Organisatie | Emmen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement Gemeentelijke Kredietbank Emmen |
Citeertitel | Reglement Gemeentelijke Kredietbank Emmen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Wet financieel toezicht, art. 4:37
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-05-2015 | Actualiseren van het bestaande Reglement Gemeentelijke Kredietbank Emmen | 12-05-2015 Emmen.nu, 2015, 21 | BW 15.0406 |
HOOFDSTUK I ALGEMENE BEPALINGEN
HOOFDSTUK III FINANCIËLE DIENSTVERLENING
De artikelen 7 tot en met 15 zijn alleen van toepassing op financiële diensten en financiële producten waarop de Wet van toepassing is.
Artikel 10 Zorgvuldige dienstverlening
De kredietbank draagt er zorg voor dat de door of namens haar verstrekte of beschikbaar gestelde informatie ter zake van een financieel product of financiële dienst, waaronder reclame-uitingen, geen afbreuk doen aan de bij of krachtens de Wet aan de cliënt te verstrekken informatie of beschikbaar te stellen informatie.
De kredietbank verstrekt de cliënt gedurende de looptijd van een overeenkomst inzake een financieel product of een financiële dienst tijdig informatie over wezenlijke wijzigingen in de informatie bedoeld in het derde lid van dit artikel, voor zover deze informatie redelijkerwijs relevant is voor de cliënt dan wel informatie over bij of krachtens algemene maatregel van bestuur aan te wijzen onderwerpen.
Paragraaf 1 Inleidende bepalingen
De kredietbank kan kredieten verstrekken aan inwoners van de eigen gemeente, aan inwoners van een gemeente waarmee een overeenkomst is gesloten (aan inwoners van gemeenten die deel uitmaken van de gemeenschappelijke regeling) of aan inwoners van gemeenten waar geen voorziening op het terrein van sociale kredietverlening aanwezig is.
De kredietbank neemt deel aan een stelsel van kredietregistratie door aansluiting bij Bureau Krediet Registratie te Tiel en/of diens rechtsopvolger.
Artikel 17 Formulier standaardinformatie inzake consumptief krediet
In het geval dat de cliënt heeft verzocht de kredietovereenkomst tot stand te laten komen met gebruikmaking van een techniek voor communicatie op afstand waardoor de in lid 1 bedoelde informatie niet schriftelijk of op een duurzame drager kan worden verstrekt voorafgaand aan de totstandkoming van de kredietovereenkomst, verstrekt de kredietbank de informatie aan de cliënt onmiddellijk na de totstandkoming van de kredietovereenkomst.
Paragraaf 3 Kredietovereenkomst
Artikel 22 Inhoud van de overeenkomst
Van elke kredietovereenkomst dient op papier of een andere duurzame drager te zijn vastgelegd en dient in ieder geval op duidelijke en beknopte wijze te vermelden:
de eventuele kosten voor het aanhouden van één of meer rekeningen voor de boeking van zowel betalingen als kredietopnemingen, tenzij het penen van een rekening facultatief is, tezamen met de kosten voor het gebruik van een betaalmiddel voor zowel betalingen als kredietopnemingen, andere uit de kredietovereenkomst voortvloeiende kosten, alsmede de voorwaarden waaronder de kosten worden gewijzigd;
het al dan niet bestaan van het recht van ontbinding van de kredietovereenkomst en de termijn voor de uitoefening daarvan, alsmede andere uitoefeningsvoorwaarden, zoals informatie over de verplichting voor de cliënt om het krediet aan de kredietbank terug te betalen binnen 30 kalenderdagen vermeerderd met het over het krediet verschuldigde kredietvergoeding tot het moment dat het krediet wordt terugbetaald;
Artikel 24 Algemene voorwaarden
Artikel 25 Zakelijke of persoonlijke zekerheid
Indien omstandigheden met betrekking tot de kredietnemer dan wel het doel van de kredietverlening dit rechtvaardigen, kan de kredietbank verlangen dat zakelijke of persoonlijke zekerheid wordt gesteld.
Artikel 29 Kredietvergoeding niet doorlopend krediet
Indien een krediet met een van tevoren vastgelegde kredietsom is overeengekomen kunnen door de kredietbank vergoedingen in rekening worden gebracht:
Artikel 30 Kredietvergoeding doorlopend krediet
Indien een krediet met een tevoren vastgestelde kredietlimiet is overeengekomen kunnen door de kredietbank vergoedingen in rekening worden gebracht:
Paragraaf 6 Opeisbaarheid en kwijtschelding
De kredietbank is bevoegd het krediet vervroegd op te eisen, indien:
de kredietnemer aan de kredietbank, met het oog op het aangaan van de kredietovereenkomst, bewust onjuiste inlichtingen heeft versteekt van dien aard, dat de kredietbank de kredietovereenkomst geheel niet of niet onder dezelfde voorwaarden zou hebben aangegaan indien de kredietbank de juiste stand van zaken bekend zou zijn geweest.
HOOFDSTUK V SCHULDDIENSTVERLENING
Artikel 35 Schulddienstverlening
Indien de kredietbank werkzaamheden verricht ten behoeve van schuldhulpverlening, dient dit te gebeuren met inachtneming van het door het college in het kader van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening opgestelde beleidsplan en bijbehorende beleidsregels.
Artikel 36 Schuldregeling algemeen
Indien de kredietbank heeft vastgesteld dat van een problematische schuldsituatie geen sprake is en toch ten behoeve van de schuldenaar een schuldregeling wil opzetten, dient de kredietbank bij een voorstel aan de schuldeisers expliciet aan te geven dat op deze regeling de Gedragscode Schuldregeling niet van toepassing is.
Paragraaf 2 Aanvraag en afwijzing
Artikel 38 Beoordeling aanvraag
Het college legt de criteria vast die de kredietbank ten grondslag legt aan de beoordeling van een aanvraag schuldregeling door de aanvrager.
HOOFDSTUK VI BUDGETBEHEER EN BUDGETBEGELEIDING
Paragraaf 3 Overeenkomst tot budgetbeheer en budgetbegeleiding
De interne klachtenregeling voorziet in de behandeling van klachten van natuurlijke personen met betrekking tot de beslissing en de gang van zaken rond kredietverlening, schuldregeling, budgetbeheer en budgetbegeleiding en gedragingen jegens de begeleide, de cliënt, de kredietnemer, de rekeninghouder en de schuldenaar.
De klachtenregeling van de gemeente Emmen, is van overeenkomstige toepassing. Voor zover deze klachtenregeling niet voorziet, wordt door het hoofd een aanvullende klachtenregeling vastgesteld. In de klachtenregeling zijn de volgende bepalingen in ieder geval opgenomen:
de mogelijkheid om op een beslissing van de kredietbank als bedoeld onder a dan wel b, een klacht in te dienen bij het bestuur van de representatieve organisatie, voor zover deze klacht betrekking heeft op de gang van zaken rond schuldregeling, budgetbegeleiding en budgetbeheer voor zover dit plaatsvindt in het kader van integrale schulddienstverlening;