Organisatie | Nieuwkoop |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene werktijdenregeling gemeente Nieuwkoop 2015 |
Citeertitel | Algemene werktijdenregeling gemeente Nieuwkoop 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | 3e verordening tot wijziging algemene werktijdenregeling 2015 |
1e verordening tot wijziging - kleine wijziging in art 12
2e verordening tot wijziging - wijziging aantal art.nrs
3e verordening tot wijziging - art 11 lid 2 laatste art vervalt
Collectieve arbeidsvoorwaarderegeling gemeente Nieuwkoop art 4:1
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2017 | 01-10-2017 | 01-01-2020 | wijziging | 05-09-2017 | 17.11642 |
16-06-2016 | 01-01-2016 | 01-10-2017 | 2e verordening tot wijziging | 07-06-2016 Elektronisch gemeenteblad d.d. 15-6-16 | 16-10451 corsanummer 16.06771 |
01-01-2016 | 01-01-2016 | 1e verordening tot wijziging | 24-11-2015 Elektronisch gemeenteblad d.d. 2 december 2015 | 15.123025 | |
01-01-2016 | 01-01-2016 | 1e verordening tot wijziging | 24-11-2015 Elektronisch gemeenteblad d.d. 2 december 2015 | 15.123025 | |
08-10-2015 | 01-01-2016 | nieuwe regeling | 29-09-2015 Elektronisch gemeenteblad d.d. 7 oktober 2015 | 15.17940 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nieuwkoop
gelet op artikel 4:1 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Nieuwkoop;
gezien de schriftelijke instemming van de Ondernemingsraad van 22 juni 2015
besluit vast te stellen de volgende regeling: Algemene werktijdenregeling gemeente Nieuwkoop 2015
In deze regeling worden de algemene regels vastgelegd omtrent de werktijden van de medewerkers van de gemeente Nieuwkoop, zoals bedoeld in artikel 4:1, van de CAR/UWO, met uitzondering van de medewerkers buitendienst van de afdeling Beheer Openbare Ruimte. De regeling bestaat uit een standaard en een bijzondere regeling.
De bijzondere regeling is van toepassing op medewerkers die op wisselende tijden volgens rooster werken, waarvoor de individuele werktijden eenzijdig door de werkgever worden vastgesteld. Het college bepaalt welke functiegroep(en) onder de bijzondere regeling vallen. Deze functiegroep(en) zijn opgenomen in Bijlage A van deze regeling.
Bij een activiteit buiten één van de locaties van de gemeente Nieuwkoop die een hele werkdag duurt kan maximaal de vastgestelde roostertijd per dag worden geschreven voor fulltimers, tenzij de cursus een avondgedeelte heeft. Voor parttimers geldt dat zij maximaal de fictieve arbeidstijd per dag (8 uur) mogen schrijven, tenzij het rooster is vastgesteld op meer dan 8 uur per dag.
Elke leidinggevende draagt zorg voor een adequate en verantwoorde bezetting van zijn of haar organisatieonderdeel. Hiervoor worden per organisatieonderdeel nadere afspraken gemaakt. De werktijden worden vastgesteld in overleg tussen de medewerker en de leidinggevende, met inachtneming van de bepalingen van deze regeling, waarbij voortdurend voldoende bezetting of bereikbaarheid wordt gewaarborgd tijdens de bereikbaarheids- en openingstijden van het gemeentehuis.
Indien de medewerker buiten het dagvenster werkzaamheden moet verrichten, komt hij in aanmerking voor de buitendagvenstertoelage zoals beschreven in artikel 3:12 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling. Deze vergoeding bedraagt per gewerkt uur een percentage van het uurloon. De gewerkte uren buiten het dagvenster worden in tijd gecompenseerd. De medewerker maakt hierover afspraken met zijn direct leidinggevende.
Indien de medewerker opgeroepen wordt tijdens zijn beschikbaarheidsdienst en werkzaamheden verricht buiten het dagvenster, komt hij in aanmerking voor de buitendagvenstervergoeding zoals beschreven in artikel 3:12 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling. Deze vergoeding bedraagt per gewerkt uur een percentage van het uurloon. De gewerkte uren buiten het dagvenster worden in tijd gecompenseerd. De medewerker maakt hierover afspraken met zijn direct leidinggevende.
In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet kan de gemeentesecretaris/algemeen directeur een bijzondere voorziening treffen.
Uitgangspunt bij deze werktijdenregeling is dat de leidinggevende stuurt op resultaat en vertrouwt op de professionaliteit van de medewerker. Daarbij mag de leidinggevende ervan uitgaan dat de medewerker zich optimaal inzet. Een goede dienstverlening aan de burger en de ambtelijke organisatie is een eis.
Iedere leidinggevende gaat met zijn medewerkers in gesprek over de inzet van de medewerker, de planning van de werkzaamheden en de werktijden. Daarover worden onderlinge afspraken gemaakt.
Artikelgewijze toelichting indien van toepassing
De algemene werktijdenregeling is van toepassing op alle medewerkers die werkzaam zijn voor de gemeente Nieuwkoop, met uitzondering van de medewerkers van de buitendienst van de afdeling Beheer Openbare Ruimte. Voor hen geldt de “Regeling werktijden buitendienst gemeente Nieuwkoop 2014”.
De medewerker kan zelf begin- en eindtijden vaststellen. Dit dient wel te gebeuren in overleg met de leidinggevende en de directe collega’s om ervoor te zorgen dat er sprake is en blijft van een adequate bereikbaarheid van het organisatieonderdeel. In dit artikel worden de spelregels uit de arbeidstijdenwet genoemd waarbinnen de afspraken gemaakt moeten worden. Aanwezigheid tijdens afdelingsoverleggen en andere noodzakelijke afspraken kan verplicht worden gesteld.
De te veel of te weinig gewerkte uren door gebruikmaking van variabele werktijden worden door de medewerker bijgehouden in het tijdregistratiesysteem en door de leidinggevende geaccordeerd.
Artikel 6 Cursus, congres,vergadering
Deze bepaling is opgenomen omdat er vaak verwarring is over het schrijven van tijd voor deze activiteiten. De reistijd naar een cursus is vaak langer dan de reistijd woon-werkverkeer. Daar tegenover staat dan weer dat de feitelijke cursustijd korter is dan een normale werkdag (meer pauzes per dag en een lange lunchpauze).
Als de cursus een avondgedeelte heeft, mag deze tijd worden geschreven onder aftrek van de pauzetijd tussen het dag en avondgedeelte.
Een parttimer kan ook eventueel een dag in het rooster omdraaien na overleg met de direct leidinggevende.
Door het systeem van flexibele werktijden bestaat de mogelijkheid om het maken van afspraken met artsen in te plannen in eigen tijd door verschuiving van de werktijd, behoudens bijzondere omstandigheden.
Met de Ondernemingsraad (september 2014) is afgesproken dat bezoeken aan huisarts en tandarts altijd in eigen tijd plaatsvinden. Ga je voor een behandeling naar een specialist in een ziekenhuis en kun je door deze behandeling niet werken dan ben je arbeidsongeschikt en word je in overleg met je leidinggevende ziek gemeld. Zodra je meer dan 3x in een periode van een jaar naar een specialist in een ziekenhuis voor een onderzoek/controle en waardoor je niet arbeidsongeschikt bent mag je na overleg met je leidinggevende dit doen onder werktijd.
Artikel 8 Registratieapparatuur
De registratieapparatuur wordt alleen gebruikt voor de Bedrijfshulpverlening. De kloktijden kunnen niet gebruikt worden om de gewerkte tijd bij te houden/te controleren. De reden hiervoor is dat er gepauzeerd wordt en heen en weer wordt gereden tussen de gemeentehuizen. Dit soort activiteiten kan niet worden vastgelegd in het registratiesysteem.