Organisatie | Marum |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels jeugdhulp 2015 |
Citeertitel | Nadere regels jeugdhulp 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Jeugdwet
Verordening Jeugdhulp gemeente Marum 2015, art. 4 t/m 13
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 01-07-2017 | nieuwe regeling | 08-09-2015 AchtDorpenNieuws, 17 september 2015 en digitaal gemeenteblad gemeente Marum 24-09-2015 | Onbekend. |
Artikel 3 Ondersteuningsovereenkomst
Het college behoudt zich het recht voor om die gevallen waarin er gerede twijfels zijn over de kwaliteit van de ondersteuning dan wel de veiligheid voor de jeugdige om in die gevallen de goedkeuring van de overeenkomst, zoals bedoeld in lid 1 van dit artikel, tijdelijk te schorsen, in te trekken dan wel niet te verlenen.
Artikel 5 Individuele begeleiding
Een cliënt kan in aanmerking komen voor individuele begeleiding als:
Artikel 6 Dagbesteding (begeleiding groep)
Het college kan met het oog op het bieden van structuur, sociale contacten alsmede het ontlasten van eventuele mantelzorgers zorgdragen voor de aanwezigheid van algemene voorzieningen voor dagactiviteiten met beperkte ondersteuning. Een jeugdige kan in aanmerking komen voor dagbesteding als:
Een cliënt kan gedurende maximaal drie etmalen per week in aanmerking komen voor kortdurend verblijf als:
Naast de in de wet gestelde eisen voldoet de jeugdhulpaanbieder ten minste aan het volgende:
de geboden jeugdhulp is veilig en effectief en voldoet aan de professionele standaard zoals deze geldt voor de betreffende vorm van jeugdhulp.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Marum,
de secretaris, de burgemeester,
Een aantal punten van de nadere regels wordt verder toegelicht.
Gebruikelijke zorg is de normale zorg die partners, ouders, inwonende kinderen en/of andere huisgenoten elkaar onderling bieden. Ouders behoren de tot hun gezin behorende kinderen te verzorgen, op te voeden en toezicht aan hen te bieden, ook al is er sprake van een kind met een ziekte, aandoening of beperking. Echter, er is sprake van bovengebruikelijke zorg, als de voor het kind noodzakelijke zorg op het gebied van persoonlijke verzorging, verpleging en begeleiding in (voortdurend) aanhoudende situaties uitgaat boven de zorg die een kind van dezelfde leeftijd zonder beperkingen redelijkerwijs nodig heeft, voor wat betreft de aard, frequentie en benodigde tijd voor deze handelingen.
Er kan hierbij onderscheid gemaakt worden in kortdurende en langdurende situaties. Bij kortdurende situaties is er uitzicht op herstel van het gezondheidsprobleem en de daarmee samenhangende zelfredzaamheid van de jeugdige. Het gaat hierbij over het algemeen over een periode van maximaal drie maanden. Langdurende situaties zijn chronisch waarbij naar verwachting de ondersteuning langer dan drie maanden nodig zal zijn.
In kortdurende situaties moet in beginsel alle persoonlijke verzorging en begeleiding door ouders worden geboden. Uitzondering hierop zijn handelingen waarvoor scholing vereist is en die niet door ouders zijn aan te leren.
In langdurende situaties wordt onder gebruikelijke zorg verstaan de zorg welke op basis van algemeen aanvaarde maatstaven door de sociale omgeving (ouders, partners, volwassen inwonende kinderen en andere volwassen huisgenoten) aan de jeugdige moet worden geboden.
Het bieden van een beschermende woonomgeving van ouders aan kinderen is tot een leeftijd van 17 jaar gebruikelijke zorg, zowel in kortdurende al langdurende situaties.
Formele of informele ondersteuning
Formele ondersteuning heeft betrekking op de met een PGB bij derden ingekochte ondersteuning die wordt die in het kader van een hulpverlenend beroep wordt verleend. Deze ondersteuning wordt verleend op basis van een door het college goedgekeurde overeenkomst en kan gesloten zijn met een natuurlijk persoon of met een rechtspersoon. Dat de ondersteuning in het kader van een hulpverlenend beroep wordt gegeven moet onder andere blijken uit een inschrijving in het handelsregister. Voor alle formele ondersteuning geldt dat deze moet voldoen aan de kwaliteitseisen van de wet, gemeentelijke regelgeving en de professionele standaard die geldt voor de ondersteuning.
Informele ondersteuning wordt verleend door natuurlijke personen en is jeugdhulp in de zin van de wet. Bij de bepaling van het geldende tarief voor ondersteuning door een natuurlijk persoon is doorslaggevend of deze wel of niet wordt geleverd in het kader van een hulpverlenend beroep. Dat de ondersteuning rechtstreeks moet voortvloeien uit een tussen personen bestaande relatie is geen voorwaarde voor informele ondersteuning. Iemand kan bijvoorbeeld ook een advertentie plaatsen met een ondersteuningsvraag. Wanneer deze ondersteuning vervolgens wordt geleverd door iemand die dat niet doet in het kader van een hulpverlenend beroep is dan ook sprake van een informele onder-steuning en het daarbij behorende tarief. Uitgangspunt is dat er geen sprake is van gebruikelijke zorg en dat er maatwerk geboden wordt.
Om in aanmerking te komen voor een PGB dient de jeugdige of zijn ouders voldoende te beargumenteren waarom zij ZIN niet passend achten. Van hen wordt in ieder geval verwacht dat de jeugdige en/of zijn ouders een redelijke waardering van de belangen ten aanzien van de zorgvraag kan maken. Daarnaast wordt verwacht dat de jeugdige en/of zijn ouders de aan het PGB verbonden taken
op een verantwoorde wijze kan uitvoeren, zoals het kiezen van een zorgverlener, het aangaan van een zorgovereenkomst, het in de praktijk aansturen van de zorgverlener en het bijhouden van een juiste administratie.
Het sluiten van een ondersteuningsovereenkomst is een verplichting voor uitbetaling van de PGB. In beginsel zal het college de goedkeuring verlenen wanneer de overeenkomst aansluit bij de toegekende indicatie, eventueel gemaakte afspraken en de jeugdhulpaanbieder of jeugdhulpverlener voldoet aan alle kwaliteitseisen. Echter, een (justitiëel) onderzoek naar bijvoorbeeld het functioneren dan wel de gedragingen van de jeugdhulpaanbieder en/of de betrokken jeugdhulpverlener kan aanleiding zijn voor het college om goedkeuring van de overeenkomst tijdelijk te schorsen, in te trekken dan wel niet te verlenen. Bij de afweging tot dit besluit zijn de veiligheid van de jeugdige en/of de borging van de kwaliteit van de jeugdhulp belangrijke afwegingsfactoren
De opvang van een kind door een pleegouder is uitgesloten van een PGB. Voor deze zorg kan namelijk een pleegzorgvergoeding worden ontvangen. Via de organisatie pleegzorg is kwaliteit en begeleiding van het pleeggezin geborgd. Voor de zorg die een kind extra nodig heeft kan wel een PGB worden aangevraagd. Dit geldt niet voor kortdurend verblijf, dit is immers bedoeld voor het ontlasten van de mantelzorger. Een pleegouder is geen mantelzorger.