Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Haaren

Mandaat- en volmachtregeling gemeente Haaren 2008

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHaaren
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaat- en volmachtregeling gemeente Haaren 2008
CiteertitelMandaat- en volmachtregeling gemeente Haaren 2008
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlage14e wijziging mandaatregister

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-05-201515-03-201814e wijziging mandaatregister

21-04-2015

Gemeenteblad, 29 april 2015

B&W-voorstel, 21 april 2015

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaat- en volmachtregeling gemeente Haaren 2008

 

 

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

MANDAAT- en VOLMACHTREGELING

Burgemeester en wethouders van Haaren;

De burgemeester van Haaren;

De heffingsambtenaar van de gemeente Haaren;

Ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

overwegende dat uitgangspunt in de besturingsfilosofie is om verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie te leggen;

mede overwegende dat het op grond van doelmatig en efficiënt bestuur en ter wille van de klantgerichtheid gewenst is om ter zake van de afdoening van stukken bevoegdheden te mandateren en volmachten te verlenen;

overwegende dat het op grond van rechtmatigheidsaspecten noodzakelijk is in een regeling vast te leggen welke mandaten en volmachten verleend zijn;

dat in verband met het voorgaande het gewenst is op zo ruim mogelijke schaal gebruik te maken van de mogelijkheden van de mandaat- en volmachtfiguur, waarbij de verantwoordelijkheid in eerste instantie voor het uitoefenen van bevoegdheden en ondertekening van de daarvoor in aanmerking komende zaken bij de ambtelijke organisatie worden gelegd;

Gelet op het bepaalde in hoofdstuk 10 afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

Besluiten:

vast te stellen de volgende:

Regeling tot verlening van bevoegdheden krachtens mandaat en volmacht;

Artikel 1.1 Begripsbepalingen

  • 1.

    bestuursorgaan: het college van burgemeester & wethouders, de burgemeester of de heffingsambtenaar;

  • 2.

    besluit: een besluit als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht of een beslissing op grond van het privaatrecht;

  • 3.

    delegeren: het overdragen door de gemeenteraad van zijn bevoegdheid tot het nemen van besluiten aan een bestuursorgaan dat deze bevoegheid onder eigen verantwoordelijkheid uitoefent;

  • 4.

    nadere regeling: de bij dit besluit behorende nadere regeling delegatie, mandaat en volmacht waarin alle door de gemeentelijke bestuursorganen genomen en nog te nemen besluiten ten aanzien van delegatie, mandaat en volmacht, alsmede eventuele bijbehorende (verwijzingen naar) richtlijnen en/of beleidsregels zijn of worden opgenomen;

  • 5.

    mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen;

  • 6.

    ondertekeningsmandaat: de bevoegheid tot het namens het bestuursorgaan ondertekenen van besluiten;

  • 7.

    volmacht: de bevoegdheid om een bestuurorgaan privaatrechtelijk te vertegenwoordigen;

  • 8.

    gemandateerde: de functionaris aan wie krachtens deze regeling mandaat wordt verleend;

  • 9.

    mandaatgever: het bestuursorgaan door wie mandaat wordt verleend;

  • 10.

    gevolmachtigde: de functionaris aan wie krachtens deze regeling volmacht wordt verleend;

  • 11.

    volmachtgever: het bestuursorgaan door wie volmacht wordt verleend.

Artikel 1.2 Nadere regeling mandaat en volmacht

  • 1.

    De, op grond van deze regeling, verleende bevoegdheden worden opgenomen in een nadere regeling;

  • 2.

    De nadere regeling wordt ondertekend door de bestuursorganen en de in artikel 2.1 bedoelde ambtenaren, ieder voor zover zijn of haar bevoegdheden;

  • 3.

    De nadere regeling kan, met inachtneming van de bepalingen van deze regeling, worden gewijzigd door de bestuursorganen, ieder voor zover zijn of haar bevoegdheden;

  • 4.

    De nadere regeling wordt periodiek geactualiseerd, met een frequentie van tenminste éénmaal per jaar;

Artikel 1.3 Verlening van nieuwe bevoegdheden

Verlening van nieuwe bevoegdheden, in de vorm van delegatie, mandaat en volmachtbesluiten worden conform artikel 1.2, lid 3 als wijziging in de nadere regeling opgenomen.

Artikel 1.4 Coördinatiebepaling regeling budgethouderschap

Verlening van bevoegdheden met betrekking tot het beheer van budgetten, valt onder de werking van de Regeling budgethouderschap.

HOOFDSTUK 2 ATTRIBUTIE

Artikel 2.1 Aanwijzing gemeenteambtenaren ex artikel 231 Gemeentewet

Het besluit tot aanwijzing van gemeenteambtenaren ex artikel 231 Gemeentewet wordt afzonderlijk door het college van burgemeester en wethouders genomen en als bijlage aan de nadere regeling gevoegd.

Artikel 2.2 Mandatering van geattribueerde bevoegdheden

  • 1.

    Op mandatering van bevoegdheden van de in artikel 2.1 bedoelde ambtenaren zijn de bepalingen van hoofdstuk 1, 4 en 6 van deze regeling overeenkomstig van toepassing.

  • 2.

    De in lid 1 bedoelde verlening van bevoegdheden wordt opgenomen in de in artikel 1.2 genoemde nadere regeling.

HOOFDSTUK 3 DELEGATIE

Artikel 3.1 Verlening van delegatiebevoegdheden

  • 1.

    Het besluit tot delegatie van bevoegdheden met bijbehorend delegatieregister wordt afzonderlijk door de gemeenteraad genomen en als bijlage aan deze nadere regeling gevoegd.

  • 2.

    De in lid 1 bedoelde verlening van bevoegdheden wordt opgenomen in de in artikel 1.2 genoemde nadere regeling.

HOOFDSTUK 4 MANDAAT

Artikel 4.1 Gemandateerden

  • 1.

    Het mandaat als bedoeld in artikel 1.1, lid 5 en lid 6, wordt verleend aan de medewerkers met de functieprofielen die bij de nadere regeling zijn aangewezen;

  • 2.

    Bij afwezigheid van een gemandateerde mag de aan deze functionaris gemandateerde bevoegdheid worden uitgeoefend door een plaatsvervanger. De plaatsvervangingsregelingen van secretaris en afdelingshoofden zijn in bijlage aan deze regeling gevoegd;

  • 3.

    Het in het tweede lid bepaalde, met betrekking tot plaatsvervangers, geldt niet bij ondermandatering.

Artikel 4.2 Strekking van het mandaat

  • 1.

    Het mandaat strekt zich uitsluitend uit tot de bevoegdheden genoemd in de nadere regeling;

  • 2.

    Het mandaat wordt verleend met inachtneming van de per bevoegdheid in de nadere regeling vastgestelde of vast te stellen instructies, voorschriften en voorwaarden;

  • 3.

    Van de mandaatverlening zijn weigeringen, afwijzende besluiten en daarmee gelijk te stellen besluiten niet uitgezonderd, tenzij dit in de voorschriften van de nadere regeling expliciet is opgenomen;

  • 4.

    De mandaatverlening, zoals neergelegd in de bij deze regeling behorende “nadere regeling”, geldt niet voor de gevallen, dat een belanghebbende of een derde krachtens de bestaande procedures van rechtsbescherming zich tegen een besluit heeft verzet, bezwaar heeft aangetekend of in beroep is gegaan.

Artikel 4.3 Algemene voorwaarden

Het mandaat wordt door de gemandateerde uitgeoefend binnen het kader van wet- en regelgeving, het door de gemeenteraad en of de mandaatgever vastgestelde of vast te stellen algemeen beleid en binnen het raam van de toegekende budgettaire bevoegdheden en begrotingsrichtlijnen.

Artikel 4.4 Raadpleging mandaatgever

Indien de gemandateerde een besluit neemt dat grote politieke of maatschappelijke gevolgen of een verstrekkende precedentwerking kan hebben, dient deze alvorens het besluit te nemen de mandaatgever of – zo het bestuursorgaan meervoudig is – een lid van het orgaan te raadplegen.

De gemandateerde dient vervolgens te handelen conform aanwijzingen mandaatgever.

Artikel 4.5 Relaties met commissie

De bevoegdheden, welke krachtens mandaat zijn verleend, laten onverlet de relatie welke dient te worden gelegd ten opzichte van de taken en bevoegdheden zoals deze zijn neergelegd in de verordeningen op de commissies.

Artikel 4.6 Persoonlijke ondertekening

  • 1.

    Het mandaat als bedoeld in artikel 1.1, lid 5, wordt verleend met inachtneming van de persoonlijke ondertekening door de gemandateerde.

  • 2.

    Een krachtens mandaat genomen besluit vermeldt namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen.

  • 3.

    Het vorige lid is van overeenkomstige toepassing op overige correspondentie voortvloeiende uit de gemandateerde bevoegdheid.

  • 4.

    Voor besluiten waarvoor geen mandaat is verleend, geldt slechts ondertekeningsmandaat indien dit bij afzondelijk besluit door het college is bepaald. Ingeval van een ondertekeningsmandaat dient uit het besluit te blijken, dat dit besluit door het bestuursorgaan genomen is. Hierbij wordt de datum van het besluit vermeld.

  • 5.

    Ondertekening geschiedt met inachtneming van de ondertekeningsinstructie die in bijlage bij deze regeling is gevoegd.

Artikel 4.7 Interne procedures

  • 1.

    De gemandateerde aan wie een bevoegdheid is toegekend, welke ook één of meer andere afdelingen regarderen, dient eerst overleg te plegen met de overige afdeling(en) alvorens te besluiten;

  • 2.

    De interne procedures inzake afdoening van stukken, voortgangscontrole, postbehandeling en dergelijke geschieden overeenkomstig de geldende regelingen.

HOOFDSTUK 5 VOLMACHT

Artikel 5.1 Gevolmachtigden

  • 1.

    Een volmacht als bedoeld in artikel 1.1, lid 7, wordt verleend aan de bij de nadere regeling aangewezen personen;

  • 2.

    Bij afwezigheid van een gevolmachtigde mag de aan deze functionaris overgedragen bevoegdheid worden uitgeoefend door een plaatsvervanger, mits dit de gemeentesecretaris of een afdelingshoofd is. De plaatsvervangingsregelingen van secretaris en afdelingshoofden zijn als bijlage aan deze regeling gevoegd.

Artikel 5.2 Strekking van de volmacht

  • 1.

    De volmacht strekt zich uitsluitend uit tot de bevoegdheden genoemd in de nadere regeling;

  • 2.

    De volmacht wordt verleend met inachtneming van de per bevoegdheid in de nadere regeling vastgestelde of vast te stellen instructies, voorschriften en voorwaarden.

Artikel 5.3 Algemene voorwaarden

De volmacht wordt door de gevolmachtigde uitgeoefend binnen het kader van het door de gemeenteraad en of de volmachtgever vastgestelde of vast te stellen algemeen beleid en binnen het raam van de toegekende budgettaire bevoegdheden en begrotingsrichtlijnen.

Artikel 5.4 Persoonlijke ondertekening

  • 1.

    De volmacht als bedoeld in artikel 1.1, lid 7, wordt verleend met inachtneming van de persoonlijke ondertekening door de gevolmachtigde;

  • 2.

    Een krachtens volmacht verrichtte handeling vermeldt namens wie de handeling is verricht;

  • 3.

    Het vorige lid is van overeenkomstige toepassing op (overige) correspondentie, voortvloeiende uit de overgedragen bevoegdheid.

  • 4.

    Ondertekening geschiedt met inachtneming van de ondertekeningsinstructie die in bijlage bij deze regeling is gevoegd.

Artikel 5.5 Interne procedures

  • 1.

    De gevolmachtigde aan wie een bevoegdheid is toegekend, dient alvorens de bevoegdheid uit te oefenen eerst na te gaan of de benodigde publiekrechtelijke besluiten zijn genomen;

  • 2.

    De interne procedure inzake afdoening van stukken, voortgangscontrole, postbehandeling en dergelijke geschieden overeenkomstig de geldende regelingen.

HOOFDSTUK 6 SLOTBEPALINGEN

Artikel 6.1 Wijziging van wetgeving

  • 1.

    Ingeval van wijziging van wetgeving waarop een verleende bevoegdheid berust, blijft de bevoegdheid verleend en wordt de bevoegdheid geacht te zijn verleend op grond van de corresponderende bepalingen in de gewijzigde wetgeving;

  • 2.

    De wijzigingen worden zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk tijdens de jaarlijkse actualisatie, in de nadere regeling verwerkt.

Artikel 6.2 Verantwoording aan mandaatgever.

Een gemandateerde legt in de eerste week na afloop van een kalenderkwartaal een overzicht voor aan de mandaatgever waarop de in het voorafgaande kwartaal genomen besluiten zijn opgenomen.

Artikel 6.3 Intrekking besluit

De mandaatregeling van 22 april 2003 wordt ingetrokken.

Artikel 6.4 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald onder de titel: Mandaat- en volmachtregeling gemeente Haaren, 2008.

Artikel 6.5 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking nadat deze conform afdeling 3.6 van de Algemene wet bestuursrecht

bekendgemaakt is.

 

Haaren, 26 februari 2008

Burgemeester en wethouders van Haaren,

secretaris, burgemeester,

Mr. B.P.H. van Els F.H.G.M. Ronnes

 

Haaren, 26 februari 2008

De burgemeester van Haaren,

F.H.G.M. Ronnes

 

Haaren, 26 februari 2008

De heffingsambtenaar van de gemeente Haaren,

Afdelingshoofd publiekszaken,

H.J. Dammingh

 

14e wijziging mandaatregister