Organisatie | Leiden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Deelverordening Subsidieregeling Combinatiefuncties |
Citeertitel | Deelverordening Subsidieregeling Combinatiefuncties |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Onbekend.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-09-2015 | nieuwe regeling | 10-09-2015 | RV 15.0082 |
Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen
Artikel 2 Doel van de verordening
Het vergroten van het sport- en cultuur aanbod voor de jeugd van 4 t/m 18 jaar op en rond scholen en in de wijk, het versterken van de maatschappelijke functie van sportverenigingen, het bevorderen van een gezonde leefstijl, het stimuleren dat jeugd lid wordt van een sport of culturele vereniging en het vergroten van het aantal jeugdigen dat voldoet aan de beweegnorm.
Hoofdstuk 2 Aanvraag, verlenen, vaststellen en verantwoorden van de subsidie
Artikel 7 Beoordeling subsidieaanvraag
Artikel 10 Bepaling betreffende subsidieverlening
In geval van een meerjarige subsidieaanvraag wordt met betrekking tot de feitelijke beschikbaarstelling jaarlijks een besluit genomen op basis van de behaalde resultaten rekening houdend met het budgetrecht van de gemeenteraad.
De maximale termijn voor een meerjarige subsidieaanvraag is vier jaar gelet op de looptijd van deze tijdelijke regeling.
Artikel 11 De prioritering van de ingediende subsidieaanvragen.
Aanvragen van organisaties die in het kader van de Deelverordening Tijdelijke Subsidieregeling Combinatiefuncties 2010-2014 subsidie hebben ontvangen hebben alleen voorrang op nieuwe aanvragen als zij in de afgelopen vier jaar hebben bewezen kinderen structureel aan het bewegen te krijgen, nieuwe beweegplekken te creëren en als zij volgens de toen geldende kaders hebben gewerkt.
Hierbij gelden de volgende voorwaarden:
Toelichting Deelverordening subsidieregeling combinatiefuncties
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Bij combinatiefuncties gaat het om nieuwe functies die worden gecreëerd. Het is niet toegestaan bestaande structurele functies om te zetten in combinatiefuncties. Zie ook de opmerking bij artikel 7, zesde lid.
Bij sectoren/werkvelden gaat het om onderwijs, sport en cultuur.
De rijksregeling “Impuls Brede scholen, sport en cultuur” heeft weliswaar een structureel karakter, maar de cofinanciering van de gemeente heeft vooralsnog een looptijd van 4 jaar.
Het betreft daarom een tijdelijke subsidieregeling met een looptijd van vier jaar.
De maximale termijn waarover de subsidie wordt verstrekt is vier jaar.
De volgende partijen kunnen een aanvraag indienen:
- Schoolbesturen voor basisonderwijs en voortgezet onderwijs Leiden die in Leiden zijn gevestigd
- Culturele organisaties die reeds in Leiden in meerdere wijken werkzaam zijn
- Welzijnsorganisaties die reeds in meerdere wijken werkzaam zijn
- Sportverenigingen die zijn aangesloten bij NOC*NSF
Hier worden de voorwaarden genoemd waar aan de aanvraag moet voldoen.
Artikel 7 Beoordeling subsidieaanvraag
De aanvraag wordt beoordeeld op de bijdrage aan de gemeentelijke doelstellingen. Het is niet noodzakelijk c.q. niet mogelijk aan alle gemeentelijke doelstellingen een bijdrage te leveren.
Indicatieve verdeling combinatiefunctionarissen over de wijken en de leeftijdsgroepen
Bij de beoordeling van de aanvragen wordt een evenredige spreiding over wijken en leeftijdsgroepen nagestreefd.
Los van de combinatiefunctionarissen in de wijken is er minstens 1,59 fte voor cultuur, 2 fte voor RTC’s en 1 fte voor speciaal onderwijs.
De minimale omvang van 20 uur is gekozen om versnippering van de beschikbare formatie te voorkomen. Tevens dient het aantal uren combinatiefunctionaris dat wordt gevraagd door één werknemer te worden ingevuld. Het is niet toegestaan om het gevraagde aantal uren combinatiefunctionaris over meerdere werknemers te verdelen.
Artikel 8 Omvang van de subsidies
Er wordt alleen subsidie verstrekt, tot een bepaald maximum, in de directe salariskosten en de kosten van activiteiten. Alle andere kosten worden niet gesubsidieerd.
De uren van een combinatiefunctionaris voor de reguliere gymnastieklessen op school worden niet gesubsidieerd. Scholen ontvangen van het Rijk middelen om een vakdocent gymnastiek aan te stellen. Indien scholen er voor kiezen om deze middelen hier niet voor in te zetten, kan dit niet gecompenseerd worden door een combinatiefunctionaris.
Artikel 9 Hoogte te verlenen bedrag
Er worden normbedragen beschikbaar gesteld voor de salariskosten van de combinatiefunctionaris. De salarisschaal wordt bepaald op basis van het functieprofiel van de combinatiefunctie.
De normbedragen worden beschikbaar naar rato van de omvang van de combinatiefunctie.
Het is toegestaan om van iedere fte combinatiefunctionaris of gedeelte daarvan maximaal 20 % te dekken uit de reguliere formatie.
Hieraan is wel de voorwaarde verbonden dat de functie van combinatiefunctionaris voor 100 % wordt ingevuld.
Als het subsidieplafond is bereikt dan worden de nog niet toegekende subsidieaanvragen afgewezen. Op is op.
Artikel 10 Bepaling betreffende subsidieverlening
De subsidie wordt definitief vastgesteld op basis van de daadwerkelijke gemaakte kosten die dienen te blijken uit de ingediende financiële verantwoording met in achtneming van de in de subsidieverordening gehanteerde maximumbedragen.
Een meerjarige subsidie wordt niet in één keer beschikbaar gesteld, maar daar wordt jaarlijks op basis van de behaalde resultaten apart over besloten.
Gelet op de tijdelijkheid van de subsidieregeling is een meerjaren subsidie van ten hoogste vier jaar mogelijk.
Artikel 11 Prioritering ingediende subsidieaanvragen.
Om de continuïteit van de projecten te waarborgen en de gesubsidieerde instellingen en de combinatiefunctionarissen meer zekerheid te verschaffen worden aanvragen van organisaties die in het kader van de Deelverordening Tijdelijke Subsidieregeling Combinatiefuncties subsidie hebben ontvangen met voorrang behandeld.
Uitbreidingen van bestaande projecten worden beschouwd als nieuwe aanvragen.
De subsidie verkrijgende partijen zijn verplicht minimaal 1 x per jaar een voortgangsoverleg met de subsidieverstrekker te voeren.
Halverwege het jaar wordt een tussenrapportage ingediend waarin met name de afwijkingen ten opzichte van de jaarplanning worden weergegeven.
Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of artikelen van deze verordening dan wel van de hierbij behorende beleidsregels buiten toepassing laten of daarvan afwijken - met uitzondering van de artikelen 1, 2, 3,4en 8 van deze verordening - voor zover toepassing gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger leidt tot onbillijkheid van overwegende aard. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt gemotiveerd in het besluit en hiervan wordt periodiek verslag gedaan aan de raad.