Organisatie | WerkSaam Westfriesland |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Sociaal plan WerkSaam Westfriesland |
Citeertitel | Sociaal plan WerkSaam Westfriesland |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-07-2015 | 01-01-2015 | Onbekend | 07-01-2015 Blad Gemeenschappelijke Regeling | Onbekend |
De gemeenten Drechterland, Enkhuizen, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer en Stede Broec hebben besloten om samen met het Leerwerkbedrijf Op/maat per 1 januari 2015 een samenwerkingsorganisatie te vormen op het terrein van ‘Werk en Inkomen’. De nieuwe organisatie “WerkSaam Westfriesland” verricht de re-integratie, werkgeversdienstverlening en inkomensverstrekking voor werkzoekenden en werkgevers in de regio. W est-Friesland. Juridisch gezien vormt de huidige Gemeenschappelijke Regeling Op/maat de basis voor de rechtspersoonlijkheid van de Gemeenschappelijke Regeling WerkSaam Westfriesland. Deze laatste wordt uitgebreid met de bijkomende gemeentelijke taken zoals vastgelegd in de participatiewet.
De deelnemende gemeenten en Op/maat dragen medewerkers, taken, bevoegdheden en budget over aan WerkSaam Westfriesland. Voor de overgang van medewerkers naar WerkSaam Westfriesland geldt het principe “mens volgt werk”. Dit betekent dat het werk overgaat.
De rechten en plichten van medewerkers die door de oprichting van WerkSaam Westfriesland beïnvloed worden maar die niet overgaan, worden beschreven in het sociaal statuut van de huidige werkgever. Iedere deelnemende gemeente en Op/maat hebben een dergelijk instrument. De rechten en plichten van de medewerkers die overgaan naar WerkSaam Westfriesland worden beschreven in dit Sociaal Plan. De uitgangspunten voor het Sociaal Plan zijn vastgelegd in het bedrijfsplan en de uiteindelijke invulling is tot stand gekomen in onderhandeling met de betrokken vakbonden.
Het onderliggende Sociaal Plan is van toepassing op de volgende 3 groepen medewerkers:
Medewerkers met een privaatrechtelijke status (staf en leidinggevenden) in dienst bij Werkpartner BV en gedetacheerd bij de Leerwerkbedrijf Op/maat. Voor deze groep medewerkers zijn in principe dezelfde voorwaarden van toepassing als bij groep 2. Van toepassing zijnde uitzonderingen worden specifiek in dit Sociaal Plan benoemd.
De colleges van de gemeente Drechterland, Enkhuizen, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer en Stede Broec en het dagelijks bestuur van Leerwerkbedrijf Op/maat.
Gelet op de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling (CAR) en de Uitwerkingsovereenkomst (UWO), de Bedrijfsregeling Arbeidsvoorwaarden Werkpartner West-Friesland BV en de CAO Wet Sociale Werkvoorziening.
Gezien de bereikte overeenstemming in de commissie voor het Bijzonder Georganiseerd Overleg op 3 november 2014;
Besluiten vast te stellen het navolgende: SOCIAAL PLAN WerkSaam Westfriesland.
Een arbeidsrechtelijke rechtsverhouding op grond van de Ambtenarenwet.
Het formulier waarop de medewerker in volgorde van voorkeur zijn belangstelling kan uitspreken voor tenminste één en maximaal drie functies.
Het bestuur voor oprichting van WerkSaam Westfriesland is het Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur van Op/maat. Bestuur na oprichting is het algemeen en dagelijks bestuur van WerkSaam Westfriesland.
Bijzonder georganiseerd overleg. In dit BGO zijn aan werkgeverszijde alle gemeenten en leerwerkbedrijf Op/maat vertegenwoordigd (via gemandateerde onderhandelaars) en zijn aan werknemerszijde de vakorganisaties (via regiobestuurders en kaderl eden/GO-leden uit de regio) vertegenwoordigd.
Het medezeggenschapsorgaan dat op grond van de Wet op de ondernemingsraden is ingesteld en vóór de oprichting van de GR WerkSaam Westfriesland besprekingen en onderhandelingen voert in de door de 8 ondernemingsraden gemandateerde Bijzondere Ondernemingsraad (BOR).
De situatie waarin er meer medewerkers (uitgedrukt in FTE) zijn dan formatieplaatsen zonder dat dit leidt tot de aanwijzing van boventalligheid.
De situatie dat een medewerker wegens een organisatiewijziging niet kan terugkeren in de formatie na de organisatiewijziging.
CAR: Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling voor de sector gemeenten
UWO: Uitwerkingsovereenkomst voor de sector gemeenten en geldt als aanvulling op de CAR
College van burgemeester en wethouders. (Elke deelnemende gemeente aan WerkSaam Westfriesland behoudt ook na de oprichting van de GR haar eigen college.)
De aaneengesloten periode direct voorafgaand aan de start van WerkSaam Westfriesland waarin de medewerker een dienstverband heeft gehad bij een of meer van de betrokken gemeenten, Leerwerkbedrijf Op/maat of Werkpartner B.V. West-Friesland of diens voorgangers.
Het organogram en de benodigde formatie per functie voor de nieuw op te richten organisatie WerkSaam Westfriesland.
De door het bestuur opgestelde generieke beschrijving van de hoofdtaken met de functievereisten en de indicatieve salarisschaal.
De verzameling van functiebeschrijvingen die het bestuur heeft vastgesteld.
De functie waar de medewerker op kan worden ingepast die in belangrijke mate overeenkomt met de functie die bekleed werd door de medewerker voorafgaand aan het plaatsingstraject.
Een vergaand publiekrechtelijk samenwerkingsverband tussen verschillende overheidsorganen met een eigen rechtspersoonlijkheid, waardoor het zelfstandig aan het rechtsverkeer kan deelnemen.
De GR WerkSaam Westfriesland is een publiekrechtelijk samenwerkingsverband van de gemeenten Drechterland, Enkhuizen, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer en Stede Broec en het bestuur van Leerwerkbedrijf Op/maat, waarin de uitvoeringsorganisatie is ondergebracht.
Een functie die niet valt onder het begrip passende functie, maar die de medewerker bereid is te vervullen. Er is geen sprake van een acceptatieplicht.
De juiste kandidaat voor de juiste functie,
De commissie voor georganiseerd overleg zoals bedoeld in artikel 12:1 van de CAR UWO.
Werving- en selectieprocedure waarbij alleen medewerkers van de betrokken organisaties kunnen solliciteren.
De medewerker die in de nieuwe organisatie een leidinggevende functie vervult direct onder de hiërarchische bevoegdheid van de directeur.
Persoon met ambtelijke of privaatrechtelijke aanstelling of met aanstelling in het kader van de Wet sociale werkvoorziening.
Een lijst met namen van medewerkers waarvan door de werkgevers is bepaald dat zij op grond van het principe “mens volgt werk” overgaan naar WerkSaam Westfriesland.
De commissie die toeziet op de navolging van de gemaakte afspraken in het VWNW traject door zowel werkgever als medewerker.
Een functie van gelijkwaardig werk- en denkniveau en waarvan de werkzaamheden op hetzelfde niveau liggen en die de medewerker redelijkerwijs in verband met zijn persoonlijkheid, omstandigheden en de voor hem bestaande vooruitzichten kan worden opgedragen. Een passende functie is doorgaans van hetzelfde functieniveau als de oude functie, dan wel maximaal twee salarisschalen hoger, of één salarisschaal lager dan de oude functieschaal.
Het proces waarbij de medewerker wordt geplaatst in WerkSaam Westfriesland.
De commissie die advies uitbrengt over de plaatsing van medewerkers, met uitzondering van de sleutelfuncties.
Voorstel tot plaatsing van medewerkers bij WerkSaam Westfriesland.
Een arbeidsverhouding op basis van het Burgerlijk Wetboek.
Het voor de medewerker geldende bedrag van de aan de medewerker toegekende schaal als bedoeld in artikel 3:1 van de CAR.
Het recht dat de medewerker heeft op de resterende periodieke verhogingen uit de functionele schaal, waarin hij voorafgaande aan de plaatsing formeel is geplaatst, inclusief een eventuele uitloopschaal. Bevorderingen naar een hogere periodiek of uitloopschaal worden verstrekt conform het lokale beleid voor beloning en bevordering.
De door de leidinggevende aangewezen plaats waar de medewerker geacht wordt zijn werkzaamheden te verrichten of van waaruit hij vertrekt om zijn werkzaamheden te verrichten.
Extra bedrag, inclusief garantietoelage, waarmee het salaris wordt vermeerderd.
Een traject waarin zowel het bestuur als de boventallige medewerker inspanningen leveren om te komen tot een zo spoedig mogelijke herplaatsing in een passende of geschikte functie binnen of buiten de organisatie, of de realisatie van een andere maatwerkoplossing.
Een tegemoetkoming voor het verrichten van bijzondere diensten of het maken van onkosten.
Een of meerdere externe functionarissen die anoniem en vertrouwelijk geraadpleegd kunnen worden rondom het plaatsingsproces.
De managementfuncties zijn aangemerkt als sleutelfuncties. Een sleutelfunctie is een unieke functie waarvoor specifieke kennis, dan wel specifieke kwaliteiten vereist zijn. Deze functies zijn als zodanig door het bestuur na instemming van het BGO aangewezen.
Indicatie op grond van Wet Sociale Werkvoorziening.
Kennisgeving van een medewerker over het zich niet kunnen verenigen met een voorlopige plaatsing.
Dit sociaal plan voor WerkSaam Westfriesland treedt in werking op de dag volgend op de dag waarop het is vastgesteld en geldt tot 1 januari 2018.
Het Sociaal Plan beschrijft de overgang van de betrokken medewerkers in de arbeidsvoorwaarden van WerkSaam Westfriesland en Werkpartner West-Friesland BV, en de daarbij behorende overgangsmaatregelen.
Dit Sociaal Plan vormt de regeling waarin het bestuur in zijn rol van werkgever, samen met de Organisaties van Overheidspersoneel vertegenwoordigd in de Commissie voor Bijzonder Georganiseerd Overleg, afspraken heeft vastgelegd over de arbeidsvoorwaardelijke aspecten van de overgang van personeel naar WerkSaam Westfriesland met de kanttekening dat medewerkers in dienst van Werkpartner West-Friesland B.V. ook na de vorming van WerkSaam Westfriesland in dienst blijven bij Werkpartner West-Friesland B.V.
Artikel 5. Algemene uitgangspunten bij plaatsingen
De algemene uitgangspunten voor de plaatsingstrajecten zijn:
Bij indiensttreding bij WerkSaam Westfriesland mag maximaal 72 uur verlof (op basis van een 36-urig dienstverband) van de latende organisatie worden meegenomen. Eventuele overige tegoeden aan verlofuren worden voor overgang afgerekend met de latende organisatie. Als een medewerker door ziekte of om andere zwaarwegende redenen bij de latende organisatie geen verlof heeft kunnen opnemen, kan de medewerker een verzoek doen om meer uren mee te nemen.
Voor aanvang van de plaatsingsprocedure wordt een functieboek en plaatsingsplan vastgesteld door het bestuur. Het plaatsingsplan bevat een overzicht van alle beschikbare functies, inclusief de formatieomvang per functie. Het functieboek bevat per functie, een korte functiebeschrijving, de functievereisten, de functieomvang en de indicatieve salarisschaal.
Artikel 8. Plaatsing medewerkers met een WSW-indicatie
Medewerkers met een WSW-indicatie in dienst bij Leerwerkbedrijf Op/maat; Voor deze groep medewerkers verandert er qua rechtspositie, arbeidsvoorwaarden en dienstverband niets. Alle WSW-geïndiceerden die op 31 december 2014 een dienstverband bij het Leerwerkbedrijf Op/maat hebben gaan over naar WerkSaam Westfriesland.
Artikel 11. Plaatsingsvolgorde overige functies
Bij plaatsing wordt de volgende volgorde gehanteerd:
Bij het invullen van openstaande functies -nadat alle medewerkers van de lijst zijn afgehandeld-wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de huidige verhouding van fte’s op primaire functies tussen de gemeenten als extra criterium. Dit betekent dat de huidige procentuele verdeling een wegingsfactor is bij de plaatsing op openstaande functies bij meerdere geschikte kandidaten.
In geval van plaatsing op dezelfde functie worden medewerkers in beginsel overeenkomstig het afspiegelingsbeginsel geplaatst. Daarbij wordt gestreefd naar een evenredige vertegenwoordiging vanuit de volgende leeftijdscategorieën: 15 tot en met 24 jaar; 25tot en met 34 jaar; 35 tot en met 44 jaar; 45 tot en met 54 jaar en 55 jaar en ouder. Binnen elke leeftijdsgroep komt de medewerker met de langste diensttijd als eerste voor plaatsing in aanmerking.
Artikel 12. Belangstellingsregistratie overige functies
Aan de hand van het functieboek stelt het bestuur de medewerkers in de gelegenheid om hun belangstelling kenbaar te maken bij de plaatsingscommissie op een belangstellingsregistratieformulier. Op dit formulier kunnen maximaal drie functies uit het functieboek, als bedoeld in artikel 7, lid 1, worden aangegeven in volgorde van voorkeur. De eerste voorkeur is de functie als bedoeld in artikel 11, lid 2 onder a.
Artikel 14. Voorlopige plaatsing overige functies
Het bestuur deelt de medewerker schriftelijk mee in welke functie hij per 1 januari 2015 voorlopig wordt geplaatst en stuurt daarbij een afschrift van het individuele advies van de plaatsingscommissie. Als het bestuur afwijkt van de eerste voorkeur van de medewerker, dan wordt dit schriftelijk gemotiveerd.
Het bestuur neemt binnen vier weken na ontvangst van de zienswijzen, zoals beschreven in lid 1 van dit artikel, een besluit over de ingediende zienswijzen en deelt dit besluit aan de medewerker schriftelijk en gemotiveerd mee. Hierbij wordt tevens een afschrift van het advies van de plaatsingscommissie gevoegd.
Artikel 16. Ontslag bij latende werkgever voorafgaand aan (voorlopige) plaatsing bij WerkSaam Westfriesland
Artikel 17. Definitieve plaatsing
Nadat de plaatsingscommissie het bestuur heeft geadviseerd over individuele plaatsingen, neemt het bestuur zo spoedig mogelijk na de start van de nieuwe organisatie een besluit. Zij stelt de medewerker daarvan per omgaande schriftelijk op de hoogte met, indien van toepassing, een afschrift van het gewijzigde individuele advies van de plaatsingscommissie. In de motivering van het besluit wordt, indien van toepassing, ingegaan op de zienswijze die door de medewerker is ingediend.
Tegen het besluit van het bestuur als bedoeld in artikel 17 staat bezwaar open bij de nog in te stellen bezwarencommissie van WerkSaam Westfriesland, als bedoeld in artikel 7:13 van de Algemene Wet Bestuursrecht (ABW).
Na het doorlopen van een bezwarenprocedure volgens artikel 18, heeft de medewerker met de ambtelijke status de mogelijkheid beroep in te stellen bij de Ambtenarenrechter. De medewerker met een privaatrechtelijke status kan dit doen bij de Kantonrechter.
Artikel 21. Toelagen en vergoedingen
Medewerkers die geplaatst worden behouden hun vaste bruto persoonlijke en garantietoelagen. De eventuele voorwaarden waaronder deze toelagen zijn verstrekt blijven onverkort gelden. Wordt de medewerker geplaatst in een hogere functionele schaal, dan worden deze toelagen voor zover mogelijk geïncorporeerd in de nieuwe inschaling. Voor het niet in te passen bruto bestanddeel wordt een vaste bruto garantietoelage verstrekt.
Artikel 22. Passende en geschikte functie
Een medewerker is verplicht om een gelijkwaardige of passende functie te aanvaarden. Bij inpassing bij een lagere salarisschaal is het streven binnen twee jaar de medewerker minimaal op het oude functieniveau geplaatst te hebben, behalve wanneer het een gelijkwaardige functie betreft. Hiervoor gelden inspanningsverplichtingen van zowel werkgever als medewerker.
Als geen passende of geschikte functie beschikbaar is:
Wordt de medewerker, bij voorkeur tijdelijk, boven-formatief geplaatst op een passend taken-pakket of krijgt hij tijdelijk in- of extern werkzaamheden opgedragen in afwachting van een onderzoek naar de mogelijkheden van een definitieve plaatsing op een reguliere passende of geschikte functie binnen of buiten WerkSaam Westfriesland. Deze medewerker krijgt bij interne sollicitatieprocedures een voorkeursbehandeling;
Artikel 23. Het “van-werk-naar-werk” (VWNW) traject.
De boventallig verklaarde medewerker met een dienstverband van minimaal twee jaar heeft recht op een van-werk-naar-werk traject (VWNW) van maximaal twee jaar volgens de bepalingen van hoofdstuk 10d, paraaf 5; 11 t/m 23 CAR/UWO.
Artikel 24. Inhoud van VWNW traject
De afdeling P&O stelt binnen drie maanden na de genoemde inventarisatie als bedoeld in lid 1 een VWNW contract op. Het contract bevat doelen, de benodigde voorzieningen om deze doelen te bereiken, nadere afspraken en daaraan verbonden termijnen om tot een passende werkplek te komen. Denk hierbij aan om- en bijscholing, opleiding, het verlenen van faciliteiten en het vaststellen van het budget.
Artikel 29. Vertrouwenspersonen
Medewerkers die behoefte hebben aan een vertrouwelijk gesprek kunnen (uit eigen beweging) een externe vertrouwenspersoon consulteren. De vertrouwenspersonen zijn onafhankelijk. Er vindt naar het bestuur geen informatieoverdracht plaats over individuele gesprekken, tenzij dat met de medewerker anders is afgesproken.
Voor de gevallen waarin dit sociaal plan naar het oordeel van het bestuur leidt tot ongewenste of onbillijke consequenties kan door of namens het bestuur een op maat gemaakte regeling worden afgesloten met een individuele medewerker.
Bij het opstellen van dit sociaal plan is uitgegaan van de datum 1 januari 2015 als datum van de start van WerkSaam Westfriesland. Zou deze start op een later tijdstip plaatsvinden, dan behouden partijen zich het recht voor dit Sociaal Plan, al naar gelang de ontwikkelingen daartoe aanleiding geven, op onderdelen opnieuw te bezien.
Deze regeling kan worden aangehaald als het Sociaal Plan WerkSaam Westfriesland en treedt in werking op de dag volgend op de dag waarop het is vastgesteld.
Vastgesteld in het college van de gemeente Drechterland d.d. 16 december 2014.
Gemeentesecretaris, Burgemeester,
Vastgesteld in het college van de gemeente Enkhuizen d.d 16 december 2014.
Gemeentesecretaris, Burgemeester,
Vastgesteld in het college van de gemeente Hoorn d.d 12 december 2014.
Gemeentesecretaris, Burgemeester,
Vastgesteld in het college van de gemeente Koggenland d.d 23 december 2014.
Gemeentesecretaris, Burgemeester,
Vastgesteld in het college van de gemeente Medemblik d.d 16 december 2014.
Gemeentesecretaris, Burgemeester,
Vastgesteld in het college van de gemeente Opmeer d.d 16 december 2014.
Gemeentesecretaris, Burgemeester,
Vastgesteld in het college van de gemeente Stede Broec d.d 11 december 2014.
Gemeentesecretaris, Burgemeester,
Vastgesteld door het dagelijks bestuur van Leer-werkbedrijf Op/maat d.d 10 december 2014.
Namens de vakbonden ABVAKABO FNV en CNV Publieke Zaak Vertegenwoordiger ABVAKABO FNV d.d 3 maart 2015.