Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Winterswijk

Piketregeling gemeente Winterswijk 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWinterswijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingPiketregeling gemeente Winterswijk 2014
CiteertitelPiketregeling gemeente Winterswijk 2014
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

CAR/UWO, art. 2:1B, 3:3A

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-09-201501-01-201401-01-2016Nieuwe regeling

28-10-2014

Gemeenteblad, 2015, 84147

63992

Tekst van de regeling

Intitulé

Piketregeling gemeente Winterswijk 2014

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Winterswijk;

 

Gelet op artikel 2:1B, tweede lid onder c, en artikel 3:3A van de CAR-UWO;

 

Besluit:

 

Vast te stellen de volgende regeling:

 

Piketregeling gemeente Winterswijk 2014

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    functionaris: hij die door of vanwege de gemeente is aangesteld om in openbare dienst werkzaam te zijn;

  • b.

    piketdienst: het buiten de normale werktijd bereikbaar en beschikbaar zijn voor werkzaamheden die geen uitstel dulden;

  • c.

    piketdienstperiode: een aaneengesloten periode van 7 dagen waarin de functionaris buiten de normale werktijd verplicht is bereikbaar te zijn om op oproep zo spoedig mogelijk de bedongen werkzaamheden te verrichten;

  • d.

    weekdienst: het verrichten van piketdiensten op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag buiten de vastgestelde werktijden;

  • e.

    weekenddienst: Het verrichten van piketdiensten van zaterdag 00.00 uur tot en met zondag 24.00 uur. Op de algemeen erkende feestdagen, genoemd in artikel 4:5 lid 3, van de CAR-UWO en iedere andere dag die daarboven door het college van burgemeester en wethouders wordt aangewezen van 00.00 tot 24.00 uur.

  • f.

    buitendagvenstervergoeding: De buitendagvenstervergoeding zoals bedoeld in artikel 3:8 en 3:3A, lid 2, CAR-UWO.

Artikel 2. Functionarissen voor wie deze piketdienstregeling geldt

  • 1.

    Deze piketdienstregeling geldt voor de aangewezen ambtenaren van de gemeente Winterswijk;

  • 2.

    Deze functionarissen worden namens het college van burgemeester en wethouders aangewezen;

  • 3.

    De in het eerste lid bedoelde functionarissen zijn verplicht deel te nemen aan de piketdienst;

  • 4.

    Bezwaren tegen deelneming aan de piketdienst dienen schriftelijk en met redenen omkleed bij het college te worden ingediend;

  • 5.

    Het college kan, indien hiervoor gegronde redenen aanwezig zijn, een als zodanig aangewezen functionaris ontheffen van de verplichting tot deelneming aan de piketdiensten.

Artikel 3. Rooster

De piketdienst wordt bij toerbeurt verricht door functionarissen, op basis van een vooraf vastgesteld rooster. Ruiling van dienst is mogelijk in onderling overleg.

Artikel 4. Vergoedingen bereikbaarheid en beschikbaarheid

  • 1.

    Voor het verrichten van piketdiensten als bedoeld in deze regeling worden geldelijke vergoedingen toegekend aan de aangewezen ambtenaren;

  • 2.

    De in het eerste lid bedoelde geldelijke vergoeding wordt als een maandelijkse toelage uitbetaald;

  • 3.

    Het bedrag van de vergoeding wordt afgeleid van het voor de functionaris vastgestelde rooster;

    • a.

      De vergoeding bedraagt per uur daadwerkelijke bereikbaarheid en beschikbaarheid een percentage van 5% voor de weekdienst en 10% voor de weekenddienst (gemiddeld 5,77%) van het salaris van de betreffende ambtenaar met als minimum schaal 8.11 en als maximum het maximumsalaris van schaal 10;

    • b.

      Medewerkers die voor 1-1-2008 een vergoeding van 8,5% ontvingen en daarbij geen overuren declareerden (dit is 1,74% meer dan dat ze wel overuren zouden declareren), krijgen nu een vergoeding van 5,77% + 1,74%, daarnaast wordt het verschil tussen de oude en nieuwe vergoeding gecompenseerd middels een individuele regeling. Zij kunnen geen overuren declareren en geen buitendagvenstervergoeding.

    • c.

      De maandelijkse toelage wordt meegenomen in de per januari van elk jaar vast te stellen pensioengrondslag volgens voorwaarden van het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds dan wel de grondslag bij indiensttreding;

    • d.

      De maandelijkse vergoedingen worden aangepast aan de reguliere salarisverhogingen voor gemeenteambtenaren;

    • e.

      De in het eerste lid bedoelde vergoeding kan op basis van lid 3 van dit artikel ook worden toegekend aan functionarissen die incidenteel piketdiensten verrichten. De vergoeding wordt na afloop van een incidentele piketdienst op de voorgeschreven wijze gedeclareerd bij de leidinggevende;

    • f.

      De functionaris die arbeidsongeschikt is, blijft gedurende maximaal 6 maanden vanaf de arbeidsongeschiktheidsdatum in het genot van de aan hem toegekende maandelijkse vergoeding, mits deze ook daadwerkelijk is ingeroosterd. De functionaris die deze dienst overneemt, ontvangt hiervoor een vergoeding als bedoeld in deze regeling.

    • g.

      De managers dragen zorg voor de wekelijkse notering van de uren die de dienstdoende functionarissen per wachtweek toekomen.

Artikel 5. Extra verlof

Op grond van het bepaalde in artikel 6:2:1 lid 4 van de CAR-UWO wordt de aan de ambtenaar toekomende vakantie vermeerderd met 14,4 uren, voor zover de piketdiensten ten minste op gemiddeld 90 kalenderdagen in een periode van 12 maanden zullen moeten worden verricht. Indien de piketdiensten worden verricht op gemiddeld 60, 45 dan wel 20 dagen per 12 maanden, wordt de aan de ambtenaar toekomende vakantie vermeerderd met respectievelijk 10,8 uren, 7,2 uren dan wel 3,6 uren. Het aantal dagen piketdienst moet blijken uit het rooster.

Artikel 6. De vergoeding bij daadwerkelijk arbeid verrichten

  • 1.

    De ambtenaar die valt onder de standaardregeling van de werktijdenregeling kan door de werkgever aangewezen worden voor het verrichten van beschikbaarheidsdiensten.

  • 2.

    Wordt de ambtenaar opgeroepen om daadwerkelijk werkzaamheden te verrichten gedurende zijn beschikbaarheidsdienst dan ontvangt hij een buitendagvenster-vergoeding over de uren buiten het dagvenster plus de compensatie in uren.

  • 3.

    Verricht de ambtenaar werkzaamheden op uren binnen het dagvenster dan kan hij die uren op een ander moment in tijd compenseren in overleg met zijn leidinggevende. Het bepaalde in dit lid geldt niet voor de medewerkers als bedoeld in artikel 4, lid 3b van deze regeling.

Artikel 7. Bereikbaarheid en beschikbaarheid

Van de medewerker die wordt aangewezen voor het verrichten van piketdiensten, wordt verlangd dat hij binnen 30 minuten na oproep op de plaats van tewerkstelling aanwezig is.

Artikel 8. Hardheidsclausule

Het college van burgemeester en wethouders kan, voor zover nodig in individuele gevallen en ten aanzien van een door hem aan te wijzen groep van medewerkers, in afwijking van de bij of krachtens deze regeling gestelde regels besluiten, indien bijzondere omstandigheden daartoe aanleiding geven.

Artikel 9. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De Piketregeling gemeente Winterswijk wordt per 1 januari 2014 ingetrokken;

  • 2.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2014;

  • 3.

    Deze regeling wordt aangehaald als: Piketregeling gemeente Winterswijk 2014.

Winterswijk, 28 oktober 2014

Burgemeester en wethouders van Winterswijk,

de secretaris, de burgemeester,

J.P.M. Scheinck drs. M.J. van Beem