Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Echt-Susteren

Verordening op de rekenkamercommissie gemeente Echt-Susteren 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEcht-Susteren
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de rekenkamercommissie gemeente Echt-Susteren 2015
CiteertitelVerordening op de rekenkamercommissie gemeente Echt-Susteren 2015
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening op de rekenkamercommissie.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 81oa

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-2015nieuwe regeling

24-09-2015

Elektronisch Gemeenteblad, 01-10-2015

455029

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de rekenkamercommissie gemeente Echt-Susteren 2015

*455029*

 

De raad van de gemeente Echt-Susteren,

 

gezien het voorstel van het seniorenconvent d.d. 24 augustus 2015  met BBV nummer 454924;

 

gelet op het bepaalde in artikel 81oa van de Gemeentewet;

 

 

Besluit:

De navolgende Verordening op de rekenkamercommissie gemeente Echt-Susteren 2015 vast te stellen.

 

 

Verordening op de rekenkamercommissie gemeente Echt-Susteren 2015

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Wet: Gemeentewet;

  • b.

    Commissie: rekenkamercommissie;

  • c.

    Voorzitter: voorzitter van de rekenkamercommissie;

  • d.

    College: college van burgemeester en wethouders;

  • e.

    Rekenkamercommissie: de rekenkamercommissie van de gemeente Echt-Susteren;

  • f.

    Secretaris: de ambtelijk secretaris van de rekenkamercommissie.

Artikel 2 Rekenkamercommissie

  • 1.

    Er is een commissie die door de raad wordt ingesteld en wordt aangeduid als de rekenkamercommissie.

  • 2.

    De rekenkamercommissie bestaat uit 5 leden, te weten: 3 raadsleden en 2 externe leden.

Artikel 3 benoeming leden algemeen

De raad benoemt de leden van de rekenkamercommissie.

Artikel 3a benoeming raadsleden

  • 1.

    De leden van de rekenkamercommissie die tevens raadsleden zijn worden voor een periode gelijk aan de zittingsduur van de raad aangewezen. Dit gebeurt in de 2e raadsvergadering van de nieuwe gemeenteraad.

  • 2.

    Een tussentijdse benoeming vindt plaats in de eerstvolgende raadsvergadering nadat een vacature is ontstaan.

Artikel 3b benoeming externe leden

  • 1.

    De externe leden worden voor een periode van 4 jaar benoemd. Dit gebeurt halverwege de raadsperiode.

  • 2.

    Op de externe leden zijn de volgende artikelen uit de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing:

    • a.

      Artikel 10, met uitzondering van het vereiste van ingezetenschap;

    • b.

      Artikel 11;

    • c.

      Artikel 12;

    • d.

      Artikel 15.

  • 3.

    Benoeming van de externe leden gebeurt op voordracht van de raadsleden die lid van de rekenkamercommissie zijn, met dien verstande dat:

    • a.

      Voor elke zetel 2 personen worden voorgedragen, tenzij het een herbenoeming betreft;

    • b.

      Enkel personen worden voorgedragen welke zijn bevraagd op mogelijke integriteitsaspecten en de volstrekte onafhankelijkheid ten opzichte van de gemeente Echt-Susteren.

  • 4.

    De externe leden kunnen voor maximaal 1 periode van 4 jaren worden herbenoemd.

  • 5.

    Indien bij een tussentijdse benoeming minder dan 2 jaar van de oorspronkelijke periode zijn verstreken, vindt de tussentijdse benoeming plaats voor het resterende deel van de oorspronkelijke periode.

  • 6.

    Indien bij een tussentijdse benoeming 2 jaar of meer van de oorspronkelijke periode zijn verstreken, vindt de tussentijdse benoeming plaats voor het resterende deel van de oorspronkelijke periode plus de opvolgende reguliere periode met dien verstande dat deze in het kader van lid 4 wordt gezien als 1 periode.

Artikel 4 Eed

Ten aanzien van de externe leden is artikel 81g Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.

Artikel 5 Beëindiging lidmaatschap

  • 1.

    Het lidmaatschap van een raadslid eindigt:

    • a.

      aan het einde van een raadsperiode;

    • b.

      als hij tussentijds aftreedt als raadslid.

  • 2.

    Het lidmaatschap van een extern lid eindigt als zijn benoemingsperiode verstrijkt.

Artikel 5a Ontslag raadsleden

Een raadslid wordt door de raad als lid van de rekenkamercommissie ontslagen:

  • a.

    op eigen verzoek;

  • b.

    indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de rekenkamercommissie te vervullen.

Artikel 5b ontslag externe leden

  • 1.

    Een extern lid van de rekenkamercommissie wordt door de raad ontslagen:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij de aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap;

    • c.

      indien hij bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel hem bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • d.

      indien hij bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surséance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld;

    • e.

      indien hij naar het oordeel van de raad ernstig nadeel toebrengt aan het in hem gestelde vertrouwen.

  • 2.

    Een extern lid van de rekenkamer kan door de raad worden ontslagen:

    • a.

      indien hij door ziekte of gebreken blijvend ongeschikt is zijn functie te vervullen;

    • b.

      indien hij handelt in strijd met artikel 15 van de gemeentewet.

Artikel 6 Voorzitter

  • 1.

    De voorzitter en zijn plaatsvervanger worden door de raad benoemd uit de externe leden van de rekenkamercommissie.

  • 2.

    De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergadering, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming.

Artikel 7 Secretaris

  • 1.

    De griffier van de raad is de ambtelijk secretaris van de rekenkamercommissie.

  • 2.

    De secretaris staat de rekenkamercommissie bij de uitvoering van haar taken terzijde.

  • 3.

    De secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de rekenkamercommissie over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht.

  • 4.

    De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging en de vorming van dossiers.

Artikel 8 Vergoeding voor werkzaamheden van de externe leden van de rekenkamercommissie

  • 1.

    De externe leden ontvangen een vergoeding voor het bijwonen van de vergadering van de rekenkamercommissie.

  • 2.

    De vergoeding genoemd in het eerste lid komt ten laste van het budget van de rekenkamercommissie.

  • 3.

    De vergoedingen worden bij de samenstelling van de rekenkamercommissie door de raad vastgesteld aan het begin van iedere nieuwe raadsperiode, een en ander gelijktijdig met de benoeming van de raadsleden in de commissie.

Artikel 9 Reglement van orde

De commissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast.

Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad.

Artikel 10 Onderwerpselectie en opdrachtverlening

  • 1.

    De commissie bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast.

  • 2.

    De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de commissie ter kennisneming aan de raad verstuurd.

  • 3.

    De raad kan de commissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamer bericht de raad binnen een maand gemotiveerd in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan.

Artikel 11 Werkwijze

  • 1.

    De commissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2.

    De commissie beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.

  • 3.

    De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek.

  • 4.

    De commissie vergadert in beslotenheid; haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur kan de commissie rapporten die aan de raad worden overgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

  • 5.

    De commissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

  • 6.

    Voor de uitvoering van het onderzoek kan de commissie, met inachtneming van het beschikbare budget, externe personen of bureaus inschakelen.

  • 7.

    De commissie stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan te commissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De commissie bepaalt voorts wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 8.

    Na vaststelling door de commissie worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college en betrokkenen, aan de raad aangeboden.

Artikel 12 Budget

  • 1.

    De rekenkamercommissie is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2.

    Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      de vergoeding aan de externe leden;

    • b.

      externe deskundigen die eventueel door de rekenkamercommissie zijn ingeschakeld.

    • c.

      opleidingskosten van leden van de rekenkamercommissie;

    • d.

      eventuele overige uitgaven die de commissie nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 3.

    De rekenkamercommissie is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 oktober 2015 en treedt in de plaats van de Verordening op de rekenkamercommissie.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening op de rekenkamercommissie gemeente Echt-Susteren 2015.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad d.d. 24-9-2015.

De raad voornoemd,

mr. M.M.W.H.Y. Hermans drs. J.W.M.M.J. Hessels

griffier burgemeester