aanvrager. De achterliggende gedachte is dat de subsidie in principe tijdelijk is om de ontplooiing van nieuwe, eenmalige of bijzondere activiteiten te stimuleren en mogelijk te maken.
De bedragen bij de subsidieplafonds in deze regeling zijn opgesteld onder voorbehoud van vaststelling van de gemeentelijke programmabegroting in het daaropvolgende jaar. Subsidieplafonds kunnen onder meer worden aangepast als gevolg van prijsontwikkelingen of bezuinigingen (art 4 ASV).
Deze beleidsregels bevatten doelstellingen voor het sociaal domein. Deze doelstellingen zijn afkomstig uit de Nota indicatoren sociaal domein. Bij een subsidie-aanvraag in het kader van het sociaal domein dient gemotiveerd te worden hoe activiteiten aan deze doelstellingen bijdragen. Wordt een subsidie aangevraagd van ten minste 10.000 euro, dan dient in de aanvraag omschreven te staan hoe achteraf wordt verantwoord dat de activiteiten daadwerkelijk aan realisatie van de doelstellingen hebben bijgedragen.
Paragraaf 2.1 bevat algemene doelstellingen die op termijn worden uitgewerkt tot concrete doelstellingen. Deze doelstellingen zijn afgelegd van onderstaande globale doelstellingen. Deze zijn eveneens afkomstig uit Nota indicatoren sociaal domein.
1. Inwoners zijn naar vermogen zelfredzaam
Zelfredzaamheid is uit te leggen als het lichamelijke, verstandelijke, geestelijke en financiële vermogen om zelf voorzieningen te treffen die deelname aan het normale maatschappelijk verkeer mogelijk maken. Ook kan het omschreven worden als het met zo min mogelijk overheidssteun een zelfstandig leven kunnen leiden. In Woerden vinden wij het generen van inkomen uit werk en het beschikken over een startkwalificatie belangrijke voorwaarden voor zelfredzaamheid. Waar sprake is van verminderde zelfredzaamheid wordt van inwoners verwacht dat zij onderzoeken, indien nodig met hulp van anderen, in hoeverre de zelfredzaamheid vergroot kan worden.
2. Inwoners zijn naar vermogen samenredzaam
Wij verwachten van inwoners dat zij naar elkaar omkijken en dat zij zelf initiatieven nemen om hun leefomgeving te verbeteren. De gemeente beperkt zich tot een stimulerende, faciliterende en verbindende rol. Wij streven na dat mensen naar vermogen betrokken zijn bij hun naasten als mantelzorger of zich inzetten voor hun omgeving als vrijwilliger.
3. Inwoners geven naar vermogen blijk van zelfregie
Zelfregie vatten wij op als het organiseren/coördineren van het eigen leven met als doel een goed leven in eigen ogen. Regievoering is ook het richting geven aan het leven, ook wanneer men een beroep op anderen moet doen voor steun bij zelfredzaamheid of participatie”. Zelfregie gaat dus om zelf beslissen over het leven en eventuele ondersteuning daarbinnen. Het gaat om zelf bepalen, niet om zelf doen .
Zelfregie is ook het uitgangspunt bij de werkwijze van WoerdenWijzer.nl. Wij stimuleren dat mensen regie hebben en houden op hun ondersteuning. Inwoners stellen, zelf of met hulp van hun netwerk, het ondersteuningsplan op en zij kunnen zelf ondersteuning inkopen met het persoonsgebonden budget. Inwoners blijven verantwoordelijk voor de organisatie en coördinatie van hun eigen leven en kunnen gebruik maken van ondersteuning die op hun leven aansluit. Zelfregie moet daarmee ook leiden tot meer maatwerk in de ondersteuning.
4. Inwoners die ondersteuning ontvangen, geven naar vermogen blijk van wederkerigheid
Wederkerigheid bevordert de gelijkwaardigheid in relaties tussen mensen. Het gaat er niet om dat mensen iets terug moeten doen omdat ze iets ontvangen, maar om vast te houden aan het uitgangspunt dat iedereen ertoe doet en dat dus ook elke bijdrage ertoe doet.
Mensen kunnen - ondanks hun beperkingen - ondersteuning, verlichting of een andere wezenlijke bijdrage leveren aan het leven van anderen. Ook de allerkwetsbaarsten kunnen daarmee volwaardig participeren in de samenleving, bijvoorbeeld door middel van koken, lezen, een wandeling maken of een belastingformulier invullen met een ander. Het zijn bijdragen die ertoe doen en waartoe we iedereen graag motiveren.
5. Inwoners met een ondersteuningsvraag maken gebruik van de optimaal passende oplossing
Het uitgangspunt goedkoopst-adequaat is ontleend aan de voormalige Wvg-praktijk (Wet voorzieningen gehandicapten) binnen gemeenten. Woerden staat echter een optimaal passende oplossing voor, waarbij aan inwoners echt maatwerk kan worden geboden, bijvoorbeeld met inzet van een persoonsgebonden budget. Inwoners hebben gelegenheid om zelf een eigen budget bij te leggen.
6. Maatschappelijke partners werken samen met inwoners, met elkaar en met de gemeente
Organisaties met verschillende waarden, en professionals met uiteenlopende professionele normen moeten samen tot nieuwe dienstverlening komen. Dat vraagt om visie, het bewust vorm geven van het samenwerkingsproces en gerichte interventies kunnen doen die de samenwerking stimuleren. Partners die de dynamiek in wijknetwerken en ketenzorg begrijpen en de vaardigheid hebben om pro-actief te handelen, kunnen enorm helpen om de noodzakelijke kanteling van het sociaal domein te versnellen.
Nulde-, eerste- en tweedelijnsondersteuning
Gemeente Woerden vertrekt inzake het sociaal domein, subsidie voor activiteiten omtrent nulde- eerste en tweedelijnsondersteuning. De tweedelijnsondersteuning valt buiten deze subsidieregeling. Dit wordt geregeld via inkoopbureau Utrecht West en de Gemeenschappelijke regeling Ferm Werk. Wel wordt eenmalig budget beschikbaar gesteld voor innovatie en aanpassing van het zorgaanbod in het kader van het investeringsplan 2015.
Woerden heeft voor de (extra) investeringen in het sociaal domein een fonds voor 3 jaar beschikbaar gesteld (1 miljoen in 2015, 500.000 in 2016 en 250.000 in 2017). Doel van dit investeringsfonds is de transformatie van het sociaal domein een impuls te geven.
De raad heeft bij de totstandkoming van het investeringsplan benadrukt dat:
Inzicht nodig is in het nut en de noodzaak en de return on investment voor de investeringen in kwalitatieve zin en waar mogelijk in kwantitatieve zin (de geconsulteerde fracties geven blijk van het begrip dat de investeringen in het sociaal domein zich niet zondermeer in financiële baten laten uitdrukken);