Organisatie | Waterschap De Dommel |
---|---|
Organisatietype | Waterschap |
Officiële naam regeling | Verordening financiële ondersteuning fracties uit het algemeen bestuur 2009 |
Citeertitel | Verordening financiële ondersteuning fracties uit het algemeen bestuur 2009 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuur-bevoegdheden |
Deze regeling werkt met terugwerkende kracht tot 1 januari 2015.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-09-2015 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 23-09-2015 Waterschapsblad, 2015, 1267 | Onbekend. |
In dit hoofdstuk wordt onder fractie verstaan:
De leden van het algemeen bestuur die door het stembureau op dezelfde kandidatenlijst verkozen zijn verklaard en de leden van het algemeen bestuur die onderscheidenlijk zijn benoemd overeenkomstig artikel 14, eerste, tweede en derde lid, van de Waterschapswet.
De bijdrage wordt binnen 4 weken na ontvangst van de verantwoording van de fractieverantwoording als voorschot op dat kalenderjaar verstrekt op een door de fractie aan te geven rekeningnummer. Hierbij vindt verrekening plaats met het ongebruikte deel van het verstrekte voorschot voor het jaar daarvoor zoals is opgenomen in de ingediende verantwoording.
Indien een fractie niet voldoet aan de in artikel 6, lid 1, verplichte verantwoording en verslaglegging over het vorige jaar, kan het dagelijks bestuur besluiten een voorschot geheel of gedeeltelijk niet te verstrekken, dan wel geheel of gedeeltelijk terug te vorderen.
Aldus vastgesteld en besloten in de openbare vergadering van het algemeen bestuur van Waterschap De Dommel van 23 september 2015.
de watergraaf, de secretaris,
mr. drs. P.C.G. Glas drs. R.E. Viergever
Deze verordening geeft uitvoering aan punt 12 onderdeel II van het Coalitieprogramma ‘Stromend Water’ van 22 december 2008 (ter kennisname gebracht aan het algemeen bestuur op 8 januari 2009). De verordening legt expliciet vast dat de verschillende fracties recht op financiële ondersteuning hebben. De uitwerking daarvan moet bij verordening worden geregeld.
In dit artikel wordt de term fractie gedefinieerd om duidelijk te maken dat zowel de direct gekozen als benoemde categorieën in aanmerking komen voor financiële ondersteuning.
Fractieondersteuning vindt zijn vorm in een financiële ondersteuning.
De fractieondersteuning bestaat uit een vast en een variabel deel. Het vaste deel garandeert dat elke fractie de kans krijgt zich op gelijkwaardig niveau te laten ondersteunen. Omdat grote fracties meer lasten zullen hebben op facilitair gebied is het logisch dat zij voor dergelijke kosten een hogere vergoeding krijgen. Het in het tweede lid genoemde bedrag wordt jaarlijks door het dagelijks bestuur aan het dan geldende prijsniveau getoetst en indien nodig bijgesteld.
De bijdrage wordt als voorschot verstrekt. Indien blijkt dat het geld onrechtmatig is besteed kan dit aan het eind van het jaar verrekend worden.
De fracties wordt grotendeels de vrijheid gelaten wat betreft de inhoudelijke besteding van de fractieondersteuning. Gedacht kan worden aan externe vergaderkosten, kosten voor communicatie met de achterban (drukwerk, plaatsen van artikelen) en kosten voor verslaglegging van fractievergaderingen. Minimumvoorwaarde is dat de bijdrage besteed wordt aan AB-werkzaamheden. Verder is een aantal doelen genoemd waarvoor de bijdrage niet gebruikt mag worden. Daarmee wordt onder andere voorkomen dat met de bijdrage verkiezingscampagnes worden gefinancierd en dat AB-leden hun eigen vergoeding voor het AB-werk aanvullen met de bijdrage voor fractieondersteuning. Opleidingen voor AB- en commissieleden dienen bekostigd te worden uit het daarvoor beschikbare budget en niet uit de bijdrage voor fractieondersteuning.
Het spreekt voor zich dat indien een fractie niet voldoet aan de verplichte verantwoording en verslaglegging over het vorige jaar, het dagelijks bestuur kan besluiten een voorschot geheel of gedeeltelijk niet te verstrekken, dan wel geheel of gedeeltelijk terug te vorderen.
De bijdrage zal aangepast moeten worden aan veranderde verhoudingen in het AB.
Bij splitsing wordt het oorspronkelijke fractiebedrag naar evenredigheid verdeeld over de nieuwe fracties. Het is niet doenlijk om een andere dan deze rekenkundige maat te gebruiken, omdat dan de discussie over de achtergrond van de splitsing wordt opgewekt. Er zullen echter niet meer middelen worden uitgegeven aan fractieondersteuning dan voor de splitsing; splitsing belast de begroting niet extra.
De controle van het verslag kan door de accountant meegenomen worden met de controle op de jaarrekening. Uit het verslag en de accountantsverklaring kan naar voren komen dat er een verrekening dient plaats te vinden met het verstrekte voorschot. Indien niet verrekend kan worden, bijvoorbeeld omdat een fractie uit het AB verdwijnt, zal het dagelijks bestuur het ten onrechte uitgekeerde voorschot kunnen terugvorderen.
Aan het verslag van de fractie zijn geen bijzondere eisen gesteld.